چند نکته برای عکاسی از محصول در خانه
عکاسی از محصول در خانه به همین سادگی نیست که دوربین را به سمت کالا بگیرید و عکاسی کنید. حتی سادهترین محصولات به تجهیزات، شرایط نوردهی و فضای صحیح برای عکاسی نیاز دارند تا تصاویر زیبایی خلق شود که خریداران از همان صفحه خرید متقاعد شوند کالا را بخرند.
۱) از دوربین گوشی هوشمند خود بدون ترس استفاده کنید
این جاست که قرار بود من شما را متقاعد کنم باید یک دوربین رده بالای ۵۰ مگاپیکسلی با یک لنز پیچی ۱۰۰ میلیمتری بخرید. ولی اشتباه میکنید. اگر دوربینی با این مشخصات دارید، از آن استفاده کنید. ولی برای بسیاری از انواع محصولات، عکاسی محصول با استفاده از دوربین یک گوشی هوشمند کاملا قابل پذیرش است.
بعضی از ابتداییترین گوشیهای هوشمند دوربینهایی با لنزهای کمتر از ۴ مگاپیکسلی داشتند در نتیجه ثبت عناصر بصری مهم محصولات، یعنی جاهایی که جزئیات اهمیت دارند، سخت بود.
اما گوشیهای هوشمند جدیدتر مانند آیفون X، گوگل Pixel 2 و گلکسی اس ۹ سامسونگ دوربینهایی با تنظیمات گسترده «دمای رنگ» دارند تا تصاویر خود برای شرایط مختلف نورپردازی بهینه کنید (تا چند دقیقه دیگه به مبحث مهم نور میرسیم).
تصویر محصول زیر را امکان ندارد باور کنید تنها با دوربین آیفون ۴s و قرار دادن هوشمندانه چراغ رومیزی گرفته شده است.
۲) برای ثبات عکس به کمک سه پایه عکس بگیرید
قبل از توضیح سه پایه، باید به یک قانون بسیار مهم اشاره کنم: دوربین خود را در حالی که لنز آن را به سمت سوژه گرفتهاید به یک جای محکم تکیه ندهید. به عنوان مثال فرض کنید دوربین خود را به تعدادی کتاب تغییر دادید، هر گونه تغییر در نظم این کتابها باعث خواهد شد ظاهر تصاویر شما ثبات نداشته باشد. بنابراین حتما مطمئن شوید که این نظم در حین عکاسی تغییر نمیکند.
هیچ ضرری ندارد زمان ثبت تنها چند عکس از محصول برای وبسایت تجارت الکترونیکیتان دوربین را خودتان نگه دارید. ولی هر چه کسب و کار شما رشد پیدا میکند و تصاویر محصول بیشتری میگیرید، استانداردسازی موقعیت محصول در هر عکس زمان عکاسی روی دست سخت میتواند باشد.
برای این که از ثبات تصاویر محصول خود مطمئن شوید به یک سه پایه نیاز خواهید داشت. خوشبختانه خرید یک سه پایه برخلاف گذشته نیاز به سرمایهگذاری زیاد ندارد. در زیر دو نوع سه پایه و یک لوازم جانبی را معرفی میکنیم که زمان عکاسی با یک گوشی هوشمند نیاز خواهید داشت.
۳) از بین نور مصنوعی و طبیعی یکی را انتخاب کنید
هرگز اهمیت نور را در عکاسی از محصول در خانه دست کم نگیرید چون میتواند کیفیت تصاویر محصول شما را بهتر یا حتی بدتر کند. به یاد داشته باشید، خریداران یک کالا بهترین ظاهر از یک محصول را میخواهند یعنی عکسی که بتوانند قبل از خرید همه چیز محصول را ببینند. شرایط نوردهی مناسب به شما کمک میکند ویژگیهای مهم یک عکس را که روی تصمیمگیری خریدار تاثیر میگذارد را نشان دهید.
برای مشاهده نمونه عکس های محصول ما در استودیو نماد صفحه عکاسی محصول را مشاهده کنید.
برای هر محصول ممکن است مجبور به تغییر شرایط نوردهی شوید، یک سری تجهیزات نوردهی که برای بعضی از تصاویر جواب میدهند ممکن است ظاهر سایر تصاویر را بدتر کنند. برای منبع اصلی نور خود باید از بین دو نوع نور انتخاب کنید:
نور طبیعی
نور طبیعی به سادگی به معنای نور خورشید است. از این نور به عنوان «نور ملایم» یاد میشود چون نور محدوده نور خورشید ملایمتر و بزرگتر به نسبت نور چراغی است که مستقیما روی محصول تابانده میشود. تصاویر محصولات تجاری الکترونیکی زمان عکاسی با نور طبیعی ظاهر بی نظیری دارند اگر:
- عکس محصول در محیط بیرون گرفته شده باشد یا هدف استفاده از آن در محیط بیرون است.
- محصول توسط یک فرد استفاده شده است، پوشیده شده است یا به همراه او عکاسی شده است (عکس افراد در نور طبیعی بهتر است).
- قصد دارید روی محیط اطراف محصول تاکید کنید تا این که هدفتان نشان دادن ویژگی خاصی از محصول باشد.
عکس زیر، تصویر جذابی است که تحت شرایط نور طبیعی گرفته شده است. نوری که از سمت چپ میآید به شکل بی نقصی کیف را روشن کرده است در حین این که یک سایه ملایم روی پاهای مردی گذاشته است که آن را حمل میکند تا روی این محصول تاکید شود.
نور مصنوعی
نور مصنوعی به معنای استفاده از شمع، آتش و به شکل متداولتر آن، لامپهای رشتهای است. از نور مصنوعی همچنین به اسم «نور سخت» یاد میشود چون یک سطح نوری کوچکتری ولی متمرکزتر تولید میکند. این نوع نور جزئیات فیزیکی محصول را به نمایش میگذارد که برای تاثیرگذاری روی خریدار آنلاین باید روی آنها تاکید شود.
تصویر جذاب زیر تحت شرایط نور مصنوعی گرفته شده است، بافت ساعت و طراحی صفحه اصلی ساعت نقاط فروش اصلی آن هستند.به عنوان یک قانون کلی، برای هر عکس باید فقط از یک نوع نور یعنی طبیعی یا مصنوعی استفاده کنید. اضافه کردن نور طبیعی به یک عکسی که با نور مصنوعی روشن شده است میتواند ظاهر عکس یک محصول را ملایم کند، تصویری که قرار بود شارپ باشد و اضافه کردن
نور مصنوعی به تصاویری که با نور طبیعی روشن شده است میتواند عکس محصولی را که قرار بوده است ملایم باشد را شارپ کند.
۴) برای ملایمسازی سایهها از نور بازتابی یا پرکننده استفاده کنید.
چه از نور مصنوعی چه طبیعی استفاده کنید، باید سایههایی که هر نور سخت بالقوهای روی انتهای مخالف یک محصول میتاباند را کم کنید. برای این کار سه روش وجود دارد:
نور پرکننده
برای تکمیل منبع نور اصلی خود از یک منبع نوری دیگر که شدت کمتری دارد، استفاده کنید. این منبع نور اضافه نور پرکننده نامیده میشود و به عنوان یک وزنه تعادل استفاده میشود تا سایه طبیعیای که منبع نور اصلی شما پشت یک سوژه تولید میکند را ملایم سازد. برای انجام این کار، منبع نوری پرکننده خود را در جهت مخالف منبع نور اصلی خود قرار دهید تا محصول بین دو منبع نوری قرار گیرد.
کارت بازتابی لامپ فلاش (Flashbulb Bounce Card)
یک کارت بازتابی یا کارت رفلاکتور یک کارت کوچک است که نور اصلی را به سمت سطح زیر محصول شما بازتاب میکند تا سایهها را کاهش دهد.
بعضی از کارتهای بازتابی به لامپ فلاش (Flashbulb) یک لنز دوربین حرفهای متصل میشوند تا نور را از فلاش دوربین پراکنده کنند. این کارت یک نور ملایمتر را از بالا به طرف سوژه، به جای مسقیما به طرف آن، میپاشد، بنابراین پشت سوژهای که از آن عکس میگیرید یک دنباله طویل سایه نخواهید داشت. در زیر میتوانید دو مدل از کارتهای بازتابی متصل به لامپ فلاش دوربین را ببینید که هر دو میتوانند نور فلاش را پراکنده کنند.
۵) برای تاکید روی محصول از حالت عکاسی پرتره یا Sweep استفاده کنید
برای تعیین موقعیت قرارگیری محصولات، منابع نوری و کارتهای بازتابی یک راه صحیح تنها وجود ندارد بلکه بسته به پس زمینهای که دارید به شکل بارزی موقعیت آنها میتواند عوض شود. اما تنها یک پس زمینه را به این دلیل انتخاب نکنید چون آسانترین پس زمینهای است که میتوانید درست کنید. پس زمینهها در زمان عکاسی از محصول در خانه باید نشان دهند زمانی که میخواهید عکس را به بازدیدکنندگان آنلاین سایت خود نشان دهید، دوست دارید چه دیدگاهی از عکس شما داشته باشند.
ابتدا فکر کنید یک پس زمینه سفید میخواهید یا یک پس زمینه پویاتر و واقعیتر. برای درست کردن هر کدام از آنها راه سادهای وجود دارد.
پس زمینه سفید: استفاده از Sweep
برای پس زمینههای سفید، قضیه به همین سادگی نیست که یک میز را کنار یک دیوار خشک سفید بگذارید. حتی دوربین گوشیهای هوشمند میتوانند اندکی از عیوب روی دیوار سفید را ثبت کنند که با چشم عریان متوجه آنها نخواهید شد. برای دستیابی به یک پس زمینه سفید کامل بدون هیچ گونه گوشه یا عیوبی از یک sweep استفاده کنید.
Sweep یک تکه کاغذ بزرگ تاشو است که بخش انتهایی آن نقش سطح زیر محصول شما را دارد و سپس به داخل یک دیوار سفید پشت محصول خم میشود. در دوربین، خمیدگی sweep نامرئی است، بنابراین روی جزئیات کلیدی محصول تاکید میشود و عکس کالا تمامی توجه بازدیدکننده سایت را به خود جلب میکند. در تصویر زیر اهمیت یک sweep به خوبی نشان داده میشود.
۶) نتیجه گیری : تصاویر مختلفی بگیرید
آخرین نکتهای که برای عکاسی از محصول در خانه برای شما میخواهم بگویم این است که برای هر محصول تنها به یک عکس بسنده نکنید. همانطور که مشتریان شما در یک فروشگاه فیزیکی یک کالا را نگاه میکنند، نگه میدارند، استفاده یا حتی امتحان میکنند، وبسایت شما باید تصاویر مختلفی از یک کالا به آنها نشان دهد تا چنین تجربهای را شبیهسازی کند.
به عنوان مثال اگر قصد عکاسی از پوشاک را دارید، یک عکس از پوشاک که روی یک سطح سفید پهن شده است بگیرید و همچنین عکس دیگری از مانکنی که آن را به تن دارد و رنگ آن با رنگ محصول یک نوع تضاد ایجاد میکند. سپس اگر این پوشاک را به تن یک مدل بکنید، میتوانید از زوایای مختلف و ژستهای گوناگونی که این فرد میگیرد عکسهای مختلفی از محصول بگیرید.
در پایان باید بگوییم نیازی نیست یک مرتبه از تمامی این نکات استفاده کنید یا برای خرید این تجهیزات سرمایهگذاری کنید. این نکات عکاسی محصول را به تدریج استفاده کنید تا ظاهر فروشگاه الکترونیکی شما مشتریپسندتر شود و به دنبال پیشرفت در عکاسی کسب و کار بهتری داشته باشید.