توضیحات مهم درباره عکاسی ورزشی

اصطلاح عکاسی ورزشی خیلی بین مردم عادی شناخته شده نیست؛ اما باید گفت که این نوع عکاسی، تکنیکی است که عکاس آن باید به غیر از داشتن دانش بالایی در گرفتن عکس، به ورزش و افراد فعال در حوزه مورد نظر خود آشنایی داشته باشد. سایت expertphotography، اصطلاح خیلی زیبایی برای این نوع عکاسان به برده است. عکاس ورزشی شخصی است که ساندویچ می‌شود. او بین تخصص و دانش ورزشی قرار می‌گیرد و از این رو باید عکسی را بگیرد تا هم جنبه کاری او و هم اتفاقات ورزشی را به خوبی نشان دهد.

توضیحات مهم درباره عکاسی ورزشی

1_تعریف عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی به گرفتن عکس از رویدادهای ورزشی را می‌گویند. برای عکاسی که در این حوزه فعالیت می‌کند، نوع رویداد فرقی ندارد. کسی که در این حوزه حرفه‌ای باشد، می‌تواند تمامی رویدادهای ورزشی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و حتی مراسم افتتاحیه و اختتامیه‌ها را هم با تصاویر خود تحت پوشش قرار دهد. البته فقط رویدادها نیستند. گرفتن عکس از خود افراد ورزشی را شامل می‌شود.

کسی که در حوزه عکاسی ورزشی فعال است، می‌تواند برای هر سازمان یا آژانس خبری کار کند. تمامی سایت‌های خبری دارای بخش ورزشی بوده که بیشترین بودجه خود را برای آن اختصاص می‌دهند. تعدادی هم سایت اختصاصی ورزشی مانند ورزش 3، گل و غیره داریم که نیاز صددرصد به چنین متخصصی را دارند. به هر حال تمامی آژانس‌ها به دنبال این هستند تا عکس‌هایی بارگذاری شده در سایتشان اختصاصی خودشان باشد تا به این صورت قدرت خود را نشان دهند.

2_عکاس ورزشی چه قابلیت‌هایی باید داشته باشد؟

عکاس ورزشی باعکس‌های خود شناخته می‌شود. عکاسی که بتواند علاوه بر پوشش تمامی لحظات یک مسابقه، لحظه‌های حساس را عکس بگیرد؛ مانند لحظه عصبانیت یک مربی، لحظه افسوس تماشاگران و هرلحظه‌ای دیگری که بتواند حالت مسابقه را به خوبی نشان دهد. به غیر از دانش، تجربه هم خیلی در این زمینه به عکاس کمک می‌کند. هرچه او باتجربه‌تر شود، مسلماً سوژه‌های بهتری می‌تواند انتخاب کند.

3_عکاس ورزشی به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

از نظر قیمت، تجهیزات مورد استفاده در عکاسی ورزشی نسبت به بقیه انواع سبک عکاسی بسیار گران است. به هرحال، کیفیت دوربین به ویژه لنز شما باید به صورتی باشد که بتواند حرکات سریع را بگیرد و به اصطلاح آن را تار نکند.

اولین ابزار خود دوربین عکاسی است. دوربینی که در این سبک عکاسی باید به کار گرفته شود، دوربین DSLR است. البته خود این نوع دوربین‌ها هم دارای انواع باکیفیت‌هایی مختلفی هستند که عکاس باید بهترین را خریداری کند. بیشتر عکاسان این حوزه ترجیح می‌دهند تا از برند نیکون استفاده کنند.

لنز مهم‌ترین ابزار مورد استفاده در عکاسی ورزشی است. البته اینکه شما چه نوع لنزی را استفاده کنید، بر اساس نوع ورزش فرق دارد. اگر شما قصد گرفتن عکس از فاصله دور دارید، باید از لنزهای زوم یا تله فوتو استفاده کنید؛ اما اگر سوژه شما بسیار نزدیک است، استفاده از لنزهایی با نوع دیگر توصیه می‌شود. به هرحال لازم است که عکاس این حوزه علاوه بر آشنایی با تمامی لنزها، آن‌ها را نیز در ابزار کار خود داشته باشد.

البته دوربین و لنز تنها ابزار مورد نیاز برای عکاس ورزشی نیست. این دسته ازعکاسان باید همیشه در حال حرکت باشد. پس نیاز است که از ثابت نگهدارنده ها برای جلوگیری از لرزش زیاد دوربین استفاده کند. مونوپاد حرفه‌ای دیگر ابزاری است که دوربین روی آن قرار می‌گیرد و عکس با آن فعالیت خود را انجام می‌دهد. در خیلی از موارد، عکاس نمی‌تواند از محیطی جلوتر برود؛ اما خیلی راحت با مونوپاد و دیگر ابزارها می‌تواند از محیط یا فعالیت از نزدیک عکس بگیرد.

عکس‌ها باید با سرعت بالا گرفته شوند. عکاس برای ثبت یک لحظه خاص گاهی لازم چندین شات مختلف بگیرد. در واقع می‌توان گفت چندین تصویر متفاوت که همه آن‌ها باید ذخیره شوند. پس نیاز است که از یک کارت حافظه با ظرفیت بالا استفاده کنید. در واقع باید گفت که آخرین ظرفیت موجود در بازار را باید عکاس ورزشی در دوربین خود استفاده کند.

کارت ریدر دیگر ابزاری است که عکاس برای انتقال عکس‌ها از دوربین به کامپیوتر خود باید استفاده کند. مسلماً باید از یک کارت ریدر باکیفیت استفاده کند تا هم تصاویر با سرعت بالایی انتقال پیدا کند و هم اینکه باعث پاک شدن عکس‌ها نشود.

عکاس باید از دوربین مانند جانش محافظت کند. دوربین مهم‌ترین ابزار در عکاسی ورزشی است. عکاس نباید دوربین را در هر جایی قرار دهد. از آنجا که قیمت تجهیزات آن بسیار بالا است، اگر خدای نکرده آن‌ها دزدیده شوند، خرید دوباره به این راحتی‌ها امکان پذیر نخواهد بود. بخش دیگر، حفاظت از دوربین در برابر ضربه در هنگام انتقال است. بهترین حالت خرید کیف دوربین باکیفیت و اورجینال است.

مورد دیگر، داشتن ابزارهای محافظتی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است. این نکته برای عکاسانی که در محیط بیرون به ویژه در زمین‌های فوتبال یا اسکی فعال هستند، بیشتر از همه باید مورد توجه قرار بگیرد. به هرحال، دوربین در این دو نقطه یا نقاط مشابه بیشتر در معرض هوا قرار می‌گیرد. در صورتی که هوا بارانی یا برفی باشد، باید از دوربین محافظت شود. از این رو کاورهای مخصوصی وجود دارد که از آن‌ها در برابر ورود هرگونه آب و برف یا حتی نور مستقیم جلوگیری می‌کند. حالا بماند که عکاس هم باید از خود در برابر چنین شرایط آب و هوایی محافظت کند تا بتواند به فعالیتش در این عرصه ادامه دهد.

این‌ها حداقل و باید گفت اولین تجهیزاتی بود که در عکاسی ورزشی باید مورد استفاده قرار بگیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که همه موارد باید در حد عالی‌ترین سطح خود باشد. از این لحاظ می‌گوییم عالی که بتواند عکس‌های باکیفیت و بهتری را ثبت کرد.

توضیحات مهم درباره عکاسی ورزشی

4_عکاس ورزشی در کجا می‌تواند مشغول شود؟

عکاسی ورزشی یک شغل پردرآمد به حساب می‌آید. اصولاً کمتر کسی در این حوزه به صورت مستقل کار می‌کند؛ البته منظور ما از مستقل یعنی اینکه برای دل خود عکس بگیرد و بخواهد آن را در آرشیو کامپیوتر خود نگه دارد. تمامی عکاسان فعال در این حوزه بیشتر برای خبرگزاری‌های عمومی و به ویژه ورزشی، مجله‌ها، روزنامه‌ها و حتی صداوسیما کار می‌کنند. تعدادشان هم کم نیست. عکاسان ورزشی معروف زیادی چه در ایران و چه در خارج فعال هستند. عکاسانی که برای خود توانسته‌اند به یک برند تبدیل شوند.

اگر یک عکاس فعال در حوزه ورزشی بتواند عکس‌های ناب و بسیار عالی ثبت کند، تمامی خبرگزاری‌ها و مجله به دنبال عقد قرارداد با او خواهند بود. به هرحال برای اینکه عکاسی بتواند خود را در این حوزه معرفی کند، باید سختی‌های زیادی را تحمل کند. هیچ چیزی مثل تجربه نمی‌تواند او را در این حوزه قوی‌تر است. نیاز است که قبل از هر مسابقه به نمونه تصاویر دیگر عکاسان معروف نگاهی انداخته شود تا حداقل بتواند ایده مناسب از نوع عکس گرفتن و موقعیت به دست بیاید. در عکاسی ورزشی برخلاف دیگر نوع عکس‌ها باید همیشه دوربین در دست باشد. هر رویداد فقط همان لحظه اتفاق می‌افتد و اگر شما به عنوان عکاس بتوانید آن را زودتر از بقیه ثبت کنید، برد کرده‌اید. البته فقط ثبت کافی نیست. بلکه باید در همان لحظه عکس‌ها با استفاده از اینترنت سریع به واحد خبرگزاری هم ارسال تا در سایت قرار داده شود. به این صورت آن عکس به اسم شما در اینترنت ثبت خواهد شد.

چند نکته مهم:

 

  •  برای عکاسی ورزشی لنز یا دامنه بزرگنمایی، حداقل 200 میلی متر باشد.

بطور مشخص، داشتن فاصله ی کانونی بیشتر از 200 میلی متر بسیار بهتر است،چون که شما میتوانید به ان اتفاق نزدیکتر شوید و اینرا بدانید که بدون بزرگنمایی،شما نمیتوانید هیچ یک از موارد را از سایر قسمتها جدا کنید.دو لنزی که برای افراد مبتدی رایج است، Nikkor AF-S DX 18-300mm f/3.5-5.6G ED VR یا Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USMمیباشند.

  • در عکاسی ورزشی از حالت تمام اتوماتیک استفاده نکنید.

این اشتباهی است که بین افراد مبتدی بسیار رایج است.انها معمولا دوربین خود را بر روی حالت تمام اتوماتیک یا حالت های از پیش تعیین شده ی “ورزشی” یا “حرکت” تنظیم میکنند.با اینکه اینها در فرصت های مناسب ممکن است به خوبی کار کنند،اما برای رفتن به سطح بالاتر در عکاسی، شما باید از حالت نیمه اتوماتیک استفاده کنید.

  • ا.ز دوربینی با سرعت شاتر بالا استفاده کنید.

در عکاسی ورزشی، شما باید مطمئن شوید که سرعت شاتر دوربین شما به اندازه کافی سریع است که بتواند حرکات سریع ورزشکاران را ثبت کند.برای ثابت کردن حرکات، به دوربینی با حداقل سرعت شاتر500/1 هزارم ثانیه نیاز دارید.سعی کنید که دوربنی با سرعت شاتر پایین تر از 500/1 هزارم ثانیه را نخرید

  • در عکاسی ورزشی به میزان حساسیت (ISO) توجه داشته باشید.

همانطور که میدانید، سرعت شاتر بسیار مهم است.برای اینکه میزان نوردهی مناسب را تعیین کنیم، از سه ابزار کمک میگیریم که دیافراگم، سرعت شاتر و میزان حساسیت (ISO) میباشند.زمانیکه ما در حالت نیمه- دستی مانند الویت دیافراگم یا الویت شاتر عکسبرداری میکنیم،
باید میزان حساسیت را خودمان با توجه به مکان، زمان و شرایط ان رویدادی که عکسبرداری میکنیم، تنظیم کنیم.

برای مثال، برای یک مسابقه فوتبال در یک روز افتابی و روشن، بعلت اینکه نور بسیار زیادیبرای استفاده توسط دوربین در دسترس است، مقدار کم 400 برای میزان حساسیت مناسب است.درحالیکه اگر یک روز ابری باشد، نور زیادی در دسترس نیست و ما باید با تنظیم کردن میزان حساسیت (ISO) این اطلاعات را به دوربین بدهیم.در روزهای تاریک تر، شما باید میزان حساسیت را معمولا تا نزدیک 800 تا 1200 افزایش دهید.

توضیحات مهم درباره عکاسی ورزشی

  • خود را در جایگاه مناسب برای عکاسی ورزشی قرار دهید و ورزش خود را بشناسید.

بهترین چیزی که میتوانید انجام دهید این است که افتاب را در پشت سر خود قرار دهید.این امر موجب میشود تا مطمئن شوید که نور زیادی به هدف شما میتابد که اجازه ی ورود بیشترین نور ممکن را میدهد و با ان سرعت بالای شاتر ان حرکت را ثبت میکند.اگر شما چیزهای زیادی از ورزشی که در ان زمینه عکس میگیرید، بدانید؛
این امر در پیش بینی اینکه کجا توپ یا جریان میتواند بهترین عکس ممکن را برای شمارقم بزند، کمک بسیاری میکند.جریان و حرکت را همراه دوربینتان دنبال کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی بزرگنمایی کرده اید تا خود بازیکنان در بیشتر قاب قرار بگیرند.

  • از فوکوس اتوماتیک سریع و حالت عکسهای پیاپی برای عکاسی ورزشی استفاده کنید.

برای اینکه با دوربین بتوانیم به عکس گرفتن حرکات ادامه دهیم، میخواهیم تا انرا بهگونه ای تنظیم کنیم که بطور ادامه دار بر روی هدف یا اهدافمان فوکوس کنند،بجای اینکه بر روی یک نقطه ثابت باشند.مهمتر از این، ما باید دوربین خود را تنظیم کنیم تا عکسهای چندگانه بگیرد که معمولا به
“فریم برثانیه” یا “پیاپی” معطوف میشود.
این دو را بر روی دوربین خود پیدا کنید و مطمئن شوید که زمانی که از میخواهید عکسهای ورزشی بگیرید، روشن هستند.اگر شما این اختیار را دارید که بتوانید مقدار فریم بر ثانیه را تنظیم کنید، همیشه انرا در بیشترین حالت خود قرار دهید، چه 3،4،5 و یا تعداد بیشتری عکس بر ثانیه است.
این امر، شانس ما را برای عکس گرفتن از ان لحظات حساس افزایش میدهد.

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *