هدفهای عکاسی فیلم

۱- نصب عکسها در ویترین بیرون سینما. رسالت عکسهای ویترین کشاندن مردم به سینما برای دیدن وفروش فیلم است. به همین دلیل عکسها بیشتر سطحی واز ستارها و صحنه های جذاب و اغلب اکشن فیلم انتخاب می شود.

۲- استفاده در تبلیغات فیلم  مثل پوستر.  پلاکارد. برشور. اینترنت وپروندههای احتمالی فیلم در جشنوارهها یا بازارهای فیلم

۳- چاپ در مطبوعات چه به قصد نقد .معرفی.خبر یا گزارش وچه به عنوان تبلیغ

دیگر بخشهای کار عکس فیلم

-عکاسی از لوکیشن ها جهت انتخاب وبررسی لوکیشن توسط تیم سازنده بخصوص در فیلمهای مستند

– عکاسی هنگام گریم یا تست گریم بازیگران

– عکاسی از پشت صحنه که جنبه یادگاری و یا سندیت ساخت فیلم رادارد وگاه در کتاب  نشریات وبرشور جشنوارها هم چاپ میشود.

عکاس فیلم اغلب توسط تهیه کننده یا کارگردان انتخاب میشود.

زیبایی کار عکاس تنها به توانایی و قوه خلاقه او بستگی ندارد بلکه عواملی چون نورپردازی مدیر فیلمبرداری .پیچیدگی کار کارگردان. طراحی رنگ صحنه بوسیله طراح صحنه.هم در زیبایی عکسها موثرند.

یکی از  نکته های مثبت در ثبت عکسها آشنایی عکاس به فن سینما واصول فیلمسازیست .

خواندن فیلمنامه. آشنایی به دکوپاژ فیلم(تصویرسازی.اندازه وتایم نما). وحتی باتوجه به تجربه خودم در تدوین وصداگذاری چند فیلم کوتاه.آشنایی به تدوین در حین کار به عکاس در شناخت صحنه هایی که  ویژگیهای خاص به لحاظ مضمون ومحتوا راداردوبهتر کلیت فیلم را به مخاطب منتقل می کند  کمک می کند.

در مجموع سخنان عکاسان باتجربه فیلم  عکاس خلاقیتش را بیشتر در انتخاب لحظهء مناسب میتواند نشان دهد. لحظه ای که حس بازیگر در ترکیب با عوامل صحنه چون نور ورنگ به اوج خود میرسد.

مشکلات  عکاسی فیلم

– تحمیل یکی بودن زاویه عکاس با دوربین فیلمبرداری توسط بعضی کارگردانها

– عدم امکان عکاسی همزمان با فیلمبرداری به دلیل صدای شاتر در صدابرداری همزمان فیلم.

دراین صورت عکاس مجبوراست در زمان تمرین یاپس ازضبط بادرخواست تکرار بازی هنرپیشگان عکاسی کند که این خود باعث میشود که حس اولیه موجود در هنگام ضبط در عکسها نباشد.

– یکی از مشکلات عمده سینمای ایران برخورد بافرهنگ بصری عامه مردم عادی است.مردم راهنوز عادت نداده اند نگاه عامشان رابه نگاه هنری وعکاسانه سوق دهند واین جفای موثرین فیلم و عکاسان فیلم در حق خودشان است. تاکید تهیه کننده وکارگردان برستاره های  سینماو صحنه های اکشن و…که القاء جذابیت برای جذب مخاطب است قدرت ریسک در انتخاب عکسهای هنری ودرونگراتر را گرفته است.

نکته های کاربردی در عکاسی ماکرو

در اروپا برخلاف فرهنگ بصری ما حتی با وجود صحنه های اکشن وپرتحرک در فیلم از عکسهای درونگرای شخصیتهای فیلم استفاده می کنند.

– مشکل دیگر نام عکاس است . جمله معروف که عکس بدون نام عکاس بی هویت است در فرهنگ سینمایی ما بی اهمیت جلوه داده شده است حتی نام گرافیست پوستر فیلم گاه پررنگ تراست  از عکاس فیلم  که عکسهاییش پوستر را شکل داده.

فرق عکاسی فیلم در هالیوود وایران

تفاوت مثل پیکان و شورلت کلاس‌‌‌ ‌بی است

در هالیوود عکاسی از فیلم توسط سه عکاس با سه دوربین انجام میشود

یک عکاس مخصوص عکاسی برای پوستر فیلم است که بادوربینهای قطع بزرگ عکاسی می کند.

تعداد عکسهای گرفته شده محدود است چون قبل از عکاسی پوستر طراحی شده وعکاس از نماهایی که باید عکاسی کند کاملا مطلع است.

عکاس دوم  وظیفه عکاسی از صحنه را دارد واین کار با دوربینهای بی صدا انجام میشود وعکاس این قابلیت را دارد که همزمان با فیلمبرداری وصدابرداری از صحنه عکاسی کند.

عکاس سوم کار عکاسی از پشت صحنه و مراحل تولید فیلم را برعهده دارد.

عضویت در انجمن عکاسان فیلم ایران : باعکاسی از دو فیلم سینمایی ونمایش عکسها در ویترین سینما امکانپذیر است.

برای شرکت در مسابقه عکس جشنواره فجر: عکسها باید در ویترین سینما نمایش داده شده باشد واز میان عکسها چهار عکس برای شرکت در مسابقه انتخاب میشود.