راهنمایی عکاسی از غذا برای مبتدیان و تکنیک های بهبود عکاسی از غذا

دنیای عکاسی از غذا بسیار گسترده است.در یک سو عکس هایی از غذاهای افراد در اینستاگرام پیش از خوردن آن قرار دارد و از سوی صنعت میلیون دلاری تبلیغات، کتاب ها و مجلات آشپزی و عکس های حرفه ای از غذاها و میوه ها قرار دارند.
تفاوتی ندارد به کدام گروه تعلق دارید، با دنبال نمودن نکات ذکر شده در اینجا می توانید بهترین عکس ها و تصاویر را از غذاهای خود داشته باشید.

به دلیل تقاضای بالایی که از این عکس ها عموما به دلایل تبلیغاتی می شود، غذاها موضوع جذابی برای تحقیق و بررسی توسط دوربین ها هستند، نکات زیر را در کنار آموزش های دیگر دنبال کنید.به زودی خواهید یافت که دنیایی از اطلاعات در این خصوص در پیش روی شما قرار خواهد داشت.

راهنمایی عکاسی از غذا برای مبتدیان و تکنیک های بهبود عکاسی از غذا

1- آماده سازی موضوع برای عکاسی از غذا

شما برای این سبک از عکاسی به سطوح مختلف آمادگی نیاز خواهید داشت.در صورتی که هدف شما تنها عکاسی از ظرف غذا بوده باشد، باید همه ی تلاش خود را برای بی نقص رسیدن موضوع به خرج دهید.در صورتی که پیش از غذا خوردن از آن عکس می گیرید، برای گرفتن زیباترین عکس ها باید مقدماتی فراهم کنید.
اما غذا نیازی به آماده سازی و استانداردهای زیبایی ندارد، پس در ادامه به نکاتی در خصوص موقعیت های مشابه اشاره خواهیم نمود.برای برخی از ظرف های غذای به خصوص با افزودن فیلتر oil درخشندگی کافی را در عکس نهایی به دست خواهید آورد.

در صورتی که پیش از پخت غذا عکسبرداری را آغاز می کنید، فراموش نکنید که از مراحل آماده سازی و روند پخت نیز عکسبرداری نمایید.به این ترتیب شرایط خوبی برای عکاسی از وضعیت های مختلف غذا به وجود خواهد آمد.باید در نظر داشته باشید که پیش از پخت کامل غذا از آن عکاسی کنید.
شاید استیک شما حتی اگر کاملا پخته شده در نظر داشته باشید، آبدار و نیم پز به نظر رسد.
همچنین سبزیجات و موارد دیگر پس از پخت کامل، حجم و به طور کلی ظاهر ابتدایی خود را از دست خواهند داد.پخت غذا پس از عکسبرداری نیز امکان پذیر خواهد بود، پس پیش از پایان آشپزی، غذا را از فر بیرون آورده و از آن عکسبرداری کنید.

۲-نورپردازی عکاسی از غذا مهمترین نکته است

مهمترین و بزرگترین نکته ی عکاسی از غذا نورپردازی می باشد. از آنجاییکه بیشتر عکس های خوراکی ها در فضای داخلی گرفته می شوند، نورپردازی دقیق و مناسب بر روی ظرف غذا بسیار حائز اهمیت خواهد بود.اگر منبع نور در روبرو قرار داشته باشد( در بالا و یا سمت چپ یا راست دوربین) تصویر غذا تقریبا مسطح و مات بوده و سایه هایی در آن ایجاد شده و در عین حال عمقی در تصویر به وجود نخواهد آمد.

عکس های خوب از غذاها در نتیجه قرارگیری صحیح نورهایی با زاویه ی دقیق به دست می آیند، تا به این ترتیب سایه هایی هم تراز با بشقاب پدید آمده،محتویات بشقاب برجسته تر می شوند، در تصویر عمق و حالت ایجاد می شود، که به این ترتیب جلوه ی بصری زیبا(حتی اشتها آور) خواهد داشت.
بیشتر مواقع این سایه ها و جلوه های نوری با قرار دادن لامپ و یک یا دو آباژور به وجود خواهند آمد.
با تغییر زاویه ی نور تابیده شده و زاویه ی گرفتن عکس، تصاویر متفاوتی به دست می آیند.متوجه خواهید شد که زاویه ی دوربین به اندازه ی نورپردازی اهمیت دارد، تا حدی که ممکن است ظرف در یک زاویه بی حالت و به هم ریخته باشد، اما در زیر نور مناسب همان ظرف تبدیل به وعده ای اشتهاآور شود.

نورپردازی

غذایی که از آن عکسبرداری می کنید همانند دیگر سوژه های بی جان دیگر هستند و باید به درستی جاگذاری شوند.بسیاری از عکس های ضعیفی که از غذاها گرفته می شوند با نورپردازی مناسب به نمونه های حرفه ای تری تبدیل خواهند شد.

یکی از بهترین مکان های این نوع عکسبرداری در کنار پنجره است که نور طبیعی بسیاری به درون تابیده می شود، و شاید بهتر باشد که نور فلاش نیز از داخل به سقف یا دیوار تابانیده شود تا تعادلی در میان نورها ایجاد شده و سایه ها محدود شوند.
این نور طبیعی به هر چه طبیعی تر شدن ظاهر غذاها کمک خواهد نمود.

تنها به یک منبع نور نیاز دارید

عکاسی از غذا یکی از انواع عکسبرداری است که در آن نور کم هم زیاد است.مثلا در پرتره، عکاسی از ماشین یا معماری داخلی، نورهای بیشتری اضافه می کنیم تا اشکال مطلوب و مورد نظر ما شوند.
نور کیکر اضافه کنید. اندکی نور پرکننده به کار بگیرید. نور را تغییر شکل داده و سایه ها را هدایت کنید.
اما در عکاسی از غذا انتخاب تنها یک منبع نور درست و دقیق کافیست.نورپردازی از پشت یا پهلو باعث ایجاد بعد شده و بافت ها در غذا را برجسته تر می سازد.

گرچه ثبت پرتره های فوق العاده با استفاده از تنها یک نور نیز امکان پذیر است اما افزودن نور پر کننده سایه ها را ملایم تر ساخته و نورهای پس زمینه سبب جداسازی می شوند. اما این ماجرا در مورد غذا صدق نمی کند.
بهترین نور برای عکاسی از غذا نوری است که با مشاهده ی عکس قابل رویت نباشد.
این نور باید تا حد ممکن طبیعی باشد.و به این خاطر است که نورهای پنجره بسیار مورد توجه هستند و در ادامه سایه ها نیز طبیعی خواهند بود.در صورتی که به ملایم کردن نور و یا نور پرکننده نیاز پیدا کردید، از کارت بازتاب دهنده ی نور استفاده کنید.

طبیعت قابل مقایسه نیست

برخی مواقع هوا بارانی است و برخی مواقع باید در شب عکسبرداری کنید.با وجود اینکه نور طبیعی بهترین نور برای این نوع عکاسی است، اما در صورت لزوم می توانید این نور ها را در استودیو شبیه سازی کنید.می توانید از نورهای استودیویی یا اسپید لایت ها استفاده کنید، اما حتما باید از سافت باکس یا ابزار پخش نور بزرگ استفاده کنید تا نور به خوبی پخش شود.
استفاده از استروب برای افزودن نور نیز خوب است اما تنظیمات دوربین را بر روی حالت خودکار قرار داده تا به حالت خودکار نور دریافتی را تنظیم نماید.

منبع نور پراکنده و بزرگ به همراه کارت بازتاب دهنده ی نور که در انتهای مخالف میز همراه با یک Nasty Clamp دو شاخه قرار دهید، پس از آن دوربین ادامه ی کار را بر عهده خواهد گرفت.
در شرایط بد آب و هوایی از یک اسپیدلایت در داخل سافت باکس ۲۴ اینچی استفاده کرده و قدرت بر روی۴/۱ تنظیم کنید.

مکان ، تنها تنظیم نور نیست

همیشه نتیجه ی نهایی را در نظر داشته باشید.شما به دنبال نمایش غذا در بهترین حالت آن هستید.اگر در استودیو آشپزخانه در اختیار ندارید، باید عکسبرداری را به یک آشپزخانه منتقل کنید.پس از توانایی عکسبرداری از غذا در زیباترین حالت، حضور در آشپزخانه و محل کار مهمترین نکته است.
البته در نظر داشته باشید که یک فضای بسیار کوچک با یک سینک دستشویی این حس را القا نخواهد نمود.

3-تنظیم صحنه برای عکاسی از غذا

برخی مواقع خود غذا مهمترین قسمت عکس است.
اما بهترین عکاسان نیز در اطراف سوژه ی اصلی صحنه سازی می کنند.
آشپزخانه های مدرن این زمینه را به خودی خود فراهم ساخته و به عکاسان فرصتی می دهند تا با استفاده از اجزای مختلف آشپزخانه، ایده های ترکیبی خاصی خلق نمایند.
پس زمینه های محدودی در آشپزخانه یافت می شوند:

  • تخته های چوبی زیبا بر روی کانتر و تخته های برش
  • کاشی کاری های ظریف کانتر
  • روکش های گرانیتی کانتر
  • اجاق گازهای رومیزی

تقریبا همه ی آشپزخانه ها فضاهایی یا جذابیت های بصری هستند.به این ترتیب کانتر آشپزخانه ی شما پس زمینه ی جالبی برای عکس های شما خواهند بود.
حتی اگر اینگونه نباشد، از روش های بسیاری می توانید به راحتی پس زمینه های زیبایی ایجاد کنید.
مواد تازه ویژگی های بصری فوق العاده ای در عکس ها هستند، و می توان از آنها به عنوان کنتراست رنگی و جلب نمودن توجه ها به ظرف استفاده نمود.همچنین ابزارهای آشپزخانه مانند ملاقه، قابلمه و ماهی تابه، کفگیر و دیگر ابزار با ایجاد تغییر و حس فعالیت گزینه های خوبی برای عکاسی هستند.

حتی استفاده از دستمال های رنگی، رومیزی یا دستمال سفره نیز ترکیب منحصر به فردی ایجاد کرده و پس زمینه ی دلخواه شما را خلق خواهند نمود.
علاوه بر ابزار آشپزخانه، محتویات و اشیای بی جان دیگر، افزودن قریحه های انسانی از جمله دست آشپز در حال هم زدن قابلمه، یا معرفی به خصوص غذاها یا چیزی مشابه به این ها روشی جذاب برای خلق عکس های خاص و ویژه هستند.

4-تنظیمات دوربین برای عکاسی از غذا

انواع زاویه ی دوربین
در حقیقت تنها چند زاویه ی دوربین برای عکاسی از غذا وجود دارد که مکررا دیده می شود.اما باید آگاهانه یکی از آنها را انتخاب کنید.غذایی که در جلوی دوربین قرار دارند اندازه، شکل و طول منحصر به فردی دارند.سپس دوربین را در بهترین قسمت که ویژگی ها را برجسته می سازد قرار دهید.
برخی از ظرف های غذا در زاویه ی روبرو ظاهر جذابی دارند و برخی دیگر از نگاه بالا به میز دلپذیرتر هستند.

عکاسی از غذا همانند سوژه های انسانی زاویه های دلپذیرتری هم دارد.به خاطر داشته باشید که تصوری که ذهن خود پرورش می دهید همیشه منجر به زیباترین عکس ها نخواهد شد.به همین خاطر لازم است که از یک ظرف غذا تنها از یک زاویه عکسبرداری نکنید.عکس های دلخواه را گرفته و سپس برای چند دقیقه زوایای دیگر را نیز امتحان کنید.
تنوع اهمیت زیادی دارد به خصوص اگر برای مشتری عکسبرداری می کنید.همچنین به خاطر داشته باشید که زوایای مختلف در انواع عکاسی تاثیرات متفاوتی دارند.

عکسبرداری از مواد اولیه در یک دست از زاویه ی بالا بسیار زیباتر خواهد بود.انتخاب زاویه ی دوربین توسط شما موجب ایجاد عمق، پرسپکتیو و تناسب خواهد شد پس به درستی زاویه ی مناسب را انتخاب نمایید.به خاطر داشته باشید که عکاسی از غذا تا زمانی که همه چیز را در جای درست قرار داده باشید و از زمان به درستی استفاده کنید، هرگز خسته کننده نخواهد بود.در دو مثال زیر مواد غذایی از دو زاویه ی مختلف به تصویر کشیده شده اند.
کدام یک بهتر است؟ ممکن است عکاس نظر دقیق تری داشته باشد اما حق این انتخاب در دست مشتری است.

5-خطوط و لایه ها برای عکاسی از غذا

با همه ی مواد و لوازمی که در فریم جمع کرده اید، فرصتی برای مشاهده ی سوژه توسط مخاطب وجود نخواهد داشت.پس بهتر است از تکنیک ترکیب خطوط و لایه ها استفاده کنید.می توانید از ابزار و مواد برای ساخت افکت خطوط و لایه در تصویر استفاده کنید.
این یک تکنیک ترکیبی است که توسط عکاسان برای هدایت چشم های مخاطب به سمت سوژه ی اصلی استفاده می شود.
می توانید از ابزار مختلف برای ساخت لایه ها استفاده کنید.از آنجایی که عکاسی از بالا همیشه تصاویر گرافیکی جذابی خلق می کنند، موقعیت هی فراوانی برای ساخت خطوط در اینجا فراهم است.تصاویر ترکیبی با لایه همیشه موفقیت آمیز است.

 

برگرفته شده از پویا اندیش

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.