با رعایت چند نکته از غروب های پاییزی عکس های حرفه ای بگیرید

غیر ممکن است سر رشته ای در عکاسی داشته باشید و غروب خورشید را مهمان عکس هایتان نکرده باشید . اگر شما هم جزو عکاسانی هستید که به تصویر کشیدن غروب برایتان تکراری شده و به دنبال جلوه ای متفاوت از غروب میگردید ، پاییز آمیخته با غروب را امتحان کنید ! فقط یک عکاس میداند غروب خورشید در هر فصلی ، رنگ و بوی های منحصر بفردی دارد .
مگر ممکن است پاییزی که همه چیزش خاص و منحصر بفرد است ، غروبش با همه فصول مشترک باشد !؟
قرار نیست پاییز همه حواستان را جلب زرد و حنایی های طبیعت کند ؛ می توانید طبیعت هزار رنگ پاییز را با فرمول فوق العاده ای با خورشید ترکیب کنید و پایه گذار عکاسی مهیج نارنجی مات برگ ها و سرخ جسورانه خورشید در حال غروب باشید .

با رعایت چند نکته از غروب های پاییزی عکس های حرفه ای بگیرید

یک لنز تمیز و عاری از گرد و غبار نیاز دارید

حالا که قرار است مستقیما به جنگ باریکه سرخ و جسور خورشید بروید ، باید حواستان باشد که معجزه ی زیبایتان با لکه گرد غبار مات و تار نشود .
حتما قبل از عکاسی از تمیز بودن لنزتان اطمینان حاصل کنید . اگر رابطه خوبی با عکاسی از طبیعت داشته باشید ، بی شک لنز هایتان مهمان های ناخوانده ریز و درشتی را سطح خود جای داده اند . لکه های قطرات آب باران ، گرد و خاک ، چربی اثر انگشت و… روی لنز یک عکاس طبیعت اجتناب ناپذیر است .
اگر میخواهید بدانید این آلودگی ها چه بر سر عکس هایتان می آورند یکی از لنز هایی که کثیف است را رو به نور بگیرید تا متوجه شوید علاوه بر منظره و سوژه ، چه مهمان های دیگری قرار است روی عکستان گنجانده شوند .

امیدوارم جزو عکاسانی نباشید که میانه ای با تمیز کردن لنز ها ندارند و در انتها دست به دامن ادیتور ها می شوند . یادتان باشد تا جایی که ممکن است قبل از عکاسی شرایط را مهیا کنید ، نه اینکه با ادیتور ها و پس از عکاسی لکه گیری کنید .

با سه پایه عکاسی اخت بگیرید

تا به حال از خود پرسیده اید دلیل اصرار عکاسان مطرح جهان به استفاده از سه پایه چیست ؟
حتما نام سه پایه حواس شما را جلب لرزش دست و میزان ایزو و … می کند اما جالب است بدانید تحقیقات نشان داده است عکاسانی که از سه پایه استفاده می کنند ترکیب بندی و کادر بندی صحیح تری دارند . یعنی میتوان نتیجه گرفت عکاسانی که ارتباط موثر تری با سه پایه دارند ، حین عکاسی تمرکز بیشتری برای کادر بندی و ترکیب بندی عکس های خود دارند .
شاید استفاده از سه پایه مقداری سرعت عمل شما را تحت الشعاع قرار دهد اما شک نداشته باشید که کیفیت چشمگیری را برای شما تدارک دیده اند .اگر ابتدای مسیر عکاسی است و به دنبال یادگیری عادات عکاسان موفق و حرفه ای هستید ، سه پاایه می تواند اولین قدم محسول شود .

با فرمت Raw عکاسی کنید

استفاده از فرمت خام یا فرمت Raw در عکاسی یک قاعده کلی است. نیمی از لذت عکاسی در ویرایش عکس ها با ادیتور ها نهفته است . اگر نمیخواهید این لذت را از خود دریغ کنید ، با فرمت Raw عکاسی کنید .

 

عکس های واید بگیرید

برای عکاسی واید از فاصله کانونی ۱۴ تا ۲۴ میلیمتر شروع کنید ؛ از آنجا که زیبایی مناظر به خصوص منظره غروب پاییزی بی شمار است ، اغلب عکاسان تمایل دارند جزییات بیشتری را درون یک عکس بگنجانند . برای حل این مشکل عکس های واید بگیرید و اگر خواستید ، در نهایت زوم کنید .
اگر به دنبال صحنه های دراماتیک هستید ، عکاسی با لنز واید چاره ی شماست .

دوربین خود را روی حالت AV تنظیم کنید

برای اینکه دیدگاه کلی از شرایط نوری و محیطی صحنه عکاسی تان کسب کنید ، عکاسی با حالت AV (اولویت دیافراگم) بهترین شروع است .
هرچند عکاسی در حالت تنظیمات دستی راه و روش عکاسان حرفه ای است اما برای آنالیز صحنه و گزینش بهترین ها ، AV نقطه شروع خوبیست .
وقتی با AV عکاسی کنید ، تعیین سرعت شاتر را به عهده خود دوربین واگذار کرده اید .

 

مقدار ایزو را کاهش دهید

اگر به دنبال تصاویر شفاف و عاری از نویز هستید ، مقدار ایزو را روی اعداد کوچکتر تنظیم و ست کنید . در برخی دوربین ها پایین ترین ایزو 100 و در برخی دیگر 200 است . این مقادیر ایزو ، پارازیت عکس های شما را به حداقل خواهد رساند .

از سرعت شاتر غافل نشوید

در مورد دیافراگم توضیح دادیم ، ایزو را هم متذکر شدیم ؛ قطعا نوبت تنظیمات سرعت شاتر است . دو ضلع از مثلث نوردهی توضیح داده شد و سرعت شاتر باقی مانده است .همانطور که گفتیم ، اگر در حالت AV عکاسی می کنید تعیین سرعت شاتر بر عهده شما نیست و توسط خود دوربین تنظیم می شود . اگر از سه پایه استفاده نمیکنید و از AV هم خارج شده اید ، سرعت شاتر را مقداری افزایش دهید .
با چنین تنظیماتی اگر از صحنه غروبی عکس بگیرید که خورشید هم در قاب وجود داشته باشد ، تفاوت بین بخش های تیره و روشن متعادل خواهد بود و ردپایی از نویز های مزاحم هم نخواهید دید .
اگر در مورد نوردهی اطلاعات بیشتری میخواهید به مقاله آموزش نوردهی برای مبتدیان را مطالعه کنید .

 

نمایشگر دوربین ابزار کاربری برای کادر بندی و ترکیب بندی

اغلب عکاسان در ترکیب بندی درست کادر های غروب خورشید چالش دارند ؛ علاوه بر اینکه نگاه کردن به خورشید در حال غروب سخت است ، باعث آسیب به چشم غیر مسلح هم می شود.
اینجاست که نمایشگر دوربین به دادتان می رسد تا هم کادربندی درست داشته باشید ، هم چشمانتان صدمه ای نبیند .

عجول نباشید

عکاسی چه از منظره باشد ، چه پرتره باشد یا عکاسی از غروب پاییزی فرقی نمی کند ؛ وقتی در جایگاه عکاس قرار گرفتید باید صبور باشید ؛ اما به طور اختصاصی برای عکاسی از غروب پاییزی ، تا زمانی که رنگ در آسمان هست صحنه عکاسی خود را ترک نکنید . حتما شما بهتر از هر کسی می دانید که معجزه در عکاسی در یک لحظه رخ می دهد . ممکن است ترکیب رنگ غروبی آسمان در کنار مناظر زمینی جلوه ای با شکوه ایجاد کند و از آن غافل بمانید .

 

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *