چند نکته برای ایجاد تعادل در عکاسی

گاهی با وجود تکنیک ها، ایده ها و ملاحظات مختلف، به نظر می رسد رسیدن به یک چیدمان مناسب، هدفی دست نیافتنی است.تعادل یکی از پیچیده ترین مفهوم هاست ولی در عین حال ابزاری قدرتمند است که ارزش این را دارد که زمانی را برای یادگیری آن سرمایه گذاری کنید.
برای کمک به شما، در اینجا به 9 راه و عنصر اشاره می کنیم که می توانید برای ایجاد توازن در تصاویرتان از آنها استفاده کنید.

چند نکته برای ایجاد تعادل در عکاسی

 

تعادل در عکاسی (BALANCE) چیست؟

تعادل در عکاسی شکلی از چیدمان برای یک عکس است که در آن همه ی عناصر به یک اندازه یکدیگر را تکمیل می کنند.با ایجاد کشش دیداری یا هماهنگی (harmony)، یک عکس خوشایند به وجود می آید.
عناصر متفاوت زیادی می توانند در ایجاد تعادل در عکاسی شما موثر باشند:

  1. رنگ
  2. روشنی در برابر سایه
  3. بافت
  4. وزن دیداری (visual weight)
  5. محل قرارگیری سوژه
  6. رابطه ی عناصر با یکدیگر
  7. تقارن
  8. عمق میدان

فضای منفی (negative space)

چطور به تعادل در عکاسی دست پیدا کنید؟

وقتی شما چیدمان صحنه ی خود را انجام می دهید، باید در مورد عناصر مختلف و اینکه چطور باهم تعامل و رابطه دارند، فکر کنید.شما می خواهید چه داستانی را نقل کنید؟ میخواهید چه احساساتی را منتقل کنید؟
تعادل می تواند دارای هماهنگی باشد، به طوری که همه ی عناصر به طور یکسان
نمایش داده شوند و یک شکل کلی خوشایند را ایجاد کند (تقارن مثال خوبی است).تصویر یک منظره که در یک برکه یا دریاچه منعکس شده است، دارای هماهنگی زیادی است.
یک تصویر می تواند با وجود ناهماهنگی، کشش دیداری داشته باشد.

ممکن است به نظر غیرعقلانی برسد که بگوییم این ناهماهنگی می تواند توازن ایجادکند، ولی به فضای منفی یا یک نقطه ی کوچک قرمز در یک عکس کمرنگ فکر کنید..!

معمولا عوامل مختلف زیادی در مورد تعادل نقش ایفا می کنند.ضرورتا فقط یک مشکل نیست که برای هر عکس آن را حل کنیم.
هر عکس، دارای رنگ، سوژه، سایه روشن، کانترست و … می باشد که در ایجاد تصویر نهایی همراه هستند.
بعضی از این مفاهیم مربوط به مکانیک اینکه شما چگونه عکس می گیرید
(نور، سایه، کانترست، سایه روشن) هستند و بعضی دیگر بیشتر مربوط به چیدمان عکس هستند (تقارن، فضای منفی، جاگذاری سوژه).پس چیزهای مختلف زیادی در یک عکس وجود دارند که باید به آنها توجه کنید.
بیایید به هرکدام از آنها با جزئیات بیشتری توجه کنیم:

1. نقش رنگ در تعادل در عکاسی

رنگ تاثیر بسیار زیادی در عکس شما دارد.
وقتی که سرانجام فیلم رنگی وارد بازار شد، تاثیر شگرفی در عکاسی داشت.
توانایی دیدن رنگ های روشن به جای تصاویر تک رنگ، خیلی تفاوت ایجاد کرد.
این موضوع باعث به وجود آمدن سبک ها و تکنیک های متفاوتی در عکاسی شد که امروزه نیز روش های غالب در تولید تصاویر هستند.
رنگ ها به شما این امکان را می دهند که احساسات را فراخوانی کنید، کشش ایجاد کنید، عناصر خاص را برجسته کنید، توجه بیننده را جلب کنید و داستان تصاویر را به طرق مختلف نقل کنید.

تصویر این باغ را با رنگ های متفاوت سبز و زرد درختانش ببینید، ولی همچنان نگاه شما به سرعت به سمت بخش کوچک ولی برجسته ی گل های قرمز کشیده می شود.
این عکس دارای تعادل است چراکه رنگ قرمز دارای وزن دیداری زیادی است ولی فقط قسمت کوچکی از کل عکس را اشغال کرده است.
اگر بزرگتر بود، عکس را در خود غرق می کرد، در عوض الان به شما نقطه ای ارائه می کند تا از آنجا نگاهتان را به سمت رنگ ها و بافت های دیگری که در باغ وجود دارند ببرید.
استفاده از رنگ ها برای ایجاد یک حالت(mood)، یک احساس یا یک بازه ی زمانی

2. نور در برابر سایه

نور و سایه عناصر متضادی هستند که برای عکاسی ضروری هستند.اگر شما نور داشته باشید، به طور کلی سایه هم خواهید داشت.وقتی شما هردوی این عناصر را داشته باشید، ابعاد بیشتری به سوژه ی شما می افزاید؛
با اینکه ما به عکس در یک حالت دو بعدی نگاه می کنیم، عناصر آن به نظر مسطح نمی آیند و حالت منحنی پیدا می کنند.

کانترست و تفاوت در سایه روشن باعث می شود عکس پویاتر و جذاب تر باشد.کانترست از تفاوت بین مقدار روشنایی و سایه در یک عکس ایجاد می شود.کانترست بیشتر، مقدار سایه روشن عکس را نیز بیشتر می کند. وقتی کانترست عکس کم باشد و رنگ ها خیلی بهم شبیه باشند، عناصر عکس به نظر مسطح می آیند.
پس یادگیری استفاده از نور و سایه ها باهم می تواند باعث ایجاد تعادل در عکس های شما شود.

3. محل قرارگیری سوژه و تعادل در عکاسی

جایی که شما سوژه را قرار می دهید به طرق مختلفی بسیار مهم است.این مورد می تواند برای نشان دادن تعادل، رابطه ی بین عناصر، برجسته کردن کشش یا برای ایجاد یک احساس خاص یا حالتی ادبی در عکس استفاده شود.
یک مثال ساده، قانون سوم ها (the rule of thirds) است، که در آن گفته می شود که سوژه ای که در مرکز قرار دارد تاثیر و هیجان کمتری دارد،
باید سوژه را روی خطوط سوم قرار دهیم تا نسبت به قابی که انتخاب کرده ایم حالت پویا تری داشته باشد.

وقتی که سوژه در یک مسیر خاص که شما قرار داده اید، دیده شود، احساسات این عکس تحت تاثیر قرار می گیرد.
اگر سوژه ی شما در خارج از قاب دیده می شود، قرار دادن آنها نزدیک به لبه ها نسبت به زمانی که شما آنها را جایی از تصویر قرار دهید که کاملا داخل(در میان) قاب دیده شوند، تصویری کاملا متفاوتی را ایجاد می کند.

4. رابطه ی بین عناصر برای ایجاد تعادل در عکاسی

این مورد، مفهوم محل قرار گیری سوژه را یک قدم جلوتر می برد. شما باید رابطه ی خاص بین عناصر و اینکه چگونه از این روابط در چیدمان عکستان استفاده کنید، را در نظر داشته باشید.

5. تقارن و تعادل در عکاسی

وقتی درست و فکر شده انجام شود، تقارن می تواند بسیار مفید واقع شود.قرار دادن dead center سوژه تان در قاب می تواند یک ریسک محسوب شود. با اینکه تصاویر منعکس شده در یک دریاچه یا برکه میتوانند زیبا باشند، ممکن است خیلی ثابت و غیرجذاب نیز به نظر برسند.
یک موقعیت عجیب به وجود می آید که در آن عکس به خوبی متوازن است ولی در واقع چیدمان آن درست نیست!

6. عمق میدان

آیا همه چیز باید در عکس شما 100 درصد آشکار باشند؟ جواب من به این سوال نه است.
شما می توانید به طور خلاقانه از عمق میدان استفاده کنید و تعادل سوژه را در برابر پشت صحنه ی کم رنگ تر برقرار کنید و به سوژه این امکان را دهید که عنصر اصلی فوکوس و نقطه ی برجسته در عکس باشد.

عکاسان پرتره از این مفهوم برای عکاسی بهتر استفاده می کنند، آنها از سوژه هایشان به همین شکل عکاسی می کنند و از آنها میخواهند که در برابر پس زمینه های شلوغ و پرت کننده ی حواس قرار نگیرند.

9.نقش فضای منفی در ایجاد تعادل در عکاسی

فضای منفی یک عنصر جالب در چیدمان در عکاسی است که برای بعضی از عکس ها مفید است.به یاد داشته باشید این روش برای موقعیت های خاصی ممکن است کارساز باشد ولی بسیار دشوار است.
همچنین برای این کار شما باید به اندازه ی کافی شجاع باشید تا رویکردهای متفاوتی نسبت به آنچه قبلا انجام می داده اید انجام دهید.

وقتی این کار را به دقت انجام دهید، فضای منفی با ایجاد مقداری فضای خالی برای ایجاد توازن برای یک سوژه ی خاص عکس شما را باارزش تر می کند.
این روش معمولا در عکس های مسافرتی خیلی مفید واقع می شود که دیوارها یا ساختمان ها با رنگ های روشن افرادی که از کنار آنها می گذرند را به گرفتن عکس در برابر آنها دعوت می کند.

نتیجه گیری مقاله تعادل در عکاسی :

گاهی یک عکس ممکن است با اینکه سوژه ی عکس، نور و چیدمان عکس خوب است، عکس خیلی خوب از آب در نیاید.خوب است که با چشمان باز به این عکس ها نگاه کنیم و تعادل عناصر مختلفی که گفته شد را در آنها بررسی کنیم.
شاید شما مواردی را ببینید که بتوانید از طریق آنها چیدمان دیگری برای عکستان اتخاذ کنید.
چیدمان معمولا یک تلاش تمام نشدنی برای یافتن مقصد نهایی عناصر به نظر می رسد.

آیا نور عالی دارید؟ آیا سوژه ی شما خوب است؟ آیا سوژه های شما در حال انجام چیزیجالب هستند؟ آیا رنگ ها زنده هستند؟ آیا این تصویر عجیب و غریب است؟ آیا یک عامل خاص دارد؟
ممکن است عکس شما همه ی این عوامل را داشته باشد ولی با این حال به نظر خوب نرسد.
پس به همه ی عناصر مختلفی که به هم مرتبط و باهم متوازن هستند توجه کنید.

شاید بهتر است به جای به یاد سپردن همه ی قانون های پیچیده ی چیدمان، همه چیز را ساده تر کنید و با تعادل در عکس شروع کنید.یا شاید شما می خواهید عکسی که گرفتید چالش برانگیز و سخت باشد و هدف شما ایجاد کشش در یک کار نامتوازن است- این روش هم یک انتخاب خلاقانه ی موفقیت آمیز است.
ولی اگر شما احساس می کنید که عکس های شما چیزی کم دارند، سعی کنید در آنها به دنبال تعادل باشید و ببینید چه چیزی پیدا می کنید.

مثل هرچیز دیگر در عکاسی، برای این کار نیز فقط یک راه وجود ندارد.بلکه راه های مختلف زیادی برای این کار وجود دارند و خوشبختانه کسی هست که آنها را برای شما تکرار کند تا چیز جدیدی بیاموزید.
اگر شما کسی هستید که در عکس های خود به دنبال تعادل هستید، به چه راه های دیگری فکر می کنید؟

 

 

 

برگرفته شده از سایت عکاسی آرت

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.