نحوه عکس گرفتن از طبیعت بی جان برای درک فاصله‌ کانونی

آیا فکر می‌کنید که با استفاده از یک لنز 18 میلی‌متری و یا 100 میلی‌متری فقط روی صحنه خود نزدیک نمایی یا دورنمایی خواهید کرد؟
چرا لنزهای دوربین به میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند؟  آیا می‌دانید این اندازه‌گیری‌ها برای عکس شما چه اهمیتی دارند؟
اگر مطمئن نیستید که از کدام لنز استفاده کنید و چرا، ما از شما دعوت می‌کنیم که درباره فاصله‌های کانونی و نحوه استفاده آن‌ها به مطالعه و یادگیری ادامه دهید.

رایج‌ترین بررسی در انتخاب لنز شما این است که آیا به نزدیک نمایی یا دورنمایی نیاز دارید یا نه؛ بنابراین منطق حکم می‌کند شما از یک لنز زاویه باز برای عکاسی منظره و یک تله فوتو برای جزئیات این منظره استفاده کنید.یکی دیگر از عواملی شناخته‌شده، تغییر لنزهای زاویه باز است، به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید یک پرتره بگیرید، باید در عوض از یک لنز نرمال یا لنز تله فوتواستفاده کنید.
اما در مورد اشیاء شوتینگ یا عکس‌برداری سوژه‌های طبیعت بی‌جان چطور؟
کدام لنز بهتر است؟

نحوه عکس گرفتن از طبیعت بی جان برای درک فاصله‌ کانونی

 

1_فاصله کانونی چیست؟

هنگامی‌که نور به درون لنز می‌آید، از سوراخ کوچکی به نام نقطه گره‌ای عبور می‌کند.فاصله از آن نقطه به سنسور زمانی که لنز شما به حالت بی‌نهایت تنظیم می‌شود، فاصله کانونی نامیده می‌شود و بر اساس میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود.
فاصله کمتر به شما یک زاویه گسترده‌تر از دید را می‌دهد و به همین دلیل لنز زاویه باز نامیده می‌شود؛
بنابراین فاصله بزرگ‌تر به شما زاویه‌ای باریک می‌دهد که لنز تله فوتو نامیده می‌شود.

 

2_نرمال چیست؟

هنگامی‌که به یک لنز نرمال می‌گویند، به این معنی است که زاویه دید بیشتر یا کمتر از مشابه چشم انسان دیده می‌شود.هر چیزی بیش از فاصله کانونی نرمال، تله فوتو است و هر چیز کوتاه‌تر لنزهای زاویه باز است.
این اندازه‌گیری به‌اندازه حسگر شما بستگی دارد زیرا اندازه قطر آن چیزی است که «نرمال» را برای دوربین تعیین می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، در عکاسی آنالوگ، این اندازه‌گیری بسیار استاندارد بود، زیرا تنها چندین فرمت فیلم نگاتیو وجود داشت.یک فیلم 35 میلی‌متری دارای لنز نرمال 50 میلی‌متر است، این را می‌توان برای دوربین‌های دیجیتال که یک سنسور فول فرم دارند تفسیر کرد، زیرا این موضوع در مورد دوربین یک اندازه‌ی 35 میلی‌متری است.اگر یک دوربین کراپ سنسور داشته باشید، این لنز «نرمال» به یک تله فوتو تبدیل می‌شود.

 

3_چرا این موضوع مهم است؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، نزدیک نمایی یا دورنمایی مشهودترین تأثیر فاصله کانونی است.اما چه اتفاقی می‌افتد زمانی که شما در حال عکس گرفتن از چیزی هستید درحالی‌که می‌توانید با نزدیک‌تر شدن یا دور شدن از سوژه‌ی خود به آن دست‌یابید؟
شما لنز خود را چگونه انتخاب می‌کنید؟ خوب، این‌جایی است که دیگر ویژگی‌های فاصله کانونی نقش ایفا می‌کنند.

 

4_فشرده‌سازی

یک عکس نمایشی دوبعدی از جهانی سه‌بعدی است.با تغییر فاصله کانونی، می‌توانید فاصله بین دو شیء یا بین دو سوژه و پس‌زمینه را فشرده کنید یا افزایش دهید.

 

توجه کنید که فاصله بین صدف‌ها چگونه متغیر به نظر می‌رسد.

با لنزهای زاویه باز، در مقایسه با نحوه‌ای که با لنز تله فوتو به نظر می‌رسند، چیزها دورتر از یکدیگر به نظر خواهند رسید.در حال حاضر، شما احتمالاً یک تفاوت دیگر بین تصاویر را نیز درک کرده‌اید و آن فوکوس است.

 

5_عمق زمینه

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، عمق زمینه (منطقه در فوکوس) به دیافراگم بستگی دارد.یک دیافراگم کوچک نسبت به دیافراگم بزرگ، عمق زمینه‌ی بیشتری به شما می‌دهد؛ اما عامل درگیر دیگری نیز وجود دارد که فاصله کانونی است.به نظر می‌رسد در دیافراگم ثابت، یک لنز زاویه باز عمق زمینه‌ی بیشتری نسبت به تله فوتو دارد.

این تصور غلط رایجی است که زاویه‌ی باز عمق زمینه‌ی بیشتری نسبت به لنزهای طویل‌تر دارد.دلیل آن به نظر می‌رسد به موضوع فاصله دوربین مربوط باشد، نه فاصله کانونی.این اثر توسط این واقعیت تشدید می‌شود که شما برای رسیدن به فرم مشابه به‌طور فیزیکی نزدیک‌تر یا دورتر از هر لنز خواهید بود.

نتیجه‌گیری

درنتیجه، چیزی به‌عنوان بهترین لنز برای نوع عکاسی شما وجود ندارد.این واقعاً به نتایجی که می‌خواهید به آن‌ها برسید بستگی دارد.

 

 

برگرفته شده از سایت عکاسی آرت

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *