عکاسی و هنر آن چیست و چه نوع هایی دارد؟

هنر عکاسی به عنوان یکی از هنرهایی که به ثبت وقایع می پردازد در همه جای جهان کاربرد دارد. این هنر روی موضوعات واقعی تمرکز می نماید. عکاس ها با رعایت اصول عکاسی این هنر را انجام می دهند. باید این عکسها دارای ویژگی هایی باشند که باعث جذب بیننده شوند و مفاهیم مورد نظر در ذهن عکاس را برسانند.

عکاسی و هنر آن چیست و چه نوع هایی دارد؟

هنر عکاسی چیست و چه نوع هایی دارد؟
هنر عکاسی به هنر ثبت وقایع در طول زمان گفته می شود. هنر عکاسی می تواند در هر موقعیتی شرایط انسانی را ثبت کند و انسان را در موقعیت ثبت شده توسط عکاسی قرار دهد و با توجه به عواطف و احساساتی که در ما بر می انگیزد درک ما از شرایط پیش آمده در عکس را بالاتر ببرد. در واقع از هنر عکاسی در هر لحظه از زمان می توان استفاده کرد و تنها هنری است که به صورت دنباله دار از تصاویر متحرک برای نشان دادن وضعیت بشر استفاده می کند.

تاریخچه هنر عکاسی

عکاسی در ابتدا به ساکن در فرانسه کشف شد اما هنر عکاسی که امروزه ما تجربه و مشاهده می نماییم. نتیجه تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری ‌هنر عکاسی در طول تاریخ است. در اینجا می توان بعضی از این افراد را که تاثیر زیادی را در اختراع دوربین عکاسی داشته اند نام برد.

شخصی به نام”بکاری” تأثیر نور را روی نقره کلرید کشف نمود و مهم‌ترین عامل قطعی برای پیشرفت در هنر عکاسی را فراهم کرد. بعدها در سال ۱۸۲۲ مخترعی فرانسوی به نام ژوسف نیسفور نیپس در 57 سالگی توانست نخستین تصویر تثبیت شده دائمی را تولید کند. او بعد ها با همکاری لوئی دگر، آزمایشاتی را بر ترکیبات نقره انجام داد و توانست روش جدیدی را در هنرعکاسی اختراع کند.

جورج ایستمن آمریکایی ، بنیانگذار کداک ، در سال 1888 ایده پایه انعطاف پذیر را بنیان نهاد. که در آنها صفحات شیشه ای به تدریج توسط رول های سلولوزی جایگزین شدند.در سال 1869، لوئیس دوکوس توانست اولین عکس رنگی ساخته شده با سه رنگ اصلی قرمز، سفید و آبی را تهیه کند.

آموزش هنرعکاسی

برای یادگیری هنرعکاسی باید به نکات ساده ای توجه کنیم. این نکات به ما کمک می کند تا با استفاده از آنها عکس های حرفه ای و با کیفیت تری بگیریم. در زیر به بخشی از این نکات اشاره می کنیم:

استفاده از نور در هنر عکاسی

بخشی از آماده شدن برای گرفتن یک عکس خوب این است که زمان‌بندی خود را به شکلی تنظیم کنید که در زمان عکاسی به شرایط نوری صحیح دسترسی داشته باشید. برای مثال عکاسی کردن زیر آفتاب مستقیم نیمروز چندان ایده آل نیست. نور در این زمان از روز بسیار شدید است و باعث رنگ و رو رفته شدن سوژه و ایجاد سایه‌های زننده می‌شود.

اهمیت به تجهیزات دوربین در هنر عکاسی

به تجهیزات دوربین عکاسی خود برای اینکه بتوانید به یک عکس با کیفیت ایده آل برسید توجه کنید. البته برای گرفتن عکس‌های عالی، لزوما نیازی به تجهیزات گران قیمت یا تعداد زیادی تجهیزات مختلف ندارید. یک دوربین، یک یا دو لنز و یک سه‌پایه هم می‌تواند کاملا کافی باشد.

فوکوس بر روی چشم ها

برای ارتباط چشمی بهتر است که از یک نقطه فوکوس بر روی چشم ها استفاده شود.

انواع عکاسی

هنر عکاسی نیز مانند نقاشی یا هر هنر دیگری دارای سبک و روش های مخصوص به خود می باشد. هر عکاس می تواند سبک خود را داشته باشد.

انواع سبک های عکاسی عبارت اند از:

1- عکاسی مفهومی
2- در عکاسی مفهومی می توان آنچه در ذهن عکاس وجود دارد را دید. به این صورت که تصویری که عکاس ارائه می دهد می تواند ذهن بیننده را درگیر کند و آن را وادار به تفکر در مورد موضوع مورد مورد نظر خود کند. به این نوع سبک، سبک سوریالیسم یا فرا واقع گرایی نیز می گویند.

عکاسی کوبیسم

در واقع این نوع از عکاسی به عکاسی مکعب گرایی نیز معروف است. از هنرمندان در این سبک می توان از پیکاسو نام برد. نگاه سبک عکاسی کوبیسم نگاهی متفکرانه و متفاوت به جهان هستی می باشد.در این نوع سبک از عکاسی تصویر به نظر پیچیده و درهم به نظر می آید و با توجه بیشتر می توان به هدف عکاس پی برد.

عکاسی ماکرو

این نوع سبک از عکاسی بیشتر موضوعاتی مانند عکاسی از حشرات، گل ها و قطرات آب و در کل طبیعت را مدنظر قرار می دهد.

عکاسی انتزاعی

در این نوع از سبک از هنر عکاسی قوه تخیل عکاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به طور مستقیم در تصویری که به وجود می آید دخالت دارد.

عکاسی و هنر آن چیست و چه نوع هایی دارد؟

 

حقایق هنر عکاسی

حقایقی در مورد هنر عکاسی وجود دارد که شاید تا کنون به آنها توجه نکرده اید. این حقایق جالب از زمانی که دوربین اختراع شد وجود داشته اند که می توان به حقایقی در مورد اتاق های تاریک برای ظهور عکس اشاره کرد.

اتاق‌های تاریک واقعاً تاریک نیستند و لامپ سیاه رنگی در این اتاق‌ها وجود ندارد. این اتاق‌ها اغلب با نور قرمز رنگ یا کهربایی رنگی روشن می‌شوند، چون کاغذ‌های سیاه ‌و سفیدی که قرار است به عکس‌ تبدیل شوند، به نور آبی، یا آبی مایل به سبز حساس استند.

اولین موادی که برای توسعه‌ی عکاسی و ثبت عکس‌ها استفاده می‌شد و برای تثبیت عکس‌ها به کار برده می‌شدند دارای مواد سمی و خطرناکی بوده اند. این تثبیت‌کننده‌ها، سمی و استفاده‌ی نادرست و بی‌احتیاط از آنها، خطرناک و مهلک بود.

بزرگ‌ترین کلکسیون دوربین های موجود در جهان، به یک روزنامه‌‌نگار هندی به نام Dilish Parekh متعلق است. او از سال ۱۹۷۷ شروع به خرید و جمع‌آوری دوربین‌های عکاسی کرد و اکنون تقریباً ۴۴۲۵ دوربین عتیقه و آنتیک دارد و به‌این‌ترتیب، صاحب بزرگ‌ترین کلکسیون دوربین عکاسی جهان است.

سوم اوت ۲۰۱۵، Esteban Pastorino Diaz و Didi Dache طولانی‌ترین عکس نگاتیو را در بیجینگ، شهری در چین ثبت کردند. طول این عکس به ۷۹.۳۷ متر می‌رسید.

نکات جالب در تنظیمات عکاسی

یادگیری هنر عکاسی در واقع دارای اصولی است که باید به آنها توجه کرد. یکی از این اصول یادگیری مثلث نورگیری می باشد. سه موضوع اصلی در عکاسی را حتما شنیده اید. در واقع سه مورد از تنظیمات دوربین های عکاسی، از هر چیزی در عکاسی مهم تر هستند. تصویر زیر را ببینید. این سه موضوع، یعنی همه مبحث نورپردازی در عکاسی سه فاکتور بسیار مهم در موضوع نورگیری می باشد.

موضوع دیگر در اصول عکاسی استفاده به جا و به موقع از فلش است. تنها می توانید زمانی از فلش استفاده کنید که هیچ نوری در صحنه موجود نباشد.

ایزو یا حساسیت نور در هنر عکاسی

یکی از عوامل مهم در رابطه با نور در هنر عکاسی ایزو یا حساسیت می باشد. در واقع این تنظیم از جمله تنظیمات بسیار مهمی است که تعیین می کنند که دوربین تا چه میزان باید به نور حساس باشد. اگر بخواهیم با یک مثال برای درک بیشتر این موضوع را توضیح دهیم می توانیم بگوییم هر میزان تاریکی محیط بیشتر باشد ، ایزو دوربین باید در سطح بالاتری قرار بگیرید.

توجه به ترکیب بندی و زاویه عکس

اگر از شخصی عکس می گیرد باید این عکس به گونه ای باشد که فقط یک سوم محیط عکس تصویر شخص باشد. در واقع دو سوم از عکس باید دارای محیط اطراف باشد. به همین دلیل قانون سه تایی را باید در عکس های خود رعایت کنید.

استفاده از شاتر اسپید در هنر عکاسی

شاتر اسپید سرعت باز و بسته شدن پیکسل های عکاسی است.در محیط های کم نور یا عکاسی شبانه، سرعت شاتر را روی ۴ ثانیه تنظیم کنید و تفاوت عکس ها را ببینید. در این حالت و با همین سرعت شاتر، از گروهی از انسان ها که در حال حرکت هستند یا یک دوچرخه در حال عبور یا اتومبیل های خیابان عکس بگیرید. نکته مهم اینجا است که وقتی سرعت شاتر را از 3 ثانیه بیشتر می کنید،حتما باید دوربین شما ثابت باشد تا عکس تار نشود.

باز نگه داشتن هر دو چشم در هنگام گرفتن عکس

این باعث ایجاد چند مزیت می شود. وقتی عکاسی پرتره انجام می دهید، این موضوع باعث می شود که سوژه شما ارتباط بهتری با دوربین برقرار کند. ضمن اینکه وقتی یک چشم شما بیرون از فریم دوربین باز باشد، می توانید جاهای خارج از فریم را هم ببینید تا چیزی را از دست ندهید.

توجه به بک گراند عکس

سعی کنید بک گراند عکستان ساده باشد.. این کار باعث تمرکز بر سوژه اصلی و زیباتر شدن تصویر می شود.

با توجه به موارد گفته شد، برای اینکه بتوانید هنر عکاسی را فراگیرید در ابتدا باید به نکات ساده ای که در مورد گرفتن عکسهایی با کیفیت بهتر عنوان شد، توجه کنید. ابتدا همه قوانین عکاسی و مبانی را یاد بگیرید و بعد شروع به عکاسی کنید.

 

برگرفته از راسخون

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.