عکاسی از پوست و مو

امروزه سالن هاي زيبايي فوق العاده اي شكل گرفته اند كه نه تنها جايزه هاي زيادي بدست آورده اند بلكه مي توانيد كار آنها را در مجلات مد و زيبايي مشاهده كنيد. اينها بهترين نمايشگاه براي سبك هاي آرايشي جديد، فنون و مد روز آرايشي و البته توانايي هاي فوق العاده آرايشگران مو است.

اما شما به عنوان يك عكاس چگونه از اين فرصت بهترين استفاده را ببريد؟ در اين مقاله مباحثه اي بين آرايشگر برتر سال بريتانيا ليزا شفرد و برترين عكاس صنعت مو اندرو او توله را خواهيد خواند

عکاسی از پوست و مو

بهترين عكاس را انتخاب كنيد

ليزا شفرد: افراد بسياري از من مي پرسند كه چگونه يك عكاس خوب پيدا كنم و من در پاسخ آنها مي گويم اينكه به دنبال چه عكاسي هستيد در حقيقت مي خواهيد بدانيد آنها چگونه عكس خواهند گرفت. از خود بپرسيد آيا بيشترين توجه آنها به آرايش موهاست؟

اندرو: بهترين راه براي انتخاب يك عكاس خوب اين است كه بدنبال كساني باشيد كه قدرت تصوير سازي بالايي داشته باشند و اگر چنين كسي را يافتيد در راه دستي قدم برداشته ايد و بهتر است با آنها تماس بگيريد.

يك قرار ملاقات و صحبت كردن رو در رو بسيار مهم است و به خوبي مي توانيد بفهميد كه آيا با كسي كار خواهيد كرد كه از اين كار سر در مي آورد و با مفهوم آن آشناست يا خير. و مي توانيد به اين ترتيب عكاسی را كه در اين زمينه تجربه اي ندارد و مي خواهد با شما تجربه كند و ياد بگيرد را حذف كنيد. (تعدادي هم اين گونه هستند.)

آيا مي توان از هزينه هاي عکاسی كاست؟

ليزا: وقتي كه براي عكاسي برنامه داريد فكر مي كنم اكثر مردم مي خواهند هزينه ها را كاهش دهند، ولي من از آنها مي پرسم چه چيزي براي آنها مهم است؟

اندرو: من عكس هاي مختلفي گرفته ام از خانم ها با لباس هاي مختلف و با كمترين آرايش. مدل هاي خوب و موهاي عالي همان چيزي هستند كه سبب مي شوند عكس هاي شما مورد قبول مجلات و داوران قرار گيرد.

اگر مدلي كه قرار است از او عكاسي كنم در استاندارد هاي نمايش براي يك مجله نباشد توصيه مي كنم مدل مناسب تري در اختيارم قرار دهند. حرف من اين نيست كه بايد از مدل هاي حرفه اي گرانقيمت استفاده كنيد بلكه مي گويم بايد كسي به عنوان مدل عكاسي باشد كه پتانسيل هاي آنرا داشته باشد.

اگر از نظر بودجه اي تحت فشار باشم سعي مي كنم از يك سالن زيبايي بزرگ كه فضاي كافي داشته باشد استفاده كنم و به جاي مدل هاي حرفه اي گرانقيمت از دانشجويان این رشته استفاده كنم. اگر كلاه گيس هم يكي از گزينه ها باشد آنگاه با كلاهگيس از آنها عكس هاي ديگري خواهم گرفت تا هزينه ها را باز هم كاهش دهم.

انتخاب مدل ها

اندرو: انتخاب مدل يكي از سخت ترين كارهاست و در اين باره از من پرسش هاي زيادي مي شود. من ابتدا از آرايشگر مي خواهم كه عكس هاي مدل ها را مشاهده كند و ببيند كه هر مدل در عكس چگونه ديده مي شود.

برخي از مدل های فوق العاده و بی عیب و نقص، در دو عكس مانند هم به نظر نمي رسند و ممكن است عكس هایشان شما را مايوس كنند. يا اينكه اين افراد در خيابان فوق العاده باشند اما در مقابل دوربين گويي تغيير كرده اند.

دوم اينكه، آنها را از نزديك ببينيد نه اينكه با ديدن عكس آنها يا پيدا كردنشان در اينترنت تصميم بگيريد آنها را انتخاب كنيد.

سوم براي انتخاب مدل ها چندين عكس ديجيتال از آنها بگيريد. من معمولا از بين هر 10 عكس يكي را براي استفاده مناسب تشخيص مي دهم.

ليزا: به عنوان آرايشگر در انتخاب مدل اين مسئوليت شماست كه موهاي مدل هاي خود را بررسي كنيد. صاف و لخت، موهاي آسيب ديده يا موهايي كه ريشه هاي خراب دارند و هر آنچه كه ديده خواهد شد را بايد از قبل بررسي كنيد.

بايد مطمئن شويد مدلي كه انتخاب مي كنيد، مي توانيد موهايش را به خوبي آرايش كنيد. درست كردن بعضي موها واقعا سخت است. و ممكن است آبروي حرفه ای شما را به خطر بيندازد.

عکاسی از پوست و مو

برنامه داشته باشيد.

اندرو: با برنامه ريزی و فراهم كردن درست همه لوازم و شرايط كار است كه مي توانيد يك عكس فوق العاده داشته باشيد. تجربه به من آموخته است كه اگر براي عكاسي افرادي فوق العاده و مستعد را انتخاب كرده باشيد ولي شرايط و محيط براي آنها غريبه باشد يا در محيط كاري كه با آن بيگانه هستند- قرار گيرند، احساس خواهند كرد در سياره اي ديگر هستند! بنابراين عكس هاي شما آن گونه كه انتظار داريد نخواهد شد.

ليزا: من هميشه به تيم خودم مي گويم كه يك دستور العمل كامل از ضروريات كار است، نه اينكه يك گزينه يا روش كار متفاوتي باشد. عمل كردن بدون برنامه سبب مي شود تعداد زيادي عكس داشته باشيد كه نمي دانيد با آنها چه بکنید و كل كار شما خراب خواهد شد.

همچنين بايد خود را براي رخداد هاي غير معمول آماده كنيد. گاه پيش مي آيد كه مدلي موهايش را كوتاه كرده است يا موهايي روي پيشاني اش جوانه زده باشد يا ممكن است رنگ موهايش را كاملا عوض كرده باشد. شما بايد آماده باشيد. و آنقدر انعطاف پذير باشيد تا هر تغييري را اصلاح كنيد.

اندرو: و البته با برنامه و طبق مراحل مشخص كار كردن بسيار ساده تر است و افرادي هم كه با شما كار مي كنند بهتر مي توانند خود را هماهنگ كنند. بسياري مواقع پيش مي آيد قبل از اينكه كار عكاسي را شروع كنم تلاش مي كنم همه موانع و مشكلات موجود را برطرف كنم.

مشكلات معمولاً پيش مي آيند و من اعتقاد دارم بايد همه را براي رفع آنها ترغيب كنيد تا اينكه در پايان روز به خاطر مشكلاتي كه پيش آمده است و عكس هايي كه خراب شده است افسوس بخوريد. زمان نقشي حياتي در كار شما دارد.

در روز عكاسي

اندرو: بهترين راهنما براي هر عكس به اين شكل است: براي هر مدل يك ساعت وقت صرف آرايش و درست كردن موهايش مي شود و يك ساعت هم براي عكاسي هر مدل در نظر گرفته مي شود.

اگر مي خواهيد از هشت مدل در روز عكاسي كنيد، براي هر كدام ساعت مشخصي تعيين كنيد. تا طبق برنامه برای هر كدام يك ساعت را اختصاص دهيد. اگر براي يك مدل شش ساعت زمان عكاسي طول بكشد آرايش او خراب خواهد شد گذشته از آن هیچ مدلی کمتر از این هم طاقت نمی آورد و آرایش خود را خواهد شست.

ليزا: اما نبايد شلوغ كاري كنيد. در شروع عكاسي بايد زمان خود را بررسي كنيد. و طوري كارها را برنامه ريزي كنيد كه همه چیز به خوبي انجام شوند. اين كار بسيار آسانتر از این است که در زیر فشار کاری بدون نظم و ترتیب کار کنید.

صادقانه بگویم که این عکاسی یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ است و باید به خوبی انجام شود. بنابراین باید با دقت در جزییات به کار ادامه دهید تا مشکالات را ببینید. باید آنقدر ادامه دهید تا به نتیجه مناسب دست یابید.

چگونه خوب عکس بگیریم

اندرو: معیار های من برای عکس گرفتن به این شرح هستند:

آیا مدل در بهترین شکلی که می تواند دیده شود هست؟

آیا در زاویه ای که عکس می گیرم موهای او به خوبی نمایش داده می شوند؟

ترکیب قسمت های مختلف در عکس به خوبی کنار یکدیگر جا گرفته اند؟

آیا این عکس در حد استاندارد های یک مجله مد که قرار است به صورت رنگی و رویه برگه های گلاسه به اندازه بزرگ چاپ شوند هست؟

آیا می توانم این کار را بهتر انجام دهم؟ ( که معمولا چون وقت کمی در اختیار دارید کار سختی است.)

لیزا: هر عکاسی برای اینکه بهترین عکس ها را در اختیار شما قرار دهد تلاش می کند قدری چاشنی های منحصر به فرد خود را به عکس ها اضافه کند. پیشنهاد می کنم به آنها گوش دهید چون آنها چشم هایی خلاق دارند و می دانند چگونه یک عکس خوب بگیرند، اما باید در نهایت عکس ها را شما دوست داشته باشید چون برای آنها هزینه زیادی شده است و باید عکس ها مورد قبول شما باشند.

عکاسی از پوست و مو

عکاسی از افراد کم مو و کچل

1 این کله‌ی براق !

اولین نکته ای که توجه شما رو در حین عکاسی از کچل ها به خودش جلب میکنه ، سر براق این افراد هست . فرقی نمیکنه کچلی به صورت عمدی صورت گرفته باشه یا خود فرد کچل شده . در هر صورت سر این افراد براق هست . شاید سوال کنید به چه دلیل این نکته رو مطرح کردم ؟ جواب اینه که در نورپردازی ، این موضوع برای شما تبدیل به یک چالش میشه . شاید حتی لازم باشه برای کم کردن بازتاب نور  به سر این افراد مقداری پودر بزنید .

2 نوردهی رو چک کنید

در ادامه نکته ی قبل ، وقتی به سر یک فرد کچل نور بخوره ، بازتاب اون نور ممکنه بیش از زیاد باشه و باعث بشه عکس در قسمت هایی بیش از حد نوردهی بشه (overexpose بشه) . برای همین وقتی عکسی رو گرفتین توی دوربینتون چک کنید که همچین قسمت هایی وجود نداشته باشه . (توی دوربین ها قابلیتی وجود داره که قسمت های اور اکسپوز شده رو به صورت چشمک زن نشون میده)

3 نور اصلی رو بیارید پایین تر

یه قانون کلی وجود داره در مورد عکاسی پرتره . میگه هر چقدر نور اصلی (key light) پایین‌تر باشه ، انعکاس نور سر هم کمتر خواهد بود . خب این قانون در مورد عکاسی از افراد بی مو خیلی برای ما کاربرد خواهد داشت . زاویه های مختلف رو امتحان کنید تا کمترین مقدار بازتاب نور از سر سوژه رو داشته باشیم . هیچ کچلی دوست نداره سرش تو عکس بدرخشه

4 نور مو رو حذف کنید

توی وسایل نورپردازی چیزی داریم به نام نورِ مو (hair light) . کار این نور روشن کردن موهای سوژه هست . مخصوصا برای کسایی که موی تیره دارن . بنابراین در ایران با توجه به تیره بودن رنگ موی اکثر افراد ، خیلی مهمه که از hair light استفاده کنیم . اینی که گفتم یه قانون کلی بود

اما در مورد موضوع مقاله ، یعنی عکاسی از افراد کچل ، باید بگم که این نور باید حذف بشه . چون مویی درکار نیست که بخوایم  بهش نور بتابونیم ! برای همین توی اینجور عکس‌ها بهتره سرِ اون منبع نور رو به سمت بک‌گراند کج کنید تا بک‌گراند رو روشن تر کنه . این کار باعث میشه سوژه از بک‌گزاند جدا بشه و عکس یک پله حرفه ای تر به نظر برسه.

5 حواستون به رنگ بک دراپ باشه

اول از همه بگم که بک دراپ (backdrop) همون پرده ای هست که پشت سوژه قرار داره و به عنوان بک‌گراند استفاده می‌شه . خب توی این نکته باید بگم که حواستون باشه رنگ بک دراپ با رنگ پوست سوژه تفاوت داشته باشه . ما در حال عکاسی از فردی هستیم که مویی در سر نداره .

بنابراین با توجه به اینکه موها خودشون یک مرزی بین سوژه و یک‌گراند هستن ، چون اینجا مویی در کار نیست ، این مرز هم وجود نخواهد داشت . بنابراین بک‌دراپ باید به رنگی باشه که شباهتی به پوست سوژه نداشته باشه

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *