آموزش و ترفند عکاسی ورزشی

چه طرفدار ورزش باشید چه نباشید، سخت است که محبوبیت ورزش را در فرهنگ مدرن انکار کنید. در آموزش امروز، به جای اینکه مستقیماً عکاسی ورزشی را به شما یاد بدهیم، قصد داریم بر روی نکاتی در مورد یاد گیری عکاسی ورزشی تمرکز کنیم. امیدوارم از شیوه جدید آموزشی ما لذت ببرید.

ورزش تأثیر قابل توجه ای در زندگی هزاران انسان دارد، از ورزشکاران حرفه ای که در حقیقت قلب ورزش هستند گرفته تا دوستداران ورزش که مقدار زیادی از زندگی خود را وقف طرفداری و حمایت از تیم محبوب خود می کنند. هواداران ورزش این سرگرمی را یک رقیب بزرگ برای Hollywood می دانند که از لحاظ هیجان و سرگرمی پا به پای فیلم ها پیش می رود، به همین دلیل است که شبکه های صوتی، تصویری و اجتماعی همگی به دنبال پوشش لحظه به لحظه ورزش هم در زمین مسابقه و هم در خارج از مسابقه هستند، به همین دلیل است که سایت ها، روزنامه ها و مجلات عکس های خبری را با تأخیر های ثانیه ای روی صفحات خود قرار می دهند.

در طول توضیحات هر مرحله، بینش، منبع و یا خلاصه ای از دنیای عکاسی ورزشی را به شما می گوییم. با این روش شما می توانید شروع به یادگیری مهارت های با ارزشی در ثبت عکس های فوق العاده ورزشی بکنید.

آموزش و ترفند عکاسی ورزشی

 

1 – عکس های خوب ورزشی را بررسی کنید

اگر به عکاسی ورزشی علاقه مند هستید، قاعدتاً خودتان ورزش هم نگاه می کنید و خبر های ورزشی را هم دنبال می کنید. اگر قصد دارید خودتان عکس ورزشی بگیرید، باید عکس ها را از زاویه دیگری ببینید.

سعی کنید یک کتاب عکاسی ورزشی تهیه کنید، مانند «ورزش در قرن ۲۱ام – Sports in the 21st Century» از خبرگزاری رویترز (Reuters). وقت بگذارید و عکسهایی که انتخاب کرده اند را ببینید. اطلاعات مربوط به هر عکس را یادداشت کنید، کسی که در تصویر نقش داشته، جایی که این عکس در آنجا گرفته شده و اینکه نتیجه ای که از آن حاصل شده چیست؟

مهم تر از همه، سعی کنید نحوه گرفته شدن هر عکس را در ذهن خود شبیه سازی کنید. می توانید حدس بزنید که برای هر عکس از چه لنزی استفاده شده؟ می توانید حدس بزنید که عکاس برای گرفتن این عکس ایستاده یا نشسته است؟ یک عکس فوق العاده ورزشی باید بتواند کل آن مسابقه یا اتفاق را در یک عکس ثبت کند، این عکس باید بتواند تمام داستان را به شما بگوید، که چه اتفاقی افتاده، توسط چه کسی افتاده و چگونه افتاده. که این عکس ها با استفاده از لنز، زاویه، سرعت شاتر و… گرفته شده است.

همچنین به شما پیشنهاد می کنم به سایت های شبکه های اصلی در این زمینه که پوشش عکس ورزشی دارند هم سر بزنید. که نمونه ای از این سایت ها ESPN یا سایت های رسمی ای مانند NFL.com و یا NY Times است که عکس های به روزی دارند، و باز هم می گویم برای یاد گیری و بررسی عکس ها زمان بگذارید.

2 – تحقیق در باره لنز های سوپر تله

اگر می خواهید عکسی عالی با نشان دادن حرکت بگیرید، معمولاً باید به سوژه نزدیک باشید. دو تا از بهترین راه ها برای مطمئن شدن از عکستان نزدیک شدن به سوژه و داشتن زاویه خوب نسبت به او و انتخاب لنز مناسب برای عکاسی است. استفاده از لنز های سوپر تله بین ۲۰۰mm تا ۴۰۰mm شانس گرفتن عکس خوب را از شما می گیرد. متأسفانه تعداد زیادی لنز هستند که در این زمینه کاربردی ندارند.

اگر به عکاسی در روز علاقه دارید میزان f/stop دیافراگم مسأله خیلی مهمی نیست. مقدار f/5.6 برای لنز زوم می تواند خوب باشد. اگر طرفدار فوتبال آمریکایی هستید، در این صورت نور یکی از بزرگترین مشکلات شما خواهد بود. که باید هدفتان f/stop پایین باشد. اگر طرفدار Baseball هستید، می توانید از فوکوس دستی لنز استفاده کنید چرا که به شما امکان اضافه کردن فاصله کانونی را می دهد!

یادتان باشد که لنز ها عمر دوربینتان را کاهش می دهند. خیلی از افراد یک ست از لنز های مختلف می گیرند و یک دهه از آنها استفاده می کنند. با جست و جو در اینترنت و خواندن نظرات و انتقادات افراد مختلف می توانید لنز مناسب با دوربین و سبک عکاسی خود را پیدا کنید.

3 – با تأخیر شاتر دوربین کنار بیایید

متأسفانه، در دوربین های ارزان قیمت تا دوربین های نسبتآً گران قیمت، تکنولوژی دوربین ها طوری نیست که دقیقاً بعد از فشردن شاتر، دریچه شاتر دوربین باز شود. به این تأخیر زمانی بین فشردن دکمه شاتر و باز شدن دریچه شاتر Shutter lag یا تأخیر شاتر می گویند، که اگر می خواهید عکس های ورزشی خوبی بگیرید باید یاد بگیرید با تأخیر شاتر کنار بیایید.

تأخیر شاتر در عکاسی از سوژه های ثابت و منظره مشکل ساز نیست، اما به محض اینکه بخواهید از سوژه های متحرک عکس بگیرید، می بینید که تأخیر اندک در عکاسی شما را دچار مشکل می کند.

در ورزش زمان بندی خیلی مهم است. در تنیس زمان بندی اهمیت بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارد. اگر به تماشای مسابقه تنیس بروید و بخواهید از لحظه برخورد توپ با راکت عکس بگیرید، ریتم و صداهایی که در تنیس موجود است به شما کمک می کند تا بهتر دوربین خود را بشناسید. این که بتوانید بعد از هر عکسی از روی LCD دوربین عکس ها را بررسی کنید به شما این امکان را می دهد که متوجه زود یا دیر گرفتن عکس ها بشوید. وقتی در این زمینه بتوانید عکس ها را در لحظه ای که می خواهید بگیرید، به زمان بندی مسلط شده اید و می توانید در سایر رشته ها هم به درستی عکس بگیرید.

4 – به دوربین خود مسلط شوید

در دنیای عکاسی ورزشی، شما وقتی برای تغییر تنظیمات جزئی دوربین ندارید. اگر به دوربین نگاه کنید یعنی به ورزش نگاه نمی کنید و ممکن است لحظه مهمی را به همین راحتی از دست بدهید. برای همین شما باید قبل از اینکه برای عکاسی بروید تسلط کامل بر روی لنز، دوربین و تنظیمات آن داشته باشید. آنقدر با دوربین خود کار کنید تا برای تغییر دادن تنظیمات نور گیری آن حتی یک ثانیه هم فکر نکنید و نیازی به نگاه کردن به انگشتان خود هم نداشته باشید.

به همین شکل، باید بتوانید در کسری از ثانیه نقطه فوکوس اتوماتیک را تغییر دهید، پس مطمئن شوید که بر روی تفاوت و نحوه انتخاب هر نقطه فوکوس تسلط دارید تا وقتی می خواهید آنها را انتخاب کنید، بتوانید بدون هیچ مکثی این کار را انجام دهید! سعی کنید در اتاق تاریک یا وقتی تلویزیون نگاه می کنید تمرین کنید. با یک تنظیم خاص شروع کنید، و سعی کنید بعد به سرعت چند سری از تنظیمات دوربین را به سرعت تغییر دهید. بدون این که به دوربین نگاه کنید تنظیمات را تغییر دهید و بعد درستی تغییرات خود را بررسی کنید.

5 – یاد بگیرید Motion Blur (تاری یا محوی به وجود آمده بر اثر حرکت) را کنترل کنید

در اکثر ورزش ها سرعت اتفاقات بسیار بالاست، که زندگی را برای ما عکاس ها سخت می کند، اگر عکس را محو بگیریم دیگر با آن کاری نمی توانیم بکنیم. این ما هستیم که باید آمادگی این را داشته باشیم تا هر سرعتی را بتوانیم ثبت کنیم. دو راه اصلی برای این کار وجود دارد. اول، می توانید با درست تنظیم کردن سایر تنظیمات دوربین از داشتن سرعت بالا در عکاسی مطمئن شوید. دوم، می توانید با گرفتن عکس هایتان با تکنیک پنینگ – Panning (عکس گرفتن در حالی که دوربین را با سرعت سوژه و به سمت حرکت سوژه حرکت می دهید) سوژه تان را واضح ثبت کنید.

عکاسی از مسابقات اتومبیل رانی یا موتور سواری می تواند راه مناسبی برای تمرین در عکاسی از سوژه های پر سرعت باشد، چون حرکت در این ورزش ها تکرار می شود و سرعت فوق العاده بالاست. همانطور که در بالا توضیح داده بودیم تکنیک Panning تکنیکی است که در آن شما دوربین را همراه با سوژه در حال حرکت با همان سرعت و به همان سمتی که سوژه می رود حرکت می دهید و دکمه شاتر را در حین این حرکت فشار می دهید. به نزدیک ترین مسابقه اتومبیل رانی یا حتی خیابان شلوغ نزدیک به خانه تان بروید. یک موقعیت خوب پیدا کنید و سعی کنید با دنبال کردن حرکت اتومبیل ها از آنها عکس بگیرید.

6 – قوانین ورزشی که می خواهید از آن عکس بگیرید را بدانید

وقتی می خواهید عکاسی ورزشی را شروع کنید، شانس بسیار بیشتری دارید اگر ورزشی که انتخاب کرده اید را به خوبی بشناسید و آن را درک کنید. شناخت قوانین ورزش، تاکتیک ها، حرکات و نحوه برگزاری بازی می تواند در پیش بینی اتفاقاتی که می خواهد بیفتد به شما کمک کند.

با شناخت ورزش می توانید آماده تر باشید و حرکات و اتفاقات بازی را بهتر پیش بینی کنید. هر چه در عکاسی ورزشی بیشتر تجربه کسب کردید و آماده تر شدید سعی کنید به سراغ ورزش هایی که کمتر با آنها آشنایی دارید بروید، و سعی کنید قبل از اینکه برای عکاسی به ورزشگاه بروید از قوانین آن ورزش اطلاعات مناسبی کسب کنید. در هر ورزشگاهی که می روید از دیگر عکاسان بپرسید که آنها چه اتفاقاتی را پیش بینی می کنند.

7 – حالت عکاسی متوالی (Burst یا Continuous) دوربین را پیدا کنید و با آن تمرین کنید

قبلاً راجع به سرعت شاتری که لازم است تا بتوانید حرکت را ثبت کنید صحبت کرده ایم. استفاده از عکاسی متوالی هم ترفندی است که با استفاده از آن می توان سوژه های متحرک را بهتر ثبت کرد. یاد بگیرید که عکاسی متوالی را چطور در دوربین خود فعال کنید و با استفاده از آن عکاسی از سوژه های متحرک تمرین کنید. حیوانات خانگی و بچه ها سوژه های مناسبی برای تمرین هستند. فقط یادتان باشد اگر بخواهید عکاسی ورزشی کنید و به صورت پشت سر هم عکس بگیرید احتیاج به حافظه بالا دارید تا بتوانید تعداد بالایی از عکس ها را در آن ذخیره کنید.

8 – یاد بگیرید مکان و زاویه عکاسی مناسب کجاست

وقتی بازی ای را دنبال می کنید، متوجه می شوید که بازی بازیکن خاصی یا یک اتفاق خاصی در بازی توجه شما را جلب می کند، اما نباید در عکاسی به این موارد خاص دل ببندید و فقط از آنها عکس بگیرید، باید سعی کنید تا جای ممکن ذهنتان را باز بگذارید. همانطور که می دانید، نتیجه بازی ها می تواند در یک لحظه تغییر کند و شما باید آماده باشید تا آن یک لحظه را ثبت کنید. خیلی راحت است که همه عکس ها را از یک زاویه و مکان ثابت بگیرید و این کار را تکرار کنید و مانند یک تماشاگر به بازی نگاه کنید.

سعی کنید در ذهن خود ترکیب بندی های مختلفی بسازید تا به شما کمک کند از زاویه های جدید و نگاهی جدید عکس بگیرید. قانون یک سوم را در نظر بگیرید، از فضاهای منفی استفاده کنید، هم سطح با زمین عکس بگیرید و به عکس عمق بدهید. سری به POYI – Pictures of the Year International، مسابقه بین المللی بهترین عکس سال، بزنید. نگاهی به برندگان بخش ورزش بیاندازید و از عکسهای آنها الهام بگیرید.

9 – حالت های فوکوس اتوماتیک و تکنیک های آن را بیاموزید

احتمالاً دوربین شما حالت های فوکوس اتوماتیک مختلفی دارد. دو حالت اصلی معمولاً Single Servo و Continuous Servo هستند. در حالت Single Servo فوکوس انجام می شود و بعد نقطه فوکوس قفل می شود. این گزینه به شما اجازه نمی دهد عکسی بگیرید که فوکوس در آن انجام نشده. در حالت Continuous Servo دوربین به فوکوس اجازه می دهد سوژه را دنبال کند و فوکوس تغییر کند. این حالت برای عکاسی از ورزش مناسب تر است.

Canon، Nikon و بسیاری از شرکت های دیگر تولید کننده دوربین حالت های پیشرفته تری برای فوکوس ساخته اند. پس یادتان باشد تا دفترچه راهنمای دوربین خود را بخوانید و کارکرد و قابلیت های دوربین را بهتر بشناسید. خیلی از عکاسان شاخه ورزش از دکمه ای که در پشت دوربین وجود دارد برای فوکوس استفاده می کنند و حالتی که فشار دادن شاتر تا نیمه باعث فوکوس کردن می شد را بر می دارند. این هم قابلیتی است که می توانید از آن استفاده کنید. برای اطلاع بیشتر می توانید «Rear Button Focus» را در گوگل جست و جو کنید.

10– به آرامی شروع کنید

حالا وقت بیرون رفتن و تجربه کردن است. شاید بتوانید مسابقات دانشگاهی یا مدرسه ای پیدا کنید که از آن عکس بگیرید (قبل از عکاسی حتماً از مسئولین اجازه بگیرید). این شرایط به شما اجازه می دهد تا بدون ایجاد مزاحمت برای کسی به سوژه های خود نزدیک شوید و با استرس و فشار کمتر بتوانید تمرین کنید. ورزشی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و با قوانین آن آشنا هستید تا بتوانید با سرعت بیشتری تمرین کنید. سعی کنید از تمام اتفاقات عکس بگیرید، مانند همه شاخه های عکاسی، شما در ورزش هم به عکس های زیادی احتیاج دارید، بعضی عکس ها برای نشان دادن نمای کلی ورزش، بعضی عکس ها برای نشان دادن جزئیات، بعضی عکس ها برای نشان دادن بازیکنان اصلی و بعضی عکس ها از خود اتفاقات ورزش.

وقتی عکس هایتان را ویرایش کردید. با بقیه عکاس ها ارتباط داشته باشید، یا به صورت حضوری و یا به صورت مجازی در سایت هایی مانندFlickr یا Sportshooter. وقتی عکس هایتان کمی بازخورد داشته باشند، شما شروع به پیشرفت می کنید. وقتی احساس کردید آنقدر که باید کارتان خوب شده است، با وبلاگ ها، سایت های طرفداری و یا حتی دانشگاه ها و مدارس صحبت کنید تا در صورت تمایلشان برای آنها عکاسی کنید. ممکن است از همان ابتدا درآمد کسب نکنید، اما با این کار اعتبار شما بالا می رود و می توانید بعدها از مناسبت های ورزشی بزرگتری عکاسی کنید.

 

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *