ترفند عکاسی از البسه و پارچه
اطراف ما پر از لباسهای کشباف و ابریشمی است. امروز، ما به تکنیکهای عکسبرداری از آنها میپردازیم. شما با این تکنیکها میتوانید تحسین دوستان هنرمندتان را جلب کنید و اگر استعداد خوبی در آن داشته باشید این میتواند یک عرصه شغلی را برای شما فراهم آورد. حال به عکسبرداری از پارچهها می پردازیم.
1_نورپردازی بافت یا تکسچر
مهمترین موضوعی که درعکسبرداری پارچه باید به آن توجه داشته باشید بافت آن است. صرف نظر از اینکه شما از چه پارچهای عکسبرداری میکنید، باید بتوانید بافت را به وضوح نمایش دهید. کراوات متشکل از هزاران الیاف بافته شده میباشد، ولی باید براق و هموار به نظر برسد.ممکن است یک سویشرت طرح بافتی پیچیدهای داشته باشد ولی شما باید آن را به تصویر بکشید.برای مخفی کردن یا به نمایش در آوردن بافتها از تکنیک یکسانی استفاده خواهید کرد و آن چیزی نیست جز کنترل ملایم و هدایت شدهی نور. امیدوارم حداقل چیزی که از این آموزش یاد میگیرید، درک درستی از چگونگی پیوند جداناشدنی بافت و نور باشد.
2_نور کناره
به چند دلیل من معمولا برای عکسهای پارچه از یک نور استفاده میکنم. اول اینکه، من معمولا در یک اتاق سفید هستم، بنابراین انعکاس نور از دیوارها تاثیر زیادی بر ایجاد سایهها میگذارد. دلیل دوم و مهمتر این است که، برای نمایان شدن بافت، نور باید هدایت شده باشد.بافتها با ترکیب نقاط روشن و تیرهی ایجاد کنندهی عمق تصویر ایجاد میشوند. به بافت چیز سادهای همچون دستانتان نگاه کنید. اگر سایهها خطوط آن را مشخص نکند، به نظرتان هموار خواهد آمد. اگر میخواهید این مشخصه را در پارچهها افزایش دهید، شما باید از تکنیک نورپردازی کنارهای استفاده کنید. اگر پارچه را یک تکه زمین بزرگ در نظر بگیریم، باید منتظر باشید تا خورشید پایین بیاید.این نکته را به یاد داشته باشید که نورپردازی کنارهای نسبی است. عکس بالا چگونگی نورپردازی کنارهای بر یک صفحه موجود بر میز را نشان میدهد. اگر پارچه شما معلق باشد، یا اینکه عمودی قرار داشته باشد، باید در موازات آن مکان نور را نیز تغییر دهید.
3_نور مستقیم
نور مستقیم را متضاد نور کناره فرض کنید. این نوع نورپردازی مانند عکاسی در ظهر است (به جای عکاسی خلاف زمان غروب خورشید).نور با اینکه همچنان لطیف است، ولی مستقیماً به پارچه میخورد. و این امر موجب کاهش بافت و مخفی شدن منافذ آن میشود.شاید باورتان نشود ولی به کرات شما نیاز پیدا می کنید که بافت پارچه را مخفی سازید. تاکید می کنم، موقعیت نور متانسب با موقعیت سطح است. در مورد اشیایی که به صورت مسطح بر میز قرار گرفتهاند، نور از بالای سرشان به آنها تابیده میشود.
4_پارچه بافتنی (کاموایی)
در عکس قبل، من عکسبرداری از یک بافتنی را با دو نوع نورپردازی مستقیم و کنارهای نشان دادم. اکثر اشیای بافتنی، بافت و تکسچر زیادی دارند. باید هر طور شده آنها را نمایان سازید. نورپردازی کنارهای نقطه آغاز خوبی است. من اخیرا از یک کلاه بافتنی عکسبرداری کردهام.برجستهترین مشخصه این بافت، موج های افقی سرتاسری آن است. از نورپردازی مستقیم استفاده کردم و نور را مستقیما بر بالای کلاه قرار دادم. نور را در سمت چپ و راست کلاه قرار دادم ولی موج ها به این وضوح نبودند.
5_عمق میدان
من قصد دارم که عمق میدان را به شما معرفی کنم. اگر تنها به صورت تفریحی عکاسی میکنید و یا قصد دارید که عکسها را در وب سایت دوستتان قرار دهید، میتوانید از هر عمق میدانی که میخواهید استفاده کنید. ولی اگر عکاسی حرفهای انجام میدهید و قصد چاپ آنها در مجلات را دارید، به لبه های واضح و شارپ نیاز دارید.در عکس فوق از کلاه، من عکسبرداری را به صورت ماکرو انجام دادهام. عکس برداری با فاصله نزدیک از سوژه تان از عمق میدان آن میکاهد. بنابراین باید کار را به آرامی انجام بدهم، تا فوکوس لبهها کلاه حفظ شود و در عین حال جلوی آن نیز باقی بماند.علت مهم بودن لبههای شارپ در عکسبرداری صنعتی نیازشان برای جدا سازی عکسها از پس زمینه میباشد. با جدا سازی آنها قادر خواهند بود که لایههای متنی و تصویری دیگری به آن بیفزایند. جدا سازی لبههای محو کار جداسازی را سخت یا حتی غیر ممکن میکند.
6_تراز سفیدی
وقتی که در حال عکسبرداری از محصولات هستید، باید به همخوانی رنگها دقت کنید. هیچ کس دوست ندارد متوجه شود لباس زردی که در تبلیغات دیده است در اصل نارنجی رنگ بوده است.برای بی نقص بودن تراز سفیدی، یک چیز کاملا سفید را در کادر عکستان قرار دهید. به این صورت قادر خواهید بود که از آن در Photoshop و Lightroom به عنوان مرجعی تغییر پذیر استفاده کنید.