رعایت چند نکته برای ثبت آسمان های زیبا و جذاب در عکاسی منظره

در عکاسی منظره اجازه ندهید «زمین» شما را فریب دهد؛ یک عکس منظره عالی درست به همان اندازه که وابسته به زمین است، به آسمان نیز وابسته است. آسمان های خاکستری کسل کننده عکس های منظره کسل کننده ای ایجاد می کنند! پس در این آموزش عکاسی منظره، بر روی آسمان تمرکز کرده و نکات ثبت یک آسمان زیبا و جذاب را با شما عزیزان به اشتراک می گذاریم. راستی می دانید وقتی که آسمان جذاب است بهتر است خط افق را کجای کادر قرار دهید؟ در ادامه پاسخ خود را بررسی کنید.

ثبت یک آسمان جذاب و دراماتیک در داخل دوربین سخت تر از چیزی است که به نظر می رسد. هنگامی که آسمان روشن تر از زمین است، دوربین شما معمولا بیش از حد نوردهی (overexpose) می کند، و رنگ آبی درخشان آسمان را به رنگ خاکستری یا سفید کدر و بدون هیجان تبدیل می کند.

اما با کمی تنظیمات دقیق، ثبت آسمانی که یک صحنه عالی را کامل و غنی می کند، امکان پذیر است! در این مقاله شش نکته برای ثبت آسمان های جذاب تر در عکاسی منظره را به شما آموزش می دهیم

رعایت چند نکته برای ثبت آسمان های زیبا و جذاب در عکاسی منظره

1_درست زمان بندی کنید

عکاسی منظره ممکن است نیازمند زمان بندی میکروثانیه ای که برای ثبت لبخند یک کودک نوپا لازم است نباشد، اما هنوز هم زمان بندی بخش مهمی از تصویر است. آسمانی که یک روز خاکستری است، روز بعد می تواند آبی روشن باشد. بنابراین هنگام برنامه ریزی برای یک عکس منظره، در نظر بگیرید که زمان بندی چطور بر آسمان تاثیر می گذارد.

حواستان به الگوهای آب و هوایی که به یک عکس جذابیت می بخشند باشد، مانند طوفانی که درست در بالای خط افق قرار دارد. هوا نقش مهمی در حس و حال کلی تصویر دارد – بنابراین اگر می خواهید یک عکس تاریک و گرفته ثبت کنید، زمانی که آسمان طوفانی است بیرون بروید.

از طرف دیگر، اگر می خواهید یک عکس آرام تر و شادتر بگیرید، به دنبال آسمان های آبی با تکه های ابر بگردید.

زمان روز نیز مهم است. اگرچه اواسط روز بیشترین سایه ها را روی زمین ایجاد می کند، اما زمانی است که معمولا آسمان از همیشه صاف تر است. و درست بعد از طلوع و قبل از غروب آفتاب اغلب زمان خوبی برای ثبت ابرهای پَرمانند و و یک نور گرمتر است.

البته، خود طلوع و غروب آفتاب نیز برای ثبت آسمان های دراماتیک عالی هستند.

2_یک تراز سفیدی اشتباه را امتحان کنید

قوانین عکاسی گاهی اوقات باید نقض شوند، از جمله قوانینی که مربوط به استفاده همیشگی از تراز سفیدی صحیح می باشند.

می دانید، تنظیمات تراز سفیدی اشتباه می تواند یک آسمان جذاب ایجاد کند. این امر به خصوص هنگام عکاسی در ابتدا یا انتهای روز صدق می کند – استفاده از یک پیش تنظیمات تراز سفیدی (white balance presets) متفاوت، رنگ را در آسمان تنظیم می کند.

پیش تنظیمات Auto، Cloudy، و Shade یک غروب آفتاب نارنجی رنگ با یک آسمان آبی روشن (با کمی تغییر در گرما بسته به تنظیماتی که انتخاب می کنید) به شما خواهند داد. از طرف دیگر، تنظیمات florescent معمولا یک غروب نارنجی را به رنگ بنفش با آسمان آبی روشن تبدیل می کند. Tungsten اثری مشابه، اما با رنگ های حتی عمیق تر ارائه می دهد.

استفاده از دمای کلوین برای تنظیم تراز سفیدی به کنترل بیشتری بر رنگ ها در آسمان منجر می شود. در حدود ۵۵۰۰K، شما معمولا یک آسمان آفتابی با یک تراز سفیدی دقیق ثبت خواهید کرد – به عبارت دیگر، چیزهایی که سفید هستند در تصویر هنوز هم سفید می مانند، و چیزهایی که خاکستری هستند هنوز هم در تصویر خاکستری دیده شوند.

یک دمای بالاتر – به عنوان مثال ۶۵۰۰K – یک درخشش نارنجی به زمین خواهد داد، اما رنگ های غروب را نیز تقویت می کند. از طرف دیگر، یک دمای رنگ سردتر (مثلا ۳۰۰۰K)، بر رنگ های آبی و بنفش تاکید خواهد کرد. با استفاده از مقیاس کلوین، شما گزینه های بیشتری برای انتخاب یک تنظیمات تراز سفیدی که رنگ ها را در عکس شما به بهترین شکل ثبت کند، خواهید داشت.

3_خط افق را کجا قرار دهیم؟

هنگامی که آسمان جذاب تر از زمین است، چرا از آن برای تعیین ترکیب بندی خود استفاده نکنید؟

هنگام ترکیب بندی عکس خود به جایی که خط افق را قرار می دهید توجه کنید. از قانون یک سوم استفاده کرده و تصور کنید که تصویر به سه قسمت تقسیم شده است، سپس خط افق را بر روی یکی از آن خطوط افقی قرار دهید. اگر دارید از آسمانی با ظاهر متوسط عکس می گیرید، خط افق را روی خط یک سوم بالایی تصویر قرار دهید، تا قسمت بیشتری از زمین در عکس گنجانده شود،

4_از یک فیلتر استفاده کنید

دو فیلتر وجود دارد که هر عکاس منظره باید آنها را در کیف دوربین خود داشته باشد تا آسمان های دراماتیک تری را ثبت کند.

اولی فیلتر کاهنده نور تدریجی (ND grad) است. خب، یک فیلتر کاهنده نور (ND) معمولی مانند قرار دادن عینک آفتابی روی لنزتان است – برای به دست آوردن صحنه های روشن تر یا نوردهی های طولانی، نور ورودی را محدود می کند. اما یک فیلتر کاهنده نور تدریجی آن اثر تاریک کننده را تنها بر روی بخشی از تصویر اعمال می کند – یعنی تنها قسمتی از فیلتر کاهنده نور است. و با قرار دادن بخش تاریک فیلتر بر روی یک آسمان روشن، می توانید کل صحنه را به درستی نوردهی کنید.

بدون یک فیلتر ND تدریجی، آسمان اغلب زیادی نوردهی شده و کسل کننده می شود، یا زمین ناکافی نوردهی شده و تاریک می شود. با استفاده از فیلتر، شما می توانید به یک نوردهی برسید که برای هر دو قسمت صحنه مناسب باشد. تنها عیب آن این است که فیلترهای ND تدریجی برای یک خط افق ناصاف خوب عمل نمی کنند، مثلا هنگام عکاسی از یک منظره شهری. فیلترهای ND تدریجی به دو شکل دایره ای و مربعی موجود هستند، اما مدل مربعی اغلب ترجیح داده می شود چون می توانید خط افق را در هر جایی از کادر قرار دهید.

دومین فیلتری که عکاسان منظره باید برای ثبت آسمان های دراماتیک تر استفاده کنند، فیلتر پلاریزه است. فیلترهای پلاریزه با تنظیم نور منعکس شده از لنز دوربین شما کار می کنند. از آنجا که آسمان به دلیل این نور منعکس شده آبی رنگ است، چرخاندن قسمت جلوی فیلتر پلاریزه شدت رنگ های آبی در آسمان را تنظیم خواهد کرد. از آنجا که فیلترهای پلاریزه تنها بر نور منعکس شده تاثیر می گذارند، وقتی که کوه ها یا ساختمان ها خط افق را ناصاف می کنند هنوز هم می توان از آنها استفاده کرد. فیلترهای پلاریزه همچنین برای تقویت یا حذف انعکاس ها بر روی آب یا سطوح براق دیگر عالی هستند.

5_آزمایش با تاری حرکتی و نوردهی های طولانی

نوردهی های طولانی فقط برای عکاسی از آبشارها نیستند. اگر شما از یک سرعت شاتر به اندازه کافی طولانی استفاده کنید، ابرها نیز تار خواهند شد، و آسمانی از رگه های پَرمانند و کمی حس حرکت ایجاد می کنند.

برای ثبت تاری حرکتی (motion blur) در ابرها، شما باید از یک سرعت شاتر طولانی استفاده کنید. بهترین تنظیمات کمی به آب و هوا و این که چقدر تاری حرکتی می خواهید بستگی دارد، اما می توانید با یک نوردهی دو دقیقه ای شروع کرده و از آنجا آن را تنظیم کنید.

6_از ابزار فیلتر تدریجی Adobe Camera Raw استفاده کنید

اگرچه همیشه بهتر است که عکس را در داخل دوربین درست ثبت کنید، اما چند ابزار ویرایش وجود دارد که می تواند به بهبود آسمان در عکس های منظره شما کمک کند. یکی از آن ابزارها فیلتر تدریجی (Graduated Filter) در نرم افزار Adobe Camera Raw است (در فتوشاپ و لایت روم نیز عملکرد یکسانی دارد).

با فیلتر تدریجی می توانید در عکس خود یک افکت را بر روی آسمان بکشید (drag کنید). مانند یک فیلتر تدریجی واقعی، این افکت تنها قسمت بالای تصویر را می پوشاند و به تدریج محو می شود، و ایجاد ویرایش هایی با ظاهر طبیعی را ممکن می سازد.

از ابزار فیلتر تدریجی می توان برای تنظیم نوردهی استفاده کرد، و افکتی درست شبیه یک فیلتر ND تدریجی واقعی ایجاد کرد. اما این ابزار می تواند کنتراست، اشباع، وضوح، شارپنس، و رنگ را نیز تنظیم کند. این ابزار امکانات زیادی برای اعمال ویرایش فقط بر روی آسمان برای به دست آوردن درام بیشتر را فراهم می کند – ایجاد افکت هایی که گاهی اوقات نمی توان آنها را در داخل دوربین انجام داد.

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.