عکاسی تبلیغاتی و توضیحات مختصر و مفید راجب آن

در این روزها عکاسی تبلیغاتی را  شاخه بسیار جذابی از عکاسی نام می برند. اگر عکاسی تبلیغاتی را  با دیگر حوضه‌های  عکاسی مقایسه کنیم می‌بینیم که تقریباً در هیچ یک از شاخه‌های عکاسی به اندازه عکاسی تبلیغاتی نظرات سفارش دهنده در کار دخیل نیست. پس باید در عکاسی تبلیغاتی با مشورت و در میان گذاشتن نظرات عکاس و مشتری و با توجه به این نکته مهم ، عکاسان  می‌توانند از کار خود لذت ببرند که عقاید کارفرما را در ذهن خود به دقت آنالیز کنند، نقاط ضعف و قوت نظرات وی را بررسی نمایند و با توجه به هدف نهایی کار، بعد از تصمیم گیری صحیح با استفاده از زبان تفاهم آمیز، تا حد امکان تفکر و سلیقه خود را به وی منتقل کنند و بعد از جلب موافقت وی عکسی بگیرند که ناشی از برآیند تفکرات کارشناسانه و نگاه زیبا شناسانه باشد.

عکاسی صنعتی

  • به شاخه ای از عکاسی گفته می شود که وظیفه آن به نمایش دقیق و باکیفیت محصولات تولید شده می باشد.
  • عکاس با استفاده از تجهیزات مناسب تلاش می کند تا حد امکان تصویر با کیفیت و دقیق از محصول را ثبت کند.
  • تصویری که در آن تمامی خصوصیات ظاهری محصول به نمایش گذاشته شود.
  • عکس مهمترین و موثرترین عنصر تبلیغاتی محسوب می شود.
  • عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی زبانی عمومی و قابل فهم برای همه اقشار ، از هر طبقه و سن و سال و ملیتی است ، زبانی که نیاز به ترجمه و توضیح ندارد و خود گویای همه چیز است.
  • در عکاسی تبلیغاتی تفاوتها در ذهن می مانند، نه برتری ها! اما این تفاوت ها باید چشم نواز باشند نه آزار دهنده.

خلاقیت در عکاسی صنعتی

  • بعضی از عکاسان صنعتی سعی می کنند با طراحی دکورهای ساده منطبق با کاربردهای کالا کمی جنبه کاربردی تر به عکس داده و آن را از سادگی آزاردهنده عموم عکسهای صنعتی نجات دهند که بعضا بسیار سودمند واقع می شود.
  • گاه با اکمی اغراق و بی تجربگی دکور بر سوژه غلبه می کند و خود را در عکس بیشتر به رخ می کشد.
  • این امر به تجربه یک عکاس صنعتی بر می گردد که تا چه میزان و چگونه دکور پس زمینه را تهیه و اجرا کند.
  • عکاسی به عنوان صنعت یعنی نوعی از عکاسی که انسان و تفکر و اندیشه اش هیچ گونه دخل و تصرفی در آن ندارد.
  • اندیشه و تفکر صرفاٌ جهت سامان دادن به عکس بر اساس اسلوب و روش های آزموده شده است.
چند نکته آموزشی در رابطه با عکاسی از مناظر شهری

موفقیت در عکاسی صنعتی

  • موفقیت عکاسان در رشته‌ی تبلیغاتی بیشتر مربوط به نیروی فکری و کمکی است.
  • طراحان هنری، مدیران فروش و گرافیست‌ها نیروی نجات بخش عکاس تبلیغاتی هستند.
  • طراحی دکور- چیدمان وسایل و از همه مهمتر زاویه‌ی دید شی مورد نظر را آنها انجام خواهند داد.
  • عکاس وظیفه سنگین و حرفه‌ای نورپردازی، انتخاب فیلم و لنز مناسب را بعهده دارد.
  • هر چه عکاس تجربه و اطلاعات بیشتری درباره‌ی سفارشات حرفه‌ی خود داشته باشد موفق‌تر و صاحب‌نام تر خواهد بود.
  • تسلط و در اختیار داشتن وسائل و فضای مورد لزوم، رمز موفقیت عکاسان صنعتی است.

نقش عکاسی در صنعت

  • در دنیای حرفه‌ای عکاسی تبلیغاتی حداقل چهار نفر در خلق یک اثر شرکت دارند.
  • عکاسی صنعتی یعنی جایی که عکاسی صرفا صنعت است.
  • حتی چشم انسان هم برای انتخاب لحظه عکاسی دخیل نیست.
  • ماهواره ای که از فضا دقیق ترین تصاویر را به زمین مخابره می کند.
  • در این نوع عکاسی همه چیز طبق فرمول و حساب شده انجام می شود.
  • این جا عکاسی صرفا علم است و صنعت است و البته کاربرد خودش را دارد و بسیار مفید است.
  • یا نوع دیگر آن عکاسی از طریق میکروسکوپ یا تلسکوپ و غیر آن برای مقاصد پژوهشی.
  • انسان مستقیماٌ در عکاسی دخل و تصرف دارد اما مانند دخل و تصرف یک صنعتگر در کار صنعتی اش است.
  • مثل دخل و تصرفی که یک تراشکار برای تراشیدن قطعه ای به کار می برد.
  • کاری که قالیباف پای دار قالی انجام می دهد.
  • در این گونه عکاسی محصولی تولید می شود که مفید است و ارزشمند است و چه بسا زیباست.
  • یک کار صنعتی انجام شده و عکاس به عنوان یک صنعتگر مطرح است.

عکاسی صنعتی تبلیغاتی

  • عکاسی صنعتی تبلیغاتی یکی از خدماتی ترین رشته‌های عکاسی است.
  • در این رشته باید حداکثر تسلط به تئوری و تکنیک را داشته باشیم.
  • به بسیاری از وسایل، علاوه بر دوربین احتیاج پیدا خواهیم کرد.
  • از فون‌های رنگی تا میزهای مخصوص کار از وسایل جانبی نورپردازی‌های پیچیده تا سه پایه و پانتوگراف‌های بزرگ و از همه مهمتر استودیوهای عظیم و مملو از وسایل نورپردازی فقط بدرد عکسبرداری‌های صنعتی- تبلیغاتی میخورند.
  • هر عکسی که در خدمت معرفی، تبلیغ و یا فروش تولیدات باشد، عکاسی صنعتی- تبلیغاتی بحساب میاید.
  • یکایک مواد غذایی، انواع وسایل زندگی، هر نوع مبلمان و ماشین در زمره عکس تبلیغاتی است.
  • خطوط تولید، کارخانه‌های صنعتی و فنی در مراحل و زوایای مختلف عکاسی صنعتی محسوب میشوند.
نکته های مهم و ترفند های عکس تبلیغاتی

تسلط به عکاسی تبلیغاتی

  • تمرینات و درسهای این رشته را در رابطه با ابعاد سوژه‌ی مورد نظر تقسیم بندی کرد.
  • هر دانشجو باید بداند که اگر سوژه‌ی مورد نظر یک فضای شش متری دکور در پس زمینه‌ی خود دارد چه وسایل چه لنز و دوربین و چه نوع نوری لازم است.
  • این یک فکر کودکانه و غیر حرفه‌ای است که می توان با یک فلاش دستی و دوربین 135 عکس حرفه‌ای انداخت.

دانش و تمرینات ضروری در عکاسی صنعتی تبلیغاتی

  • یاد گیری و کاربرد نور و موارد مصرف هر کدام (اسپات- مستقیم- نرم)
  • کار با مقوای خاکستری 18٪ و یادگیری محاسبه‌ی حرفه‌ای نورپردازیها شناخت کامل کنتراست و هارمونی نور
  • شناخت کامل دوربین بزرگ و لنزهای آن در رابطه با نوع سوژه.
  • دانش شناخت فیلم‌های موجود، رنگ، کنتراست و ظهور آنها.
  • دقت و توجه کامل، به خواسته و سلیقه‌ی سفارش دهنده و نوع و محل مصرف عکس شما.
  • نوآوری و عدم کپی برداری از نمونه‌های مشابه با مطالعه‌ی کارهای بقیه عکاسان.
  • تمرین و سعی در گروهی کار کردن با طراحان و گرافیست‌های حرفه‌ای صنعتی تبلیغاتی

 

برگرفته از اگزیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *