تعریف بازاریابی عکاسی

بازاریابی عکاسی یکی از چالش برانگیزترین جنبه های تجارت سودآور عکاسی است. بسیاری از عکاسان در اوج مشغله کاری، بازاریابی کسب و کار خود را فراموش می کنند و زمانی که اوضاع آرام می شود، متوجه می شوند که مشتریان دیگر به سمت آنها نمی آیند. در این مقاله از آکادمی پیکسان، به بررسی پانزده ایده آسان برای بازاریابی عکاسی که به شما کمک می کند تا کسب و کار عکاسی خود را ارتقاء دهید و مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید، خواهیم پرداخت.تعریف بازاریابی عکاسی

1- شناسایی بازار هدف

اولین کاری که قبل از شروع فرآیند بازاریابی عکاسی باید انجام دهید، شناسایی بازار هدف شماست. شما سبک کاری خود را می شناسید و با علم به این مساله باید دنبال مشتریان هدف خود باشید. برای مثال اگر شما یک عکاس غذا هستید، باید بدانید که غذا یک بازار هدف بسیار گسترده را شامل می شود. این بازار هدف می تواند شامل رستوران ها، کشاورزان، آژانس های تبلیغاتی و شرکت های بسته بندی محصولات باشد. توجه داشته باشید که انتخاب یک منطقه خاص برای تمرکز بیشتر روی آن، باعث افزایش مشتریان شما می شود.

اگر در نور طبیعی عکاسی می کنید با چالش هایی روبرو خواهید شد و باید از طرز استفاده از نور در عکاسی به خوبی آگاه باشید. ممکن است شما یک عکاس خانوادگی باشید که در یک آتلیه کار می کنید، پس به آنچه علاقه مند هستید، پایبند باشید و روی تلاش های بازاریابی برای آن مورد خاص تمرکز کنید تا بیشترین بازده را برای کار شما ایجاد کند. سعی نکنید همه کارها را باهم انجام دهید چرا که این کار جواب نخواهد داد. برای مثال تصور کنید که یک عکاس عروسی هستید، سعی کنید با صاحبان تالارها و برگزارکنندگان مراسم عروسی، در تعامل باشید. این یک تاکتیک هوشمند در بازاریابی است که هزینه کمتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

2- جمع آوری اطلاعات مشتریان

پس از شناسایی بازار هدف خود، شروع به ساختن یک بانک اطلاعات مشتری کنید. به این ترتیب تمام برنامه ها پروژه های خود را پیگیری خواهید کرد. شما می توانید تحقیقات خود را در مورد مشتری ایده آل خود ثبت کنید و در بانک اطلاعاتی خود، در مورد مشتریان گذشته و فعلی خود اطلاعاتی را جمع آوری کنید. همچنین می توانید لیستی از شرکای بالقوه بازاریابی خود تهیه کنید. یک بانک اطلاعاتی به شما این امکان را می دهد تا برای ردیابی مشتریان، بستری شفاف ایجاد کنید.

اگر شما مشتری های معمولی داشته باشید که مدتی است آنها را ندیده اید، یک بانک اطلاعاتی می تواند یادآوری خوبی برای شما باشد تا برای آنها یک پیامک یا ایمیل پیگیری شخصی بفرستید یا در مورد آفرها و تخفیف های خود به آنها اطلاع رسانی کنید. انواع مختلفی از نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

3- راه اندازی یک وبلاگ

یکی از بهترین راه ها برای بازاریابی عکاسی راه اندازی یک وبلاگ است. بسیاری از عکاسان احساس می کنند نوشتن متن و مقاله برای آنها مناسب نیست. اما این فوق العاده است که آتلیه شما یک وبلاگ داشته باشد. لازم نیست در هر مطلب حجم زیادی از محتوا را ارائه دهید، چند پاراگراف کوتاه با تعداد زیادی عکس، کافی است.

اگر کارهای تجاری انجام می دهید، می توانید چند عکس از پشت صحنه کار خود ارسال کنید و در مورد روند و مراحل کار خود صحبت کنید. شما حتی می توانید یک وبلاگ آموزش عکاسی با هدف آموزش به مبتدیان بنویسید. هنگامی که پست های وبلاگ خود را می نویسید، اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی را که مخاطبانتان دوست دارند به آنها ارائه می دهید. اگر عکاس عروسی هستید، در مورد فیلمبرداری عروسی و حواشی و جزئیات مربوط به آن بنویسید. یک وبلاگ به شما کمک می کند تا شما را به عنوان یک متخصص در صنعت خود نشان دهد، که این قضیه برای شما و تجارت شما بسیار سودمند است. راه اندازی یک وبلاگ می تواند در بازاریابی اینترنتی برای آتلیه عکاسی شما قدم مهمی باشد.

تعریف بازاریابی عکاسی

4- بازاریابی ایمیلی

این روزها صحبت های زیادی در مورد اهمیت بازاریابی ایمیلی انجام شده است. کانال های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک برای رشد مخاطبان شما بسیار مهم هستند،البته این رسانه ها همیشگی نیستند. این بدان معنی است که آنها می توانند الگوریتم های خود را در هر زمانی تغییر دهند و این می تواند به شکلی اتفاق بیفتد که تاثیر منفی روی تجارت شما بگذارد.

شما همچنین در مورد تصمیمات تصادفی دیگری که ممکن است این شرکت ها اتخاذ کنند، ممکن است متضرر شوید. به عنوان مثال، اینستاگرام می تواند شما را از استفاده بیش از حد از یک هشتگ منع کند، این امر می تواند فاجعه بار باشد اگر روی این هشتگ به عنوان اصلی ترین روش برای بازاریابی کار خود حساب باز کرده باشید. اما لیست ایمیل های شما متعلق به شماست و می توانید آنچه را که می خواهید با آن انجام دهید.

ایمیل مارکتینگ یک روش شخصی برای برقراری ارتباط با مخاطبان شما است و سکویی که می توانید برای برخی دیگر از تلاش های بازاریابی خود از آن استفاده کنید. پس از ثبت نام مشترکان، باید یک سری ایمیل به آنها ارسال کرده و به اعتماد سازی بپردازید. این امر باعث می شود که آنها احتمالا از محصولات و خدمات شما استقبال کنند. ثبات و زمان بندی و منظم بودن ایمیل ها نکته ای بسیار مهم در بازاریابی ایمیلی است.

 

5- استفاده از بانوان عکاس

استفاده از بانوان عکاس می تواند در جذب مشتری آتلیه عکاسی و بازاریابی بهتر به شما کمک کند. شاید این قضیه برای برخی مهم نباشد اما شما آن را نادیده نگیرید. استفاده از عکاس خانم سبب می شود تا مشتریان خانم احساس راحتی بیشتری داشته باشند و با فراغ بال آتلیه شما را انتخاب کنند. اکثر زوج ها نیز ترجیح می دهند آتلیه ای را انتخاب کنند که مجموعه آن را خانم ها تشکیل می دهند. آتلیه پیکسان نیز در راستای اجرای سیاست های مشتری مدارانه اش دارای مجموعه ای قوی و حرفه متشکل از بانوان متخصص در حوزه عکاسی می باشد.

6- ارائه گواهی ها و مجوزها به مشتریان

اگر مجوز یا گواهینامه ای دارید حتما آن را به صورتی کاملا شکیل قاب کرده و روی دیوار آتلیه خود بچسبانید تا همه مشتریان بتوانند سوابق و کیفیت و سطح دانش و مهارت شما را ببینند. انجام این کار شما را به عنوان یک آتلیه حرفه ای نشان می دهد و باعث می شود تا مشتریان حساب ویژه ای روی شما باز کنند و اعتبار آتلیه شما نیز نزد مشتریان افزایش یابد. معتبر بودن یکی از مهمترین فاکتورهای بازاریابی عکاسی می باشد.

7- برگزاری مسابقات و ارائه هدایا

به عنوان یک عکاس، تعامل با مخاطبان یا مشتریان بالقوه می تواند دشوار باشد. هدایا و مسابقات راهی عالی برای رونق کسب و کار شما است. این هدایا تعامل شما با مشتری را از طریق محتوای تصویری به حداکثر می رساند. اجرای یک مسابقه از طریق اینستاگرام یا فیسبوک منجر به جذب دنبال کنندگان جدیدی خواهد شد. شما می توانید با این کار میزان آگاهی از برند و خدمات خود را گسترش دهید و در عین حال طرفداران موجود خود را نیز بیشتر درگیر کنید.

راه های مختلفی برای ارائه هدایای مختلف وجود دارد، اما به خاطر داشته باشید که هدف از این کار، هدایت مردم به سمت شماست. این یک راه است که از مخاطبان خود بخواهید که برای پیروزی در مسابقه، دوستان بیشتری را زیر پست شما در اینستاگرام برچسب گذاری کنند. جایزه ای را انتخاب کنید که متناسب با بازار هدف شما باشد.

8- ثبت کسب و کار شما در گوگل مپ

ثبت کسب وکار شما در گوگل یک راه عالی برای بازاریابی کسب و کار شماست. این می تواند شانس اینکه افراد هنگام جستجو برای یک عکاس شما را در گوگل پیدا کنند، بهبود ببخشد. وقتی در گوگل جستجو می کنید، می توانید مکانی را به عنوان یکی از کلید واژه های خود درج کنید. به عنوان مثال “عکاس عروسی در تهران” و گوگل لیست های نمایه کسب و کار شما را اول قرار می دهد. این لیست های کسب و کار رایگان است اما برای کسب و کار خود باید مکانی فیزیکی داشته باشید. ممکن است ترجیح دهید به جای استودیو در خانه کار کنید، پس باید آدرس منزل خود را در گوگل مپ ثبت کنید.

ثبت کسب و کار در گوگل

تعریف بازاریابی عکاسی

9- بازاریابی رسانه های اجتماعی

پینترست Pinterest،یک موتور جستجوی قدرتمند است و می تواند شهرت شما را افزایش داده و شما را در معرض دید مشتریان بالقوه قرار دهد. نکته مهم دانستن چگونگی استفاده از Pinterest به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی عکاسی شما است. اول از همه درک کنید که پست های Pinterest برای شما چگونه مفید خواهند بود. آنها برای بهره مندی از مخاطبان هدف شما هستند. اگر یک عکاس عروسی هستید، تمام پست های شما باید مربوط به مراسم عروسی باشند. این شامل موارد مرتبط است، مانند برنامه ریزی برای مهمانی و لباس عروس. اطمینان حاصل کنید که از برچسب های مربوطه استفاده کرده و برای هر یک از پست های خود توضیحی مختصر بنویسید.

بهترین بستر برای ارائه ایده های بازاریابی عکاسی را می توان در اینستاگرام پیدا نمود. اینستاگرام از کانال های تاثیرگذار برای ارائه تصاویر بصری است. لازم نیست شما هزاران دنبال کننده داشته باشید تا این کار را انجام دهید. تعداد دنبال کنندگان و لایک های یک حساب زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود که شما نیز مانند سایر انواع رسانه های اجتماعی، روی مخاطب هدف خود تمرکز کنید و صفحه آنها را دنبال کنید. پس در رسانه های اجتماعی وقت بگذارید و بدانید که این باعث افزایش شانس جذب مشتریان بالقوه برای کسب و کار عکاسی شما می شود.

10- به اشتراک گذاری نظرات مشتریان

توضیحاتی را درباره نظرات مشتریان در وب سایت یا صفحه رسانه اجتماعی خود داشته باشید. این یک روش قدرتمند برای ارتباط با مخاطبان شماست. مردم معمولا به عقاید دیگران اعتماد دارند. در حقیقت، ارائه نظرات مشتری موثرترین شکل بازاریابی محتوا است. به اشتراک گذاری نظرات مشتری یک اثبات اجتماعی است که می تواند مشتریان جدیدی را به سمت شما هدایت کند. از ارائه نظرات یک مشتری برای نمایش به سایر مشتریان نترسید. آنها را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و آنها را در پست های وبلاگ، کتابهای الکترونیکی و سایر مواد چاپی خود بگنجانید. لازم نیست که توضیحات خیلی دستکاری شوند. در حقیقت، وقتی توضیحات كامل ارائه شود، معتبر تر به نظر می رسد.

11- تسهیل فرآیند تحویل عکس به مشتری

یکی از مهمترین راه های جلب اعتماد مشتری در آتلیه عکاسی این است که فرآیند تحویل عکس به مشتری را در عین حفظ حریم شخصی و امنیت، برای او آسان کنید. شما می توانید امکانی را برای مشتری در نظر بگیرید تا در صورتی که خود او قادر نیست در روز و یا ساعت مقرر جهت دریافت عکس هایش با در دست داشتن قبض به شما مراجعه کند، اطرافیان یا افراد مورد اعتماد وی نیز بتوانند به جای او با ارائه قبض، عکس ها را دریافت کنند.

به این صورت که از مشتری بخواهید هنگام دریافت قبض نام دو تن از افراد مورد اعتماد خود را در صورتی که خودش امکان گرفتن عکس ها را ندارد روی قبض بنویسد تا هنگام مراجعه و تطابق نام های نوشته شده روی قبض با فرد تحویل گیرنده، عکس ها را به او تحویل دهید. این کار سبب جلب اعتماد بیشتر مشتری به شما می شود، چرا که مشتری درک می کند که برای حریم خصوصی او ارزش قائلید و بیش از پیش به شما اعتماد می کند.

12- همکاری با شرکای بازاریابی

شرکای بازاریابی مشترک پیدا کنید، اما اطمینان حاصل کنید که آنها در رقابت مستقیم با شما نیستند. اگر عکاس معماری هستید، با نمایندگان املاک و مستغلات رابطه برقرار کنید. این امر حیاتی است. اگر عکس های پر زرق و برق و یا پرتره های خاص را آماده می کنید، بوتیک های لباس یا سالن های زیبایی را امتحان کنید. اینها می توانند شرکای بزرگی برای رشد متقابل شما باشند. به این مشاغل دسترسی پیدا کنید و یک یا دو ایده را مطرح کنید که چگونه می توانید از یکدیگر پشتیبانی کنید.

هدف نهایی شما ایجاد رابطه ای است که برای هر دو طرف سودمند باشد. اما رویکرد اولیه شما باید روی کارهایی باشد که می توانید برای آنها انجام دهید. این رویکرد بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت و باعث می شود مخاطب شما بیشتر از این بخواهد که شما را دنبال کند. حتما درباره آنچه که هر دو طرف از این مشارکت می خواهند، صحبت کنید. این کار تضمین می کند که شما در یک راستا حرکت می کنید، بنابراین هیچ کس در پایان احساس نمی کند انتظاراتش برآورده نشده است.

تعریف بازاریابی عکاسی

13- برگزاری یک رویداد

میزبانی یک رویداد یک استراتژی بازاریابی عکاسی عالی است. وقتی میزبان یک رویداد هستید، کنترل کاملی بر سبک و نحوه اجرای آن دارید. این باعث تقویت برند و موقعیت شما در بازار می شود. میهمانان شما ارتباط خوبی در این رویداد با برند شما برقرار می کنند. این امر آنها را وادار به مراجعه به شما در آینده خواهد کرد.

ارائه رویدادی با ارزش محتوایی بالا، شرکت کننده را ترغیب می کند تا به شما نزدیک تر شود. میزبانی از یک رویداد همچنین فرصت هایی را برای پیگیری فراهم می کند. می توانید از مهمانان خود به خاطر حضور در این مراسم تشکر کنید. برای آنها یک پیام تشکر همراه با یک کوپن تخفیف ارسال کنید. اگر میزبان رویدادی هستید که میهمانان از آن لذت می برند، می توانید آن را در مناسبت های مختلف برگزار کنید. شرکت کنندگان در تکرار رویداد شما، احتمالا دوستان و آشنایان خود را نیز در رویداد بعدی شما، همراه خود می آورند و این به معنی افزایش جذب مشتری برا کسب و کار عکاسی شما می باشد.

14- نمایش هویت و شخصیت برند

به عنوان یک آتلیه کودک یا آتلیه بارداری، اگرچه نام و نشان تجاری و لوگوی شما از جنبه های مهم برند شما هستند، اما هویت برند شما بسیار مهم تر است. نام تجاری شما همان چیزی است که مشتریان یا مشتریان بالقوه شما هنگام دیدن کار شما درباره آن قضاوت می کنند. این فقط مربوط به سبک عکاسی شما نیست. این شامل طراحی وب سایت شما و نحوه حضور شما در رسانه های اجتماعی نیز می شود.

شرکت ها محصولات مشابهی را ارائه می دهند. اما درک آنها در بازار بسیار متفاوت است و مصرف کنندگان یکی را بر دیگری ترجیح می دهند. برند خوب برای همه جذاب نیست. شخصیت شما بخش عظیمی از برند شماست زیرا عکاسی مبتنی بر خدمات است. در تجارت های مبتنی بر خدمات ، تجربه مشتری به اندازه محصول نهایی اهمیت دارد. اگر مشتری نتواند با شما ارتباط برقرار کند، بعید است که به شما مراجعه کند، حتی اگر کار شما از نظرفنی خوب باشد.

به یاد داشته باشید که هر کاری که در رابطه با شغل خود انجام می دهید به مشتری حس یک برند تجاری را می دهد. چه منفی باشد و چه مثبت، این اتفاق رخ می دهد. پس با ایجاد یک وب سایت قوی و راه اندازی یک صفحه اینستاگرام حرفه ای، کار خود شروع کنید. یک استراتژی خوب در رسانه های اجتماعی باعث جذب مشتری برای شما می شود.

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.