نکته های عکاسی پرتره فضای باز در فصل تابستان

فصل تابستان یکی از بهترین زمان ها برای انجام عکاسی پرتره فضای باز و محیط های طبیعی است .با گرمتر شدن هوا و فراوان شدن مقدار نور موجود در محیط های مختلف ؛ فرصتهایی بسیار مناسب برای عکاسی به وجود می آیند .در این مطلب نکاتی را در رابطه با انجام عکاسی پرتره در فضای باز مورد اشاره قرار می دهیم .

نکته های عکاسی پرتره فضای باز در فصل تابستان

1 – استفاده از دیافراگم باز

در عکاسی فضای باز ؛ عناصر طبیعی ( مثل درختان و گیاهان ) پس زمینه هایی بسیار مطلوب به خصوص در شرایطی هستند که خارج از فوکوس و به صورت تار و محو دیده شوند .
برگهای گیاهان قادرند تا نور موجود در محیط را بازتاب دهند و به همین دلیل ابعاد وبافت های متنوعی را در پس زمینه ها به وجود می آورند .
با استفاده از یک دیافراگم باز مثل f/4 یا f/2.8 ، پس زمینه ها را به خوبی تار و محو می شوند .
در به دست آمدن یک پس زمینه محو شده ؛ محل قرار گیری نقطه فوکوس اهمیت بسیار زیادی دارد .در عکاسی پرتره لازم است تا نقطه فوکوس روی چشم سوژه قرار بگیرد و با استفاده از یک دیافراگم باز ؛ فضای پشت سر سوژه به خوبی تار و محو می شود .

2-از لبه سایه ها استفاده کنید

در ساعت های میانی روز ؛ آفتاب به صورت مستقیم می تابد و سایه های بسیار پر کنتراست و تند و تیزی را به وجود می آورد . در انجام عکاسی پرتره فضای باز ؛ سوژه های خود را در محلی با سایه یک دست و ملایم قرار دهید .در این شرایط سوژه را به سمت لبه های سایه متمایل گردانید زیرا در این فضا ،نور محیط خارجی سایه به مقدار بیشتری به سمت سوژه آمده و موجب ملایم تر شدن کنتراست های موجود در تصویر می شود . به خاطر داشته باشید که در قسمت های عمقی سایه نور کمتری وجود داشته و احتمالا قسمت هایی از سوژه کمتر نوردهی خواهد شد .

3 – از به وجود آمدن سیاه چاله جلوگیری کنید

در زمان عکاسی در محیط باز و تحت شرایط تابش نور افتاب ؛ شرایط کمی متفاوت از محیط استودیویی می باشد . در زمان استفاده از نور طبیعی ؛ لباس های دارای رنگ تیره به صورت تیره تر دیده شده و جزئیات خود را از دست می دهند و این حالت موجب می شود تا چشم مخاطب از توجه به صورت سوژه دور شود .
برای برطرف شدن این مورد از سوژه خود بخواهید تا لباس های رنگ روشن بپوشد و از لباس های دارای رنگ تیره یک دست خودداری نمایید.نمایندگی کانن

4 –اوور اکسپوز شدن هدفمند

در زمان عکاسی از مدل های خانم در فضای باز ؛ یکی از تکنیک هایی که مقداری به حالت رمانتیک عکس می افزاید ؛ یک استاپ افزایش در حالت نوردهی به صورت سوژه است .
این تاثیر گذاری high-key را با کاهش دادن سرعت شاتر نسبت به مقدار به دست آمده توسط نورسنج دوربین ؛ می توان اعمال نمود .

5 – مقدار کمی نور بتابانید

در عکاسی فضای باز در ساعت های پایانی روز ؛ سطح بازتاب نور در محیط کاهش می یابد . در این زمان نیز افزایش یافتن سایه ها موجب از دست رفتن جزئیات می شود .
مقدار کمی از تابش نور فلاش دوربین می تواند به حفظ جزئیات سوژه کمک کند .استفاده از حالت ETTL-II بر روی فلاش های کانن موجب می شود تا تنظیمات نور فلاش به صورت خودکار انجام شود .

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *