چند نکته ای که هر فرد مبتدی در رشته عکاسی پرتره باید بداند

یکی از عکاسان میگوید: “من اینگونه فکر میکنم که خوش عکس بودن،به آنگونه که مردم بنظر میرسند ارتباطی ندارد، بلکه به حس و رفتار فرد در برابر دوربین بستگی دارد”.
او اینگونه توضیح میدهد که

“در بسیاری از مواردی که مردم فکر میکنند خوش عکس نیستند، در واقع از عکس گرفتن میترسند،که بعدا در عکس، در حالت چهره ی انها مشخص میشود.کار ما این است تا ان موانع را از بین ببریم، به افراد کمک کنیم تا اعتماد کنند و سپس زاویه ها،حالت ها و نور مناسب را پیدا کنیم تا ان ویژگی های فردی را برجسته سازیم”.“هیچ چیزی ارزشمندتر از خلق یک تصویر جذاب از کسیکه به خوش عکس نبودن خود باور دارد، نیست”.

چند نکته ای که هر فرد مبتدی در رشته عکاسی پرتره باید بداند

 

1. برای عکاسی پرتره با فرد نمونه ی خود در ارتباط باشید و او را در روند کار قرار دهید.

راهکار رسیدن به یک عکس پرتره خوب،چیزی بیشتر از یک عکس و ابزار روشناییست.این کار با تلاش قابل توجه عکاس بمنظور ارتباط با فرد نمونه خود شروع میشود،از این رو انها کار اسانی در فرایند ساخت تصویر دارند.این امر میتواند شامل پیشبرد تحقیقات بر روی فرد ازمایشی شما برای عکسبرداری پرتره،و علایقش باشد—از هر چیزی برای آشنا ساختن خود با علایق و اشتیاق انها استفاده کنید
تا موضوعی را بعنوان شروع کننده ی مکالمه مطرح کنید،عوامل محیطی خاصی مانند اینکه به چه اهنگی برای پخش شدن در استودیو علاقمندند تا در طول عکاسی احساس ارامش بیشتری داشته باشند، میتواند یکی از موارد باشد.

هنگام انجام تحقیقات انلاین، به سایر عکسهای پرتره که از موضوع مورد نظر شما انجام شده،توجه بیشتری کنید و از خودتان بپرسید که چه کاری میتوانید برای بهبود تصاویری که سایر عکاسان گرفته اند، انجام دهید.اگر برای دو نفر از شما، زمان کافی برای پیشبرد در صحبت ها وجود دارد،
چند سوال جهت دار مناسب درباره ی جزئیات — مانند رنگ مورد علاقه یا نوع پوشش لباس انها ؛
در صورتیکه یک زاویه رخ خاص، یک ژست یا حتی اگر عکس پرتره از قبل دارند که انرا بیشتر میپسندند؛و همچنین اینکه ایا عکس پرتره ای که میخواهید بسازید، هدف خاصی یا مشخصات تولیدی دارد که بخواهید انرا مطابقت دهید—میتوانید راهی طولانی را در
رضایت بخش کردن نتیجه ی کار بپیماید.

2. از شرایط نور و روشنایی و محیطی که میخواهید در آن عکاسی پرتره انجام دهید آگاه باشید.

بعد از این که زمان عکاسی فرا رسید، مطمئن شوید که برای هر دو تنظیمات پرتره و تنظیمات مورد نیاز دیگر برای دوربین و روشنایی، برنامه جامعی دارید.

فضای داخلی

اگر میخواهید در یک فضای داخلی یا محیط استودیو عکسبرداری کنید،
با گزینه های موجود برای پس زمینه و روشنایی در ان فضا آشنا شوید.
آیا میتوان از یک تصویر پرتره طبیعی عکسبرداری کرد، یا اینکه نیاز به طرحی برای روشنایی مصنوعی دارید؟
آیا در انجا دیوارهای تمیز یا پرده ای ساده وجود دارد که بتوانید بعنوان پس زمینه استفاده کنید،
یا اینکه میخواهید یک پرتره محیطی در ان فضا انجام دهید؟

فضای خارجی

اگر میخواهید در فضای خارجی و با استفاده نور طبیعی عکسبرداری کنید،زمان روز و جهت تابش خورشید را در ارتباط با اینکه کجا و چگونه میخواهید سوژه خود را قرار دهید، در نظر بگیرید.بهترین زمان برای عکسبرداری پرتره با استفاده از نور طبیعی، صبح زود و اواخر بعد از ظهر است،
اما از عکسبرداری در هنگام ظهر که نور آفتاب و سایه ها بسیار زننده اند، خودداری کنید.
این را فراموش نکنید که هوای ابری نیز فرصت مناسبی برای یک عکس پرتره با سایه ها و نورهای ملایم تر استکه زمان طولانی تری را در طول روز پایدار میماند.در حالت ایده ال، سوژه ی شما باید با نور خورشید روبرو شود،یا با یک زاویه مایل نسبت به روشنایی صورت قرار گیردتا ویژگی های انرا مشخص کند،در حالیکه سایه های ناپسند را به حداقل میرساند.
هنگام ساختن یک پرتره، این امر ضروری است تا به فراتر از سوژه ی خود بنگرید وترکیب خود را برای مسائلی همچون یک زمینه ی حواس پرتی بررسی کنید،زمانیکه از یک پرتره محیطی عکس میگیرید، مراقب عوامل بالقوه ی حواس پرتی که ناشی از عناصر حساس پس زمینه اند، باشید.

3. در عکاسی پرتره باید مراقب حرکت های دوربین و لنز خود باشید.

در عکسبرداری پرتره ، شما بطور موثر یک چهره سه بعدی را به یک سطح هموار تبدیل میکنید،از این رو تصمیم گیری در مورد لنز یا فاصله کانونی خود و موقعیت دوربین به گونه ای که مکمل ویژگی های سوژه ی شما باشد، تاثیر قابل توجهی بر موفقیت تصویر نهایی خواهد داشت.انواع زیاد مشخصات ظاهری افراد و ترکیبات وابسته به انها – از ابروهای بسیار پر پشت گرفته تا بینی های بزرگ تا چانه های دو گانه و فراتر از انها – بر چالش گرفتن یک عکس دلپسند از هر سوژه ای که در اختیار قرار میگیرد، می افزاید.

آیا شما میخواهید عکس از چهره بگیرید یا یک عکس پرتره زیبایی یا اینکه سوژه ی شما یک پرتره محیطی میخواهد که حس اینکه چکار میکنند یا کجا زندگی میکنند را بیان کند؟

هر کدام از این وضعیت ها نیاز به یک رویکرد متفاوت دارند. بخاطر داشته باشید که هرانچه که به دوربین نزدیکتر است،در عکس بزرگتر ظاهر میشود و لنز های زاویه باز این اثر را بیشتر خواهند کرد. زمانیکه یک پرتره از نمای نزدیک میگیرید،خصوصیات ظاهری مثل بینی بزرگ میتوانند بطور خاصی چالش برانگیز باشند، از این رو نیاز به توجه ویژه ای دارند.

4. چشم ها، اصل کار در عکاسی پرتره هستند .

چشم ها را “پنجره ای به سمت روح” می نامند.
“برای عکاسی پرتره، هیچ چیز نمیتواند به واقعیت نزدیک تر باشد”.” زمانیکه از مردم عکس میگیرید، تقریبا همیشه میخواهید تا بر چشمانشان تاکید داشته باشید.شما میتوانید ترکیب و شرایط نور عالی داشته باشید، اما اگر چشم ها واضح نباشند، به کل تصویر ایراد وارد است”.
بیشتر دوربین های بدون آینه شرکت سونی یک ویژگی خوب به نام Eye AF دارند که به شما این امکان را میدهد تا فوکوس را بر روی چشم ها دنبال کنید.
“شما همچنین میتوانید از نقاط منعطف AF استفاده کنید تا نقطه فوکوس را دقیقا بر روی چشمان سوژه خود قرار دهید”.
“اینگونه، همیشه بدون توجه به عمق کار شما، وضوح را دنبال میکند”.
همانطور که در این تصاویر پویا از چهره نشان داده شده است،فوکوس بر روی چشمان سوژه، اساسی ترین نکته در عکاسی پرتره است.

5. به سوژه ی خود نزدیک و از ان دور شوید و برای عکس گرفتن از فرد مورد نظر، خود را هم سطح او قرار دهید.

  • “در بزرگترین حالت تنظیمات 24 میلی متری، این بزرگنمایی شما را قادر به عکس گرفتن از محیط بسیاری اطراف سوژه شما میسازد”.
  • “برای انجام یک پرتره اساسی، فاصله کانونی بلندتری مانند 70 میلی متر را انتخاب کنید.
    حتی زمانیکه با بهترین لنز عکسبرداری میکنید، بیشتر با نزدیک شدن و دور شدن از سوژه هنگام عکسبرداری بزرگنمایی میکنید،زمانیکه میخواهید با بچه ها کار کنید، “از سطح چشمان افراد بزرگسال عکسبرداری نکنید”.
  • “پایین اوردن دوربین به اندازه سطح چشمان انها، تصویر شما را شخصی و خیره کننده میسازد.
    مشابه این قضیه برای بزرگسالان نیز صدق میکند”.
  • “چشم در چشم نگاه کردن شیوه ای عالی است تا کاری کنید پرتره شما چیزی بیشتر از ارتباطی که شما با سوژه خود ساخته اید، بیان کند”.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.