گرفتن عکس انتراعی و چند ایده مهم برای آن

اگر جالب ترین سوژه ها برای عکاسی اصلا موجودیت فیزیکی نداشتند چه می شود؟
منظورمان عکاسی انتزاعی و سبک مجرد است که به همه چیز از مناظر گرفته تا چهره ارتباط دارد.گاهی گرفتن یک عکس انتزاعی بهترین روش برای انتقال احساسات است، در سایر موارد، عکس هایتان را از زمینه حیاتی تهی می کند.ایده ها و راهنمایی های موجود در این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

گرفتن عکس انتراعی و چند ایده مهم برای آن

 

پس از حذف جوهر جامد، چه چیزی باقی می ماند؟

در یک عکس عناصر بسیار بیشتری نسبت به صحنه ای که از آن عکس می گیرید، وجود دارد.به علاوه بیشتر قسمت های یک عکس عناصری غیرملموس مانند ترکیب، حس و حالت هستند.سوژه شما بر روی این متغیرها تاثیر می گذارد.اگر در حال عکس گرفتن از زوجی خندان در مراسم ازدواج هستید، حس عکس خوشایند و شاد خواهد بود.اما با همان میزان تاثیر می توانید عکس هایی پر از شور و شادی بگیرید که همیشه و تنها از مردم در مراسم عروسی نباشند.

بنابراین حس اصلی عکس تان انعطاف پذیر است و به یک سوژه خاص وابسته نیست.وقتی عکس انتزاعی می گیرید، بی شک بخش مهمی از عکس را کنار گذاشته اید.گاهی این کنار گذاشتن ضروری است، وقتی گزارشگری را می بینید که فقط از قوانین جدید تصویب شده عکس انتزاعی گرفته تعجب خواهید کرد و احتمالا او را اخراج می کنید.اما در سایر انواع عکاسی، حذف کردن سوژه عکس را از بین نمی برد بلکه می تواند آنرا قوی تر کند.

عکاسان انتراعی ابزارهای زیادی برای گرفتن عکس های فوق العاده دارند:

  • نور: روشن در مقابل تاریک، شدید در مقابل ملایم
  • رنگ: گرم در مقابل سرد، پر رنگ در مقابل ملایم
  • بافت: هموار، ناهموار، سخت، نرم و انواع بی شمار دیگر
  • ترکیب: متوازن، نامتوازن، دینامیک، ثابت، باز، بسته، شلوغ، ساده
  • احساس: هر حسی که بتوانید تصورش را کنید و برگرفته از عناصر بالا باشد

دقت کنید که عکس های انتزاعی می توانند همچنان به یک سوژه اشاره داشته باشند،برای مثال صحنه ای طبیعی در مقابل صنعتی که حالت عکس را نیز تغییر می دهد.در مجموع عکاسان انتزاعی روش های متعددی برای انتقال پیام شان دارند.

عکاسی نیمه انتزاعی

قبل از اینکه بحث را بازتر کنیم، سعی می کنیم که عکاسی انتزاعی را تعریف کنیم.
برایتان چه مفهومی دارد؟
آیا عکس انتزاعی زمانی است که شما نمی توانید سوژه را بیان کنید، مهم نیست که چقدر تلاش کنید؟
در صورتی که بفهمید عکس چه چیزی را نشان می دهد چطور؟
یا حداقل در صورتی که بیشتر قسمت های مهم یک عکس خطوط، اشکال، ساختار و غیره هستند چه می شود؟

اینجاست که تفاوت میان عکاسی انتزاعی و نیمه انتزاعی مطرح می شود :

بسیاری از عکس های موجود در این مقاله نیمه انتزاعی هستند، بدین معنی که شما حداقل یک ایده در مورد سوژه در ذهن تان دارید.آنها در معنی واقعی انتزاعی خالص نیستند زیرا در انتزاعی کامل هیچ سوژه مشخصی دیده نمی شود و فقط خطوط و رنگ ها نمایان هستند.
از آنجا که عکاسی واقعی است، بیشتر عکس های نیمه انتزاعی را می بینیم تا کارهایی که کاملا انتزاعی باشند.

موارد بسیار کمتری وجود دارند که در نها هیچ سوژه ای را نمی توان شناسایی کرد.البته این ویژگی به هیچ وجه بد نیست.شاید بتوانید بگویید که عکسی خاص، ساختمانی را ترسیم می کند اما این بدان معنی نیست که این عکس کاملا معمولی بوده و هیچ تاثیری از عکاسی انتزاعی دریافت نکرده است.آثار نیمه انتزاعی ویژگی های تاثیرگذار بسیار زیادی دارند.

در واقع شاید عکس های معمولی از این دیدگاه به نتیجه ای برسند و صحنه را طوری ترکیب کنند که مجموعه ای از خطوط، اشکال، رنگ ها، بافت و هماهنگی باشد،که سعی دارد پیام عاطفی شما را با ترسیم صحنه مورد نظر منتقل کند.عکس ممکن است ابری را بالای کوه نشان دهد اما درباره عکس یا ترکیب نوعی حس جداگانه و مستقل از سوژه دریافت شود.

مانند عکسی است که در حقیقت کوه و ابر را نشان نمی دهد بلکه شکل و رنگش مهم است.مجددا همیشه نمی توان گفت که چنین عکسی ایده آل است، مانند کارهای مستند یا عکس هایی که در آن سوژه بسیار متفاوت و تاثیرگذار بوده و عکس را درگیر خود ساخته است.
اما حداقل در بعضی موارد حتی زمانی که چیزی را در مورد سوژه پنهان نمی کنید، طرز فکر انتزاعی داشتن خوب است.

1. در عکاسی انتزاعی به دنبال اشکال باشید نه سوژه ها

عکاسی انتزاعی درباره روایت داستان شما در قالب زیباشناسی و عناصر ترکیبی است تا یک سوژه.پس کمی ذهنتان را باز کنید.دنیا را به عنوان مجموعه ای از عناصر مجزا که می توان از آنها عکس گرفت نبینید، بلکه آنرا خطوط، اشکال، رنگ ها، بافت، سایه و هایلایت ببینید.
به اسمان نگاه کنید و در عوض ابرها لکه های روشن را ببینید.

به ساختمانی نگاه کنید و تکرار اشکال هندسی آنرا ببینید نه پنجره و بالکنش.به زمین نگاه کنید و نوارهای سبزی را ببینید که در ترکیب شما جای می گیرند در عوض اینکه محدوده چمنزار باشند.این اشکال و رنگ ها را طوری ترکیب کنید که یکدیگر را تکمیل نمایند.
اینجاست که تمام ابزارهایی که قبلا گفتیم وارد عمل می شوند: نور، رنگ، بافت، ترکیب و احساس.وقتی بتوانید فراتر از سوژه را ببینید، عکس های انتزاعی بهتر و بهتر رشد خواهند کرد.

2. با مراحل پردازش عکس کار کنید

در عکاسی انتزاعی هنگام تدوین عکس کار به مراتب بیشتری نسبت به عکس های معمولی دارید زیرا شما تنها کسی هستید که می دانید سوژه اصلی باید چطور منعکس شود.توصیه نمی کنم که زیادی درگیر تمامی تصاویر انتزاعی خود شوید.

تمام تدوین ها بستگی به سبک و محدوده های شخصی تان در پردازش دارد.اما اگر می خواهید رنگ ها را در ظاهر عکس تان ترکیب کنید، زمانش فرا رسیده است.شخصا ترجیح میدهم از عکاسی انتزاعی به عنوان بهانه ای برای گرفتن عکس های سیاه و سفیدی استفاده کنم که در واقعیت به همان شکل هستند.در مورد واقعیت یک عکس وقتی که نمی توانیم سوژه را در نگاه اول تشخیص دهیم، آزادی عمل بیشتری خواهیم داشت.

3. برشی از زندگی را جدا کنید

می توانید با روش های مختلف عکس های انتزاعی بگیرید اما معمولا نتیجه ساده سازی خواهد بود.شما به صحنه ای که روبرویتان وجود ارد نگاه می کنید و بخشی از آنرا که به پیام تان ارتباطی ندارد، حذف می کنید.بنابراین چطور زمینه را از عکس به گونه ای حذف می کنید که انتزاعی شود؟
معمولا برای جدا کردن یک بخش خاص از زوم یا نزدیک شدن به سوژه برای دیدن جزئیات خارج از قاب استفاده می شود.
به همین دلیل است که عکاسی ماکرو شباهت زیادی با کارهای انتزاعی دارد.اگر به دنبال روشی برای گرفتن عکس های انتزاعی هستید و نمی دانید از کجا شروع کنید، توجه خود را به جزئیات کوچک سوژه جلب نمایید.

4. رمزآلودگی را بپذیرید

عکس های انتزاعی همیشه چیزی را از بیننده مخفی می کنند، اگر نمی توانید سوژه را تشخیص دهید، سوژه می تواند هر چیزی باشد.احساس رمزآلودگی ابزار بسیار ارزشمندی است.

عکس های انتزاعی اگر به خوبی گرفته شوند سوالات زیادی را برمی انگیزند که نیازمند نگاه عمیق تر و رسیدن به پاسخ است.شاید بیننده زمان بیشتری را بر روی کار سپری کند و متوجه جزئیاتی شود که در غیر اینصورت آنها را نمی دید.
در بعضی موارد این بدان معنی است که آنها نوعی ارتباط عاطفی با عکس پیدا می کنند.
البته همیشه قرار نیست که اسرار ورای عکس های انتزاعی را بپذیرید، اما این ابزار بسیار جذاب است.می توانید به دنبال روشی برای مخفی کردن پس زمینه و جلب توجه بیشتر به عکس باشید.

5. آماده آزمایش کردن باشید

عکاسی انتزاعی تجربه ای بازتر نسبت به سایر سبک هاست.معمولا ممکن است فرمولی برای گرفتن عکس های بهتر در سبک های خاص وجود داشته باشد مانند نور، ترکیب، فاصله کانونی، دیافراگم و سرعت شاتر.
عکاسی انتزاعی چنین راهنمایی ندارد.

مانند آغاز عکاسی به عنوان یک مهارت جدید است و هیچ قانونی برای انجام آن وجود ندارد.قرار نیست که قبل از گرفتن عکس تان مراحل مختلفی را طی کنید.شما در انتخاب هر گونه متغیر تکنیکی و خلاقانه آزاد هستید.
پس اگر در حال انجام عکاسی انتزاعی هستید، بدون هیچ محدودیتی بیرون بروید و امتحانش کنید.در این سبک خیلی چیزها برای امتحان کردن وجود دارند و نتایج احتمالا شگفت زده تان می کند.

 

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *