فوت و فن و نکات مهم عکاسی عروسی

اگر به تازگی عکاسی از عروسی را شروع کرده‌اید، این مطلب می‌تواند شروع خوبی برایتان باشد. چه به عنوان عکاسی غیر رسمی به دنبال کسب تجربه در این روز بزرگ باشید و یا اگر حتی به دنبال نکاتی برای ارتقای پرتره‌هایتان می‌باشید در این مطلب با توصیه‌های بسیار خوبی آشنا می‌شوید.

فوت و فن و نکات مهم عکاسی عروسی

 

1_از دیافراگم باز استفاده کنید

استفاده از بازترین دیافراگم ممکن لنز (برای عمق میدان کم ژرفتر) می‌تواند افکت زیبایی در عکاسی عروسی به وجود آورد و در عین حال که سوژه در فوکوس قرار می‌گیرد، پس زمینه محو می‌گردد. البته شما باید تلاش کنید تا با دقت بالایی فوکوس را انجام دهید.

2_فلاش با همگام سازی آهسته (slow-sync) را امتحان کنید

اگر از فلاش استفاده می‌کنید سرعت شاتر را بر حداقل مقدار ممکن (در حدود ۱۵/۱ الی ۲۵/۱ثانیه) تنظیم نمایید تا بیشترین استفاده را از نور محیطی ببرید. همراه با سوژه‌ها حرکت کنید (تکنیک پنینگ) و عکس بگیرید تا حرکت سوژه فریز شده و پس زمینه محو گردد.

3_به عروس ژست دهید

برای جذابیت بیشتر عکس از عروس بخواهید تا هنگام در دست گرفتن گل دست خود را خم نکند. در صورت امکان از او بخواهید تا خمی S مانند به بدنش بدهد و به عبارت دیگر به مانند مدلهای لباس ژست بگیرد. از مجلات مد و لباس همچون Vogue یا Cosmopolitan برای پیدا کردن ایده‌های جدید ژست گرفتن استفاده نمایید. شما می توانید با جستجوی «ژست عکاسی» یا «عکاسی فشن» در لنزک، ایده های جالبی بگیرید.

4_به خطوط توجه کنید

از خطوط معماری قوی، همچون ستون‌ها، برای پس زمینه کارتان نهایت استفاده را ببرید. به یاد داشته باشید که اگر پس زمینه را جور نمایید، پیش زمینه به درستی در جایش قرار می‌گیرد و کادربندی خوبی را به وجود می‌آورد. پیش از روز عروسی به گشت و گزار در محل عکاسی بپردازید تا بهترین بناها را انتخاب کنید.

5_از الگو های نور خلاقانه استفاده کنید

اگر بیرون از دفتر ازدواج الگوی نور (light pattern) خوبی دیدید، از آن برای افزایش تاثیرگذاری و حس دراماتیک عکستان استفاده نمایید. حواستان باشد که الگوهای نور خیلی سریع پدیدار و ناپدید می‌شوند پس برای ثبتشان باید سریع عمل کنید.

6_در کادربندی زوج خلاقیت به خرج دهید

در زمان عکاسی از عروس و داماد در ماشین عروس سعی کنید در کادربندی آنها خلاقیت به خرج داده و از شیشه ماشین برای کادربندی آن ها استفاده کنید. حتی اگر مشکلی نداشتند، عکاسی داخل ماشین را هم امتحان کنید.

7_دوربین را اریب بگیرید

زاویه دادن به دوربین حسی از حرکت را به عکس اضافه می کند. عکاسی در حالت عمودی و افقی همیشه ضروری نیست و شما می‌توانید با تغییر دادن تراز خطوط کادر و اریب نگه داشتن دوربین جلوه متفاوتی به عکس اضافه کنید. البته بهتر است در استفاده از این تکنیک افراط نکنید و بیش از یک یا دو عکس به این شکل نگیرید.

8_به سایه‌ها توجه کنید

اگر روز عروسی نور خورشید شدت بالایی دارد، برای نوردهی بهتر زوجین را به زیر سایه ببرید یا اینکه از فلاش مکمل برای تراز نور صحنه استفاده نمایید. برای استفاده از تنظیمات فلاش مکمل (fill flash) به مدهای فلاش دوربینتان مراجعه نمایید.

9_مقداری ماتی یا محو شدگی – blur اضافه کنید

از صحنه‌ رقص عروس و داماد با سرعت شاتر پایین عکس بگیرید تا حسی از حرکت به بیننده انتقال یابد. برای فریز (ثابت و بی حرکت) کردن حرکت عروس و داماد، در عین حالی که نور و حرکت محیط را به تصویر می کشید، از ترکیب فلاش و سرعت شاتر پایین استفاده کنید. شما همچنین باید حساسیت ایزوی دوربین خود را نیز افزایش دهید، البته نویز در وضعیت های کم نور فضای بسته بیشتر به نظر می‌آیند.

10_از براکت فلاش استفاده کنید

فلاش اکسترنالی را به براکت فلاش (flash bracket) متصل نمایید تا چند سانتی بالاتر از لنز قرار بگیرد و سایه‌های موجود روی سوژه را به حداقل برساند. بهترین کادر ها از مکانیسم لولا یا محور استفاده می کنند تا شما بتوانید در عکس های پرتره یا عکس های با فرمت منظره (landscape) فلاش را حرکت دهید.

11_عکاسی با لنز تله فوتو را امتحان کنید

لنزهای بلند شما را قادر می‌سازند تا از دور دست عکس بگیرید. همچنین این لنزهای افکت‌های بسیار جالبی برای عکس‌هایتان به همراه می‌آورند و می‌توانند حس دراماتیکی به عکس ببخشند. در هنگام استفاده از این لنزها باید در مورد لرزش حاصله از سنگینی آن احتیاط کنید و توصیه می‌شود که حتما از سه پایه استفاده نمایید.

12_زیرکانه ترکیب بندی کنید

پیش فوکوس (Pre-focus) انجام داده و سوژه را در لنز ترکیب بندی نمایید، سپس با حرف زدن یا لبخند زدن بر آنها توجهشان را جلب نمایید، مطمئن باشید آنها متوجه عکس گرفتن شما نمی‌شوند. وقتی که متوجه شوند شروع به خندیدن می‌کنند و از اینرو عکسهایتان طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. هر چه افراد در عکس آسوده خاطرتر باشند، عکسهایتان زیباتر خواهند شد.

13_فلاش را بازتاب دهید

هنگام عکاسی در فضای بسته، باید نور فلاش را بر سقف بتابانید و نوردهی را با نور محیطی تنظیم نمایید. بازتاب نور فلاش انتشار بیشتری دارد و از اینرو سایه‌های تند و تیره بر عکستان نمایان نمی‌شود.

14_اجازه ندهید دوربین عکس‌ها را شارپ کند

هرگونه قابلیت شارپ سازی خودکار (automatic sharpening) را در دوربین غیرفعال نمایید. شارپ کردن عکس ها با کامپیوتر بهتر انجام می پذیرد. در صورت امکان همیشه عکاسی را در فرمت Raw انجام دهید. در این فرمت داده‌ها از چیپ تصویر مستقیما بدون هر گونه فشرده سازی وارد حافظه می‌شوند. البته در این حالت حجم فایل‌ها بسیار بالاتر از حالت عکاسی با فرمت JPEG بوده و از این رو شما به مموری کارتی با ظرفیت بالاتر و یا هارد اکسترنال نیاز دارید تا بتوانید در زمان بیکاری آنها را انتقال دهید.

15_از افکت‌های دوربین اجتناب کنید

از به کار بردن افراطی افکت‌های دیجیتال دوربین اجتناب نمایید. اگر قصد دارید عکسی سِپیا (sepia) ثبت نمایید یا اینکه زوج شاد را سولاریزه (solarize) کنید، عکس را به صورت معمول گرفته و بعدا با یک نرم افزار ویرایش عکس مثل فتوشاپ افکت دلخواه را روی آن اعمال کنید. اگر عکاسی را با جلوه‌های ویژه انجام دهید، دیگر قادر به تغییر دادنش به حالتی استاندارد (معمولی) نخواهید بود.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *