عکاسی از چشم با روش های جدید

روش های مختلف عکسبرداری از چشم را میشناسید ؟چه بیماری هایی با عکسبرداری از چشم قابل شناسایی خواهند بود توصیه های متخصصین در این باره چیست آنها چه راهکارهایی را در این زمینه به ما پیشنهاد می کنند تاثیرات این روش های تصویربرداری بر بینایی چگونه است ؟

عکاسی از چشم با روش های جدید

تصویربرداری شبکیه از دوربین ها و اسکنرهایی برای ایجاد تصاویر بزرگ شده از پشت چشم شما استفاده می کند. این تصاویر شامل شبکیه است. این لایه بخشی از چشم است که بیشتر مسئول دید شما است. روش های تصویر برداری متداول عبارتند از:

  • عکاسی سیاه سفید و رنگی. دوربین پشت چشم شما را بزرگ می کند و تصاویر را ایجاد می کند.
  • توموگرافی انسجام اپتیکال یا OCT. اسکنر از امواج نوعی برای تشکیل تصویر از شبکیه روی صفحه کامپیوتر استفاده می کند.
  • اولتراسوند. این تست از امواج صوتی برای تشکیل تصویر استفاده می کند.
  • آنژیوگرافی. نوعی رنگ در دست شما تزریق می شود. این ماده از میان جریان خون شما به عروق خونی چشم شما وارد می شود. رنگ به کار رفته باعث می شود که دیدن عروق خونی در چشم شما آسان تر شود، زمانی که پزشک از طریق دوربین به چشم شما نگاه می کند.
  • گاهی اوقات تستی به نام fundus autofluorescence استفاده می شود. نور دهی خاص به پزشک این امکان را می دهد که تغییرات میکروسکوپی را در چشم شما مشاهده کند که با شرایط خاصی ایجاد شده اند.

چرا تصویربرداری شبکیه انجام می شود؟

این تست ها به پزشکان کمک می کند تا مشکلات چشمی را پیدا کنند و آن ها درمان کنند. پزشکان می توانند ببینند آیا بیماری رو به وخامت است یا درمان بر روی این روند اثر گذار است.

در موارد زیر شما ممکن است به این روش بررسی نیاز داشته باشید:

  • دیابت یا رتینوپاتی دیابتی دارید. این وضعیت طبی می تواند منجر به دید ضعیف و حتی کوری شود. این تست می تواند به پزشک شما کمک کند که بفهمد آیا درمان موثر است یا خیر.
    پزشک شما فکر می کند که شما دژنراسیون ماکولار نوع مرطوب (wet macular degeneration) دارید. این بیماری می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. این بررسی می تواند به یافتن عروق خونی نشت دار در چشم شما یا عروق خونی که طبیعی نیستند کمک کند که بخشی از این بیماری است.
  • دید شما بدتر می شود و پزشک شما می خواهد بداند که علت آن چیست.
    ارزیابی های چشم شامل تصویر برداری شبکیه، ممکن است به پزشک شما کمک کند که مشکلات را پیدا کند قبل از این که این وضعیت ها بدتر شوند. تصویر برداری شبکیه نباید جای ارزیابی کامل چشم را بگیرد.
    برای این بررسی چطور باید آماده شد

اگر شما می دانید که پزشکتان از قطره هایی برای باز کردن یا اتساع مردمک استفاده خواهد کرد، از کسی بخواهید که شما را به خانه برگرداند. قطره ها ممکن است باعث شود که چشم های شما به نور بسیار حساس شود. شما ممکن است نتوانید برای چند ساعت خوب ببینید. اگر شما عینک آفتابی دارید، آن را با خود ببرید تا در راه برگشت به خانه استفاده کنید.

اگر شما از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ممکن است بخواهید عینک طبی با خود ببرید.

موارد زیر را به پزشک خود انتقال دهید:

  • باردار هستید یا ممکن است باشید یا به کودک خود شیر می دهید. رنگ استفاده شده در آنژیوگرافی ممکن است به جنین آسیب برساند. رنگ می تواند از راه شیر هم به کودک منتقل شود.
  • مشکلات طبی شامل آب سیاه ( گلوکوم) دارید.
  • دارویی شامل داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی یا مکمل های دیگر مصرف می کنید.
  • به دارویی شامل قطره های چشم متسع کننده حساسیت دارید.

این روش بررسی چطور انجام می شود

تست های تصویر برداری شبکیه در بیمارستان یا مطب پزشک توسط چشم پزشک یا اپتومتریست انجام می شود. در مورد برخی از بررسی ها، پزشک ابتدا از قطره های چشم برای باز کردن یا متسع کردن مردمک شما استفاده خواهد کرد. شما حدود نیم ساعت منتظر می مانید تا قطره ها اثر کند.

در مورد برخی تست ها، شما بر روی صندلی و رو به دوربین خواهید نشست. شما چانه خود را در محل قرار گیری چانه قرار می دهید و پیشانی خود را مقابل میله ای می گذارید تا آن را بی حرکت نگه دارد

دهان خود را بسته نگه دارید، چشم های خود را تا جایی که می توانید باز کنید و مستقیم به جلو نگاه کنید. شما می توانید نفس بکشید و به صورت طبیعی پلک بزنید در حالی که دوربین عکس می گیرد و چشمان شما را اسکن می کند. گرفتن عکس ها تنها چند دقیقه طول می کشد.

عکاسی از چشم با روش های جدید

آنژیوگرافی

  • قبل از آنژیوگرافی, رنگ در ورید شما تزریق می شود.
  •  سوزن IV در ورید دست شما قرار داده می شود و رنگ تزریق می شود. تنها چند دقیقه طول می کشد تا رنگ در عروق خونی در چشمان شما قابل مشاهده شود.
  • عکس ها زمانی که رنگ وارد چشم می شود گرفته می شود.
  • این تست معمولا حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد.
  • اولتراسوند چشم

چشم بسته. شما با چشمان بسته بر روی صندلی می نشینید. پزشک ژل اولتراسوند را روی پلک شما قرار می دهد. سپس او به آرامی دستگاه اولتراسوند کوچک را مقابل پلک شما حرکت می دهد.

چشمان باز. قطره های چشم برای بی حس کردن چشمان شما استفاد می شود. پزشک دستگاه اولتراسوند را مقابل سطح جلویی چشمان شما حرکت می دهد.

تست ها به خودی خود درد یا ناراحتی ایجاد نمی کنند. در مورد بعضی تست ها، نور بسیار روشن ممکن است در چشمان شما تابیده شود. اگر چشم های شما متسع شده باشد، به نور برای چند ساعت بسیار حساس خواهد بود. دید شما ممکن است کمی مات باشد.

رنگ استفاده شده در آنژیوگرافی ممکن است طعم فلزی در دهان شما ایجاد کند. ممکن است تهوع خفیف و احساس گرمای اندک داشته باشید. ادرار شما ممکن است برای یک یا دو روز نارنجی باشد.

خطرات

در برخی افراد قطره های چشمی متسع کننده می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند.

رنگ استفاده شده در آنژیوگرافی ممکن است معده شما را آزار دهد. شما ممکن است احساس گرما و قرمزی داشته باشید. این علائم به سرعت برطرف می شود. اگر شما باردار هستید با پزشک خود درباره خطرات احتمالی برای کودک خود صحبت کنید.

نتایج تصویربرداری شبکیه

تصاویر حاصله از تست های تصویر برداری شبکیه به پزشک شما کمک می کند که مشکلات مرتبط را بررسی کند و درباره درمان تصمیم گیری کند.

طبیعی

شبکیه سالم به نظر می آید.

غیر طبیعی

  • کیست، خال یا مشکل دیگری در پشت چشم وجود دارد.
  • عروق خونی نشت کننده یا مسدود شده در چشم وجود دارد.
  • لایه اعصاب به نام لایه فیبر عصبی شبکیه ای آسیب دیده یا باریک شده است.
  • تغییرات در رنگ طبیعی پشت چشم وجود دارد.
  • چه مواردی بر روی نتایج این آژمایش اثر گذار است

اگر آب مروارید داشته باشید.
اگر قطره های متسع کننده، مردمک شما را به اندازه کافی باز نکند.
اگر شما قادر نباشید که چشمان خود را کاملا باز نگه دارید و مستقیم طی تست به جلو نگاه کنید.
اگر قادر نیستید که در زمان انجام تست بی حرکت بمانید.

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *