نحوه عکاسی و آموزش عکاسی از طبیعت

بی شک یکی از جذاب ترین گرایشات سبک های عکاسی که همه روزه افراد زیادی جذب آن می شود عکاسی در طبیعت است. این شاخه از عکاسی تماما دارای حس نشاط و زندگی را در انسان پویا و سرشار میکند. حضور در طبیعت بکر ، حضور در کنار حیوانات غیر اهلی ، ساعت ها انتظار برای لحظه ای شات ، سبب خلق اثار بی نظیری می شود که بی شک هر یک از شما یک یا چند نمونه از این نمونه از تصاویر را در تلفن های همراه خود یا به عنوان تابلو در منازل خود دارید .

نحوه عکاسی و آموزش عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت

شامل عکس های متنوعی مانند عکس گرفتن در محیط بیرون ونمایش عناصر طبیعی مانند مناظر، حیات وحش، گیاهان، درختان و گل ها می شود.وقتی در حال عکاسی از طبیعت هستید یا از گل ها کلوزآپ می گیرید، لذت غیرقابل وصفی را تجربه می کنید.در اینجا ترفندهایی را معرفی می کنیم که به گرفتن عکس های زیبا از طبیعت کمک خواهد کرد.

به عنوان یک عکاس طبیعت برای پیشرفت خود چگونه عمل می کنید؟
چگونه مطمئن می شوید که مهارت های کافی را برای گرفتن عکس های با کیفیت و حرفه ای از طبیعت پیدا کرده اید؟
در واقع برای یک تازه کار تشخیص اینکه چطور باید عکاسی از طبیعت را بیاموزد سخت است.این پست را مطالعه کنید. هر چه زودتر این موارد را بدانید زودتر عکس های حرفه ای و درخشان می گیرید.

نکات مهم عکاسی در طبیعت

همیشه سعی کنید تصاوریتان را فرمت خام ثبت کنید زیرا فرمت jpeg باعث فشرده شدن و از دست رفتن جزئیات ریز می شود.  در ضمن ادیت کردن عکس ها نیز با فرمت خام بسیار ساده تر و بهتر انجام می شود. فرمت raw به شما اجازه می دهد از تمام توانایی دوربین خود استقاده کنید. دوم اینکه از تنظیمات تراز سفیدی خودکار (AWB) استفاهد کنید تا راحت تر عکاسی کنید.

همچینی سعی  کنید از تنظیمات نیمه خودکار استفاده کنید تا بتوانید دستی در نتیجه عکسبرداری داشته باشید. برای مثال شاتر و دیافراگم را خودتان بر اساس نور محیط کنترل کنید.ایزو دوربین را روی حالت خودکار رها کنید چرا که مقدار بالای ان خصوصا رد دوربین های کراپ سنسور نویز زیادی را ایجاد می کند. سرعت شاتر را کاهش دهید و با ایزو خودکار عکسبرداری کنید. دیگر اینکه استفاده از هیستوگرام را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که عکساان حرفه ای از استافده می کنند.

صفحه نمایش دوربین دقیق نبوده و در ضمن روشنایی اش ممکن است باعث شود فکر کنید که نور محیط کم یا زیاد است و دست به تنظیمات بیهوده بزیند. اما هیستوگرام این امکان را به شما می دهد که در مورد تصویر به درستی قضاوت کنید. در ضمن برای اینکه بفهمیا نور زاید است می توانید چشمک زن را روشن کنید. چشمک زن حتی در مواقعی که هیستوگرام ممکن است اطلاعات غلط در اختیارتان بگذارد به کارتان می آید.

لنز های واید در عکاسی طبیعت

فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) برای عکاسی از طبیعت تعریفی مشخص دارند که می گوید هرگونه عکاسی از حیوانات غیر اهلی و گیاهان خودرو در مناطق بکر و غیر محصور انواع گونا های جانورای وزیست طبیعی همچون بیابانی و کوه های یخی و محیط های ساخته شده توسط بشر و حیوانات تربیت شده شامل این تعریف نمی شوند . و هرگونه ویرایش و تغییری بایستی به نحوی باشد که اصالت عکس را خدشه دار نکند

برای عکاسی از محیط های چشم نواز و ویو های بی نظیر در طبیعت به طور معمول از لنز دوربین عکاسی واید استفاده می شود .همچون تصویر بیکران غروب و یا طلوع آفتاب در دریا ، و یا تصاویری از رشته کو ها و قله های پوشیده از زیبایی بایستی از لنزهایی استفاده شود که به عکس شما عمق بخشیده و سطح وسیعی از مناظر را تحت پوشش قرار دهد .

لازم به ذکر است که رسیدن به ترکیب های رنگ در این گونه لنز ها کار بسی دشوار و نیاز به تجارب بسیار دارد . پیشنهاد ما لنز واید با فاصله کانونی 12 میلیمتاری تا 30 میلیمتری است.

نحوه عکاسی و آموزش عکاسی از طبیعت

اهمیت دیافراگم در عکاسی از طبیعت

در مورد دیافراگم هم بهتر است f16 تا f22 را انتخاب کنید که وضوح بالایی را به تصاویر شما می دهند. بسیاری هم هستند که از فیلتنر ای گوناگون برای بهتر شدن کار هایشان استفاده می کنند پیشنهاد ما به کارگیری فیلتر پلاریزه و خنثی است. چرا که پلاریزه شدن نور را کم و آسمان را تیره می کند.

عکاسی حیات وحش

زیر شاخه ای از بخش عکاسی طبیعت می باشد که بسیار دشوار می باشد چرا که بایستی ماهیت حیات وحش به طور کامل محفوظ و دست نخورده بماند . و صرف عکس از حیوانات دست آموز یا محصور شده در قفس یا محیط های باغ وحشی مورد تایید نمی باشد . لذا این موارد کار را برای عکاسان بسیار سخت و ویژه نموده است .و بسیاری از عکاسان برای شکار سوژه های خود ناچار به اقامت های چند روزه و یا حتی چندین ماهه برای شکار لحظه ای عبور حیوانی به انتظار می نشینند .

و این مورد خود برای آنان ممکن است خطرات جانی بسیاری را از حمله حیوانات وحشی برای آنان به دنبال داشته باشد . اما به همان نسبت نیست دارای هیجان و جذابیت بسیار بالایی است و این موارد بسیاری از عکاسان را بر آن داشته که خطرات آن را به جان خریده و راهی یک ماجراجویی مبهم شوند

توازن در عکاسی از طبیعت

آیا تا بحال عکسی در طبیعت گرفته اید و سپس از گرفتن آن پشیمان شده اید؟ به عنوان یک عکاس رضایت از عکس هایی که می گیرد چالش بزرگی است.ترفند بعدی ما برای شما توازن بیشتر در عکاسی است. دقت کنید که در قابل عکس تان چه عناصری قرار خواهد گرفت و آنها را با هم هماهنگ سازید.
برای مثال ممکن است بعضی قسمت های منظره را در کنار هم قرار دهید تا عکس تان بهتر شود مانند درخت و مه.وقتی در فضای بیرون عکاسی می کنید، به نظرتان چه عناصری باعث پدیداری یک عکس جذاب می شوند؟

عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف

یکی از فواید عکاسی از طبیعت این است که می توان در هر زمانی و هر فصلی از سال عکس های متفاوتی گرفت.تابستان زمان فوق العاده ای برای ثبت مناظر باشکوه و شاخ و برگ سبز درختان استوقتی همه چیز شکفته شده است، در حالیکه بهار و پاییز زمان نمایش گل های تازه بازشده، آب و هوای خنک و کمی مه در میان شاخ و برگهاست.
مزیت دیگری که پاییز دارد تغییر رنگ ها در آن است که فرصت مناسبی برای عکسبرداری محسوب می شود.زمستان زمان عکس گرفتن از درخشش طبیعت است.شاید هوا سرد و خشن باشد اما می تواند بسیار زیبا نیز باشد.لایه برف در هر عکسی نمایش فوق العاده ای برای بیننده خواهد داشت.
برف در مناظر طبیعی مقایسه قابل توجهی ایجاد می کند.
برای مثال برف در این منظره به درختان تیره این امکان را میدهد تا برجسته به نظر آیند.کوه های پوشیده از برف سوژه های فوق العاده ای برای عکسبرداری در فصل زمستان هستند.

نهایت استفاده از محیط طبیعی اطراف

حتما نباید در یک مکان دور و زیبا زندگی کنید تا سوژه های ناب را پیدا کنید.کافیست در همان محیط اطراف خودتان دقیق شوید.بیرون بروید و خوب به اطراف نگاه کنید و از بهترین مکان های طبیعی عکس بگیرید.

نحوه عکاسی و آموزش عکاسی از طبیعت

هر روز عکس بگیرید

عکاسی روزانه ، هرچقدر از اهمیت این نکته بگوییم کم است.اگر واقعا می خواهید به عنوان یک عکاس طبیعت پیشرفت کنید باید روزی حداقل یک عکس از طبیعت بگیرید.مهم نیست که آنرا با DSLR یا آیفون تان می گیرد. فقط عکس بگیرید.احتمالا شنیده اید که با تمرین کردن همه چیز بهتر می شود و در این مورد هم صدق می کند.
اما علاوه بر تمرین و عکاسی روزانه به تدریج می توانید چشم هنری تان را قدرتمند کنید.اگر هر روز عکس بگیرید به نور، رنگ و ترکیب فکر خواهید کرد و برایتان طبیعت دوم می شود.همه جا به دنبال فرصت های عکاسی خواهید بود.این همان چیزی است که به عنوان یک عکاس طبیعت باید به آن برسید.

 

نوع عکسی که می خواهید بگیرید را ببینید

این نکته هم بسیار مهم است.اگر می خواهید عکس های طبیعت فوق العاده بگیرید باید چنین عکس هایی را به تعداد زیاد ببینیدوقتی ناظر عکس های زیبا باشید چشم تان برای رنگ، نور و ترکیب بدون اینکه متوجه شوید تقویت خواهد شد.این مهارت لازمه ی یک عکاس طبیعت موفق است.به علاوه دیدن این عکس ها خالی از لذت نیست.به نوع عکسی که دوست دارید فکر کنید.می توانید از یک سایت معتبر مانند گوگل استفاده کنید.نکته مهم این است که از عکسی که می بینید دنبال الهام و ایده باشید.

برای مثال اگر یک عکاس موفق صحنه های بزرگ هستید پروفایل عکاسانی مانند مایک موآتز و کریستل اسنیدر را ببینید.

اگر عکاس تازه کاری در زمینه مناظر طبیعی هستید آثار ایان پلانت و توماس هیتون را ببینید.اگر از حیات وحش عکس می گیرید عکاسانی مانند مارسل وان اوستن و متیو استودباکر گزینه های الهام بخشی خواهند بود.هدف بخاطر سپردن عکس های آنها و کپی برداری نیست.بلکه هدف داشتن قوه خیال قویتر و اطلاع از عواملی است که آنرا زیباتر می کنند.هدف ایده گرفتن است.

نور ، بیشتر از چیزی که تصور می کنید در عکاسی از طبیعت مهم است

در مورد ضرورت عکاسی روزانه گفتیم با این حال وقتی تمرین می کنید نکته مهم دیگری که باید درنظر بگیرید نور است.عکسی که دو ساعت بعد از طلوع خورشید، دو ساعت قبل از غروب خورشید و میانه روز در یک روز ابری گرفته شود، مناسب است.در غیر اینصورت در خانه بمانید.این اصول به ذهنتان جهت می دهند کم کم به خودتان می گویید، عجب بعدازظهر آفتابی زیبایی باید بیرون بروم و عکس بگیرم.اما این فکر باید تقویت شود.

زیرا عکاسی در یک بعدازظهر آفتابی ممکن است عکس های زننده و نه چندان جالبی را ایجاد کند.کیفیت نور را در طول یک روز بررسی کنید.ببینید که چه زمانی نور خورشید به سوژه می رسد. مقدار نور در یک عصر ابری را بررسی کنید. شدت نور در میانه روز را درنظر بگیرید.به عنوان یک عکاس مبتدی معمولا این قانون را فراموش می کنم و عکس هایم تاوانش را می پردازند.این قانون را بخاطر بسپارید.شاید در حال حاضر متوجه این تمایز نشوید اما در سال های آینده از خودتان بخاطر خواندن این مطلب تشکر خواهید کرد.

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *