عکاسی فشن وانواع آن

دنیای عکاسی و سبک‌های مختلف آن، دست کمی از دنیای مد ندارد. مخصوصا الان که ابزار دیجیتالی نیز جای خودش را به خوبی در این هنر باز کرده است. در دهه‌های قبل در چهارچوب فشن، یک تصویر فقط قصد به نمایش گذاشتن یک لباس را داشت. پس سعی بر این بود که با اضافه کردن اکسسوری‌ها این جلوه‌ی نمایشی را دو برابر کند.
ولی در زمان کنونی حرفه‌ی عکاسی در صنعت مد وسیع‌تر و خود به شاخه‌های مختلف تقسیم شده است.

عکاسی فشن وانواع آن

به طور کلی عکاسی فشن را می‌توان به ۴ بخش تقسیم کرد:

  • Editorial fashion photography
  • High Fashion Photography
  • Catalog Photography
  • Street Fashion Photography
  • Street Fashion Photography

عکاسی مد خیابانی و کاتالوگ بخاطر کارکرد متفاوتی که دارند به راحتی قابل تشخیص هستند. اما عکاسی ادیتوریال و فشن سطح بالا به خاطر اینکه استایل مشابه به هم دارند بسیار نزدیک به هم هستند.

Catalog Photography

این سبک از عکاسی فشن توسط کمپانی‌های مد برای ارائه محصولات‌ به مشتریان انتخاب می‌شود. در واقع این مجموعه از عکس‌ها یک راهنمای خرید است. به شکلی که مدل در پس زمینه‌ای ترجیحا روشن می‌ایستد و کالا به شکل واضح در زوایای مختلف عکس برداری می‌شود.مسلما زاویه مناسب، نور خوب و… تاثیر زیادی در بهتر نشان دادن رنگ واقعی، نوع جنس و مدل آن کالا دارد.بنابراین عکاس در این بخش باید حداقل با جنس‌های مختلف پارچه، برای نورپردازی مناسب آشنایی داشته باشد.

Street Fashion Photography

عکس‌های مد خیابانی از دل فرهنگ جامعه در خیابان‌ها، بر روی پرده شاتر عکاس‌ها می‌نشیند.در این سبک عکاسان به دنبال افراد خوش پوش جامعه می‌گردند که دنباله رو ترندهای فشن هستند.در نهایت این مجموعه از عکس‌ها، ترندها را به شکل فصلی آرشیو می‌کنند.از طرف دیگر مد خیابانی معمولاً با فرهنگ جوانان در ارتباط است و بیشتر در مراکز مهم شهری مشاهده می‌شود.اغلب جوانان هر جامعه مولد و مقلد فرهنگ‌های نوپای هر جامعه هستند.
استایل برخی از این جوانان دارای آیتم‌های خاص است که بیان کننده نوع خرده فرهنگی است که آنها متعلق به آن هستند.بعد از گذر زمان مجموعه عکس‌های به دست آمده به شکل طبقه‌بندی شده راوی تاریخ لباس در جوامع مختلف هستند.به زبان ساده این عکس‌ها نشان دهنده‌ی درک مردم از ترند و مد زمان خودشان در هر دوره است.

عکاسی فشن وانواع آن

High Fashion Photography

این سبک عکاسی مد در اختیار برندهای مطرح جهانی است.در این سبک اغلب برای معرفی و تبلیغ محصول خاصی از یک برند تمرکز می‌شود.مدل‌هایی که در این نوع از عکاسی فشن حضور دارند معمولا سوپر مدلها، بازیگران مشهور و سلبریتی‌ها هستند.لباس و اکسسوری در این عکاسی‌ها به شکلی نمایان می‌شوند که محصول مورد نظر در مرکز توجه قرار گیرد.
ژست مدل‌ها گاها اغراق آمیز است و در کل نورپردازی، آرایش مو و صورت، فضای لوکیشن و… دست به دست هم می‌دهند تا عکسی بی نقص و فرا واقعی را نشان دهند.

Editorial fashion photography

خوب رسیدیم به اصل مطلب! به طورکلی عکس‌های ادیتوریال طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهد.این موضوعات می‌تواند در ژانر عکاسی خبری (Photojournalism)، مد، پرتره، ورزش، منظره طبیعت و… باشد.این سبک از عکاسی در واقع راوی یک داستان است. تصویری که بدون هیچ متن و نوشته‌ای، قصه‌ای را برای شما بازگو می‌کند یا با یک عنوان کوتاه و موضوع از پیش تعیین شده همراه می‌شود.در نتیجه با دیدن یک تصویر، حسی از آن مجموعه عکس به شما منتقل می‌شود.

دقیقا ادیتوریال در زمینه‌ی مد هم به همین شکل است؛ لباس و اکسسوری بر تن مدل در حالت و ژست خاصی بیان کننده‌ی داستان نانوشته‌ای است.اگر به زبان ساده بخواهیم ادیتوریال را در زمینه عکاسی فشن، توضیح دهیم باید اینگونه بگوییم که این عکاسی با هدف معرفی محصول برای فروش نیست.فقط سوژه در فضایی که گاها خارج از آتلیه است با هدف مشخصی به تصویر کشیده می‌شود.

تفاوت عکاسی ادیتوریال با عکاسی تجاری

برای اینکه تفاوت عکس فشن ادیتوریال را با عکس‌های تجاری در صنعت مد بهتر متوجه شوید یک مثال می‌زنیم.تصویر روی جلد یک مجله فضای تابستانی را نمایش م‌یدهد که مدلی در کنار ساحل در حال قدم زدن است.خوب طبیعتا با دیدن این تصویر به شما حس آرامش و گرما انتقال پیدا می‌کند. ولی اگر همین تصویر برای تبلیغ لباس ساحلی بر تن مدل باشد زاویه تصویر متفاوت است.
در واقع در عکاسی ادیتوریال بر روی حس و حالت مدل تمرکز می‌شود ولی در عکاسی تبلیغاتی بر روی محصول و نشان دادن مشخصات آن فوکوس می‌شود.

موارد کاربردی عکاسی ادیتوریال

از این مجموعه عکس‌ها بیشتر در مجله‌‌ها و روزنامه‌ها استفاده می‌شود.همچنین در برخی از متون مستند هم از عکس‌های ادیتوریال استفاده می‌شود. بارزترین استفاد از عکس‌های فشن ادیتوریال بر روی جلد مجلات مد است که در صفحه کامل نمایان می‌شود.البته چون عکس‌های ادیتوریال در واقع مجموعه عکس هستند، چندین صفحه کامل را در مجلات مد و روزنامه‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

وظایف یک عکاس فشن ادیتوریال

عکاس این سبک از عکاسی فشن علاوه بر احاطه داشتن بر علم عکاسی و نورپردازی باید به شدت خلاق باشد.در واقع یک اثر هنری با هدف خاصی خلق می‌شود که بی شک عکاس، کارگردان این اثر است.گاهی اوقات سفارش دهنده‌ (مدیر یک مجله) هدف و تم داستان را مشخص می‌کند و مسئولیت کل پروژه به عهده عکاس است.

اولین تصمیم او انتخاب لوکیشن متناسب با فضای موضوع است. متناسب با هزینه و بودجه او باید تصمیم بگیرد که عکسبرداری در فضای واقعی باشد یا خود او به همراه گروهش در استودیو فضاسازی کند.او باید یک گروه فعال و پویا انتخاب کند به این دلیل که در فشن ادیتوریال مجموعه عکس گرفته می‌شود و باید سرعت عمل مناسبی داشت.گاهی اوقات چند مدل با چند ست لباس با یک تم به نوبت در ژست‌های متفاوت جلو دوربین قرار می‌گیرند. در نهایت منتخبین این مجموعه به مرحله‌ی ادیت می‌روند.

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *