معرفی تجهیزات لازم و نکات ضروری عکاسی زیر آب

عکاسی زیر آب چیست ؟
عکاسی زیر آب فرایند عکس گرفتن در زیر آب است. این کار معمولا در حین غواصی به وسیله تجهیزات مخصوص و دوربین های ضد آب انجام می شود. عکاسی در زیر آب همچنین می تواند به عنوان یک فرم هنری و روشی برای ثبت داده ها طبقه بندی شود. تصویربرداری موفقیت آمیز در زیر آب معمولا به کمک تجهیزات و با تکنیک های تخصصی انجام می شود.

با این حال عکاسی زیر آب فرصت های عکاسی هیجان انگیز و نادری را ارائه می دهد. شاید حیواناتی همچون ماهی ها و پستانداران دریایی سوژه هایی عادی باشند، اما عکاسان بعضا به دنبال سوژه هایی نظیر کشتی های غرق شده، غارهای دریایی، بی مهرگان، جلبک های دریایی و ویژگی های زمین شناسی زیرآب هستند. شما می توانید اصول عکاسی زیر آب را با شرکت در دوره های یک آموزشگاه عکاسی فرا بگیرید.

معرفی تجهیزات لازم و نکات ضروری عکاسی زیر آب

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی در زیر آب

دوربین ضد آب

مانند دوربین های عکاسی که در مقاله راهنمای خرید دوربین عکاسی به آنها پرداختیم و راجع به انواع آنها صحبت نمودیم، دوربین های ضد آب نیز انواع مختلفی دارند که می توانید از بین آنها مورد مناسب را انتخاب کنید. آنچه مهم است این است که دوربینی که شما انتخاب می کنید ضد آب و مقاوم باشد. شما می توانید یک دوربین ضد آب کامپکت و یا یک دوربین با وضوح بالاتر نظیر DSLR و یا دوربین های بدون آینه را انتخاب کنید.

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید این است که آیا شما مایل به عکاسی با تنظیمات دستی هستید یا خیر. از آنجا که عکاسی در زیر آب می تواند طولانی مدت باشد، ممکن است دوست داشته باشید دوربین شما تا حد امکان سبک و کم حجم باشد. دوربین های کوچکتر نه تنها راحت تر حمل می شوند، بلکه در زیر زیر آب نیز فرآیند عکاسی را آسان تر می کنند.

محفظه محافظ دوربین

به دلیل فشار آب و شوری آب دریا، محفظه محافظ دوربین، دومین وسیله مهم مورد نیاز شماست. برای درک اهمیت این محافظ، فقط به این فکر کنید که چقدر مایه تاسف و نا امیدی است اگر شما یک دوربین زیر آب گران قیمت تهیه کرده باشید و به دلیل سهل انگاری در حفاظت از آن خیس شود و از کار بیفتد. حتی اگر دوربین شما ضد آب باشد باید از این محافظ که جنسی از پلی کربنات و یا ترکیبی از پلی کربنات و آلومینیوم دارد، استفاده کنید تا ریسک خطر خیس شدن دوربین و ورود آب به سیستم دوربین را کاهش دهید.

لنزهای ماکرو و زاویه باز

برای عکاسی در زیر آب به طور معمول به دو نوع لنز ضد آب نیاز دارید: یک لنز ماکرو و یک لنز زاویه باز. مهمترین نکته ای که در عکاسی در زیر آب باید بدانید این است که سعی کنید تا حد ممکن به موضوع خود نزدیک شوید. لنزهای ماکرو که فاصله کانونی آنها بین 60 تا 100 میلی متر است برای مبتدیان مناسب است. اما اگر یک عکاس حرفه ای هستید، می توانید از لنزهای 100 میلی متری یا 105 میلی متری استفاده کنید. خوشبختانه لنزهای ماکرو و زاویه بازپاسخگوی نیاز شما برای عکاسی زیر آب هستند، فقط قبل از هر چیز مطمئن شوید که آنها با دوربین شما سازگار باشند.

فیلترهای تصحیح کننده رنگ

حتی وقتی از پشت نور خورشید در زیر آب عکس می گیرید، می فهمید که تصاویر شما کمی آبی یا سبز به نظر می رسند. در این حالت می توانید از فیلترهای تصحیح کننده رنگ استفاده کنید. این فیلترها معمولا درست در كنار لنز شما (در جلو یا پشت) برای اضافه كردن رنگ و كاهش طول موج رنگ های دیگر قرار می گیرند تا شما بتوانید تصویری دقیق تر را به دست آورید. چندین فیلتر رنگ وجود دارد که می توانید بسته به نیاز دوربین و تصویربرداری خود از آنها استفاده کنید، اما متداول ترین آنها فیلترهای قرمز است که به تصویر شما رنگی گرمتر می دهد. هنگام عکسبرداری با نور طبیعی، بهترین زمان استفاده از فیلترهای رنگی است، بنابراین فلاش خود را خاموش کنید، زیرا نور باعث می شود رنگهای واقعی سوژه شما بازگردد و اثر فیلتر را بی فایده کند.

فلش زیر آب یا استروب

حتی اگر در حال شنا در آب های شفاف باشید، تاریک بودن و کمبود نور یکی از چالش های عکاسی زیر آب است. راه حل این است که از یک فلاش زیر آب یا استروبی استفاده کنید که بتوانید آن را به دوربین خود متصل کنید. اگر در حال عکاسی با یک لنز زاویه باز هستید، بهتر است که از دو استروب استفاده کنید. چند عدد استروب خوب و مقرون به صرفه که برای دوربین شما مناسب است تهیه کنید تا فرآیند عکاسی شما آسان شود.

معرفی تجهیزات لازم و نکات ضروری عکاسی زیر آب

فوکوس نور

هنگام خرید تجهیزات روشنایی، فوکوس نور را فراموش نکنید. این قطعه از تجهیزات روشنایی زیر آب به گونه ‌ای طراحی شده است که به شما کمک می کند سوژه و صحنه خود را بهتر ببینید تا بتوانید درست قبل از گرفتن عکس، به راحتی روی سوژه میزان نور را افزایش دهید. چراغ های فوکوس معمولا مانند چراغ های معمولی به نظر می رسند. آنها یک زاویه پرتو بسیار باریک ایجاد می کنند و در حدود 300 لامپ روشنایی نور تولید می کنند. مطمئن باشید که چراغ های فوکوس شما نیز از درجه عمق مناسبی برخوردار بوده و از مقاومت در برابر خوردگی برخوردار هستند تا بتوانند آب دریا را تحمل کنند.

کابل های همگام سازی و کابل های فیبر نوری

از کابل های فیبر نوری و کابل های همگام سازی برای اتصال بندهای شما به محفظه دوربین استفاده می شود. این کابل ها اساسا به عنوان اتصال بین دو قطعه مهم عمل می کنند تا در همان لحظه که روی شاتر کلیک می کنید، فلاش شما خاموش شده یا روشن بماند. این موارد مخصوصا در عکاسی زیر آب مورد نیاز است زیرا نمی توانید به ارتباط رادیویی بی سیم اعتماد کنید. مهم است که با سازنده دوربین خود صحبت کنید تا بدانید انواع کابل های مرتبط با دوربین شما چیست.

باتری های قابل شارژ

نیازی به گفتن نیست، شما به چندین باتری قابل شارژ برای عکاسی زیر آب نیاز دارید. باتری هایی که برای دوربین، استروب و حتی فوکوس نور شما استفاده می شوند. فقط مطمئن شوید که باتری های که با خود می برید سازگار با محیط زیر آب باشند.

کارت های حافظه

پس از تکمیل تجهیزات خود، تنها کافی است کارت های حافظه را نیز با خود همراه کنید. در محیط زیر آب هر لحظه ممکن است فضای ذخیره سازی شما به اتمام برسد، پس حتما چند کارت اضافی 8 یا 16 گیگابایتی، ترجیحا از برندهای های معتبر مانند Sandisk و Transcend را همراه خود داشته باشید.

نکات و موارد مهم عکاسی زیر آب

1- مهارت غواصی را بیاموزید

از آنجا که عکاسی در زیر آب غالبا هنگام غواصی انجام می شود، مهم است که عکاس به اندازه کافی مهارت غواصی داشته باشد تا از خطرات احتمالی در امان بماند. در زیر آب امکان مواجهه با شرایط نامناسب مانند جریان های سنگین، جریان جزر و مد یا دید ضعیف وجود دارد. عکاسان زیر آب باید توانایی مقابله با این شرایط را داشته باشند و بتوانند از خود و تجهیزات همراهشان در برابر این ناملایمات محافظت کنند.

2- در آب های کم عمق بمانید

برای گرفتن بهترین عکس ها در زیر آب، برای شروع در آب های کم عمق و در جایی که نور خورشید به کل ستون آب نفوذ می کند، بمانید. هرچه در عمق کمتری باشید، نور بیشتری به آب جذب می شود و رنگ های طبیعی و واقعی تری را برای شما فراهم می کند. در صورت عدم وجود استروئید، آب های کم عمق بهترین مکان برای شروع عکاسی زیر آب است

معرفی تجهیزات لازم و نکات ضروری عکاسی زیر آب

3- به سوژه خود نزدیک شوید

شاید یکی از نکات مهم در مورد عکاسی زیرآب، نزدیک شدن به سوژه باشد. حتی اگر لنزهای قدرتمندی دارید که عکاسی از راه دور را برای شما آسان می کند، اما بد نیست بدانید که آب 800 برابر از هوا متراکم تر است و هرچه فاصله شما با سوژه بیشتر باشد، طول موج های آبی و سبز بیشتری در تصاویر شما ثبت می شود و می تواند کیفیت تصاویر شما را تحت تاثیر قرار دهد. نزدیک شدن به سوژه، به شما این امکان را می دهد تا جزئیات را با وضوح بیشتری ثبت کنید.

4- سرعت شاتر را تنظیم کنید

تنظیم سرعت شاتر دوربین همیشه مسئله ای دشوار در عکاسی در زیر آب است. اگر شاتر را با سرعت کمتری تنظیم کنید، نور بیشتری دریافت خواهید کرد، اما سوژه های شما مبهم خواهد بود. سرعت بالاتر شاتر نیز باعث مسدود شدن دید و ضبط جزئیات می شود و منجر به ایجاد یک پس زمینه تاریک می شود که برخی از عکاسان آن را نامطلوب می دانند. استفاده از یک تنظیمات ISO و سرعت شاتر متوسط، باعث می شود نور محیط به اندازه کافی و بدون تار شدن سوژه ثبت شود.

5- هنگام طلوع خورشید عکس بگیرید

در هنگام طلوع خورشید و در حالی که نور خورشید مستقیما به سمت زیر آب می تابد، از نور طبیعی نهایت استفاده را ببرید. در طول روز و هنگام غروب که نور خورشید زاویه دار است، نور از سطح آب دور می شود و تنها بخشی از نور وارد آب می شود. پس برای گرفتن بهترین عکس ها ساعات اولیه صبح را در عکاسی زیر آب فراموش نکنید.

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *