با رعایت چند نکته مهم از حیوانات وحشی عکاسی کنیم

سخت ترین قسمت عکاسی از حیوانات وحشی پیدا کردن آنها و نزدیک شدن به آنهاست. در این قسمت به شما خواهیم گفت که به چه چیز هایی احتیاج دارید تا با داشتن این امکانات بتوانید عکس های فوق العاده ای از حیوانات بگیرید.
اگر یک بار در عکاسی از حیوانات وحشی صدمه ای ببینید به احتمال زیاد بعد از آن می خواهید با فاصله از حیوانات از آنها عکس بگیرید.

نزدیک شدن به حیوانات مقاومت و صبر زیادی می خواهد، و استفاده از لنز های سوپر تله هم می تواند کمک خوبی باشد.البته شناخت درست از حیوانات و دانستن رفتار آنها خیلی بیشتر از قطعه ای شیشه (لنز) می تواند به عکاسی از آنها کمک کند.تحقیق درباره سوژه بسیار حیاتی است، اینکه بدانید حیوانی که می خواهید از آن عکس بگیرید در چه ساعاتی بیشتر فعال است، یا قدرت بینایی و یا بویایی آن چقدر است، همه این ها به شما کمک می کنند تا در زمان مناسب در مکان مناسبی برای عکاسی از آنها قرار بگیرید.
اینترنت برای کسب این اطلاعات می تواند به خوبی به شما کمک کند، و شما با استفاده از آن می توانید در هر لحظه از وضعیت جمع شدن پرندگان در قسمت های مختلف اطلاعات کسب کنید.

راه های مختلفی برای گرفتن عکس های کلوزآپ – Close Up از حیوانات وجود دارد اما بهترین و مؤثرترین راه ساخت مخفیگاه برای خودتان و دوربین است. از صاحب جایی که می خواهید در آنجا عکس بگیرید بخواهید تا به شما اجازه درست کردن مخفیگاهی برای خود بدهد تا بتوانید در آنجا مخفی شوید و به راحتی از حیوانات عکس بگیرید و مزاحمتی هم برای کسی ایجاد نکنید

با رعایت چند نکته مهم از حیوانات وحشی عکاسی کنیم

لباس مناسب

اگر قصد دارید پای پیاده به دنبال حیوانات بروید، باید مجهز به وسایل مناسب باشید. وسایل نظامی می توانند برای چنین شرایطی مناسب باشند.

شما باید لباس هایی داشته باشید که صدا ندهند و خش خش نکنند، و طرحشان طوری باشد که بتوانید در جایی که می روید استتار کنید. همچنین لباسی که می پوشید نباید زیپ یا هر چفت و بست صدا داری داشته باشد، همچنین باید جیب های زیادی داشته باشد تا بتوانید تمامی وسایل مورد نیاز دوربین و عکاسی را در آنها جای دهید.

طبیعتاً هر چه لنز شما بلند تر باشد، در عین حالی که از آنها عکس های Close Up می گیرید، می توانید با حیوانات فاصله بیشتری داشته باشید. اگر از لنز های سوپر تله استفاده می کنید باید تک پایه ای (Monopod) برای آن داشته باشید تا در هنگامی که می خواهید حرکت کنید بتوانید با استفاده از آن لنز را نگه دارید، تک پایه ها قابل حمل تر از سه پایه ها هستند، همچنین از تک پایه ها می توانید در محیط های باتلاقی هم استفاده کنید.

چگونه مخفیگاه بسازید

مخفیگاه ها به شکل های مختلف، اندازه های مختلف و طرح های مختلف وجود دارند. شرکت هایی هستند که بسته های کوچک مخفیگاهی ساخته اند که با باز کردن و سرهم کردن آنها یک مخفیگاه خواهید داشت، و این بسته ها را به راحتی می توان حمل کرد.

مخفیگاه های با کیفیت چندین پنجره در اختیار شما می گذارند که هر کدام از آنها طوری پوشیده شده اند که شما می توانید بیرون را ببینید اما حیوانات از بیرون نمی توانند داخل آن را ببینند. اکثر این مخفیگاه ها شکافی در زیر پنجره اصلی دارند که می توانید از آن برای سوار کردن سه پایه استفاده کنید و یا می توانید برای گرفتن عکس های از زاویه پایین از این شکاف استفاده کنید.

چطور از داخل ماشین و از پنجره آن عکس بگیرید

در ماشین به جای استفاده از سه پایه می توانید از در و یا کیفی برای نگه داشتن لنز دوربین خود استفاده کنید. ماشین را خاموش کنید تا لرزشی وجود نداشته باشد که عکس شما را تار کند.

اگر فرد دیگری هم همراه داشته باشید که بتواند در شناسایی سوژه های خوب برای عکاسی به شما کمک کند خیلی خوب است. آماده باشید تا برای زمانی آنجا بمانید تا حیوانات به حضور شما عادت کنند، چرا که ممکن است در ابتدا از حضور شما بترسند.

چگونه از حیوانات وحشی در باغ عکس بگیرید

لازم نیست برای عکاسی از مخلوقات وحشی راه درازی بروید. در حقیقت، بسیاری از عکاس های حرفه ای عکاسی از حیوانات را از باغ پرندگان شروع کرده اند.

برای عکاسی در باغ مانند سایر شاخه های عکاسی از حیوانات وحشی، شما به لنز تله (telephoto lens) و یک سه پایه محکم احتیاج دارید. پرندگان کوچکی در باغ وجود دارند که اگر نتوانید آنها را با غذا نزدیک خود بیاورید باید از لنزی در محدوده ۳۰۰-۵۰۰mm استفاده کنید تا بتوانید عکسی بگیرید که پرنده کل کادر را بگیرد.

با رعایت چند نکته مهم از حیوانات وحشی عکاسی کنیم

محو کردن پس زمینه

لنز های تله در کنار مزیت اصلی آنها که عکاسی از فواصل دور است، به شما کنترل بیشتری روی پس زمینه می دهند؛ هرچه لنز بلند تر باشد (فاصله کانونی بالاتری داشته باشد) شما پس زمینه را کمتر می توانید ببینید.

باغ ها پر هستند از شاخ و برگ درختان برای همین داشتن پس زمینه ای تر و تمیز در عکس هایی که از باغ می گیرید ضروری است.

همچنین، شاخ و برگ ها، میله ها و کلاً اجسام مزاحمی که نمی خواهید در پس زمینه دیده شوند، هر چه از پرنده ای که از آن عکس می گیرید دور تر باشند بیشتر محو می شوند، و هر چه محو تر باشند سوژه شما بیشتر به چشم می آید. برای اینکه بتوانید تا جای ممکن پس زمینه را محو کنید دیافراگم را باز بگذارید.

در کنار عکاسی از پرندگان بر روی شاخه درختان، بنشینید و از پرندگان روی زمین هم عکس بگیرید

عکس هایی که موازی با چشم پرندگان گرفته می شوند (از نظر پرسپکتیو)، با پس زمینه ای دور و پیش زمینه ای نزدیک به لنز که با دیافراگمی باز گرفته شده اند بسیار زیبا خواهند شد، در این عکس ها هم پیش زمینه و هم پس زمینه محو خواهند شد و سوژه مانند ساندویچی در بین این قسمت های محو قرار می گیرد که عکسی جالب را خلق خواهد کرد.

لنز را بر روی جسمی قرار دهید تا زاویه آن را آنطور که می خواهید تنظیم کنید و خودتان راحت باشید، ممکن است مدت زیادی به این حالت بمانید…

به دنبال برقراري ارتباط چشمي باشيد

يكي از مهم‌ترين چيزها در عكاسي حيات‌ وحش، ارتباط چشمي است. وقتي جانور مستقيم به لنز نگاه مي‌كند، باعث خلق موقعيتي مي‌شود كه بيننده احساس مي‌كند با او چشم در چشم شده است

لرزش‌ها را كاهش دهيد

عكاسان حيات وحش با لنز‌هاي تله‌فوتوي خود كسب در‌آمد مي‌كنند. يك لنز تله‌فوتوي بزرگ، حتي از كوچك‌ترين لرزش‌ها هم تحت تاثير قرار مي‌گيرد. اگر از يك لنز تله‌فوتوي بلند استفاده مي‌كنيد، براي كاستن از لرزش‌هاي آن، بازويتان را روي آن دراز كنيد و بدنه لنز را با دستتان كنترل كنيد. اين كار از لرزش لنز جلوگيري كرده و نهايتاً عكس‌هايي با شارپنس بيشتر در اختيارتان قرار مي‌دهد.

با رعایت چند نکته مهم از حیوانات وحشی عکاسی کنیم

شكار را تعقيب كنيد

گاهي اوقات، روئيت جانوراني كه قصد عكاسي از آنها را داريد بسيار سخت است. براي اين كار بايد غذا يا همان شكار آنها را دنبال كنيد. چه جانوران گياه‌خوار و چه جانوران گوشت‌خوار، به صورت غريزي محتاج به خوردن غذا هستند و اگر شما بدانيد كه آنها چه مي‌خورند و چه زماني به شكار مي‌روند، اولين گام موفقيت خود را برداشته‌ايد.

. محيط را نيز نمايش دهيد

يكي از راه‌هاي محبوب عكاسي از جانوران، عكاسي از آنها در محيط طبيعي‌اي است كه در آن زندگي مي‌كنند. تركيب عكس منظره و حيات وحش، عمق دو چنداني به عكس شما مي‌بخشد. محيط پيرامون جانور، روايت عكس شما را بهتر مي‌كند و به بيننده كمك مي‌كند تا زندگي جانور را بهتر بشناسد.

.لنز‌هاي زاويه باز را فراموش نكنيد

به عنوان يك عكاس حيات وحش، نبايد لنز‌هايي با فاصله كانوني باز را فراموش كنيد. لنز‌هاي وايد عكس‌هايي با زاويه ديدي كاملاً متفاوت و ديدي بسيار متفاوت نسبت به لنزهاي بسته ارائه مي‌كنند. اين توصيه قديمي عكاسي را به خاطر بسپاريد؛ براي روايت خود يك سري عكس با لنز وايد، نرمال، تله و سوپر تله نيازمنديد.

.صبور باشيد

آخرين توصيه اين است كه صبور باشيد. صبر مهم‌ترين كليد عكاسي از حيات وحش است. عكاسان حيات وحش تقويم مشخصي ندارند و براي گرفتن يك عكس ساعت‌ها، روز‌ها و هفته‌هاي بسياري را صرف مي‌كنند تا در يك لحظه شانس به آنها رو كند و صحنه دلخواه آنها جلوي دوربين آنها به وقوع بپيوندد

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *