آموزش های گام به گام عکاسی پرتره در فضای باز و طبیعت

هنر و به خصوص هنرهای تجسمی ریشه در زیبایی شناسی داشته و به همین دلیل عکاسی پرتره در فضای باز به عنوان یکی از تکنیک ها و فنون عکاسی دارای ریزه کاری ها و رعایت اصول و قواعدی است که سعی می کنیم تا در این مطلب شما را بیشتر با آنها آشنا سازیم. اغلب عکاسان حرفه ای در دوره های آموزش عکاسی مقدماتی و پیشرفته شرکت نموده و در این راه تجربه های زیادی کسب کرده اند. آشنایی با روش ها و متد عکاسی مدرن و به خصوص عکاسی پرتره در فضای باز می تواند شما را بیشتر از همیشه به این رشته هنری بی نظیر و اسرار دنیای عکاسی آشنا سازد.  شما این فرصت طلایی را پیدا می کنید تا در عکاسی پرتره در فضای باز با کشف تصاویر الهام بخش در واقع حس و حال تصاویر را به بینندگان منتقل کنید.

1_پرتره های بزرگ

ما انواع پرتره ها را از سلاطین یا هنرمندان مشهور و کسانی که در طول تاریخ نقش مهمی را ایفا نموده اند در موزه ها و در قاب های بزرگ و مجلل دیده ایم. پرتره های باشکوه این افراد اغلب طراحی شده و ترکیب رنگ و خلاقیت در این خصوص به خوبی مشهود است. به بیانی دیگر ما هر آنچه که در مورد پرتره ها می دانیم محدود به پرتره های طراحی شده توسط نقاشان و طراحان برجسته بوده و در زمینه پرتره های عکاسی که در واقع هنری مدرن به شمار می رود می توان آن را بسیار پویاتر و به نوعی جاندار تر از سایر پرتره های هنری به شمار آورد. برای این کار لازم است تا اصولی را رعایت کنیم و نکات اولیه آموزش عکاسی مقدماتی را رعایت کنیم تا بتوانیم از این طریق گامی دیگر به سمت عکاسی پرتره در فضای باز برداریم.

2_ارتباط با سوژه

لازم است تا شما در مقام یک عکاس یا حتی سوژه بتوانید تعامل و هماهنگی مناسبی با دوربین داشته باشید. در واقع کار عکاسی پرتره در فضای باز کنترل سوژه یا تصاویر موجود در کادر مربوطه نیست بلکه برقراری یک نوع ارتباط سازنده در بین آنها می باشد به نوعی که بتوان با سوژه ارتباط بسیار مناسبی برقرار کرد. عکاسی پرتره در فضای باز به شما گستره انتخابی بیشتری می دهد و از همین رو عکاس برای دستیابی به هدف خود می تواند تا به دفعات متعددی از ژست ها و موقعیت و نیز از زوایای مختلفی روی چهره فرد فوکوس کرده و عکس بگیرد. در حین انجام مراحل عکاسی گفتگو در خصوص موضوعات مختلف می تواند اعتماد سازی مناسبی را از جانب سوژه در پی داشته باشد.

3_آشنایی با نور

لازمه عکاسی پرتره در فضای باز بهره گیری از نور و زاویه های مختلف آن است. بدین معنا که می توان از نور در جهات مختلفی استفاده کرد. تفاوت عکاسی پرتره در فضای باز با سایر شیوه های عکاسی پرتره بیشتر با نوع نوردهی یا نورپردازی آن مرتبط است. در نوردهی عکاسی پرتره در فضای باز لازم است تا اوقات طلایی و درخشان عکاسی در نظر گرفته شود این زمانهای طلایی اغلب در اوایل روز و اواخر روز می باشد. بدین معنی که می توان صبح ها یا در بعد از ظهرها زمانی که خورشید به عبارتی در پایین ترین حد خود ظاهر می شود می توان تصاویر درخشانی را خلق نمود. در فصول زمستان یا پاییز می توان پرتره هایی بسیار زیبا و عالی خلق کرد. یادتان باشد نور نباید مستقیما به صورت سوژه شما بتابد چرا که به نوعی ترکیب رنگها، کنتراست و هارمونی رنگها را به هم می ریزد.

4_پرهیز از یکنواخت بودن تصاویر در عکاسی

برای دستیابی به بهترین روش عکاسی پرتره در فضای باز لازم است تا در جهات مختلفی حرکت کنید. از بین تمام این تصاویر می توانید یک یا چند تصویر دلخواهتان را انتخاب کنید. حتما از ایجاد نورهای مستقیم یا پشت سر باشد که عکس را خراب می کند. به جرات می توان گفت یکی از مواردی که می تواند از ضعف های اساسی عکاسی پرتره در فضای باز قلمداد شود نور مستقیم است که عکاسی پرتره در فضای باز را با مشکلاتی مواجه می کند.

5_حفظ پس زمینه

یکی از مواردی که بعد از اعضای صورت می تواند در عکاسی پرتره در فضای باز به شما کمک کند استفاده از پس زمینه های عالی و تاثیر گذار می باشد. از همین رو توصیه می شود تا پس زمینه هایی مناسب ایجاد نمایید که بتواند به زیبا سازی و ایجاد پرتره های رویایی و موفقی منجر شود. غالبا پس زمینه چندان وضوح بالایی ندارد چرا که در غیر اینصورت پرتره و جذابیت چهره را زیر سوال می برد. هدف ما از عکاسی پرتره در فضای باز استفاده از امکانات وسیع تری است که این روش در اختیار ما قرار می دهد. البته ابتکارات و خلاقیت های عکاس نیز تا حدود زیادی در این زمینه موثر است. شما می توانید پس زمینه را با بهره گیری از ژل های رنگی مختلف به رنگ های مختلفی در بیاورید تا در نهایت به رنگ مورد علاقه خودتان دست پیدا کنید. هر چند پس زمینه های ساده تر  بیشتر می توانند به شما یاری برسانند چرا که به تعبیری پس زمینه های شلوغ تمرکز را از بیننده می گیرند. پس از فوکوس روی صورت بدون شک پس زمینه پرتره در رتبه بعد قرار می گیرد. این نکته نیز که از ظرایف هنر عکاسی پرتره در فضای باز می باشد در آموزش عکاسی مقدماتی باید آموزش داده شود.

6_حفظ نظم طبیعی اشیا

بهتر است اجازه بدهید تا جزئی ترین مواردی که در صحنه وجود دارند وارد کادر شوند. در صورت استفاده از ترکیبات درست و منطقی می توانید از تمام تصاویر موجود در پرتره به نفع زیباسازی و بهبود عکاسی پرتره در فضای باز استفاده کنید. شما این اشیا را می توانید در زاویه های مختلفی که در برابر نور می گیرید نیز پیدا کنید. این اشیا هم رنگ بندی زیبایی به پرتره می دهند و هم به جذابیت آن کمک می کنند.

7_تمرکز روی چشمهای سوژه

استفاده از کلوزاپ های مختلف از جمله ویژگیهای تفکیک ناپذیر در این زمینه می باشد که عکاسی پرتره در فضای باز را متحول کرده است. در واقع اولین نقطه ای که بیننده تصاویر با آن مواجه می شود چشمهای فرد است. یعنی به عبارتی ارتباط بیننده از این طریق ایجاد می شود. به همین دلیل لازم است تا در عکاسی پرتره در فضای باز به این موضوع اهمیت خاصی داده شود. میزان وضوح یا شارپنس در چشمها می تواند زیبایی و جذابیت بی نظیری به عکس های شما بدهد. شما از طریق چشمهای شخص می توانید عمق حس و حال موجود در پرتره یا حاکم بر فضای آن را درک کنید.

نکاتی که می تواند به شما در ایجاد یک پرتره درخشان کمک کند:
استفاده از عمق دادن کمتر به پرتره که در اصطلاح به آن بوکه می گویند از جمله عوامل جذابیت پرتره می باشد که می تواند به شما در این زمینه کمک کند.
بهره گیری از دوربین های دیجیتالی که به طور اتوماتیک روی سوژه فوکوس می کنند و می تواند نقاط بیشتری را انتخاب نموده و دامنه تمرکز را بالا ببرد.
از فرمت خام  raw استفاده کنید تا بتوانید عکسهایی با قابلیت ویرایش داشته باشید.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *