از نوشیدنی ها عکسهای حرفه ای بگیریم

اصول و تکنیک های عکاسی از نوشیدنی ها مباحثی است که در این مطلب بطور کامل توضیح داده شده. با استفاده از این تکنیک ها و خلاقیت شخصی عکسهایی حرفه ای می توانید بگیرید.نوشیدنی ها بخشی از سوژه های مواد غذایی هستند که عکاسی از آنها به ظاهر ساده است.
این موضوع زمانی صحیح است که بخواهید عکسهای معمولی و ساده بگیرید. اما تهیه عکسهای حرفه ای و جذاب از این سوژه ها آنقدرها هم ساده نیست.

تکنیک های عکاسی از نوشیدنی ها

برای تهیه عکسهای تبلیغاتی و خلاقانه باید تسلط کافی به بعضی تکنیک های عکاسی داشته باشید.تکنیک ها و روش هایی که کمک می کند عکسهایی متفاوت و درجه یک تهیه کنید. در ادامه به بررسی این تکنیک ها می پردازیم.

 

عکاسی با استفاده از تکنیک سرعت بالا  High Speed Photography

بی شک تا به حال عکسهای تبلیغاتی مختلفی از نوشیدنی ها دیده اید.بعضی از این عکسها همراه با اتفاقات اکشن همراه است که باعث پویایی عکس می شود.عکسهایی که لحظه ی پاشش قطرات و بخشی از نوشیدنی به بیرون از لیوان را نشان می دهد. فریز کردن و یا باصطلاح انجماد زمان یکی از جذاب ترین تکنیک ها برای عکاسی نوشیدنی ها است.

 

رهاکردن قطعه ی کوچکی یخ به داخل لیوان نوشابه و یا حبه قندی داخل فنجان قهوه باعث می شود مقداری از نوشیدنی به بیرون ظرف پرتاب شود. شما باید آنقدر به تنظیمات دوربین و نور مسلط باشید که در کسری از ثانیه این اتفاق را ثبت کنید.

 

برای اینکار باید به دقت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • صحنه عکس خود را آماده کنید.
  • ترکیب بندی و کادر مناسب را انتخاب کنید.
  • شدت نور را متناسب با فضای عکس و سوژه تنظیم کنید.
  • سرعت شاتر را عددی بالاتر از ۱/۲۵۰ تنظیم کنید.
  • بروی نقطه مورد نظر (سطح لیوان یا فنجان نوشیدنی) فوکوس کنید
  • دوربین را در حالت عکاسی پیاپی قرار دهید.
  • همزمان با رها کردن قطعه یخ یا قند دکمه شاتر را فشار داده و چند ثانیه نگه دارید.

با انجام مرحله ی آخر دوربین چندین عکس متوالی از اتفاق در حال جریان ثبت می کند.بی شک بعضی از این عکسها اصلا خوب نیستند اما مطمئنا تعدادی عکس عالی از لحظات پاشش نوشیدنی به بیرون ظرف را ثبت کرده اید.این تنها یک ایده برای عکاسی سرعت بالا از نوشیدنی ها بود.
باید سعی کنید ایده های جدیدی را با استفاده از این تکنیک کشف کنید تا عکسهای متفاوت و خلاق تری تهیه کنید.

عکاسی خلاق از نوشیدنی ها

برای عکاسی از نوشیدنی ها روش های خلاقانه عکسبرداری و نرم افزاری هم وجود دارد.یکی از این روشهای خلاق معلق نگه داشتن عناصر صحنه است.

 

برای روشن شدن موضوع، عکاسی از آبمیوه را در نظر بگیرید.من برای توضیح بهتر قبلا سفارش شرکت ایستک را آماده کرده ام. این سبک عکاسی خلاق به دو صورت انجام می شود. یا باید فضای صحنه و عناصر را با صحنه پردازی بصورت رئال عکاسی کنید. یا اینکه بخشی از عناصر عکس را پس از عکاسی توسط نرم افزارهای کامپیوتری به عکس اضافه کنید.

عکاسی از غذا و آموزش آن

عکاسی از نوشیدنی ها با تکنیک فتومونتاژ

برای عکاسی از آبمیوه با تکنیک فتومونتاژ مراحل زیر را انجام داده ام.

  • ابتدا بطری آبمیوه را توسط یک سیم و هولدر رفلکتور در هوا معلق کردم.
  • بعد از نورپردازی مورد نیاز از بطری یک عکس تهیه کردم.
  • در مرحله بعد از پرتغال و پوست برش خورده ۲ عکس مجزا بروی زمینه سفید تهیه کردم.
  • در نهایت تمامی اِلمان ها توسط فتوشاپ به شکل بالا چیدمان و طراحی کرده ام.

به این سبک عکسها باصطلاح فتومونتاژ می گویند. عکسهایی که ترکیبی از عکاسی و کلاژهای کامپیوتری است.

 

عکاسی از نوشیدنی ها به سبک رئال خلاق

در این روش تمامی عناصر عکس باید به شکلی واقعی صحنه پردازی و عکاسی شود.این روش کمی دشوارتر بنظر می رسد اما جذابتر همراه با خروجی واقعی تری است.

عکاسی از نوشیدنی ها به سبک لایف استایل

این روش ساده ترین راه برای تهیه عکسهای تبلیغاتی است.عکسهایی که نوشیدنی را در محیط خانه یا فضای اداری با یک چیدمان رئال نشان می دهد.این سبک عکسها نیازی به دکور ندارند. تنها کافیست نوشیدنی را در بخشی از خانه یا محل کار صحنه پردازی و عکاسی کنید.در سبک لایف استایل لازم نیست محیط خانه یا محل کار بطور واضح ثبت دیده شود.
باید با استفاده از دیافراگم های باز محصول را در فوکوس کامل قرار داده و محیط اطراف را محو ثبت کنید.ایده پردازی این عکسها خیلی ساده و بستگی به خلاقیت شما دارد.این سبک عکسها گاهی حتی به نورپردازی استودیویی هم نیاز ندارند.با استفاده از نور روز و یک صفحه رفلکتور عکسهای جذابی از نوشیدنی ها با فضای واقعی خانه یا محل کار می توان تهیه کرد.

 

ایده پردازی در عکاسی از نوشیدنی ها

برای تهیه عکسهای تبلیغاتی از نوشیدنی ها ایده های مختلف و متنوعی را می توانید اجرا کنید.اما نکته مهم توجه به نوع محصول و پیدا کردن ایده ای متناسب با آن است.در عکاسی از نوشیدنی ها با ۲ دسته سوژه مواجه هستید.محصولات نوشیدنی خنک و نوشیدنیهای گرم که هر کدام ظروف، اکسسوار و ایده ی مختص خود را نیاز دارد.
برای عکاسی از قهوه منطقی نیست از گیلاس های شربت خوری استفاده کنید. یا اینکه آبمیوه را داخل فنجان عکاسی کنید.به نسبت هر سوژه باید ظروف و اکسسوری های مرتبط استفاده شود.برای ایده پردازی نوشیدنی های خنک نیاز به ایجاد فضای تازه و سرد دارید.در این عکسها باید از لیوان یا گیلاس های شیک استفاده کنید تا عکسهایتان جذابتر باشد.
برای نوشیدنی هایی مثل چای و قهوه هم بهتر است محصول را داخل فنجان ریخته و در فضای گرم با نور ملایم نشان دهید.ایده پردازی رابطه ی مستقیم با سبک عکاسی دارد.اول باید سبک عکستان را مشخص کنید. عکاسی تبلیغاتی دکوراتیو، عکاسی تبلیغاتی خلاق و یا عکاسی فتومونتاژ و و یا لایف استایل

سوالاتی که برای ایده پردازی مطرح می شود

بعد از مشخص شدن سبک مناسب، باید ایده ای جالب و خاص برای اجرا بیابید.مثلا اگر عکس دکوراتیو مدنظر دارید چه فضایی را باید تداعی کند و از چه اِلِمانهایی در عکس استفاده شود؟
اگر قرار است از تکنیک سرعت بالا استفاده شود با چه ایده ای در چه فضایی اجرا شود؟
اگر قصد دارید لایف استایل عکاسی کنید در چه موقعیتی از خانه یا محل کار محصول را به تصویر بکشید؟

چند ترفند بی‌نظیر برای عکاسی از غذا به صورت حرفه‌ای

اینها همه سوال هایی است که قبل از ایده پردازی باید پاسخ داده شود.حالا برای مشخص شدن بهتر موضوع ایده پردازی به چند ایده در بخش های مختلف عکاسی از نوشیدنی ها می پردازیم.

نحوه ی نورپردازی عکسهای تبلیغاتی نوشیدنی

نور پردازی در عکاسی از نوشیدنی ها بسته به سبک و ایده های شما متفاوت است.بعضی از عکسها را می توانید با استفاده از یک منبع نور، سافت باکس و یک رفلکتور تهیه کنید.اما برای تهیه بعضی عکسهای دکوراتیو نیاز به چند فلاش دارید. بعضی صحنه ها را لازم است از اطراف سوژه نورپردازی کنید و بعضی را از بالا و پشت سوژه نور بتابانید.

سبک های نورپردازی در عکاسی نوشیدنی ها بسیار متنوع و متفاوت است و لازم است متناسب با ایده و فضای عکس اجرا شود.اما نکاتی در نورپردازی از نوشیدنی ها ضروریست و حتما باید به آنها توجه کنید.

  • منابع نوری را مستقیم و بدون سافت باکس به ظروف رفلکس پذیر نوشیدنی نتابانید.
  • از سافت باکسهای باریک برای ایجاد خطوط هایلات بروی ظروف نوشیدنی ها استفاده کنید.
  • برای بهتر دیده شدن محتوی نوشیدنی ها یک فلاش را بصورت موضعی از پشت بطری شیشه ای و یا لیوان نوشیدنی بتابانید.
  • در عکسهایی که نیاز به چند منبع نوری دارید شدت تابش هر منبع را متناسب با نقطه ی هدف تنظیم کنید.
  • در عکسهای سرعت بالا شدت نور فلاش ها را متناسب با سرعت ۲۵۰/۱ شاتر دوربین تنظیم کنید.

ابزارهای مورد نیاز  برای

اگر قصد دارید عکسهای ساده از نوشیدنی کار سختی پیش روی شما نیست.
با استفاده از دوربین، یک منبع نور و یک رفلکتور هم می توانید اینکار را انجام دهید.
اما وقتی صحبت از عکسهای حرفه ای می شود لازمست از تجهیزات حرفه ای تر استفاده کنید. تجهیزاتی که امکان اجراء تکنیک های خاص عکاسی را برایتان مقدور می کند.

 

حالا ببینیم برای عکاسی از نوشیدنی ها به چه تجهیزاتی نیاز داریم:

  1. دوربین عکاسی اس ال آر با قابلیت عکاسی پیاپی سرعت بالا
  2. لنز با کیفیت که از دیافراگم های باز برخوردار باشد
  3. ست نور با امکان عکاسی سرعت بالا high speed
  4. سافت باکس، رفلکتور
  5. سه پایه و ریموت دوربین
  6. سیستم کامپیوتری و کابل اتصال دوربین به آن
  7. پایه های نگهدارنده همراه با گیره

سخن آخر

تهیه عکسهای تبلیغاتی از نوشیدنی ها نیاز به تسلط به تکنیک های عکاسی و نرم افزاری دارد.بعد از مطالعه ی این مطلب لازم است مدام تمرین و سعی و خطا کنید و با خلاقیت روشها و ایده های جدیدی را اجرا کنید تا تبحر کافی برای عکاسی از این سوژه ها را پیدا کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *