دکوراتیو محصولات – ایده پردازی تا اجرا

عکاسی دکوراتیو محصولات بخشی جذاب و تاثیرگذار از شاخه ی عکاسی تبلیغاتی است. در این مطلب صفر تا صد عکاسی از محصولات در فضای دکوراتیو را شرح داده ام.

اگر علاقمندید عکسهای دکوراتیو حرفه ای بگیرید و با عکسهای خود مطرح شوید از فوت های کوزه گری این مقاله استفاده کنید.

دکوراتیو محصولات – ایده پردازی تا اجرا

 

عکاسی دکوراتیو محصول چیست؟

عکس دکوراتیو اصولا به عکسی گفته می شود که صحنه پردازی دکوری داشته باشد.استفاده از این فضا در عکاسی تبلیغاتی محصولات پلان مثبتی برای جذاب شدن عکس ها است.نمایش محصولات در فضای صحنه پردازی شده، همراه با چیدمانی از عناصر مرتبط عکاسی دکوراتیو محصولات تعریف می شود. مطمئنا این عکسها تاثیر بیشتری در تبلیغات دارند و برای مخاطبان هم جذاب تر هستند.

اما اینکه عکسهای محصولات را چطور با سبک دکوراتیو بگیریم مطالب بعدی هست که در ادامه برایتان بازگو می کنم.

چطور از محصولات عکسهای دکوراتیو بگیریم؟

لازمه تهیه عکسهای فضاسازی شده از محصولات داشتن تجربه و تبحر در زمینه های مختلف است.برای اینکه بتوانید این سفارشات را به حرفه ای ترین شکل انجام دهید باید در درجه اول خلاق باشید.عکسهای تبلیغاتی و دکوراتیو همیشه با ایده هایی جذاب همراه هستند.ایده هایی که زاده ی ذهن خلاق عکاس است. برای شروع باید مدام عکسهای دکوراتیو حرفه ای ببینید و با الهام گرفتن، ایده های مختص خود را خلق کنید.

فضای اینترنت موقعیتی عالی برای پیدا کردن ایده هاست. با تماشای عکسهای دکوراتیو موجود در سایتهای خارجی ایده های حرفه ای را به دقت بررسی کنید.

توجه کنید نباید در ایده پردازی کپی برداری کنید. کپی برداری از ایده ها باعث می شود خلاقیت را از دست بدهید و عکسهایتان امضاء شخصی نداشته نباشد.

نیازمندیهای عکاسی دکوراتیو محصولات

برای تهیه عکسهای دکوراتیو به موارد مختلفی نیاز است. مجموعه ابزارها و اطلاعاتی که در کنار هم کمک می کند عکسهای دکوراتیو حرفه ای تهیه کنید.

برای عکاسی دکوراتیو محصولات به چه چیزهایی نیاز داریم؟

  • تجهیزات عکاسی و نورپردازی
  • لوازم جانبی کنترل و فرم دهی نور
  • ایده یابی
  • ساخت و آماده سازی دکور
  • ابزارهای خلق جلوه های ویژه
  • اکسسوار و لوازم مرتبط با سوژه عکس
  • چیدمان عناصر و طراحی صحنه
  • نورپردازی خلاق

ابزارهای عکاسی دکوراتیو

عکاسی دکوراتیو محصولات هم مثل عکاسی تبلیغاتی و صنعتی نیاز به دوربین و لنز با کیفیت و مناسب دارد.همانطور که بارها در مقالات قبل اشاره کردم دوربین های با کیفیت فول فریم بهترین گزینه هستند. اما برای شروع از دوربین های میان رده اس ال آر هم می توانید استفاده کنید.

برای عکاسی دکوراتیو از لنزهای مختلفی می توانید استفاده کنید.اما پیشنهاد من لنز ۷۰-۲۴ و یا ۱۰۵-۲۴ است که فواصل کانونی مختلف و کیفیت مناسب را در اختیارتان قرار می دهد.

تجهیزات نورپردازی عکسهای دکوراتیو

برای تهیه عکسهای دکوراتیو به حداقل ۲ و حداکثر ۴ شاخه فلاش استودیویی نیاز دارید.بعضی عکسها را با استفاده از ۲ شاخه فلاش هم می توان تهیه کرد.اما گاهی ایده ی عکس طوریست که باید از زوایای مختلف نور دکور را نورپردازی کنید.
در این شرایط به ۴ شاخه فلاش نیاز پیدا می کنید. سعی کنید به شکل مناسب از شدت و زاویه نور فلاش ها استفاده کنید.

قدرت و شدت نورها به گستردگی دکور و ایده ی عکس شما بستگی دارد.فرض کنید قرار است از لوازم خانگی مثل مبلمان و یا یخچال در دکوراسیون آماده و یا ساخته شده عکاسی کنید.بی شک در این شرایط به تعداد فلاش های بیشتر و استفاده از شدت نور بالاتر نیاز دارید.

 

ادوات جانبی برای کنترل و فرم دهی نور

در کنار فلاش های استودیویی ابزارهای دیگری مثل رفلکتور، صفحاتِ جهت دهی نور و فیلترهای طرح دار هم باید در اختیار داشته باشید.هر کدام از این ابزارها کاربردهای مختص خود را دارند که در عکاسی تبلیغاتی و دکوراتیو حتما نیاز می شوند.مثلا رفلکتور را برای بازتاب نور به بخش تاریک دکور نیاز دارید.به صفحات مقوایی تیره را برای مسدود کردن و شکست نور احتیاج پیدا می کنید.و فیلترهای گوپو برای ایجاد طرح و سایه روشن در صحنه عکس نیاز دارید.

 

ایده یابی در عکاسی دکوراتیو محصولات

ایده در عکسهای تبلیغاتی و دکوراتیو حرف اول را می زند. اصلا عکسهای دکوراتیو بدون ایده حرفی برای گفتن ندارند.ایده ها نقشه ی راه برای هدفمند کردن عکسهای تبلیغاتی هستند.هر چه ایده ها در عکاسی دکوراتیو محصولات خلاقانه تر باشد عکسهای شما و تبلیغات سفارش دهنده بیشتر وایرال می شود.این موضوع باعث شهرت شما بعنوان عکاس حرفه ای پروژه هم می شود.

البته ایده به تنهایی دلیل موفقیت پروژه عکاسی نیست. مراحل دیگر شامل تهیه دکور، نورپردازی، ترکیب بندی و ویرایش عکسها را هم باید با دقت و تسلط کافی انجام دهید.

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردم خلاقیت را در ایده های خود فراموش نکنید.خلاقیت کمک می کند سبک عکسهای شما متفاوت باشد و از خود برندی در زمینه عکاسی بسازید.پس لازم است قبل از تولید عکسهای دکوراتیو ایده هایی منحصربفرد بیابید.

دکوراتیو محصولات – ایده پردازی تا اجرا

ساخت دکور عکسهای تبلیغاتی

حالا بعد از رسیدن به ایده باید صحنه پردازی دکور عکس را آماده کنید. این بخش از عکاسی دکوراتیو منوط به ایده و پیام تبلیغاتی عکس دارد.دکورهای عکاسی تبلیغاتی محصولات معمولا با ۲ مفهوم کلی آماده می شوند.گاهی دکورها فضایی واقعی از محل استفاده و یا نگهداری محصول را نشان می دهند.گاهی هم سوژه عکس صرفا در فضایی خاص صحنه پردازی می شود.

این نوع دکورها برخی اوقات فضای واقعی و گاهی سورئال (فرا واقعی) دارند. انتخاب نوع دکور مرتبط با ایده و خواسته های سفارش دهنده است.دکورهای جمع و جور معمولا توسط عکاس آماده می شود.اما گاهی سایز محصولات و همچنین ایده ها باعث می شود نیاز به دکورهای گسترده تر پیدا کنید.
در این شرایط از شخص یا تیم دکورساز باید کمک بگیرید که البته هزینه سفارش عکس هم متفاوت خواهد بود.

دکورها کاربرد زیادی در عکاسی محصولات غذایی دارند.عکاسی دکوراتیو محصولات غذایی به واسطه سوژه های خوراکی بسیار جذاب هستند. دکور این عکسها معمولا بخشی از یک آشپزخانه سنتی و یا مدرن را نشان می دهد.پشت صحنه عکسهای دکوراتیو محصولات خیلی جالب است.
گاهی با یک پنجره ی چوبی متحرک، یک میز چوبی و تعدادی اکسسوار چنان عکسی جذابی می توان تهیه کرد که بیننده فکرش را هم نمی کند این فضا دکوری صحنه پردازی شده است.

دکور عکسهایتان باید متناسب و مرتبط با سوژه باشد.

خنده دار است اگر بخشی از فضای خانه را صحنه سازی کنید و ابزارآلات نجاری را با آن عکاسی کنید.برای این محصول کافیست بخش کوچکی از یک کارگاه نجاری را با دکور صحنه پردازی کنید.از تمام پتانسیل ها و لوازم اطرافتان برای ساخت دکورهای ساده می توانید استفاده کنید.
مثلا از قاب چوبی عکس بعنوان پنجره ی کوچک استفاده کنید. از چند قطعه چوب صاف در کنار هم بعنوان بخشی از یک میز استفاده کنید.حتی می توانید با استفاده از مقواهای ضخیم رنگی ماکتی از یک فضای خاص را بسازید.

همه این ایده ها بستگی به خلاقیت و ذوق شما دارد. دکور های عکاسی تبلیغاتی هر چه جذاب تر باشند نتیجه ی کار به همان اندازه تاثیرگذار است.

 

ابزارهای خلق جلوه های ویژه

بخش دیگری از عکاسی تبلیغاتی جلوه های ویژه ای ست که بصورت واقعی عکاسی می شود.جلوه های ویژه ی واقعی شامل دودهای مصنوعی، آتش، حبابِ کف، جرقه و غیره از اتفاقاتی هستند که صحنه عکس را جذاب تر می کند.برای بسیاری از سفارشات عکسهای تبلیغاتی از این افکت های رئال می توانید استفاده کنید.اما دقت کنید این افکت های رئال را باید متناسب با سوژه های سفارشتان انتخاب کنید.

مثلا استفاده از جرقه های یک فشفشه در عکاسی از مایع ظرفشویی انتخاب مناسبی نیست.برای این سفارش استفاده از یک حباب ساز و قرار دادن چند حباب کف در اطراف محصول جذاب و مناسب است.

 

نقش اکسسوار در عکاسی دکوراتیو محصولات

بخش دیگر از عکسهای دکوراتیو را لوازم تزئینی و اکسسوار تشکیل می دهند.این ادوات که بسیار گسترده و متنوع هستند رابطه مستقیم و غیر مستقیم با سوژه عکس دارند.اکسسوارها عکسها را جذابتر کرده و کمک به درک بیشتر پیام عکس می کنند.این ادوات جانبی گاهی کاربرد محصول را نشان می دهند و گاهی صرفا فضای صحنه پردازی شده را واقعی تر می کنند.

برای مثال عکاسی دکوراتیو از روغن زیتون، سفارشی که من عکاسی کرده ام را فرض کنید.استفاده از ظروف جذاب بامبو، ظروف خاص شیشه ای و تعدادی زیتون و برگ زیتون را می توان بعنوان اکسسوار عکس در نظر گرفت.اکسسوارهای بعضی محصولات متنوع و متعدد و بعضی سوژه های دیگر محدود است.
خلاقیت در انتخاب اکسسوار تاثیر مستقیم بروی مفاهیم عکس داشته و حتما باید با فکر انجام شود.گاهی چند اِلمان ساده تاثیر زیادی بروی جذابیت عکس دارد. اما نباید فضای عکس را با استفاده از عناصر جانبی متعدد شلوغ و خسته کننده کنید.

 

هنر چیدمان در عکاسی دکوراتیو

چیدمان و طراحی صحنه ی عکس های تبلیغاتی خود هنریست سوای عکاسی که باید کسب کنید.در حالت حرفه ای استودیوهای بزرگ از استایلیست هایی برای چیدمان و تزئین عکسهای دکوراتیو استفاده می کنند.بسیاری از عکاسان حرفه ای و شناخته شده خود این هنر و سلیقه را به خرج می دهند.چیدمان صحیح عناصر نقش مهمی در ترکیب بندی، مفهوم و جذابیت عکس دارد.

هنگام طراحی صحنه باید دقت کنید سوژه بین سایر عناصر صحنه به وضوح خودنمایی کند.صحنه را با ادوات متعدد و اضافی شلوغ نکنید. سعی کنید لوگوی برند و ویژگی های ظاهری محصول به خوبی دیده شود.

نورپردازی در عکاسی دکوراتیو

نورپردازی هم بخشی مهم و تاثیرگذار در عکاسی دکوراتیو محصولات است.نورپردازی باید متفاوت از عکاسی صنعتی باشد و در عکس کنتراست ایجاد کند.استفاده از نورهای سافت که فضای عکس را کم روح و ساده می کند اصلا خوب نیست.شدت و جهت تابش نور را نسبت به ایده و نوع دکور متناسب انتخاب کنید.

مثلا اگر پنجره ای در دکور دارید بهترست یکی از فلاش ها را در پشت آن قرار دهید.این نور تداعی کننده نور طبیعی روز است که فضای عکس شما را روشن کرده و سایه هایی در عکس ایجاد می کند.بعضی عکسهای دکوراتیو با فضای روشن عکاسی می شوند و بعضی در محیط کم نور.
نورپردازی موضعی گزینه ای جذاب برای عکسهای تبلیغاتی با فضای کم نور است.

برای اینکار از چند شاخه فلاش به همراه اسنوت و رفلکتور می توانید استفاده کنید. نورهای موضعی را مورب و زاویه دار به نقاطی از عکس که می خواهید برجسته دیده شود بتابانید.

ابزارها و تکنیک هایی هم کمک می کند سایه های طرح دار در عکسهای دکوراتیو ایجاد کنید.
گوبو یکی از این ابزارهای حرفه ای است که با قرار گرفتن جلوی منبع نوری طرح ها و یا سایه روشن هایی در عکس ایجاد می کند. گوبو طرح های مختلفی مثل سایه پنجره، گیاهان، طرح های دایره و خطوط راه راه در عکس ایجاد می کند.خلاقیت و تسلط به نورپردازی عکسهای تبلیغاتی و دکوراتیو امتیاز مثبت عکاسان حرفه ای است.
با مطالعه و تمرین و حتی شرکت در کلاسهای نورپردازی باید این ویژگی مهم را در عکسهایتان تقویت کنید.

 

 

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *