عکاسی تبلیغاتی و دانستنی های آن

برای تهیه عکسهای تبلیغاتی حرفه ای موارد مختلفی را باید رعایت کرد. در این مطلب نکات مهم عکاسی تبلیغاتی همراه با نمونه عکسهای متعدد برای علاقمندان به این شاخه آموزش داده شده

زمان بندی

بعد از جلسه تبادل نظر با داشتن اطلاعات کامل از پروژه باید اقدام به برنامه ریزی و زمان بندی انجام سفارش کنید.تمامی موارد از قبیل مدت زمان ایده پردازی، زمان مناسب برای آماده سازی فضا و دکور عکاسی، زمان تهیه و یا دریافت اکسسوار از مشتری، مدت زمان نیاز برای عکاسی، و زمان مورد نیاز برای ویرایش و ارائه عکسها را در نظر بگیرید.

بررسی ابزار و وسایل مورد نیاز پروژه عکاسی

بعد از مرحله ایده یابی نیاز به بررسی تجهیزات، دکور و اکسسوار مرتبط با سوژه است.مثلا سفارش عکاسی از مواد غذایی رو در نظر بگیرید، ابتدا باید فضای مورد نیاز برای قرار گرفتن سوژه و اکسسوار در کادر را بررسی کنید.
این کار با در نظر گرفتن ایده های تایید شده انجام می شود.

انتخاب لنز مناسب، تعداد منابع نوری(فلاش) مورد نیاز، نوع دکور و لوازم مرتبط با سوژه از موارد بعدی این بخش است.مثلا برای عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی به دکوری نیاز دارید که تداعی کننده بخشی از یک آشپزخانه باشد. و یا برای عکاسی از ابزارآلات نجاری بخشی از یک  کارگاه چوب را باید صحنه پردازی کنید. همه اینها ایده شخصی هستند و بی شک با کمی تحقیق و بررسی شما ایده هایی خلاق تر دارید.

صحنه پردازی و چیدمان عکسهای تبلیغاتی

چیدمان سوژه، اکسسوار و سایر عناصر انتخاب شده در کادر از مراحل مهم عکاسی تبلیغاتی دکوراتیو است.
این بخش هم نیاز به تجربه و تخصص خاص دارد چرا که تاثیر زیادی بروی زیبایی و مفهوم عکس خواهد داشت. چیدمان عکس یا به اصطلاح دیزاین صحنه معمولا توسط دستیار عکاس که استایلیست هنریست انجام می شود. اما عکاس حرفه ای این بخش را خود با ظرافت و سلیقه انجام میدهد.

یک ترکیب بندی مناسب را می توان با تمرکز بر سوژه در همنشینی سایر عناصر ایجاد کرد.صحنه پردازی حرفه ای تاثیر مستقیم در انتخاب کادری خلاق و تولید عکسهای جذاب تبلیغاتی دارد.

در بسیاری از موارد انتخاب کادر عمودی باعث پویایی و جذابیت عکس می شود.اما گاهی کادرهای افقی  گزینه مناسب تر خواهد بود. تجربه گرافیکی عکاس یا بهره بردن از نظریات یک گرافیست  کمک می کند کادرهای قوی تری انتخاب کنید.

عکاسی از محصولات آرایشی و بهداشتی

اکسسوار عکسهای تبلیغاتی

در کنار فضا سازی نیاز به لوازم و اشیاء مرتبط با سوژه دارید که باید با حساسیت تمام انتخاب شوند.این لوازم که ارتباط کاربری با سوژه دارند به اکسسوار معروف هستند.اکسسوارها  تاثیر زیادی بروی زیبایی بصری و انتقال مفاهیم و ایده های عکسهای تبلیغاتی دارند.
اکسسوار هر سوژه متفاوت از دیگریست.

در حالت نرمال تهیه اکسسوار بعهده سفارش دهنده است، اما گاهی اوقات با پرداخت هزینه های مربوطه مسئولیت این بخش به عهده عکاس قرار می گیرد. قالب اوقات اکسسوارها  با هدف القاء مفهوم در عکس حضور دارند. فراموش نکنید جزئیات نقش موثری در زیبایی بصری عکس های تبلیغاتی دارند.

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

سبک و نوع نورپردازی در عکسهای تبلیغاتی بسیار متفاوت و خاص تر از عکاسی صنعتی است. نورپردازی صحیح یکی از مهمترین اصول عکاسی تبلیغاتی است.در عکاسی تبلیغاتی نورپردازی با توجه به ماهیت سوژه، ایده و فضای دکور انجام می شود.مثلا نورپردازی محصولات صبحانه با سبکی که تداعی کننده نور خورشید از پنجره باشد انجام می شود.
با اینکار در مخاطب حس و فضای صبحگاهی و زمان صرف صبحانه را تداعی می کنید.نورپردازی عکسهای تبلیغاتی تکنیک های مختلف و متعددی دارد. از این تکنیک ها بسته به ایده و مفاهیم مختلف عکسها می توان بهره گرفت.

 

تکنیک های عکاسی تبلیغاتی

یکی دیگر از نکات مهم عکاسی تبلیغاتی استفاده به جا از تکنیک ها برای نمایش خلاقیت مان است.با انتخاب دیافراگم های باز و استفاده از زاویه دید کم ارتفاع عمق میدان جذاب در عکسهای تبلیغاتی ایجاد کنید.این تکنیک باعث جلب توجه بیننده به بخش خاصی از عکس می شود.
استفاده از دیافراگمی بسته هم کمک می کند وضوح کاملی در تمام سطح عکس داشته باشیم.

استفاده از سرعت شاتر بالا برای ثبت اتفاقات اکشن و سریع خلاقیت در عکاسی را نشان می دهد.مثلا ثبت زمان پاشش نوشیدنی از لیوان به هنگام افتادن تکه های یخ به درون لیوان بسیار جذاب خواهد بود.نوردهی طولانی به منظور استفاده از تکنیک نقاشی با نور و ده ها تکنیک قابل اجرای دیگر روش هایی برای تهیه عکسهای تبلیغاتی متفاوت هستند.

استفاده از سه پایه و سیستم Tethering

  • استفاده از سه پایه یکی از نکات مهم عکاسی تبلیغاتی است که به اهمیت آن اشاره می کنیم.
  • با کمک سه پایه امکان عکاسی با تکنیک نوردهی طولانی را خواهید داشت.
  • سه پایه ابزاری مطمئن برای ثبت عکسهای تبلیغاتی شارپ است
  • سه پایه کمک می کند در انتخاب کادر و ترکیب تسلط بیشتری داشته باشید
  • با استفاده از سه پایه امکان استفاده از سیستم tethering رو خواهید داشت.
  • با استفاده از سه پایه امکان استفاده از تکنیک مولتی اکسپوژ را پیدا می کنید.
نحوه عکاسی از آسمان و نجوم

تاثیر رنگ در عکس های تبلیغاتی

رنگ در عکاسی تبلیغاتی نقش مهم و تعیین کننده ای برای جذابیت بخشیدن به عکس دارد.استفاده ی بجا از رنگهای جذاب یکی از نکات مهم عکاسی تبلیغاتی است.انتخاب عناصر رنگی مناسب و مرتبط در کنار سوژه کمک می کند عکسهای تبلیغاتی توجه مخاطبان را بیشتر جلب کنند.
همچنین استفاده از زمینه و پس زمینه های رنگی ایجاد قابی تحریک کننده برای نگاه عموم خواهد داشت.

عکاس تبلیغاتی باید اطلاعات کاملی از مفهوم وهارمونی رنگها در عکاسی داشته باشد.این اطلاعات کمک می کند اجزاء رنگی هر عکس را با توجه به مفهوم آن انتخاب کند. استفاده از رنگهای غیر مرتبط با سوژه و یا کانسپت باعث می شود عکس تولید شده تاثیر لازم را در تبلیغات برند نداشته باشد.

خلاقیت، ویژگی مهم عکس تبلیغاتی

خلاقیت یکی از نکات مهم عکاسی تبلیغاتی است که در آثار بسیاری از عکاسان کمتر به آن توجه شده.ماهیت عکسهای تبلیغاتی با خلاقیت همراه است و بعنوان وجه تمایز عکسهای صنعتی شناخته می شود.خلاقیت را در بخش های مختلف عکس تبلیغاتی می توان نشان داد.
از ایده و اجرا گرفته تا نورپردازی و ترکیب بندی همگی فضایی برای بروز خلاقیت دارند.

اما موثرترین خلاقیت ها، در بخش ایده پردازی اتفاق می افتد.یک ایده ناب و خلاقه با اجرایی حرفه ای باعث تولید عکسی ماندگار می شود که در آینده بعنوان نماد برند و حتی لوگوی یک کسب و کار در ذهن ها جا می افتد. پس برای موفقیت در عکاسی تبلیغاتی خلاقیت در سفارشات را فراموش نکنید.

 

آواتار parvazi

نویسنده: parvazi

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *