چندین حقیقت جالب و کوتاه در مورد عکاسی

عکاسی از روز پیدایش تا کنون تغییرات زیادی داشته و در برهه های مختلف نقش مهمی را ایفا کرده است. پس احتمالا مواردی که در زیر بیان شده برای شما جالب خواهد بود.

چندین حقیقت جالب و کوتاه در مورد عکاسی

1-کلمه‌ی عکاسی (Photography) ریشه‌ی یونانی دارد و به معنی نقاشی با نور است. (photo به معنی نور) و (Graphien به معنی نقاشی)

 

2-کلمه‌ی دوربین از یک کلمه‌ی لاتین به نام ” camera obscura” گرفته شده و به معنی «اتاق تاریک» است.

 

3-Sir John Herschel برای اولین بار در سال ۱۸۳۹ رشته‌ی عکاسی را بنا کرد.

 

4-عکاسی مدرن در سال ۱۸۲۰ و توسط فرانسوی‌ها آغاز شد.

 

5-در سال ۱۹۸۸، دوربین Fuji DS-1P اولین دوربین عکاسی دیجیتالی شناخته شد که می‌توانست عکس‌ها را کامپیوتری ثبت کند. این دوربین دیجیتالی، برخلاف دوربین‌های معمولی که عکس‌ها را با نوار فیلم عکاسی ثبت می‌کردند، عکس‌ها را در فرمت دیجیتالی ثبت می‌نمود.

 

6-در سال ۱۸۶۰، James Clerk Maxwell ، فیزیکدان اسکاتلندی، برای اولین بار عکسی رنگی ثبت کرد . او برای این کار، از سه نوردهی استفاده کرد که هرکدام فیلتر رنگی متفاوتی داشتند ( قرمز، سبز، آبی) و سپس با استفاده از فیلتر‌های متناظر سه عکس را با نور‌های رنگی متفاوت، ثبت کرد.

 

7-در سال ۱۹۹۰، شرکت Kodak (شرکت چند ملیتی سازنده تجهیزات، مواد خام و خدمات عکاسی) دوربین براونی ( brownie) را معرفی کرد که قیمت آن، یک دلار بود. فیلم این دوربین ۱۵ سنت فروخته شد.

 

8-George Eastman ، رئیس شرکت چند ملیتی Kodak ، این شرکت را بر اساس صدایی که پس از فشردن دکمه‌ی شاتر دوربین شنیده می‌شود، نام‌گذاری کرد. طبق گفته‌ی او، این اسم معنی خاص دیگری ندارد.

 

۹-اولین دوربین دیجیتالی در سال ۱۹۷۵ توسط Steve Sasson و در شرکت ایستمن کوداک (Kodak) اختراع شد. این دوربین فقط دارای ۰.۰۱ مگا پیکسل و ۳.۶ کیلوگرم وزن بود و ۲۳ ثانیه طول می‌کشید که یک عکس را در نوار فیلم ثبت کند. قیمت این دوربین حدود ۱۰۰۰۰ دلار بود.

 

بیشتر بخوانید: چرا کداک مرد اما فوجی ماند و رونق یافت؟

 

۱۰-گران‌ترین دوربین دنیا، Daguerreotyp نام دارد. این دوربین ۱۶۸ ساله و متعلق به یک پژوهشگر آمریکایی می‌باشد . او این دوربین را از پدرش، استاد عکاسی حرفه‌ای در دانشگاه مونیخ به ارث برده است. قیمت این دوربین اکنون حدود ۱۳۲۰۰۰ دلار ( معادل ۵۲۸ میلیون تومان) می‌باشد.

 

۱۱-اولین دوربین ارائه شده در تاریخ دوربین سوراخ سوزنی است، که به قرن چهارم یا پنجم میلادی برمی‌گردد.

 

۱۲-در سال ۱۸۲۶ ، اولین عکس دنیا را توسط دانشمند فرانسوی به نام ژوزف نیسفه‌فور نیفس ( Nicéphore Niépce) و با دوربین سوراخ سوزنی گرفت.

 

13-سازندگان شرکت ایهاگی ، اولین دوربین دیجیتالی SLR 35 میلی‌متری، Kine Exakta 1 را ساختند.

 

14-در گذشته سنسور‌های نوری دوربین‌های مدرن، قابلیت دریافت طیف‌های رنگی مختلف را نداشته و تمام عکس‌ها را سیاه‌وسفید ثبت می‌کردند. به‌تدریج این سنسور‌ها به نوعی طراحی شدند تا رنگ‌های قرمز، سبز و آبی را بر اساس نور محیط تشخیص دهند و این رنگ‌ها را به عکس اضافه کنند.

 

15-در سال ۱۸۷۸، عکاس انگلیسی ادوارد مایبرج (Eadweard Muybridge )، برای اولین بار از سوژه‌های متحرک عکاسی کرد. او واقعاً مایل بود که برای عکاسی از یک اسب در حال یورتمه، حتماً سم آن روی زمین باشد و سپس عکس‌ها را ثبت کند.

 

16-اولین عکسی که از طوفان گرفته شد، متعلق به طوفان بیست‌ وهشتم اوت سال ۱۸۸۴ بود. این طوفان در ۲۲ مایلی (یا ۴۵ کیلومتری) جنوب غربی هاروارد، در جنوب داکوتا رخ داد و توسط عکاسی ناشناس ثبت شد.

 

17-در سال ۱۹۲۶ ، دکتر ویلیام لانگلی (William Longley) و عکاس جغرافیایی چارلی مارتین (Charles Martin)، اولین عکس رنگی زیر آب را در خلیج مکزیک، محلی در جزیره‌ی فلوریدا ثبت کردند.

 

18-عکس Machu Picchu (شهری با دیوارهای سنگیِ جلا داده‌شده که مطابق با معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده است) اولین عکس در حوزه‌ی باستان‌شناسی می‌باشد.

 

19-فیلم عکاسی که عکس‌های مأموریت آپولو ۱۱ را ثبت می‌کرد، توسط شرکت چند ملیتی کوداک (Kodak) ساخته شده بود.

 

20-اولین دوربین‌های Hasselblad در سال ۱۹۴۸ تولید شد.

 

21-اتاق‌های تاریک واقعاً تاریک نیستند و لامپ سیاه رنگی در این اتاق‌ها وجود ندارد. این اتاق‌ها اغلب با نور قرمز رنگ یا کهربایی رنگی روشن می‌شوند، چون کاغذ‌های سیاه‌وسفیدی که قرار است به عکس‌ تبدیل شوند، به نور آبی، یا آبی مایل به سبز حساس هستند.

 

22-اولین موادی که برای توسعه‌ی عکاسی و ثبت عکس‌ها استفاده می‌شد، برای تثبیت عکس‌ها به کار برده می‌شدند. این تثبیت‌کننده‌ها، سمی بودند و استفاده‌ی نادرست و بی‌احتیاط از آن‌ها، خطرناک و مهلک بود.

 

23-شرکت اپل، اولین دوربین دیجیتالی خود را در سال ۱۹۹۴ معرفی و منتشر کرد. دوربینی به نام Apple Quicktake، که توسط سازندگان شرکت کوداک طراحی‌شده بود.

 

24-بزرگ‌ترین دوربین موجود در جهان، به یک روزنامه‌‌نگار هندی به نام Dilish Parekh متعلق است. او از سال ۱۹۷۷ شروع به خرید و جمع‌آوری دوربین‌های عکاسی کرد و اکنون تقریباً ۴۴۲۵ دوربین عتیقه و آنتیک دارد و به‌این‌ترتیب، صاحب بزرگ‌ترین کلکسیون دوربین عکاسی جهان است.

 

25-چشم غیرمسلح انسان، در محیط‌های پرنور و روشن مثل دیافراگم f/8.3 و در محیط‌های کم‌نور، همانند دیافراگم F/2 می‌بیند.

 

26-شرکت کوداک از سال ۱۸۹۰ مشغول فعالیت شد و بزرگ‌ترین شرکت سازنده‌ی تجهیزات و خدمات عکاسی می‌باشد.

 

27-در سال ۱۹۹۹، شرکت کوداک نوردهی را در تلسکوپی برای رصدخانه پرتو ایکس چاندرا (Chandra X-ray) طراحی کرد.

 

28-نام شرکت ایستمن کوداک (Eastman Kodak )، به کوداک آلاریس (Kodak Alaris) تغییر کرده که هم‌اکنون این شرکت مشغول تجارت پرینتر می‌باشد.

 

29-جرج ایستمن، در چهاردهم مارس ۱۹۳۲ با شلیک تیری به مغز خود خودکشی کرد و عمر او در ۷۷ سالگی به پایان رسید. پس از مرگش، پیغامی از طرف او روی پیدا کردند که در آن نوشته بود « دوستان عزیزم، کار من به پایان رسیده، برای چه وقتم را اینجا تلف کنم؟»

 

30-عکاس، استیون مک کوری (Steven McCurry )، لباس محلی به تن کرد و حین ورود به کمپین مهاجران پناهنده، از یک دختر افغانی عکس گرفت. این عکس با عنوان « Afghan Girl » مشهور است.

 

31-عکس «دختر افغان» یا ” Afghan Girl” در سال ۱۹۸۴ ثبت شد و در سال ۱۹۸۵ در مجله‌ی National Geographic منتشر شد.

چندین حقیقت جالب و کوتاه در مورد عکاسی

32-صاحب عکس « Afghan Girl” تا قبل از سال ۲۰۰۲ و زمانی که عکس خود را در مجله دید، نمی‌دانست مشهورترین عکس جهان از او ثبت شده است.

 

33-آنسل آدامز (Ansel Adams )، تمام روز را در پارک Yosemite National با پای پیاده طی کرد تا بتواند فقط یک عکس بگیرد.

 

34-انسل آدامز معروف از تکنیک‌های سایه‌روشن در بسیاری از عکس‌های خود استفاده کرده است.

 

35-آنسل آدامز همیشه می‌خواست که نوازنده‌ی پیانو شود ولی در اواخر دوره‌ی نوجوانی خود، علاقه‌اش تغییر یافت و به رشته‌ی عکاسی پرداخت.

 

36-سوم اوت ۲۰۱۵، Esteban Pastorino Diaz و Didi Dache طولانی‌ترین عکس نگاتیو را در بیجینگ، شهری در چین ثبت کردند. طول این عکس به ۷۹.۳۷ متر می‌رسید.

 

37-عکاس فرانسوی به اسم Gaspar Felix Tournachon، اولین عکس هوایی را در سال ۱۸۵۸ ثبت کرد. گفته شده که او یک بالون سوار بوده. این عکاس از بالون هوای گرم نیز عکاسی کرد.

 

38-Yousuf Karsh ، معروف‌ترین عکاس پرتره‌ی ارمنی قرن بیستم، از این افراد عکس گرفته است «وینستون چرچیل، آلبرت اینشتین، ملکه‌ الیزابت دوم، جان اف کندی، پاپ جان پاول دوم، اندرو هفبرن، پابلو پیکاسو و …»

 

39-Robert Capa ، عکاس مجارستانی بود که از جنگ‌ها عکاسی می‌کرد. او حدوداً از ۵ جنگ معروف در جهان، عکس انداخته است.

 

Robert Capa 40در سال ۱۹۵۰ میلادی، حین عکاسی از اولین جنگ اندونزی پایش روی یک مین رفت و کشته شد.

 

بیشتر بخوانید: ۱۸ تا از گران‌ترین عکس‌های تاریخ

 

41-یکی از گران‌ترین دوربین‌های جهان (دوربین ۲.۸ میلیون دلاری) در یک حراجی در وین، پایتخت اتریش به فروش رفت. این دوربین، سری صفر Leica و یک تحول بزرگ در سال ۱۹۲۳، برای دوربین‌های سری A Leica بود.

 

42-در سال ۱۹۸۷، برادران knoll ، نرم‌افزار فتوشاپ را با عنوان نرم‌افزار « ImagePro” برنامه‌نویسی کردند. شرکت Adobe این برنامه را خریداری کرد و نام آن را به فتوشاپ، تغییر داد.

 

43-فتوشاپ ۱.۰ به‌صورت اختصاصی و انحصاری ، فقط برای شرکت Macintosh برنامه‌نویسی شد.

 

44-ابزار dodge, burn و sponge در فتوشاپ تکنیک‌های واقعی‌ای هستند که در اتاق تاریک برای روشن ، تیره و اشباع کردن عکس انجام می‌شود.

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *