تعریف عکاسی مد یا فشن

این روزها با علاقه­ ی روز­افزون مردم به عکاسی مد یا فشن و تجربه­­ ی عکاسی گزینشی(فتوشوت) مختص به خود، این احتمال وجود دارد که اطلاعات ناقص و نادرست راجع به انواع مختلف عکاسی داشته باشند. مثلا عکاسی فشن را در نظر بگیرید، درست است که هرکسی دید خود را نسبت به آن دارد اما این احتمال هم هست که ایده­ آن­ها راجع به عکاسی فشن و مفهوم آن ناقص و حتی بدتر از آن، به کل اشتباه باشد و مطمئنا این چیز خوبی نیست.

بنابراین برای شفاف سازی عکاسی مد یا فشن اجازه دهید نگاهی به مفهوم، تاریخچه، جزئیات جالب و زیبای آن بیاندازیم و حتی راجع به بازیگردان­های آن صحبت کنیم.

تعریف عکاسی مد یا فشن

عکاسی مد یا فشن چیست؟

به تصویر کشیدن طراحی انواع لباس، زیور آلات و دیگر محصولات مشابه با استفاده از هنر عکاسی و ابزارهای آن، با ایجاد زیبایی ظاهری، عکاسی مد یا فشن نامیده می شود. در واقع این ژانر عکاسی با ادغام دو هنر مدلینگ و عکاسی کالای خاصی را به مردم معرفی می کند. به دلیل وجود جنبه تجاری در این گونه از عکاسی، آنرا زیر شاخه ای از عکاسی تبلیغاتی میدانند.

عکاسی مد یا فشن تنها یک گونه­ و نوع از عکاسی است، نه همه­ ی آن. عکاسی مد یا فشن تنها زیرگروهی از عکاسی است. هرکسی از اسم آن می­تواند برداشت کند که عکاسی فشن باید چیزی راجع به لباس، زیورآلات، کفش و دیگر موارد مربوط به فشن باشد. به خاطر تصویر مسحور کننده، شیک، جالب و حتی پرسود آن، عکاسی فشن برای خود به صنعتی جداگانه تبدیل شده ­است. عکاسانی که در زمینۀ فشن فعالیت می­کنند عکاس فشن یا عکاس مدلینگ نامیده می­شوند.

بسیاری از عکاسان فشن شغل خود را با عکاسی فشن آغاز کرده تنها در این زمینه کار کرده­ و رشد کرده اند و تعدادی از آن­ها که با استعداد بودند در این گونه از عکاسی به موفقیت دست­ یافته­ اند. توجه کنید همه­ عکاسان نمی­توانند عکاس فشن باشند. چون همه­ عکاسان، دید، ارتباطات و مهارت کافی و همچنین (شاید عجیب باشد) صبر لازم برای عکاس فشن بودن را ندارند.

تاریخچه­ عکاسی مد

اجازه دهید تاریخچه­ عکاسی فشن را شرح دهیم. آیا می­دانستید عکاسی فشن از زمان کنتس ها (سومین درجه در دربار پادشاهان بریتانیا) و با لباس رسمی درباری آن­ها شکل گرفت؟ در 1856 کتاب آدولف براون منتشر شد که شامل مجموعا 288 عکس از Virginia Oldoini کنتس di Castiglione ، که زنی نجیب­ زاده در دربار ناپلئون سوم بود. عکس­های لباس کنتس با لباس­ عروسی سلطنتی، شاخص و چشمگیر بود. به همین علت او را اولین مدل فشن در تاریخ می­ نامند.

همچنین فتوشوت او به عنوان اولین فتوشوت عکاسی فشن در نظر گرفته شده است. بنابراین عکاسی فشن برخاسته از این حقیقت است که کنتس از نشستن در برابر دوربین، با آن لباس چندلایه و ریزنقش و گران قیمت بسیار شادمان بود.

تعریف عکاسی مد یا فشن

در قرن 20 عکاسی فشن بخصوص در مجلات فرانسوی رایج شد. از مجلۀ La Mode Practique تا مجلات منتشر شده توسط Conde Nast عکاسی فشن شکل­های مختلفی گرفته. اما مضمون عکاسی فشن از آن زمان تا کنون یکی بوده­ است. مثلا در 1911 یک عکاس فشن به نام Edward Steichen او را با این چالش مواجه کرد که به منظور ترویج فشن از هنر عکاسی استفاده کند.

آنچه او انجام داد عکاسی از لباس شب­های طراحی شده توسط طراح لباس زنانه بود. عکس­های او در سال 1911 در مجلۀ Art et Decoration منتشر شد. آن عکس­ها بعدا به عنوان اولین عکس­هایی که در عکاسی فشن مدرن گرفته شده در تاریخ ثبت شد. تعجبی نیست که تعداد زیادی می­گویند عکاسی فشن در اروپا بسیار مورد علاقه بود.

و نهایتا امروز در قرن 21 نه تنها عکاسی فشن به شکل صنعت بزرگ­تری تکامل یافته بلکه تعداد عکاسان فشن نیز زیاد شده­ است. جدا از اینکه شغلی است که به شما اجازه می­دهد زمان و کار خود را مدیریت کنید در این روزها عکاس فشن بودن می­تواند بسیار پرمنفعت باشد و درهای زیاد دیگری را باز کند. مثلا از لحاظ شغلی مجله هارپر بازار که در زمینه دنیای مد و فن زنان فعالیت میکند را در نظر بگیرید.

برای خیلی­ها حضور در مجموعۀ عکاسان آن­ رویایی است که می­تواند به حقیقت بپیوندد. همچنین مدل شدن برای عکاسان حرفه ­ای این مجلات پرمخاطب می­تواند یک درخشش شغلی فوق­ العاده برای فرد باشد. نیاز به گفتن نیست که قدرت عکاسی فشن مانند قدرت شعله در برابر پروانه است. اگرچه باید تاکید کنیم همۀ عکاسی­ های فشن و عکاسان آن به دلایلی که پیشتر اشاره شد نمی­توانند تجربۀ خوبی در این زمینه کسب کنند. برای موفقیت یک عکاسی فشن واقعی به مهارت، صبر و دید و حرفه ­ای بودن محض نیاز است.

 

برگرفته از پیکسان

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.