چند نکته مفید و آموزشی ساده در عکاسی پرتره

عکاسی پرتره راهی است که عکاس با آن ذات فرد و داستان زندگی اش را از درون لنز به تصویر می کشد. عکس پرتره باید به نحوی گرفته شود که با نگاه کردن به آن هزاران حرف برای گفتن وجود داشته باشد. به همین علت است که عکاسی پرتره با ثبت احساسات عمیق همراه است. در ادامه به  چند نکته آموزنده در عکاسی پرتره اشاره خواهیم کرد.

چند نکته مفید و آموزشی ساده در عکاسی پرتره

1_ارتباط بر قرار کنید

یکی از نکات خیلی خوب در عکاسی پرتره، ایجاد کردن نوعی راحتی در مدل یا سوژه و به خوبی مشاهده کردن شخص قبل از قرار گرفتن پشت دوربین است. بر قرار کردن ارتباط عمیق با شخص، پیش نیاز یک عکس پرتره عالی است.

2_درست ژست گرفتن سوژه

گفته می شود که بهترین ژست پرتره آن است که از پاهای سوژه شروع می شود. اگر پاهای سوژه در وضعیت مطلوبی نباشند، عکس خوب از کار در نمی آید. پس مطمئن شوید که سوژه تان در حالتی ژست گرفته که ترکیب بدنش زیبا نشان داده می شود.

معمولا عکس های پرتره با پرسپکتیو هم سطح چشمان شخص عکاسی می شوند. برای اینکه به عکس پرتره خود جلوه تازه ای دهید، زاویه عکاسی تان را به کلی عوض کنید. با اعمال این تغییر یک فاکتور تعجب (wow) را به عکس خود اضافه خواهید کرد.

3_لنز زاویه عریض

گاهی با استفاده از لنز های زاویه عریض می توان عکس های پرتره فوق العاده ای گرفت. فاصله کانونی عریض دوربین، حالت شگفت انگیزی را در عکس ایجاد می کند. این برخی از قسمت های بدن و صورت را در لبه های کادر عکس بزگنمایی می کند که سبب خلق حالتی نمایشی در عکس می شود.

4_مستقیم فلاش نزنید

عکاسان باید به خاطر داشته باشند که فلاش مستقیم به ندرت در عکاسی صورت شخص جواب می دهد. اما اگر فلاش در دو طرف سوژه قرار داده شود، سایه هایی که ایجاد می شوند و هم نور را روی سوژه خواهیم داشت. این کار در پرتره جزئیات بیشتری را به ما می دهد.

5_احساسات

پرتره ای که با خود احساسات به همراه داشته باشد، خواست هر عکاسی است. یک نکته ارزشمند در اینجا این است که عکس را به گونه ای هدایت کنیم که به پرتره ای جادویی تبدیل شده و احساسات هنگام ژست گرفتن سوژه برافروخته شوند. افرادی که این عکس را تماشا می کنند باید این احساسات را در یک نگاه اجمالی دریافت کنند.

6_محیط

نور و محیط در خلق یک عکس پرتره عالی نقش مهمی را ایفا می کنند. یک عکاس خوب کسی است که می داند چگونه عوامل موجود را به بهترین نحو برای بهتر شدن پرتره ای که قرار است بگیرد، به کار برد. برای مثال اگر می خواهید یک شخصیت جدی را نشان دهید، نور کم بهترین گزینه به نظر می رسد.

7_دست ها

دست ها مثل تکه ای گوشت در مقابل لنز هستند. آن ها می توانند به شکل های مختلفی قرار داده شوند و به عکس ظاهری متفاوت دهند، پس باید زاویه های مختلف را امتحان کرد تا دست ها خوشایند تر دیده شوند.

8_ارتباط چشمی

چشم های مدل می توانند اثری باطنی به عکس ببخشند. چیزهایی مثل نگاه نکردن به دوربین یا نگاه کردن به جایی داخل کادر عکس به جای مستقیم نگاه کردن به لنز می تواند تفاوت ایجاد کند.

9_پس زمینه ها

سوژه نقطه اصلی عکس است، اما قرار دادن اشخاص جلوی پس زمینه های گوناگون می تواند حالت عکس را به کلی عوض کند. پس در انتخاب پس زمینه ها دقت کرده و پس زمینه های مختلف را امتحان کنید. حتی می توانید برای پرتره خود یک پس زمینه خیلی ساده را در نظر بگیرید.

 

برگرفته از لنزک

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *