یازده نکته مهم برای عکاسی از حیوانات خانگی

عکاسی از حیوانات خانگی | اگر در خانه سگ یا گربه دارید و علاقمند هستید عکس‌های حرفه‌ای و فوق‌العاده‌ای از حیوان خانگی خود بگیرید،‌ این یازده نکته را مطالعه کنید.

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که در خانه سگ یا گربه نگهداری می‌کنند و دوست دارند عکس‌های حرفه‌ای و خوبی از حیوان خانگی خود در اینستاگرام یا فیسبوک به اشتراک بگذارند. شاید تاکنون عکس‌های زیادی هم از سگ یا گربه‌تان گرفته‌اید ولی عکس‌های گرفته‌شده حرفه‌ای نبود‌ه‌اند.

برای عکاسی حرفه‌ای از سگ‌ها و گربه‌های خانگی‌، توصیه می‌کنیم این یازده نکته مهم را حتما بخوانید. با رعایت این نکات به‌راحتی می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای بگیرید و شاید روزی برسد که دیگران از عکس‌های شما به‌عنوان کارت‌پستال استفاده کنند یا تصمیم بگیرند آن را به دیوار اتاقشان نصب کنند.

یازده نکته مهم برای عکاسی از حیوانات خانگی

 

نکته اول: زمان‌ مناسبی برای عکاسی انتخاب کنید

کلیدی‌ترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید،‌ زمان‌بندی است. سوژه شما یک حیوان خانگی است و باید به این نکته توجه کنید: هر وقت تمایل به عکاسی دارید،‌ می‌تواند زمان مناسب و ایده‌آل برای این کار نباشد. پس ابتدا با توجه به خصوصیات حیوان خانگی خود،‌ زمان مناسبی برای گرفتن عکس در نظر بگیرید؛ زمانی که سگ یا گربه شما سرحال‌تر است.

 نکته دوم : مکانی که برای عکاسی انتخاب می‌کنید مهم است

بعد از اینکه زمان مناسب عکاسی را مشخص کردید،‌ باید به مکانی که می‌خواهید در آن عکاسی کنید هم توجه داشته باشید. محیط عکس گرفتن از سگ یا گربه، باید راحت و آرام باشد. در محلی از سگ و گربه‌تان عکس بگیرید که در آنجا،‌ حیوان خانگی شما در آرامش قرار دارد. مکان‌هایی که حیوانات در آنجا اضطراب داشته باشند برای گرفتن عکس مناسب نیست.

نکته سوم : میزان روشنایی محیط

میزان نور و روشنایی مکانی که برای گرفتن عکس از حیوان خانگی انتخاب می‌کنید هم مهم است. روزهای آفتابی و فضاهای سبز،‌ برای گرفتن عکس بسیار مناسب هستند. به سایه روشن مکانی که می‌خواهید عکس بگیرید هم توجه کنید. می‌توانید به‌جای گرفتن عکس‌ زیر نور خورشید،‌ اوایل صبح یا قبل از غروب خورشید عکس بگیرید تا از ایجاد سایه در عکس (هر چند سایه‌ای خفیف) جلوگیری کنید. محیط خارج از منزل برای گرفتن عکس بهتر از فضای داخل خانه است. بهتر است از فلاش دوربین استفاده نکنید؛ چون باعث می‌شود حیوان بترسد که در نتیجه چشم‌هایش در عکس قرمز می‌شود و عکس بد جلوه می‌کند.

اگر مجبور بودید عکس را در محیطی با نور کم بگیرید و خواستید از فلاش دوربین استفاده کنید، دقت داشته باشید که استفاده از فلاش‌های اکسترنال بهتر است. به‌راحتی می‌توانید دوربین را در وضعیتی قرار دهید که نور به‌صورت مستقیم به چشم حیوان برخورد نکند تا چشم‌هایش در عکس قرمز نیفتد. می‌توانید جلوی فلاش دوربین کاغذی قرار دهید تا نور را پخش کند و مانع برخورد مستقیم آن به چشم حیوان شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب‌تان باید چند بار تمرین کنید تا بهترین تنظیم نور را داشته باشید

نکته چهارم: سگ یا گربه خودتان را با دوربین آشنا کنید

اجازه دهید حیوان خانگی شما با گوشی هوشمند یا دوربین و حتی فلاش دوربین آشنا شود. وقتی سگ یا گربه‌تان را برای گردش بیرون می‌برید، عکس‌های مختلفی بگیرید و آن‌ را به حیوان خانگی‌تان نشان دهید و در مورد عکس‌ها برایش توضیح دهید. اصلا خنده‌دار نیست. حیوانات خانگی کاملا متوجه می‌شوند و در زمان لازم با شما همکاری می‌کنند تا بتوانید بهتر عکس بگیرید. در این صورت وقتی زمان گرفتن عکس می‌رسد این شرایط برای سگ یا گربه‌تان عجیب و غریب نیست.

 

یازده نکته مهم برای عکاسی از حیوانات خانگی

 

نکته پنجم: به پس‌زمینه عکس دقت کنید

در انتخاب پس‌زمینه عکس هم دقت کنید. بهتر است پس‌زمینه‌ای ساده برای عکاسی انتخاب کنید. از آنجایی که حیوان خانگی در مرکز توجه قرار دارد،‌ لازم نیست پس‌زمینه‌های شلوغ انتخاب کنید تا گربه یا سگ شما بیشتر در کانون توجه قرار گیرد. چمن‌های سبز رنگ و باغچه‌های ساده برای پس‌زمینه بسیار مناسب هستند. اگر خواستید در داخل منزل عکس بگیرید،‌ اتاقی با دیوارهای سفید و فرشی با رنگ معمولی مناسب کار شما است. گاهی پیش می‌آید که پس‌زمینه مناسبی پیدا نمی‌کنید؛ در چنین موقعیت‌هایی می‌توانید پس‌زمینه را بلور (تار)‌ کنید و دیافراگم را در حالت باز قرار دهید.

نکته مهم : اگر عکس را با زاویه بسته و پس‌زمینه بلور (تار) بگیرید،‌ عکس شما حرفه‌ای‌تر خواهد شد. برای گرفتن چنین عکس‌هایی، دیافراگم دوربین را طوری تنظیم کنید که در بازترین حالت قرار گیرد. لنز دوربین‌های حرفه‌ای دارای گشادگی دیافراگم f/2.8 است که بهترین گزینه برای چنین عکس‌هایی است. ولی دوربین شما ممکن است اعداد متفاوتی در اختیارتان بگذارد؛ مثلا ممکن است روی f/1.4 تنظیم شده باشد که می‌توانید در این گشادگی دیافراگم، به‌سرعت عکس بگیرید. ولی معمولا دیافراگم روی f/3.5 تنظیم شده است. این اعداد به مدل دوربین شما بستگی دارد. برای گرفتن عکس حرفه‌ای به سگ یا گربه کاملا نزدیک شوید. سگ باید از پس‌زمینه هم کمی فاصله داشته باشد و نباید به آن بچسبد. هر چقدر سگ یا گربه شما از پس‌زمینه دورتر باشد،‌ بهتر می‌توانید پس‌زمینه تار کنید و برعکس اگر بیش از حد به پس‌زمینه نزدیک باشد در تار کردن پس‌زمینه به مشکل برخواهید خورد. برای گرفتن عکس،‌ لنز دوربین را روی سوژه زوم کنید و بعد عکس بگیرید.

نکته ششم: در عکاسی به آی‌لول توجه داشته باشید

آی‌لول یعنی لنز دوربین و سوژه در یک سطح قرار داشته باشند. باید لنز دوربین را در موقعیتی قرار دهید که هم سطح سوژه شما قرار گیرد. کاملا مقابل سگ یا گربه و اصطلاحا چشم در چشم حیوان عکس بگیرید. فاصله‌تان نباید از سوژه زیاد باشد. عکس‌هایی که در فاصله زیاد گرفته می‌شوند جالب و حرفه‌ای نیستند. سعی کنید آی‌لول را رعایت کنید و از فاصله نزدیک از سگ یا گربه‌تان عکس بگیرید. چنین عکس‌هایی برای کاربران جالب‌تر و جذاب‌تر هستند. برای گرفتن عکس‌هایی که در آن آی‌لول رعایت شده مجبور هستید زانو بزنید یا روی زمین بنشینید.

نکته هفتم: عکس‌ها را از فاصله نزدیک بگیرید

حیوانات خانگی دوست دارند به آن‌ها توجه کنید،‌ با آن‌ها بازی کنید و حتی عکس گرفتن برای آن‌ها، تبدیل به نوعی بازی شود. وقتی می‌خواهید از سگ یا گربه‌تان عکس بگیرید،‌ سعی کنید کل بدن و سر حیوان در عکس بیفتد. چنین عکس‌هایی بیشتر طرفدار دارد. از طرفی می‌توانید عکس‌های کلوز‌شات بگیرید. مثلا از یک قسمت بدن حیوان،‌ مثلا چشم‌ها یا گوش‌های سگ به‌صورت کلوز‌شات عکس جداگانه تهیه کنید. برای گرفتن عکس‌های کلوز‌شات باید به اندازه کافی به حیوان خانگی نزدیک شوید. از زوایای مختلف و از قسمت‌های مختلف بدن سگ یا گربه‌تان عکس‌های مختلف تهیه کنید. این عکس‌های کلوزشات هم خیلی طرفدار دارد. مثلا بینی کوچک گربه‌تان در یک عکس کلوزشات حرفه‌ای، می‌تواند خیلی جالب باشد.

حتی برخی افراد برای گرفتن این چنین عکس‌هایی لنزهای مخصوص بزرگنمایی تهیه می‌کنند با کمک لنز می‌توانید روی سگ یا گربه‌تان زوم کنید و تمام ظرافت‌ها و زیبایی‌های حیوان خانگی را در عکس به نمایش بگذارید. وقتی فاصله کانونی بیشتر می‌شود،‌ می‌توانید عمق میدان بیشتری به تصویر بدهید و عکس‌های شما حرفه‌ای‌تر خواهد شد. مجددا نکات مربوط به پس‌زمینه و فاصله سوژه از پس‌زمینه را رعایت کنید.

نکته هشتم: کاری کنید سوژه به لنز نگاه کند

در حین گرفتن عکس، با هر روشی که بلد هستید کاری کنید که سگ یا گربه‌تان به لنز دوربین نگاه کند. اگر می‌خواهید عکس حرفه‌ای بگیرید باید با هر وسیله‌ای از اسباب‌بازی گرفته تا جوراب و نوشیدنی، حیوان خانگی را وادار کنید که به لنز دوربین نگاه کند. عکس‌هایی که در آن حیوان خانگی شما به لنز دوربین نگاه می‌کند بسیار حرفه‌ای خواهد شد. حتی می‌توانید صداهای مختلف دربیاورید تا توجه‌اش را جلب کنید.

نکته نهم: سرعت عمل داشته باشید

هنگام گرفتن عکس از حیوانات باید سرعت عمل داشته باشید. وقتی همه چیز مهیا است، باید بتوانید از لحظه طلایی به‌سرعت عکس بگیرید. برخی دوربین‌ها سرعت شاتر بالایی دارند. سرعت شاتر و دیافراگم برخی دوربین‌های دیجیتال به‌صورت دستی قابل تنظیم است. اگر تنظیمات سرعت شاتر و گشادگی دیافراگم دوربین شما به‌صورت دستی قابل تنظیم است،‌ می‌توانید ترکیب مناسبی از این دو را انتخاب کنید. برخی دوربین‌ها گزینه حالت عکس گرفتن ورزشی دارند. این حالت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در حالت ورزشی،‌ سرعت شاتر در بالاترین سرعت تنظیم شده و در عین حال گشادگی دیافراگم هم مناسب کار شما است. قبل از گرفتن عکس،‌ این تنظیمات را چک کنید. می‌توانید دوربین را در حالت burst mode بگذارید و یک سری عکس‌های پشت سر هم از سگ یا گربه‌تان تهیه کنید. در حالت burst mode می‌توانید عکس‌های پشت سر هم را به‌صورت سریع بگیرید.

نکته دهم: زیاد عکس بگیرید و بهترین عکس‌ها را انتخاب کنید

وقتی مشغول عکاسی هستید، زیاد عکس بگیرید و تصور نکنید که گرفتن عکس‌های زیاد فایده‌ای ندارد. باتری اضافه به همراه داشته باشید و بدون دغدغه باتری یا پر شدن حافظه دوربین،‌ فقط عکس بگیرید. وقتی عکس‌های بیشتری بگیرید،‌ می‌توانید بهترین‌ها را از بین آن‌ها انتخاب کنید و شانس شما برای گرفتن عکس‌های خوب بیشتر می‌شود.

نکته یازدهم : صبور باشید و با اعتمادبه‌نفس عکس بگیرید

باید حین عکس گرفتن از حیوانات صبور باشید. هر زمان خسته شدید، نفس عمیق بکشید و به کار خود ادامه دهید. گاهی ممکن است سگ یا گربه شما بدون توجه به اینکه شما در حال گرفتن عکس هستید،‌ حسابی بازیگوش شود،‌ باید صبور باشید. صبر و حوصله هنگام عکاسی از حیوانات خانگی ضروری است. زمان‌هایی هست که فقط باید صبر کنید تا شرایط مهیا شود و بتوانید عکس بعدی را بگیرید. هنگام عکس گرفتن اعتمادبه‌نفس خود را از دست ندهید. اگر بقیه توانسته‌اند عکس بگیرند، شما هم می‌توانید.

عکاسی از حیوانات خانگی نباید برای شما تبدیل به یک مسئله و چالش لاینحل شود. اگر با صبر حوصله این کار را انجام دهید،‌ خواهید دید می‌توانید عکس‌هایی بسیار حرفه‌ای و باکیفیت بگیرید و هم خودتان لذت ببرید و هم آن‌ را در صفحات فیسبوک و اینستاگرام به اشتراک بگذارید و بقیه هم از دیدن آن لذت ببرند. از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید تا بتوانید در آن موفق شوید.

 

برگرفته از زومیت

 

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.