چند نکته اساسی برای عکاسی لوازم خانگی

عکاسی صنعتی و یا تبلیغاتی از لوازم خانگی محوری ترین بخش تبلیغات این محصولات است. برای عکاسی از این محصولات اصول مهمی را باید رعایت کرد که در این مقاله به آنها پرداخته ام.

چند نکته اساسی برای عکاسی لوازم خانگی

بررسی مشخصات محصولات قبل از انجام سفارش

بعضی از این محصولات برای عکاسی سایز  و وزن زیادی داشته و برخی دیگر کوچک هستند.بزرگی و وزن زیاد محصولاتی مثل یخچال ساید بای ساید نیازمند فضای زیادی برای عکاسی است.

فضای مورد نیاز برای عکاسی از لوازم خانگی

در صورتی که فضای کافی در اختیار ندارید عکاسی از محصولاتِ سایز بزرگ را باید در محل کارفرما انجام دهید.اما عکاسی اکثر محصولات لوازم خانگی در فضای استودیو قابل انجام و مناسبتر است، چرا که کلیه ابزارهای مورد نیاز عکاس قابل دسترس است.لوازم خانگی سایزهای مختلفی دارند حداقل فضای مورد نیاز برای انجام این سفارشات ۲۵ تا ۳۰ متر است.اکثر این محصولات به فضایی کمتر از ۱۵ متر نیاز دارند اما باید فضای بزرگترین محصول را در نظر بگیرید.

 

جنس بدنه، فاکتور سختی یا سادگی کار

جنس بدنه انواع لوازم خانگی  هم با هم تفاوت دارد که در انتخاب سبک نورپردازی تاثیرگذار است.بعضی محصولات از جنس استیل و به شدت بازتاب پذیر هستند، بعضی پلاستیکی و مات و برخی شیشه ای هستند که هر کدام نیازمند نورپردازی مختص خود است.

اما قالبا محصولات خانگی از متریال های مختلفی تشکیل شده اند. مثلا یک دستگاه آبمیوه گیری احتمالا از بخش های استیل، شیشه ای و پلاستیکی تشکیل شده که نیازمند توجه به نورپردازی خاص است.

 

عکاسی مجموعه ای از لوازم خانگی

در برخی سفارشات هم کارفرما درخواست عکاسی از مجموعه ای از محصولات دارد.برای مثال مجموعه ظروف حبوبات، مجموعه قاشق چنگال و یا محصولات دیگری که بصورت مجموعه ای شناخته می شوند.

مهمترین نکته برای عکاسی مجموعه ای نحوه چیدمان محصولات در کنار یکدیگر است. نظم و خلاقیت در چیدمان محصولات مجموعه ای تاثیر مستقیم بروی جذابیت و نمایش مناسب محصولات دارد. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید سلیقه و حوصله خاص به خرج دهیم.

عکاسی تبلیغاتی لوازم خانگی

عکسهای تبلیغاتی لوازم خانگی هم بخش مهمی از تبلیغات این محصولات هستند.عکسهایی که کاربردهای زیادی در طراحی کمپین های تبلیغاتی، بیلبورد، پوستر و کاتالوگ دارند.ایده های عکسهای تبلیغاتی این محصولات باید با دقت و مرتبط با کاربرد هر محصول انتخاب و اجرا شود.

عکاسی تبلیغاتی لوازم خانگی با هدف تاثیرگذاری بروی مخاطب و ترغیب به خرید انجام می شود. عکاسی تبلیغاتی این محصولات معمولا با تمرکز بر مزیت و ویژگی های خاص محصول انجام می شود. ویژگی منحصر بفرد محصول تمایز بین سایر برندهای مشابه ایجاد می کند. ایده این عکسها بسیار مهم است و هر چه جذاب تر و خلاق تر باشد باعث موفقیت تبلیغ و فروش بیشتر خواهد شد.

بعضی لوازم خانگی (مانند ظروف چینی و یا قاشق و چنگال) ابعاد کوچکی دارند که می توان با استفاده از یک دکور، اکسسوار و چیدمان جمع و جور عکسهای جذابی تهیه کرد. اما بعضی دیگر که سایز بزرگتری دارند نیازمند فضای رئال و یا دکورسازی عریض تر است.

موارد مهم برای ایده یابی عکسهای تبلیغاتی لوازم خانگی:

  • بررسی سایز و محل قرار گیری محصول در خانه
  • کاربردهای اصلی و فرعی محصول
  • نحوه استفاده از محصول
  • مزایای محصول نسبت به محصولات مشابه
  • سن و جنسیت مصرف کننده محصول
  • زمان استفاده از محصول (شب، روز)

 

ایده عکسهای تبلیغاتی لوازم خانگی

عکسهای تبلیغاتی لوازم خانگی را با ۲ سبک مختلف می توان تهیه کرد که البته باید با ارائه پیشنهاد و توافق انجام شود. فرض کنید سفارش عکاسی تبلیغاتی از یک مدل جدید اجاق گاز به ما داده شده، چند ایده را با هم بررسی می کنیم.

پیشنهاد اول عکاسی از اجاق گاز در محیط رئال آشپزخانه، استفاده از یک مدل بعنوان کدبانوی خانه با سبک لایف استایل است.
در این ایده مدل در حال طبخ غذا بوده اما تمرکز عکس بر ویژگی ها و برند محصول است.

پیشنهاد دوم عکاسی فضاسازی شده از محصول در محیط تاریک و خالی از هر اِلِمان دیگری است. برای تهیه عکسی خاص از تکنیک نورپردازی موضعی بروی محصول استفاده می کنیم.
در حالیکه درب فر تازه باز شده و بخار و موج گرما در حال خروج از فر است چراغ داخل فر مرغ طبخ شده را به زیبایی و شکل اشتها برانگیزی نورپردازی می کند. در این ایده هم تمرکز اصلی باید بر محصول و لوگوی درج شده بروی آن باشد و سایر عناصر صرفا برای القای حس خوب طبخ غذا در کادر دیده می شوند.

 

عکسهای خلاق تبلیغاتی

بسته به نوع و کاربرد لوازم خانگی سبک دیگری از عکسها را هم می توان تولید کرد.عکسهایی که با استفاده از عکس محصول و فضاسازی دیجیتالی تولید می شوند.این عکسها با استفاده از اغراق نمایی و نمایش فضاهای سورئال مخاطب را جذب تبلیغات کمپین ها می کنند.
عکاسی تبلیغاتی با هر ایده ای که تولید شود از کانسپتی هدفمند پیروی می کند که حامل پیامی تبلیغاتی برای مخاطب خواهد بود.

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از لوازم خانگی

عکسهای لوازم خانگی را با تجهیزات ارزان قیمت یا به روز ترین تجهیزات عکاسی و نورپردازی می توان تهیه کرد.اما سفارش دهندگان این محصولات به عکسهایی با رزولوشن بالا جهت استفاده در تبلیغات محیطی نیاز دارند.

عکسهای لوازم خانگی بیشتر از سایر محصولات در تبلیغات لارج فرمت (بیلبوردهای شهری، تابلوهای نمایندگی ها، و لایت باکس های نمایشگاهی) استفاده می شوند. به همین دلیل عکسهای صنعتی و تبلیغاتی لوازم خانگی باید با رزولوشن های بسیار بالا تهیه شوند.

این مهم مستلزم بهره گیری از دوربین، لنز و تجهیزات نورپردازی حرفه ای است. حداقل تجهیزاتی که برای تهیه عکسهای این محصولات نیاز دارید شامل موارد زیر است:

  • دوربین با کیفیت حداقل در رنج های Canon 5D Mark IV و یا ۸۱۰ Nikon D و یا Sony alpha a7 iii
  • لنز با کیفیت با فاصله کانونی ۷۰ – ۲۴ میلیمتر
  • سه پایه عکاسی
  • تجهیزات نورپردازی با حداقل ۳ شاخه هدفلاش با قدرت ۴۰۰ ژول
  • سافت باکس و یا اکتاباکس برای ایجاد نور نرم
  • میز نور عکاسی با استحکام و فضای کافی
  • خیمه یا چادر عکاسی برای عکاسی از محصولات رفلکس پذیر
  • رفلکتور و هولدر رفلکتور
  • دیوار های فومی سفید و مشکی برای جلوگیری از بازتاب ها

نکات مهم برای عکاسی از لوازم خانگی

لوازم خانگی معمولا محصولاتی گرانقیمت هستند و همین دلیل باعث می شود عکسهای این دسته بندی از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.برای عکاسی از محصولات لوازم خانگی نکاتی ضروری باید رعایت شود:

  • پیش از انجام سفارش خواسته های کارفرما را جویا شوید.
  • محصولات را قبل از عکاسی با دستمال های لطیف از آثار لک و اثر انگشت به خوبی تمیز کنید.
  • بهترین زاویه محصول را که به خوبی ویژگی های آن را نمایش می دهد انتخاب کنید.
  • دقت کنید لوگوی محصول به خوبی و با وضوح کامل در عکس دیده شود.
  • بهترین چیدمان را برای لوازم خانگی مجموعه ای انتخاب کنید.
  • برای عکسهای تبلیغاتی از ایده های خلاق استفاده کنید.
  • نورپردازی هر محصول را نسبت به جنس و سایز آن انتخاب کنید.
  • عکسها را حتما با فرمت خام RAW تهیه کنید تا امکان ویرایش حرفه ای داشته باشید.
  • مراحل ادیت عکسها را با حوصله و دقت لازم انجام دهید.
  • خروجی عکسها را با بالاترین سایز و کیفیت و فرمت TIFF تهیه کنید.

 

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *