تعریف تکسچر

شاید برای شما عزیزان هم پیش امده باشد که با مفهوم و اصطلاح تکسچر برخورد کرده باشید و برایتان این سوال پیش بیاید که تکسچر چیست ؟ از این رو در این مقاله به بررسی موضوع تکسچر معماری می پردازیم تا دوستان و عزیزانی که به اطلاعات راجع به این اصطلاح نیاز دارند به هدف خود برسند و با این اصطلاح کاملا آشا شوند پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

تعریف تکسچر

تکسچر

فتوشاپ نرم افزار ی می باشد که در طراحی های معماری نیز بسیار پر کاربرد است و بدون این نرم افزار قدرتمند نمیتوان طرح های شکیل و جذاب ارائه داد و برای پلان ها و سایر موارد الگو ها و نمونه کار ارائه داد , در فتوشاپ این کار جلوه دادن و رنگ و لعاب دادن و افزودن خاصیت های زیبا به طرح ها با استفاده از بافت های مختلف و موارد مختلف همچون پترن و تکسچر ( texture ) صورت میگیرد که در این میان تکسچر نیز یکی از این ابزار ها می باشد که کاربرد فراوانی دارند و برای افزودن جذابیت بیشتر به طرح ها و ارائه محصول نهایی مورد استفاده قرار میگیرند که تکسچر به معنای بافت می باشد و پترن به معنای الگو می باشد ولی میتوان گفت که هر دو یک کار انجام میدهند .

تعریف تکسچر

برای ایجاد پترن راه های زیادی در فتوشاپ همچون سطل رنگ و … وجود دارد ولی برای ایجاد تکسچر ها ابزار خاصی وجود ندارد و تنها راه استفاده از آنها بر روی عکس ها و تغییر مد لایه ها به مد مورد نظر است .تکسچر ها یا همان بافت که روی جسم پیاده میشوند بنا به کاربردی که دارند در اندازه های بزرگ تهیه میشوند از این رو حجم این موارد بالا می باشد و هنگام استفاده از تکسچر ها شما به نوعی یک بافت جدید یا یک طرح جدید به طرح خود اضافه میکنید که تکسچر ها با افزودن یک بافت دیگر به طرح ها کار طراحان را بسیار آسان نموده اند . رنگ تکسچر و نوع تکسچر میتواند متنوع باشد با توجه به اینکه تکسچر های زیادی امروز وجود دارند .

انواع تکسچر

  • تکسچر فرش
  • تکسچر چوب
  • تکسچر سنگ
  • و …

چرا از تکسچرها استفاده می کنیم؟

تکسچرها برای طیف وسیعی از فعالیت ها در هر دو زمینه ی طراحی و عکاسی بسیار مفید هستند. به طور مثال شما ممکن است بخواهید  که از تکسچرها  یا در طراحی های خودتان، یا عنوان بکگراند یا به عنوان بخشی از یک mock-up استفاده نمایید.

پیدا کردن تکسچرها

شما ممکن است تصمیم بگیرید که عکاسی از تکسچرها را آغاز نکنید مگر زمانی که واقعاً به این کار نیاز داشتید، ولی اگر توانستید این کار را انجام دهید، سعی کنید یک مجموعه ی کوچک از این تکسچرهای ناب برای خود بسازید و همیشه در کنار خود داشته باشید.

تکسچرها همه جا یافت می شوند، برای مثال تراشه های آهن های زنگ زده یا براده های آن در هر کارگاه تراشکاری یا آهنگری پیدا می شود و شما می توانید همان گونه که به صورت روزانه از موضوعات طبیعی عکاسی می کنید، از این تکسچرها نیز عکس هایی بگیرید مانند دیوارهای آجری، پوست تنه ی درختان و … بعد از تهیه ی یک مجموعه ی کوچک برای خودتان، ممکن است بد نباشد که به سراغ ثبت عکس از تکسچرهایی که کمتر مرسوم و متداول تر هستند بروید، مانند کریستال های یخی.

محیط های غیر معمول و کم رفت و آمد معمولاً مکان های مناسبی برای پیدا کردن تکسچرهای اورجینال و دست نخورده هستند. یک بار من از یک ایستگاه راه آهن بازدید می کردم که یک حیاط متروکه پر از واگن ها و لوکوموتیوهای قراضه و زنگ زده در پشت آن قرار داشت. این مکان برای یک “عکاس تکسچر” مثل بهشت است، بنابراین سعی کنید با پیدا کردن این چنین مناطقی، مجموعه ی تکسچرهای خود را منحصر به فرد و خاص کنید.

تعریف تکسچر

چگونه از تکسچرها عکس تهیه کنیم؟

لنزهای DSLR و Macro

یکی از مهمترین چیزهایی که شما نیاز دارید تا از یک تکسچر عکاسی کنید این است که تا حد امکان به آن تکسچر نزدیک شوید. با لنزهای DSLR، کمترین فاصله فوکوس (minimum focus distance) نسبت به موضوع تان بین آن تکسچر و صفحه ی کانونی در بدنه ی دوربینتان قرار می گیرد، بنابراین این لنزها نمی توانند بر روی فواصلی که کوتاه تر از پارامتر کمترین فاصله ی فوکوس هستند، فوکوس کنند. البته نگران نباشید شما نیاز نیست محاسبات ریاضی خاصی برای رفع این مشکل انجام دهید، این مسئله با استفاده از نوع دیگری از لنزها حل می شود.
لنزهای ماکرو با همین هدف طراحی شده اند، این لنزها به شما اجازه می دهند که بتواند فوکوس نزدیک تری نسبت به آبجکت یا تکسچرتان داشته باشید. این لنزها همچنین با نام لنزهای flat field نیز شناخته می شوند، به این معنی که زمانی که شما به یک آبجکت برای عکس برداری نزدیک می شوید، دیگر مانند لنزهای معمولی، تصویرتان را به صورت خمیده و منحنی مشاهده نخواهید کرد. بنابراین فوکوس شارپ تری خواهید داشت.

تنظیمات لنز macro در دوربین شما

اگر شما هنوز آماده ی خرید یک لنز DSLR و/یا یک لنز macro نیستید، بنابراین احتمالاً تمایل دارید که از گزینه ی macro mode در دوربین معمولی تان استفاده کنید. معمولاً این گزینه با یک آیکون گل کوچک در دوربین مشخص می شود و به شما اجازه می دهد که فوکوس نزدیک تری نسبت به روند معمولی داشته باشید.

نورپردازی صحنه را کنترل کنید!

همانند تقریباً تمام حوزه های عکاسی، عکاسی تکسچر هم نیازمند وجود نورپردازی خاص برای ایجاد یک عکس مطلوب است. در اینجا به چند نکته ی کلیدی اشاره می کنید که در هنگام تنظیم نور محل باید در ذهن داشته باشید.

آیا نور کافی وجود دارد؟

اگر موضوعی که می خواهید از آن عکاسی کنید به اندازه ی کافی توسط نورهای محیط روشن نشده باشد، آن گاه ممکن است که دوربین شما ISO را خیلی بالا ببرد و در تصویر نویز زیادی ایجاد کند. بنابراین ممکن است نیاز داشته باشید که از نوری به جز نوری که فلش دوربین ایجاد می کند، استفاده کنید، به ویژه زمانی که در خانه یا محیط های بسته عکاسی می کنید.

نور از کدام سمت تابیده می شود؟

اگر شما از یک جسم براق یا reflective عکس می گیرید، بنابراین نیاز دارید که نور مستقیم خورشید به آن جسم نتابد تا بازتاب های ناخواسته نداشته باشید.
اگر در داخل ساختمان هستید و با کمبود نور مواجهید، آن گاه نورهای اضافی را با زوایای خاص در طرفین موضوع قرار دهید، تا بتوانید نور خورشید طبیعی را شبیه سازی کنید. در بسیاری از مواقع، یک منبع نوری تکی برای این موضوع کفایت می کند ولی اگر دیدید که سایه های ناخوشایند ایجاد می شود، آن گاه ممکن است نیاز داشته باشید با نورهای اضافی، این موضوع را تعدیل کنید.

تعریف تکسچر

آیا از نور مطلوبی استفاده می کنیم؟

پاسخ این سوال بستگی به این دارد که چه چیزی از تصویر می خواهید، ولی اگر برای مثال در ساعت طلایی (golden hour) روز عکس برداری می کنید، ممکن است رنگ تکسچر شما بسیار متفاوت از آن چه که واقعاً هست، دیده شود. ساعت طلایی معمولاً از ساعات مورد علاقه ی عکاسان برای عکاسی است زیرا کیفیت نور بسیار زیبا و دوست داشتنی می شود ولی عموماً برای ثبت تصویر از تکسچرها مناسب نیست.
نورهای شدید طبیعی ممکن است باعث شود که عکس تکسچرها آجر یا زنگار آهن طبیعی و مطلوب شود ولی برای تکسچرهایی مثل آب به خوبی عمل نخواهد کرد.
سعی کنید از نور فلش خود به عنوان یک نور شدید استفاده نکنید، زیرا نوهای مستقیمی مانند نور فلش به ندرت تصویر مطلوبی ایجاد می کنند و تکسچرهای شما را بدون عمق و مسطح نشان می دهند (بدون بامپ). اگرچه مشخصاً باید از سایه افتادن بر روی تکسچر اجتناب شود ولی کماکان شما نیاز به یک المان سایه/طیف گونه در تصویر خود برای اجتناب از صاف و مسطح به نظر نرسیدن، دارید.

گرفتن عکس های شارپ

حالت macro ممکن است برای شما به خوبی عمل نکند اگر که دوربین شما تصمیم بگیرید که برای ثبت تصویر، دیافراگم خود را کاملاً باز کند. اگر با عکس برداری در حالت Manual راحت نیستید، گزینه ی بهتر بعدی استفاده از حالت Aperture Priority است که معمولاً در دوربین ها با نماد A نشان داده می شود.

زوایای مختلف را امتحان کنید.

اکثراً، طراحان و معماران نیاز به عکس برداری از یک موضوع به عنوان تکسچر به صورت مستقیم و از روبرو دارند. البته خودتان را محدود نکنید، از امتحان کردن زوایای متفاوت دیگر نترسید. اگر جواب نگرفتید همیشه می توانید به تصویرهایی که از روبرو گرفته بودید برگردید ولی حداقل حق انتخاب بیشتری دارید. به مروز زمان یاد خواهید گرفت که چه زوایایی برای چه متریال هایی، بهترین نتیجه را خواهد داد.

جمع بندی

طراحی و عکاسی در بسیاری از حوزه ها دست در دست هم به پیش می روند و اشتراکات زیادی باهم دارند. عکاسی کردن از تکسچرهایی که می خواهید در کارهای خودتان استفاده کنید، راهی مناسب برای افزایش دادن مهارت یا حداقل بینش خودتان نسبت به ماهیت تکسچرهای مختلف قلمداد می شود.

همچنین می توانید خلاقیت خود را از این طریق افزایش داده یا از تکسچرها و بافت های موجود در طبیعت الهام بگیرید و با نحوه ی عکس العمل آن ها نسبت به نور آشنایی بیشتری پیدا کنید تا بتوانید آن ها را دقیق تر شبیه سازی کنید.

 

منبع آپادمی

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *