آموزش عکاسی از غذا و چندین نکته مهم

اگر قصد دارید مهارت خود را در صنعت عکاسی غذا بالا ببرید و یا وبسایت رستورانتان را به روز رسانی کنید، باید فوت و فن های تهیه عکس های با کیفیت و اشتها آور از غذاها را یاد بگیرید. این موضوع نه تنها به جذب مشتری بیشتر برای کسب و کارتان کمک می کند، بلکه در شناساندن برند شما و به جا گذاشتن یک اثر فراموش نشدنی در مخاطبان نقش مهمی دارد.

در این مقاله ما ۷ تکنیک ساده و در عین حال مؤثر عکاسی از غذاها را به شما آموزش می دهیم و با اشاره به نکاتی در هر بخش، به رشد و توسعه کسب و کار و یا تقویت مهارت های عکاسی شما کمک می کنیم.

آموزش عکاسی از غذا و چندین نکته مهم

۱. نوری به اندازه و طبیعی در صحنه عکاسی خود اعمال کنید؛

نورپردازی در عکاسی از غذاها باید به گونه ای باشد، که به نشان دادن طبیعی رنگ های غذا کمک کند و یک عکس واقع گرایانه و با کیفیفت به شما تحویل بدهد.

صحنه عکاسی را در کنار یک پنجره بزرگ در نظر بگیرید، که نور کافی برای به تصویر کشیدن همه اجزاء غذا در آن وجود داشته باشد.

از اعمال نور مستقیم و یا خیلی شدید خورشید در صحنه عکاسی اجتناب کنید. توجه نکردن به این موضوع باعث ایجاد سایه و دیده نشدن بخش هایی از غذا یا ظروف و وسایل قرار گرفته شده در صحنه عکاسی می شود.

تا حد امکان از به کار گیری نورهای مصنوعی بپرهیزید، تا رنگ ها و تن اصلی غذا تغییر نکند. فراموش نکنید که هیچ چیز به اندازه یک نور ملایم و طبیعی نمی تواند تجربه عکاسی دلپذیر و در نتیجه عکس های با کیفیت و دلچسبی از غذاها را برای شما به ارمغان بیاورد.

۲. بهترین زاویه عکاسی را پیدا کنید؛

امتحان کردن زوایای مختلف و انتخاب بهترین آنها، در تهیه عکس های جذاب و متفاوت از انواع غذاها اهمیت فوق العاده ای دارد.

زاویه ای که برای عکاسی خود انتخاب می کنید، باید عناصر منحصر به فرد غذای مورد نظر را مشخص تر از دیگر عناصر به نمایش درآورد. برای رسیدن به این کیفیت باید به بافت، رنگ و ترکیبات غذا که در زوایای مختلف متفاوت به نظر می رسند، توجه کنید.

توجه داشته باشید که بهترین زاویه برای عکاسی از یک بشقاب غذا، از بالا است. دلیل این موضوع این است که چینش غذا در بشقاب ها صاف و مسطح است و هیچ زاویه ای بهتر از این نمی تواند به بهتر دیده شدن آرایش غذا کمک کند.

غذاهایی که به صورت عمودی چیده می شوند و در واقع دارای ارتفاع هستند، مثل انواع برگرها یا پنکیک در زاویه ۴۵ درجه یا به صورت مستقیم از روبرو بهتر دیده می شوند. در واقع تنها در این زاویه است که، همه لایه های غذای مورد نظر و محتویات لذیذ بین لایه ها به صورت مجزا و کامل دیده می شوند.

۳. پویایی و هیجان را به عکس های خود اضافه کنید؛

این موضوع تا حد زیادی به نوع غذا بستگی دارد اما خواستنی ترین عکس هایی که از غذاها گرفته شده، آنهایی هستند که زندگی و حرکت در آنها جریان دارد. شما با قرار دادن نشانه ای از وجود یک آشپز در صحنه غذا و یا المان هایی که به مخاطب حس سرزندگی و وجود حیات می دهد، می توانید دیده شدن و تأثیر حداکثری عکس های خود را تضمین کنید.

برای تهیه یک عکس پویا باید تلفیقی از غذا و حرکت را در صحنه عکاسی خود ایجاد کنید.

توجه کنید که در تهیه عکس از انواع وافل یا پنکیک بهترین شات زمانی اتفاق می افتد، که شربت یا پودر شکر در حال ریخته شدن بر روی غذای مورد نظر است.

ایده های دیگری برای اعمال عنصر جذابیت در عکاسی از غذا با بهره گیری از هیجان و حرکت وجود دارد؛ که از میان آنها می توان به پاشیدن چاشنی غذا با دست، ریختن مایعات درون یک کاسه، فنجان یا انواع ظروف مختلف، غلطاندن غذا در پودر یا شربت و یا نگه داشتن غذاهای انگشتی در دست اشاره کرد.

آموزش عکاسی از غذا و چندین نکته مهم

۴. عکس ها را قبل از به نمایش گذاشتن، ویرایش و اصلاح کنید؛

اگر بدانید ویرایش اصولی و خلاقانه عکس ها چه تأثیری در بالا بردن کیفیت و جذابیت آنها دارد، محال است حتی یک عکس بدون ویرایش در معرض دید عموم قرار دهید. فناوری ویرایش عکس به شما کمک می کند، که عکس های نفس گیر، وسوسه انگیز و خوش آب و رنگی را برای صفحه های خود در شبکه های اجتماعی تهیه کنید.

برای اعمال بهترین ویرایش بر روی عکس های خود از غذا می توانید از نرم افزارهایی چون Lightroom، Photoshop و یا دیگر پلتفرم هایی که به این منظور طراحی شده اند، استفاده کنید.

فراموش نکنید ویرایش بیش از حد و غلو شده به صورتیکه اصل غذا و رنگ های آن به طور کل تغییر کند، اثر شما را فاقد کیفیت، اعتبار و ارزش هنری نشان می دهد.

۵. به چیزی که ارائه می دهید، توجه کنید؛

چینش و تزیین غذا برای عکاسی از آن نباید بیش از اندازه اغراق آمیز و غیر واقعی باشد. در واقع حفظ تناسب و هماهنگی در قرار دادن اجزاء غذا و صحنه عکاسی، از مهم ترین اصول یک عکاسی حرفه ای و با دقت است.

البته که هیچ کس منکر جذابیت اعمال سبک خاص و استایل در عکاسی از غذا نیست، اما طراحی و آرایش افراطی غذا نیز ممکن است چشم مخاطب را بزند و حتی اشتهایش را کور کند!

با امتحان کردن پس زمینه ها و وسایل صحنه متفاوت، به ایجاد بهترین تصویر از غذای مورد نظر بپردازید.

از به کار گیری میز و کانترهای متنوع غافل نشوید و سعی کنید متناسب با نوع غذا و فضای مورد نظر خود انواع چوبی، شیشه ای، سنگی و آنتیک آن را در صحنه عکاسی به کار ببرید.

از آیتم هایی چون ظروف جای ادویه و حبوبات خاص، گل و گلدان، رومیزی های زیبا، ظروف سرو غذای جذاب، وسایل و ظروف عتیقه و المان های رنگی در صحنه عکاسی خود استفاده کنید.

۶. برند خود را با ارائه عکس های منحصر به فرد، ماندگار کنید؛

شبکه های اجتماعی و ایجاد محتوا در آن عرصه خوبی برای معرفی تأثیرگذار برند شما، حتی بدون نیاز به پذیرایی از مخاطبان در رستوران است.

اگر کسب و کار شما در زمینه غذا مکان خاصی به عنوان رستوران ندارد و در واقع شما در زمینه خدمات آنلاین غذا فعالیت می کنید، یا اینکه یک بلاگر در زمینه رستوران داری، عکاسی از غذا و دیگر زمینه های مربوط به این صنعت هستید، عکاسی درست و اصولی و در عین حال خلاقانه از غذا برای کسب و کار شما اهمیت ویژه ای دارد.

بنابر این ارائه عکس های با کیفیت، جذاب، تأثیرگذار و منحصر به فرد برای رونق کسب و کار و برند شما امری ضروری محسوب می شود.

در گذر زمان عکس هایی که از غذاها تهیه می کنید، بخش جدایی ناپذیری از برند شما می شود. پس باید در تهیه، انتخاب و ارائه آنها نهایت دقت و وسواس را به خرج بدهید.

همیشه در انتخاب عکس هایی که در مدیوم های مختلف با مخاطبانتان به اشتراک می گذارید، به برند خود وفادار باشید. این موضوع باعث دستیابی شما به اعتبار و ثباتی که هر کسب و کار و برندی به آن نیاز دارد، می شود.

ماهیت و ویژگی های برندتان را در عکس هایی که ارائه می دهید، منعکس کنید. با این کار شما به متفاوت و یونیک بودن و همچنین نشان دادن درست فضای تهیه غذا و هویت کسانی که در پخت و سرو غذای مورد نظر دست داشته اند، کمک می کنید.

آموزش عکاسی از غذا و چندین نکته مهم

۷. الهام بخش و تأثیرگذار بودن را فراموش نکنید؛

اگر می خواهید درک درستی از عکاسی غذا و اینکه چه نوع عکس هایی توجه مخاطبان را جلب کرده و در ذهن آنان ماندگار می شود، به دست بیاورید، باید به آثار عکاسی ماندگار توجه کنید.

بدین منظور عکاس هایی که در زمینه عکاسی از غذا فعالیت می کنند و مورد توجه شما قرار گرفته اند را بشناسید و کارهایشان را دنبال کنید. شما باید همه المان های عکس های عکاسان کار درست از نورپردازی گرفته تا طراحی، برش، ویرایش و چیدمان صحنه عکاسی را با دقت بررسی کنید.

این موضوع به شما کمک می کند که یاد بگیرید به دنبال چه سبکی از عکاسی برای تهیه عکس هایتان هستید و چگونه با استفاده از تجربیات دیگران، می توانید عکس هایی تهیه کنید که شما را به یک عکاس صاحب سبک در زمینه عکاسی از غذا و یا صاحب رستورانی موفق تبدیل کند.

 

نکته آخر؛

اختصاص دادن وقت و انرژی کافی به کلیه امور مربوط به تهیه بهترین عکس ممکن از غذا، یک سرمایه گذاری مطمئن در جهت ترقی و پیشرفت کسب و کار شما در صنعت عکاسی، رستوران داری و یا غذا است.

شاید به نظر شما دور از واقعیت باشد اما، یک عکس با کیفیت و خوش رنگ و لعاب از غذا می تواند مخاطبانتان را وادار به چنگ زدن در عکس و قاپیدن غذای درون آن بکند!

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.