تکنیک ها و ترفند های عکاسی در آب

در این مطلب شما را با عکاسی زیر آب و چالش های پیش رو آشنا خواهیم کرد. اگر لنزک را دنبال کرده باشید، احتمالا در سری مطلب های «عکس های الهام بخش زیر آّب» در این زمینه الهام گرفته اید. حال وقت آن رسید نکات آموزشی عکاسی زیر آب را بررسی کنیم و با آن بیشتر آشنا شویم.

تکنیک ها و ترفند های عکاسی در آب

 

1_تجهیزات

اگر شما به گرفتن عکس زیر آب با دوربین DSLR علاقمند هستید بایستی یک لنز عریض و یا حتی یک لنز چشم ماهی (Fisheye) برای آن انتخاب کرده و سپس در پوشش های ضد آب قرار دهید. همچنین دوربین های کامپکت بسیاری وجود دارند که برای عکاسی در آب طراحی شده و نیازی به استفاده از پوشش ضد آب ندارند. مدل Pentax WG-3 GPS و همین طور WG-3 تا عمق ۱۴ متر ضد آب هستند و به راحتی می توان از آن ها استفاده کرد.

2_تکنیک

پیدا کردن و تغییر دادن تنظیمات دوربین در زیر آب به ویژه اگر دوربین شما در پوشش ضد آب (waterproof housing) جاسازی شده باشد کار بسیار مشکلی است. به همین دلیل برای از دست ندادن تصویر دلخواه تان، قبل از قرار دادن دوربین در آب آن را تنظیم کنید. بعد از تمام شدن کارتان به خاطر داشته باشید که اگر چه دوربین شما ضد آب است ولی بایستی آن را کاملاً خشک و تمیز کنید.

3_آب و هوا / شرایط

برای عکاسی در زیر آب بایستی آب تا حد امکان صاف و آرام باشد برای همین در روزهای متلاطم و خروشان عکس نگیرید چون دید روی شن و ماسه و همین طور دیگر قلوه سنگ ها به دلیل مواج بودن آب بسیار ضعیف است. از طرفی نور کافی وجود ندارد و در زیر آب این مقدار حتی کمتر نیز خواهد بود و لازم است شما سطح حساسیت (ISO) را بالاتر برده و دریچه دیافراگم را عریض تر انتخاب کنید.

همین طور باید فاصله شما از سوژه عکستان تا جایی که می توانید کم باشد در غیر این صورت عکس های شما تار خواهند بود و اگر شما از ماهی یا جلبک دریایی عکس می گیرید تشخیص آن ها در عکس بسیار مشکل خواهد بود. نکته دیگر این که به دلیل خاصیت شکست نور در آب، سوژه شما نزدیک تر و بزرگ تر از حد واقعی آن به نظر می رسد.

4_نزدیک به سطح آب

هر چه نزدیک تر به سطح آب کار کنید بهتر است چون رنگ ها در نزدیکی سطح آب روشن تر و صاف تر هستند، مثل زمانی که بالای سطح آب عکاسی می کنید، در این حالت هم نور پخش شدگی و انعکاس کمتری داشته و این موضوع باعث می شود که عکس هایتان فوق العاده جالب به نظر برسند. وقتی که می خواهید در عمق بیشتر عکاسی کنید از ایمنی دوربین تان اطمینان حاصل کنید چون مطمئناً نمی خواهید که دوربینتان خراب شود

5_فلاش

برای افزودن نور اضافی به تصویرتان می توانید از فلاش داخلی دوربین استفاده کنید ولی ایراد این کار این است که این فلاش تا زمانی که کاملاً به سوژه نزدیک نشوید موثر نخواهد بود و در این شرایط نیز وجود آن باعث می شود ذرات معلق موجود در آب به صورت حباب در عکس ظاهر شوند.

به جای استفاده از فلاش داخلی دوربین از یک نورافکن قوی ضد آب که قابلیت جابجایی در موقعیت های مختلف در صحنه را دارد، استفاده کنید در این صورت حباب های نورانی در تصویر ظاهر نخواهند شد.

به این طریق شما به عکس تان جلوه بیشتری می بخشید و با تغییر دادن نور، بعضی قسمت ها را روشن و در بعضی جاها نیز سایه ایجاد می کنید. مگر این که شما نزدیک به سطح آب که نور در آن جا بیشتر است کار کنید، در این حالت هم وجود یک فلاش برای ثبت حرکت ماهی و گیاهان تصویر لازم به نظر می رسد.

همچنین استفاده از فلاش برای زمانی که می خواهید یک عکس ماکرو از یک مرجان بگیرید مفید است.

6_تعادل رنگ سفید

اگر تعادل رنگ سفید دوربینتان را روی مقدار مناسب تنظیم نکنید همه عکس های گرفته شده دارای یک قالب سبز/ آبی خواهند بود. با نور فلاش می توانید اثر آن را تا حدودی از بین ببرید ولی بهترین راه برای داشتن تصویر دلخواه تنظیم دستی این پارامتر در عکس می باشد. تنها کاری که بایستی انجام دهید این است که نورتان را به اندازه نوری که برای مطالعه لازم است تنظیم کنید، اگر عمق عکاسی را تغییر دادید نور را با شرایط جدید تنظیم کنید.

7_سوژه و پس زمینه ها

اگر زمان کافی دارید تحقیقی در مورد گونه های مختلف جانوری در منطقه ای که می خواهید عکاسی کنید انجام دهید. این کار باعث می شود گونه مورد علاقه خود را از قبل بهتر بشناسید و همینطور دانستن رفتارهای آن ها در برخورد با دوربین، عکس های بهتر و بسیار جالب تری را به وجود خواهد آورد.

اگر قصد ندارید که زیر موج یا شرایط متلاطم آب عکاسی کنید تنها به آرامی در آب حرکت کنید تا ماهی مورد نظرتان را بیابید و ببینید که چگونه شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

به طور ناگهانی شروع به دست و پا زدن در آب نکنید این کار باعث می شود تا ماهی ها برای یافتن جای امن پراکنده شوند. حباب هایی که به هنگام نفس کشیدن از دهان شما خارج می شود نیز ممکن است ماهی ها را فراری دهند.

البته ما به شما پیشنهاد نمی کنیم که نفس تان را در سینه حبس کنید فقط توصیه می کنیم که بازدم تان را در جهت مخالف ماهی ها خارج کنید. استفاده از تجهیزات غواصی نیز برای عکاسانی که به صورت حرفه ای در زیر آب عکاسی می کنند مناسب خواهد بود.

تا حد ممکن پس زمینه را ساده و به دور از بهم ریختگی انتخاب کنید، اکثر موجودات طوری خلق شده اند که با محیط اطراف شان استتار می کنند ولی شما وقتی یک عکس را به دوستانتان نشان می دهید مسلماً نمی خواهید با آن ها بازی «بگرد و پیدا کن» را در مورد این موجودات انجام دهید.

بنابراین بهترین پس زمینه ساده ای که می توانید برای عکس تان استفاده کنید حجم زیاد آب بالای سرتان است. برای داشتن این پس زمینه کافی است از زاویه پایین عکس بگیرید. این کار باعث می شود سوژه شما برجسته تر به نظر برسد.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *