عکس پرتره حرفه ای و چند نکته مهم درباره موفقیت در آن

عکاسی پرتره یکی از لذت بخش ترین سبک های عکاسی هست . قرار نیست توی این مقاله در مورد اینکه عکاسی پرتره چیست با هم حرف بزنیم . بلکه در مورد نکاتی صحبت خواهیم کرد که میتونه به عنوان یک آموزش عکاسی پرتره برای شما باشه . نکاتی از شما یک عکاس پرتره حرفه ای میسازه . من در این مقاله به شما 14 رمز موفقیت در عکاسی پرتره رو خواهم گفت که باعث میشه شما در عکاسی پرتره یک حرفه ای بشید و عکاسی پرتره حرفه ای هم انجام بدید.

عکس پرتره حرفه ای و چند نکته مهم درباره موفقیت در آن

 

1 استفاده از جبران نوردهی (exposure compensation)

سیستم اندازه‌گیری دوربین شما نقش حیاتی در گرفتن عکس بازی می‌کند. به‌ طور کلی این سیستم مشخص می‌کند که چه مقدار نور برای نوردهی صحیح باید از داخل دوربین کند. اگرچه این سیستم بسیار باهوش می‌باشد، اما در امکان تشخیص نادرست نیز وجود دارد. سیستم مذکور برای تشخیص نور از الگوریتم میانگین‌گیری استفاده می‌کند که رنگ‌های میانی (midtone) را در در می‌گیرد.

زمانی که شما شروع به عکاسی پرتره حرفه ای می‌کنید، رنگ روشن پوست به سادگی می‌تواند دوربین را به اشتباه بیندازد و عکس به‌صورت کم نور گرفته شود. این مشکل بیشتر در مواردی رخ می‌دهد که شما عکاسی از کل صورت را انجام می‌دهید و یا زمانی که رنگ سفید زیادی در صحنه وجود دارد. این مشکل به سادگی با افزایش جبران‌سازی نور به 1+ ویا بالاتر درست می‌گردد.

2 دیافراگم در عکاسی پرتره

در عکاسی پرتره حرفه ای بهتر است با دیافراگم باز عکاسی کنید (عدد دیافراگم هر چه کمتر بهتر) تا عمق میدان کمی را ایجاد نمایید . و پس‌زمینه نیز محو یا فلو گردد. همچنین، عکاسی در حالت تقدم دیافراگم (aperture priority) نیز گزینه مناسبی برای کنترل عمق میدان خواهد بود.

عکاسان حرفه‌ای از لنزهایی با دیافراگم خیلی باز (عدد دیافراگم در حدود 1.4 تا 2.8) برای محو کردن پس‌زمینه‌ی سوژه استفاده می‌کنند . که تأثیر بسیار شگرفی بر عکاسی شما دارد.

3 سرعت شاتر در عکاسی پرتره

یکی دیگر از پارامترهای نورسنجی در دوربین ، سرعت شاتر می‌باشد که مدت زمان نوردهی را مشخص می‌کند. یک قانون عمومی برای اطمینان از عکاسی خوب تعیین سرعت شاتر بالاتر از فاصله‌کانونی است. برای مثال، زمانی که فاصله کانونی 200 میلیمتر است، استفاده از سرعت شاتر 1/250 ثانیه یا سریعتر می‌تواند تضمینی بر عکاسی مناسب باشد.

با توجه به این قانون برای لنزهای واید با فاصله کانونی 18 میلیمتر، سرعت 1/20 ثانیه مناسب است. با کاهش سرعت شاتر، احتمال لرزش در تصویر افزایش پیدا میکند و نیاز است تا لرزشگیر دوربین یا لنز خود را روشن نمایید.

4 ایزو (iso) را افزایش دهید

به دلیل اهمیت وضعیت بدن و صورت سوژه‌های عکاسی در پرتره نیاز است تا با سرعت شاتر بالا عکاسی نمود. برای مثال در یک عکس سوژه پلک می‌زند یا وضعیت صورت او عوض می‌شود که می‌تواند عکس را خراب کند. برای همین در سرعت‌های بالای شاتر باید از جبران‌سازی ایزو کمک گرفت تا حرکات سوژه‌ها ثبت نگردد. برای مثال ایزو 100 تا 400 مناسب است. در محیط‌های کم‌نور ایزو تا 1600 یا 3200 هم بالا خواهد رفت که باعث ایجاد نویز در تصویر می‌شود. بهتره بدونید که وجود نویز بهتر از یک عکس تار و بی‌مصرف است.

5 انتخاب لنز برای عکاسی پرتره حرفه ای

انتخاب لنز تأثیر شگرفی بر عکاسی پرتره حرفه ای دارد. استفاده از لنزهای واید برای این سبک از عکاسی توصیه می‌شود چون لنزهای با زاویه‌ی کم، سوژه را بلندتر نشان می‌دهند. یادتان نرود که نباید به سوژه زیاد نزدیک شوید چون باعث اعوجاج در عکس خواهد شد.

6 ترکیب بندی خلاقانه در عکاسی پرتره

تنبل نباشید و ترکیب‌بندی های خود را پیاده‌سازی کنید. اغلب اوقات عکاسان عقب می‌ایستند و به بهترین وضعیت ممکن که دربردارنده‌ تمام جوانب باشد فکر می‌کنند. یکی از تکنیک‌ها پر کردن کادر با زوم کردن است. همچنین، قرار دادن سوژه در یک طرف کادر در حالی که نگاه آن به سمت داخل کادر می‌باشد از روش‌های بسیار خوب به‌شمار می‌آید. برای کاهش عمق میدان نیز می‌توان دیافراگم را بازتر نمود.

7 با سوژه تعامل داشته باشید

اگر سوژه شما احساس راحتی نمی‌کند، در این صورت عکس‌های شما خوب از آب در نمیاد. پس برای ایجاد فضای دوستانه تلاش کنید. برای مثال یک فنجان قهوه یا صحبت درباره ایده‌هایتان می‌تواند گزینه خوبی باشد.زمانی که عکاسی آغاز می‌شود، به سوژه جهت بدهید (ساکت نباشید). پوزیشن‌های عکاسی را به سوژه خود بگوید. به‌طور کلی به سوژه خود درباره‌ی همه‌ی موارد اطمینان بدهید.

8 از رفلکتور یا بازتاب‌کننده استفاده نمایید

سریع‌ترین راه برای اینکه سوژه خود را روشن‌تر نمایید، استفاده از یک رفلکتور است. در عکاسی‌های داخل رفلکتور را نزدیک پنجره قرار دهید و برای عکاسی‌های محیط باز برای بازتاب نور در پشت سوژه برای کاهش سایه‌های کاذب استفاده نمایید.

بسیاری از رفلکتورها دو طرفه هستند ویا دارای کاور جداشونده می‌باشند. بنابراین، بهترین انتخاب، سطوح سفید، نقره‌ای و طلایی برای بازتاب خواهد بود. از سطوح سفید رفلکتورها می‌توان بجای دیفیوزر برای توزیع نور استفاده کرد. در صورتی که مشکل مالی دارید می‌توانید از یک ورق سفید بزرگ با پوشش فویل برای بازتاب نور استفاده کنید.

9 به فوکوس دوربین دقت کنید

زمانی که از دیافراگم باز استفاده می‌کنید، عمق میدان به شدت کاهش می‌یابد و این موضوع فوکوس شما را دچار مشکل می‌کند چون در زمان فوکوس بر روی صورت سوژه ممکن است چشم‌ها صاف و واضح باشد اما بینی سوژه محو و فلو گردد. بهترین نقاط فوکوس شامل چشم‌ها در کادرهای بسته و پیشانی در کادرهای باز می‌باشد. برای استفاده از فوکوس اتوماتیک دوربین، می‌توان دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و نقطه فوکوس را بر روی چشم یا پیشانی قرار دهید.

 

 

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *