چند توصیه برای عکاسی از غذا

دو بخش جدانشدنی در هر سفر، امتحان کردن خوراک‌های جدید و عکاسی است. حالا اگر بخواهیم هر دو را به نحو احسن انجام دهیم، نیاز به یک سری اطلاعات خواهیم داشت. به ویژه عکاسی که حتما مهارت‌های خاص خودش را می‌خواهد. با ترکیب این دو بخش جدانشدنی سفر، به یکی از زیرمجموعه‌های عکاسی یعنی ثبت تصویر از غذاها می‌رسیم.

شاید فکر کنید که عکاسی از غذا کار ساده‌ای است، اما اصلا چنین نیست و مهارت‌های خاصی می‌خواهد.
هر چند در مدت زمان کم، با وجود علاقه و با رعایت چند نکته‌ی ساده می‌توانید این کار را به مانند فردی حرفه‌ای انجام دهید. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با هم نکات مهم و ضروری در عکسبرداری از غذا را بیاموزیم.

چند توصیه برای عکاسی از غذا

 

۲. از نور طبیعی استفاده کنید

بزرگترین اشتباهی که عکاسان هنگام عکسبرداری از غذا انجام می‌دهند، استفاده از فلش است. به ویژه فلشی که مستقیم به بشقاب غذا تابانده می‌شود. این نور باعث می‌شود که رنگ‌های طبیعی، زیبایی و درخشندگی خودشان را از دست بدهند. اگر واقعا می‌خواهید که از فلش بهره ببرید، از تابش مستقیم آن به ظرف غذا خودداری کنید.

در واقع بهترین نور برای عکسبرداری از غذا، نور طبیعی است. برای داشتن نور طبیعی می‌توانید به فضای بیرونی رستوران بروید یا اینکه کنار پنجره بنشینید. اگر بیرون می‌نشینید، توجه کنید که نور خورشید مستقیم به ظرف نتابد. در کل هر نور مستقیمی می‌تواند نتیجه را با رنگ‌های غیر طبیعی جلوه دهد. برای دور ماندن از تابش مستقیم نور خورشید، می‌توانید از یک چتر استفاده کنید یا زیر سایه‌ی درختی بنشینید. روزهای ابری برای عکسبرداری از غذا بسیار مناسبند.

۳. سادگی را رعایت کنید

سوژه‌ی اصلی عکس باید ظرف حاوی غذا باشد. دور و بر سوژه را زیاد از حد شلوغ نکنید. از دیافراگم واید برای تار کردن موارد غیر سوژه‌ی اصلی استفاده کنید. در ضمن حواستان به پس زمینه هم باشد. از یک پس زمینه‌ی ساده، مثل یک میز چوبی بهره ببرید.

۴. کدام مود؟ پرتره یا لند اسکیپ؟

اگر قرار است عکس‌هایتان را بفروشید، باید به ترکیب‌بندی توجه زیادی داشته باشید. معمولا برای عکاسی‌های این چنینی از مود پرتره استفاده می‌شود. هر چند می‌توان از مودهای دیگر هم استفاده کرد. فقط به خاطر داشته باشید که عکس شما ممکن است در اندازه‌ی بزرگ یا خیلی کوچک مورد استفاده قرار گیرد، پس ترکیب‌بندی آن بسیار اهمیت دارد.

۵. فوکوس را به درستی انجام دهید

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که هنگام عکاسی از غذا با آن مواجه می‌شویم بحث فوکوس است. فوکوس باید به گونه‌ای باشد که بخش اصلی خوراک در مرکز توجه قرار گیرد. در واقع داشتن فوکوس خوب بستگی به ترکیب سرعت شاتر و عمق میدان دارد. وقتی سرعت شاتر پایین‌تر باشد، باید ثبات دوربین هم بیشتر شود. توصیه می‌شود که سرعت را کمتر از ۱/۶۰ ثانیه نکنید.

در ضمن می‌توانید زمانی که سرعت شاتر به اندازه کافی نیست، از ISO هم استفاده کنید. البته حتما یادتان باشد که هر چه ISO بیشتر باشد، نویز تصویر هم بیشتر خواهد شد. عمق میدان را هم فراموش نکنید. اگر می‌خواهید بیشتر عکس فوکوس داشته باشد، باید عدد دیافراگم را بزرگ‌تر انتخاب کنید.

۶. مود خام را انتخاب کنید

عکاسی با مود خام به شما امکان می‌دهد که بعدا هر تغییری را که دوست دارید روی عکس اعمال کنید. فقط توجه کنید که عکس‌های خام حجم بیشتری نسبت به عکس‌های JPEG خواهند داشت.

۷. تصاویر را زاویه‌دار بگیرید

تا آنجا که ممکن است از عکاسی مستقیم و از بالا خودداری کنید. عکاسی از بالا غذا را تخت و بدون هیچ حجمی نشان می‌دهد و این اصلا زیبا نیست. به جای آن می‌توانید عکاسی را از یک زاویه یا حتی از سطح چشم انجام دهید.

۸. عمل کراپ را با دقت انجام دهید

به یاد داشته باشید که نیازی نیست عکس شما حاوی تمام بخش‌های ظرف غذا باشد. از کراپ کردن یا بریدن تصویر نترسید. هنگام بریدن فقط به بخش اصلی توجه کنید. جایی را انتخاب کنید که تمام مواد تشکیل‌دهنده‌ی خوراک را نشان دهد. فقط توجه کنید که برای داشتن نمای بسیار نزدیک به لنز ماکرو نیاز دارید.

۹. به فراتر از ظرف غذا نگاه کنید

یادتان باشد که برای عکاسی از غذا لزوما نباید همیشه از ظرف حاوی غذا تصویربرداری شود و می‌توان به فرایند تولید غذا هم به عنوان یک سوژه‌ی مناسب نگاه کرد. پس اگر فرصتش را دارید به آشپزخانه بروید و از آشپزها هنگام تهیه‌ی غذا عکس بگیرید. به علاوه می‌توانید مواد اولیه را هم سوژه‌ی عکاسی خود کنید.

۱۰. سری به بازار بزنید

به یاد داشته باشید که در بازار می‌توانید از نزدیک از مواد اولیه و حتی استندهای غذا که در مقابل چشمان شما غذا می‌پزند عکس بیاندازید. در واقع بازارها محل خوبی برای تمرین عکاسی از غذا هستند.

در پایان باید گفت که عکاسی از غذا می‌تواند واقعا چالش برانگیز باشد. چالشی که باید اعتراف کنیم اغلب آنطور که باید و شاید در آن موفق نیستیم. برای داشتن عکس‌های خوب در این حوزه، همه‌ی ما به برنامه‌ریزی، خلاقیت در ترکیب‌بندی و مهارت‌های حرفه‌ای نیاز داریم.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.