چند نکته ضروری برای عکاسی در سفر

زمانی که مشغول جمع‌ کردن وسایل سفر و بستن چمدان خود هستید، حتما به داشتن یک دوربین عکاسی نیز فکر می‌کنید. عکاسی، بخشی از سفر محسوب‌ می‌شود که خاطرات خوب شما را به ثبت رسانده و امکان یادآوری آن‌ها را در سال‌های بعد برایتان فراهم می‌کند. اگر از جمله افرادی هستید که به عکاسی طبیعت، عکاسی از اماکن گردشگری و … علاقه‌مندید و دوست دارید عکس‌های خوب و باکیفیتی را ثبت کنید، باید اطلاعاتی در زمینه عکاسی داشته باشید و با فوت‌وفن‌های عکاسی در سفر آشنا باشید.

چند نکته ضروری برای عکاسی در سفر

اگر نکات عکاسی را بدانید، می‌توانید با دوربین‌های بسیار ساده یا حتی با گوشی همراهتان نیز یک عکس فوق‌العاده و خاص بیندازید. ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با 30 نکته ضروری و جذاب برای عکاسی در سفر آشنا شوید.

مطالعه در مورد مقصد مورد نظر

قبل از این‌که راهی سفر شوید، در مورد مقصد موردنظر خود مطالعه کنید و اطلاعات لازم در مورد جاذبه‌های گردشگری، بناهای تاریخی، اماکن زیبا و چشم‌اندازهای طبیعی آن را به دست آورید. می‌توانید از افرادی که قبل از شما به این مقصد سفر کرده‌اند، پرس‌وجو کنید یا سوالات خود را در سایت‌های مربوط به گردشگری بپرسید.

استفاده از تجربیات عکاسان حرفه‌ای

بهتر است با عکاسان حرفه‌ای و افرادی که قبل از شما به شهر یا کشور مقصد سفر کرده و عکس‌های جذابی ثبت کرده‌اند، مشورت کنید. صحبت کردن با عکاسان دیگر تجربیات خوبی را به شما خواهد داد. علاوه بر این می‌توانید در صفحات اینستاگرام جستجو کرده و از عکس‌های دیگر عکاسان ایده بگیرید.

یادگیری کار با دوربین

اگر دوربین یا تجهیزات عکاسی را خریداری کرده‌اید و می‌خواهید عکس‌هایی خوب و حرفه‌ای ثبت کنید، قبل از شروع سفر و در خانه، بخش‌های مختلف دوربین را امتحان کرده و کار با آن را به خوبی یاد بگیرید. شما زمان کمی برای سفر دارید و فرصت یادگیری را در طول سفر نخواهید داشت.

استفاده از سه‌پایه مسافرتی

یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند، سه‌پایه عکاسی است. سه‌پایه از لرزش دوربین جلوگیری کرده و امکان تنظیم موقعیت و ثبت یک عکس بی‌نظیر را به شما می‌دهد. در صورتی که به کویر، دریا و … سفر می‌کنید و قصد عکاسی در طبیعت را دارید،حتما سه‌پایه را با خود ببرید. برای عکاسی در سفر می‌توانید از یک سه‌پایه سبک ویژه سفر استفاده نمایید.

برای عکاسی برنامه‌ریزی کنید

عکاسی را در الویت قرار دهید و زمانی را برای آن در نظر بگیرید. عمر سفر کوتاه است. شما در این مدت کوتاه برنامه‌های زیادی دارید که باید به همه آن‌ها برسید. اگر قصد عکاسی دارید و با این هدف به سفر می‌روید، باید این کار را نیز در لیست برنامه‌های خود قرار داده و برای آن وقت بگذارید. در غیر این‌ صورت در انتهای سفر با عکس‌های بی‌کیفیت مواجه خواهید شد.

صبح زود بیدار شوید

جاذبه‌های گردشگری شهر یا کشوری که به آن سفر می‌کنید، از جمله مکان‌های بسیار شلوغ هستند. خصوصا اگر در فصل‌های پرگردشگر به جایی بروید با حجم عظیمی از گردشگران روبرو خواهید شد که مانند شما به بازدید از اماکن و جاذبه‌های مقصد آمده‌اند. برای این که بتوانید عکس‌های خوبی از مکان موردنظر بیندازید، باید صبح زود از خواب بیدار شوید و قبل از سایر افراد در محل حضور داشته باشید. در این صورت می‌توانید از خلوت بودن فضا استفاده کرده و عکس‌های جذابی را ثبت نمایید.

چند نکته ضروری برای عکاسی در سفر

عکاسی در روز

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در عکاسی به آن توجه داشته باشید، نور است. نور طبیعی، آن هم زمانی که از یک منظره زیبا عکاسی می‌کنید، تاثیر بسیار زیادی در عکس‌های شما داشته و به بالا رفتن کیفیت آن کمک می‌کند. بنابراین، اگر قصد عکاسی در طبیعت را دارید، حتما قبل از تاریک شدن هوا این کار را انجام دهید.

عکاسی در هنگام طلوع و غروب

زمان طلوع و غروب خورشید، یکی از بهترین زمان‌ها برای عکاسی از جاذبه‌های طبیعی و حتی اماکن و بناهای تاریخی است. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای این زمان را برای عکاسی انتخاب کرده و از نورهای ملایم و گرم و سایه‌های بسیار زیبایی که به طور طبیعی در این ساعات ایجاد می‌شود، برای ثبت یک تصویر زیبا و رویایی استفاده می‌کنند. در واقع کمی بعد از طلوع خورشید و دقایقی قبل از غروب، از جمله بهترین زمان‌ها برای عکاسی در سفر است.

وجود عناصر انسانی

شاید یک مکان خلوت و بدون شلوغی بسیار جذاب به نظر برسد و صحنه را برای عکاسی مهیا کند، اما همیشه این‌طور نیست. گاهی اوقات حضور یک یا چند انسان می‌تواند جلوه خاصی به عکس شما بدهد و حس بهتری را به بیننده منتقل کند. پس این مورد را در عکاسی خود لحاظ کرده و عناصر انسانی را نیز در نظر بگیرید.

قانون یک سوم

قانون یک سوم یکی از مهم‌ترین اصول عکاسی است که عمق و جذابیت بیشتری به عکس شما می‌دهد. برای اجرای این قانون ابتدا باید قاب موردنظر خود را به صورت عمودی و افقی تقسیم‌بندی کنید تا بتوانید قسمت‌های مهم عکس را به طور مناسبی کنار هم بچینید. در واقع نکات کلیدی و سوژه‌هایی که در قاب شما قرار دارند بر روی خط افقی، خط عمودی یا محل تلاقی این دو قرار می‌گیرند.

ترکیب‌بندی قاب

برای این‌که بتوانید تصویر خوب و جذابی را به ثبت برسانید باید یک ترکیب مناسب را برای قاب خود در نظر بگیرید. تنها به یک قاب بسنده نکنید، بلکه ترکیب‌های متفاوتی را امتحان کرده و از زوایای مختلف عکس بگیرید. تغییر عناصر و فاصله از دیگر کارهایی است که می‌توانید برای ایجاد تفاوت در قاب‌های خود انجام دهید.

تکنیک شیب هلندی

یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌هایی که می‌توانید در عکاسی از آن استفاده نمایید، شیب هلندی است. پس از انتخاب سوژه موردنظر، دوربین را 45 درجه بچرخانید و آن‌گاه تصویر را ثبت کنید. تکنیک شیب هلندی عکس شما را متفاوت کرده و جذابیت خاصی به آن می‌دهد.

صبور باشید

صبوری یکی از مهم‌ترین خصوصیات یک عکاس خوب است. گاهی اوقات با صبوری می‌توانید عکس‌های بهتر و جذاب‌تری را به ثبت برسانید. به عنوان مثال شاید تغییر نور در هنگام طلوع یا غروب خورشید، حرکت ابرها و … باعث بهتر و زیباتر شدن عکستان شود. در برخی مواقع شاید لازم باشد حتی چند ساعت نیز منتظر بمانید تا عکسی عالی و دیدنی ثبت کنید.

چند نکته ضروری برای عکاسی در سفر

تنظیم دوربین در حالت دستی

دوربین‌‌های جدید بسیار مدرن و هوشمند هستند و با تنظیمات خودکار نیز تصاویر زیبایی ثبت می‌کنند، اما این به این معنی نیست که شما همه‌چیز را به دوربین بسپارید و دخالتی در تنظیمات نداشته باشید. تنظیم دوربین خود را در حالت دستی قرار دهید و با مفهوم دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو آشنا شوید. در این صورت می‌توانید کنترل بیشتری روی تصویر داشته باشید و عکسی منحصربفرد را به ثبت برسانید.

در مرکز شهر اقامت داشته باشید

اقامت در مرکز شهر باعث می‌شود تا به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری نزدیک باشید و دسترسی راحتی به آن‌ها داشته باشید. از این رو، زمان بیشتری برای گشت‌وگذار و عکاسی خواهید داشت.

گذر و عبور مردم را از عکس تان حذف کنید!

آیا جزو افرادی هستید که تعدد مردم و حرکت آن ها در تور مسافرتی و سفر به مکان های معروف و شناخته شده، برایتان اذیت کننده است و مزاحم عکاسی تان خواهد بود؟ برای رفع این مشکل، بایستی یک سه پایه ی مناسب و همچنین یک فیلتر کاهنده ی نور از نوع ND همراه با خود داشته باشید. با این حالت شما می توانید با استفاده از عکاسی با سرعت پایین، تعدد مردم و گذر آن ها را همچون هاله هایی رنگی در عکس نشان دهید و یا به عبارتی می توان گفت تقریبا آن ها را محو کرده اید و علاوه بر این، نور خوب و مناسبی نیز برای عکس تان فراهم کرده اید.

به بازار سری بزنید!

به بازار سری بزنید و به دنبال اجناس و لوازم شبیه به هم و کنار هم باشید؛ می توانید روی آن ها زوم کرده و آن ها در یک کادر و در کنار یکدیگر قرار دهید. لازم به ذکر است برای انجام این نوع عکاسی، نورپردازی از طرفین لوازم و اجناس، بهترین و ایده آل ترین نوع نورپردازی خواهد بود.

نکات عکاسی در تور های داخلی و خارجی

هنگامی که با تور به سفر می روید بیشتر مناطقی که راهنمای تور شما را میبرد شلوغ و مملو از توریست و گردشگر است به عنوان مثال در تور کربلا به صورت پیاده روی شما جمعیتی از زائرین مواجه می شوید به همین دلیل در بیشتر عکس های شما مردم نیز حضور خواهند داشت در برخی مناطق تور مشهد و دیگر شهرهای مذهبی نیز اینچنین است ولی در تورهای همچون تور شیراز یا تور قشم به دلیل متراکم نشدن مردم در یک نقطه می توانید از جاذبه های طبیعی نیز عکس تهیه نمایید.

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.