عکاسی دیجیتال در دندانپزشکی

عکس ها، همیشه بهتر از کلمات سخن می گویند! در حرفه ای مانند دندانپزشکی، چه برای دانشجویان و چه برای بیماران، ضرورت استفاده از عکس برای آموزش و توضیح آنچه رخ داده است اهمیت بیشتری پیدا می کند.

عکاسی دیجیتال در دندانپزشکی

مطب شما بعد از یک دوربین باکیفیت، باید مجهز به مجموعه مناسبی از رترکتورهای لب و گونه، آینه های اکلوزال و باکال باشد. وجود یک دستیار در کنار شما برای کار عکاسی می تواند کمک کننده باشد. عکس های شما به نوع کاری که میخواهید انجام دهید بستگی دارد. به عنوان مثال یک تصویر داخل دهانی معمولی نمی تواند بازتاب مناسبی از اکلوزال باشد! این درست شبیه این است که در هنگام فروش ماشین، فقط لاستیک سمت راست را نشان مشتری دهید!

برای تهیه مجموعه مورد نیاز تصاویر، لازم نیست مسیری دشوار و طولانی طی کنید. این کار می تواند سریع اتفاق بیفتد. این عکس ها قرار است در تشخیص بهتر و تکمیل سوابق بیمار ما را کمک کند. لازم است قبل از اقدام، با بیماران درمورد مناطق حساس احتمالی صحبت کنید و به آنها اطلاع دهید که در اثر وجود هوا روی دندان یا آینه، ممکن است صدایی ایجاد شود.

عکاسی دیجیتال در دندانپزشکی

فراموش نکنید که بیماران، شرکت کننده های اصلی عکس های شما هستند. رترکتورها را به طور صحیح در دهان آنها قرار دهید، در حالت معمول اپراتوری که دوربین دارد، در سمت چپ بیمار می ایستد و اپراتوری که آینه و کنترل کننده های هوا را در دست دارد، در سمت راست او. عکاس روی عکسبرداری تمرکز می کند و دستیار، صحیح قرار گرفتن رترکتور و خشک بودن محل و عدم وجود حباب های بزاق روی آن را چک می کند(این حباب ها روی تصاویر ظاهر می شوند).

عکاسی دیجیتال در دندانپزشکی

هنگام گرفتن عکس های کوچکتر اکلوزالی، لازم است بیمار رترکتورها را عمودی نگه دارد. این کار به شما اجازه می دهد که فضای بیشتری را جهت قرار دادن آینه داشته باشید و در نتیجه کار را آسان تر می کند. به خاطر داشته باشید که شما نباید به سمت بیمار حرکت کنید بلکه او باید به سمت شما حرکت کند. سر و چانه او را بالا و پایین کنید و در مواقع لزوم صندلی را حرکت دهید. برای کنترل بیشتر، می توانید پای خود را روی صندلی بیمار قرار دهید.

عکاسی دیجیتال در دندانپزشکی

توصیه می شود پس از گرفتن عکس های موردنطر، crop و rotate مورد نیاز را بلافاصله انجام دهید و هرچیزی که نمی خواهید در عکس باشد کات کنید. پس از همه این مراحل، عکس ها را برای پرینت آماده کنید. می توان قبل از آن، عکس را برای نمایش روی مانیتور یا دسکتاپ آماده کرد و با بیمار درموردش بحث نمود. آنها اصولا می پرسند: اینها دندان های من هستند؟! اینکار آنها را به وجد می آورد و شما را به عنوان یک دندانپزشک قهرمان در ذهن ها ماندگار می کند!

 

برگرفته از دندال

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *