نکته های مهم و اساسی در عکاسی جواهرات

عکاسی جواهرات یکی از حساس ترین نوع سفارشات است. برای تهیه عکسهای حرفه ای از جواهرات نکات مهم این مقاله را باید در نظر بگیرید.

نکته های مهم و اساسی در عکاسی جواهرات

امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از جواهرات

۱- دوربین و لنز مناسب
۲- سه پایه
۳- منابع نور ملایم و درخشان
۴- سافت باکس و یا خیمه عکاسی
۵- زمینه های ساده تیره و روشن
۶- استند جواهرات و دکورهای مناسب
۷- نگهدارنده های ظریف و نخ های نامرئی
۸- کالرچک برای رسیدن به رنگ های واقعی

برای عکاسی از جواهرات نیاز به لنز ماکرو خواهید داشت. 

لنز های ماکرو از عمق میدان کم بهره می برند و اجازه می دهند از محصولات کوچک تصاویر با کیفیت و بزرگنمایی زیاد تهیه کنید.کیفیت اپتیکی این لنزها تاثیر مستقیم بروی کیفیت عکسهای شما دارد. پس برای تهیه عکسهایی حرفه ای حتما به لنز با کیفیت نیاز دارید.
با افزایش عمق میدان امکان عکاسی از ست های جواهر را هم دارید. البته برای عکاسی از ست های جواهر از لنزهایی مثل ۷۰-۲۴ هم می توانید استفاده کنید.

پیشنهادهای لنز برای عکاسی جواهرات:

  • Nikon AF-S 105mm f / 2.8 G IF ED VR Micro
  • Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
  • Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM
  • Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD Macro

بکگراند در عکاسی جواهرات

یکی از تاثیرگذارترین موارد در عکسهای جواهرات انتخاب جنس و رنگ بکگراند است.البته باید توجه کرد که این مورد با در نظر گرفتن نظرات سفارش دهنده همراه باشد.عکسهای صنعتی جواهرات معمولا با زمینه های ساده سفید یا مشکی تهیه می شوند.
دلیل استفاده از زمینه ساده تمرکز بروی محصول است اما نکته ای که باعث جذابیت این عکسهای ساده می شود استفاده از زمینه های رفلکس پذیر مثل شیشه سفید و یا مشکی است.

با استفاده از این زمینه ها بازتاب محصول بروی زمینه جذابیت بیشتری به عکس می دهد و تصویر را از سادگی محض خارج می کند. گاهی اوقات هم برای ایجاد هیجان و جذابیت از زمینه های رنگی مثل قرمز، سرمه ای و یا سبز استفاده می شود. ترکیب رنگهای طلایی و یا سیلور جواهرات با این رنگها بسیار دیدنی و جذاب خواهد بود. اما زمینه عکسهای تبلیغاتی جواهرات متفاوت خواهد بود و البته در کنار اشیاء دکوراتیو  استفاده خواهد شد.

استند و دکور در عکاسی تبلیغاتی جواهرات

برای عکاسی تبلیغاتی از جواهرات نیاز به امکانات و وسایل بیشتری خواهد بود. استندهای جواهرات، دکورهای کوچک و پارچه های مخمل و ساتن رنگی بخشی از این وسایل هستند.در کنار اینها وسایل متعدد دیگری برای ساخت دکورهای ساده قابل استفاده هستند که بستگی به خلاقیت و سلیقه عکاس خواهد داشت.

گاهی اوقات و بنا بر سفارش مشتری از مدل برای تهیه عکسهای تبلیغاتی استفاده می شود. در این نوع عکسها برای ایجاد تمرکز بر محصول تنها بخش کوچکی از مدل مثل سرو گردن و سینه و یا دستها در کادر خواهد بود.

نکات کلیدی در عکاسی از جواهرات:

برای عکاسی از جواهرات از دستکش استفاده کنید.
جواهرات و زیورآلات ساختاری براق دارند و در تماس با دستها به راحتی براقیت خود را از دست می دهند.سعی کنید پیش از شروع عکاسی از دستکش های استرچ و یا پزشکی استفاده کنید.

 

پیش از شروع عکاسی جواهرات را تمیز کنید.
اولین قدم برای گرفتن عکس های با کیفیت از جواهرات، تمیز و صیقلی کردن آنهاست.مواردی که با چشم قابل مشاهده نیستند اما در عکس بصورت نقص دیده خواهند شد.همچنین می توانید دستکش به دست کنید تا اثر انگشت شما روی آن ها نماند.

 

نورپردازی دقیق و استفاده از رفلکتورها
یکی از مهمترین نکات در عکاسی جواهرات ستاپ صحیح منابع نوری است که تاثیر زیادی در کیفیت عکسها دارد. نکته مهم بعدی استفاده از رفلکتورها برای حذف بازتاب های اضافه و ایجاد رفلکسهای جذاب برای نشان دادن متریال محصول است.

 

از تکنیک فوکوس استکینگ استفاده کنید
برای رسیدن به وضوح در تمام بخش های یک انگشتر به عمق میدان زیاد نیاز خواهد بود.از طرفی استفاده از دیافراگم های بسته برای افزایش عمق میدان منجر به کاهش شارپنس می شود.برای رفع این مشکل از تکنیکی بنام فوکوس استکینگ استفاده می شود.

روش استفاده از تکنیک فوکوس استکینگ
برای اینکار باید چندین عکس با فوکوس های مختلف از نزدیک ترین تا دورترین فاصله سوژه تا لنز تهیه کرد.سپس تصاویر را توسط نرم افزارهای ویرایش عکس ترکیب کرده و عکس نهایی را روتوش و ادیت نمایید. در تصویر زیر مراحل تهیه این عکسها نشان داده شده است.

 

ویرایش عکسهای صنعتی جواهرات

عکسهای جواهرات ویرایش ویژه ای نسبت به سایر محصولات نیاز خواهند داشت.روتوش بخش هایی که به خوبی پرداخت نشده و با چشم قابل رویت نیست اما در عکسها به وضوح دیده می شوند.حذف و یا افزودن رفلکس های روی جواهراتی مثل حلقه و انگشتری بخشی مهم در پروسه ادیت عکسهای جواهرات است.
گاهی رفلکس ها و خطوط تیره روی حلقه های ازدواج زیاد خودنمای می کنند و لازم است توسط تکنیک های ادیت بخشی از آنها حذف شود.البته اگر به درستی از رفلکتورها استفاده کنید و نورپردازی صحیح داشته باشید رفلکس ها در حد نرمال و برای عکس جذاب خواهند بود.

افزایش درخشندگی سنگهای بکار رفته در جواهرات و اصلاح رنگ محصول از موارد مهم در بخش ویرایش این تصاویر است. اما کاربردی ترین بخش ویرایش ترکیب عکسهای تهیه شده برای سیستم استکینگ است.با اینکه این بخش توسط نرم افزار انجام می شود اما نیاز به تخصص در تنظیمات نرم افزار خواهد داشت.همچنین پس از تولید عکس با استفاده از تکنیک فوکوس استکینگ نیاز به ویرایش نهایی خواهد بود.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *