عکاسی مینیمالیستی و توضیحات و چند نکته مهم

عکاسی مینیمالیستی از مفهوم مینیمالیسم در هنر الگو می گیرد. مینیمالیسم نوعی سبک هنری است که بسیاری از هنرمندان قرن بیستم از آن استفاده می کردند. از منظر هنری، مینیمالیسم به شدت به سادگی وابسته است. یک اثر مینیمالیستی از حداقل میزان عناصر مرتبط با ترکیب بندی مانند شکل، رنگ و خط تشکیل می شود.

هدف هنر مینیمالیستی، یا عکاسی مینیمالیستی معمولاً یکی از موارد زیر است: انتقال یک مفهوم یا ایده، برانگیختن یک واکنش احساسی یا به وجود آوردن یک تجربه ی بصری منحصر بفرد. در یک عکس مینیمالیستی عناصر مرتبط با ترکیب بندی بایستی در حداقل میزان خود ظاهر شوند. هر آنچه هم که در قاب باقی می ماند باید برای انتقال ایده ی کلی، یا نمادگرایی عکس ضروری باشد.

مانند هر یک از سایر سبک های عکاسی، عکاسی مینیمالیستی نیز با چالش های خاص خودش مواجه است. علت اصلی هم این است که مینیمالیسم بر پایه حفظ سادگی بنا شده است. حذف تمامی عناصر یک ترکیب بندی به جز عناصر لازم و متمرکز شدن روی تعداد محدودی عنصر می تواند امر چالش برانگیزی باشد. مینیمالیسم شما را وادار می کند تا با دیدی متفاوت به جهان نگاه کنید. علاوه براین شما را به چالش می کشد تا به آن سوی چیزهای آشکار نگاه کنید تا به فرصت های عکاسی پنهان دست پیدا کنید.

عکاسی مینیمالیستی و توضیحات و چند نکته مهم

1_یاد بگیرید ببینید

پیرامون ما پر است از فرصت های مناسب عکاسی، اما ندیدن آنها خیلی آسان است. اولین گام در راه کسب مهارت در عکاسی مینیمالیستی این است که یاد بگیرید متفاوت و خارج از چهارچوب فکر کنید و به دنبال فرصت های پنهان باشید. وقتی با دوربین خود در فضای آزاد هستید، به دنبال فضاهای باز، قسمت های رنگی روشن، طرح ها یا خطوط هندسی جالب و سوژه هایی باشید که به تنهایی مقابل یک پس زمینه ی ساده قرار گرفته اند. تمامی این موارد فرصت های فوق العاده ای برای عکاسی مینیمالیستی به شمار می روند.

2_سادگی را حفظ کنید

همانطور که قبلاً هم شنیده اید در عکاسی مینیمالیستی و به طور کلی مینیمالیسم، اصل هر چه کمتر بهتر برقرار است. در عکاسی مینیمالیستی، عکاس سعی می کند ببیند چه میزان از عناصر یک ترکیب بندی را می تواند حذف کند، بی آنکه ترکیب بندی مورد نظر تأثیر خود را از دست بدهد. یادتان باشد در ترکیب بندی هایتان سادگی را حفظ کنید و ترکیب بندی قدرتمندی داشته باشید. در عکاسی مینمیالیستی، هرچه تصویر برجسته تر و چشم گیر تر باشد، بهتر است. هدف شما این است که تنها اطلاعاتی را در تصویر بیاورید که برای انتقال مفهوم تان ضروری هستند.

3_ترکیب بندی قدرتمندی خلق کنید

درست است که گفتیم عکاسی مینیمالیستی بر پایه ترکیب بندی های ساده ایجاد می شود، اما لازم نیست این ترکیب بندی ها خسته کننده باشند. در واقع در عکاسی مینیمالیستی جای بسیاری برای خلاقیت به خرج دادن وجود دارد. مسئله ی چالش برانگیز این است که مفهوم مینیمالیست را به کار ببندید و تمامی جزئیات غیرضروری و مزاحم را از عکس خارج کنید. به این ترتیب است که تمامی توجه بیننده به مفهوم یا سوژه ی عکس معطوف می شود.

4_خطوط راهنمای پررنگ

در هنر به طور کلی و در عکاسی به طور خاص، استفاده از خط نوعی تکنیک ترکیب بندی رایج است که از آن برای جلب توجه بیننده به یک ترکیب بندی مشخص، یا انتقال حس عمق یا فاصله استفاده می شود. در عکاسی مینیمالیستی، خطوط پررنگ نقش مهمی در ترکیب بندی ها ایفا می کنند. خطوط می توانند نشانه ی انزوا، جدایی، ارتباط، فاصله، نزدیکی یا عمق باشند. خطوط پررنگ عمودی یا افقی می توانند به عنوان یک عنصر مرکزی نیز عمل کنند و ساختار مستحکمی به ترکیب بندی بدهند.

عکاسی مینیمالیستی و توضیحات و چند نکته مهم

5_طرح های هندسی

هنگام ترکیب بندی برای عکس های مینیمالیستی به دنبال طرح های هندسی باشید. یکی از بهترین محل ها برای پیدا کردن طرح های هندسی، ساختمان ها هستند. اغلب اوقات در بناهای مختلف دیواره هایی کامل از طرح های هندسی پیدا می کنید که می توانید از آنها در عکس هایتان بهره بگیرید. در راه پله ها، نیمکت های پارک، پل ها، پنجره ها و دیوارهای آجری نیز می توانید طرح های هندسی جالبی پیدا کنید.

6_فضای منفی

فضای منفی همان جای تنفس ارزشمندی است که یکی از بخش های ضروری عکس های مینیمالیستی به شمار می رود. به دنبال فضاهای منفی، دیواره های رنگی و پس زمینه های ساده باشید که آنها را در عکس هایتان به کار بگیرید. زاویه ی عکس هایتان را رو به بالا تغییر دهید و از آسمان آبی به عنوان یک پس زمینه ی ساده استفاده کنید یا از سوژه هایتان مقابل دیوار عکاسی کنید. در هر صورت حواستان باشد که فضای منفی زیادی در عکس هایتان داشته باشید.

7_کنتراست

هنگامی که می خواهید یک واکنش حسی در بیننده برانگیزید، کنتراست به یکی از مهم ترین ویژگی های عکس تبدیل می شود. بین رنگ ها، سایه ها، طرح ها، شکل ها و حتی ایده ها کنتراست ایجاد کنید. این شیوه ی مؤثری است تا بتوانید نوعی تنش در ترکیب بندی ایجاد کنید که توجه بیننده را به خود جلب کند و او را به فکر وادارد. ایجاد کنتراست حتی می تواند در انتقال مفهوم نیز کاربرد زیادی داشته باشد.

عکاسی مینیمالیستی و توضیحات و چند نکته مهم

8_بافت

استفاده ی مناسب از رنگ و بافت های جالب هر دو از عناصر مهم عکاسی مینیمالیستی هستند. حتی در بعضی از ترکیب بندی های مینیمالیستی از بافت به عنوان عنصر اصلی استفاده می شود. سعی کنید با استفاده از نور، بافت ها، رنگ ها و کنتراست را برجسته تر کنید. هدف شما این است که عکسی ثبت کنید که بیننده تقریباً بتواند آن را احساس کند.

9_تیرگی و روشنایی

هرچقدر از اهمیت نورپردازی در عکاسی مینیمالیستی بگوییم باز هم کم گفته ایم! هم نور و هم سایه هر دو می توانند در خلق عکس های مینیمالیستی به کار گرفته شوند. سعی کنید به دنبال فرصت هایی باشید که در آنها نور، رنگ ها یا بافت های منظره را برجسته تر کند. یا به دنبال سایه های تیره باشید تا از آنها به عنوان یکی از بخش های مرکزی ترکیب بندی تان استفاده کنید.

10_قصه بگویید

عکاسان مینیمالیست سعی می کنند با کمترین جزئیات ممکن مفهومی را منتقل کنند، یک تجربه ی بصری منحصر بفرد ایجاد کنند یا قصه ای را روایت کنند. با به کار بستن یک سوژه ی جالب، عناصر مناسب و نورپردازی و زوایای صحیح می توانید عکسی خلق کنید که قصه ای را روایت کند. عکس های این چنینی کمک می کنند تا بیننده بتواند آن لحظه را اجمالاً تجربه کند. به خاطرداشته باشید، عکس های ساده اگر ترکیب بندی مناسبی داشته باشند می توانند تأثیر قدرتمندی روی مخاطب بگذارند.

دفعه ی بعد که با دوربین خود به فضای باز می روید، به دنبال فرصت باشید تا عکس هایی ساده و قدرتمند خلق کنید. اینکه یاد بگیرید فرصت های طلایی پنهان را که سایرین پیدا نمی کنند بیابید، چالش فوق العاده ای است که بسیار هم سرگرم کننده است.

به کار بستن دیدگاه مینیمالیستی در سبک عکاسیتان باعث می شود عکس هایتان جان دوباره ای بگیرند. همچنین کمک می کند تا از لحظات عادی و روزمره عکس هایی منحصر بفرد و هنری خلق کنید.

خودتان را به چالش بکشید و از امتحان کردن چیزهای جدید ترس نداشته باشید. مینیمالیسیم سبک به شدت سابجکتیوی است و در معرض تفاسیر گوناگون قرار دارد، پس اگر دیگران نگاهی دقیقاً مشابه نگاه شما نداشتند نگران نشوید. فقط یادتان باشد تا از منحنی یادگیری لذت ببرید و اوقات خوشی را سپری کنید.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *