مقاله مهم در رابطه با عکاسی انتزاعی

این سبک عکاسی یک سبک عمومی است که از عکاسی منظره تا پرتره را در بر می‌گیرد. برخی اوقات گرفتن یک عکس انتزاعی بهترین راه برای انتقال احساساتی که می‌خواهید است؛ البته در برخی موارد نیز عکس شما را خالی از محتوای حیاتی می‌کند. در این مقاله به شما نکات و ایده‌هایی را آموزش می‌دهیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین عکس‌های انتزاعی را بگیرید.

مقاله مهم در رابطه با عکاسی انتزاعی

قبل از هر چیزی در عکاسی انتزاعی باید به این سوال پاسخ دهیم : هنگامی که سوژه را حذف کنید چه چیزی باقی می‌ماند؟

به جز صحنه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید اجزای بسیار زیادی یک عکس را تشکیل می‌دهند. مطمئنا مهم‌ترین بخش یک عکس، اجزا غیرقابل لمس آن می‌باشد. چیزهایی مانند ترکیب‌بندی، حالات و احساسات عکس.

مطمئنا سوژه شما تحت تاثیر این متغیرها قرار می‌گیرد. در صورتی که از یک زوج خندان در یک عروسی عکس بگیرید، به احتمال زیاد مود عکس شاد و دلپذیر خواهد بود. البته برای گرفتن عکس‌های شاد و دلپذیر همیشه لازم نیست از عروسی عکاسی کنید.

بنابراین مود هر عکس کاملا انعطاف‌پذیر است و لزوما بسته به یک سوژه خاص نیست. با این وجود، هنگامی که تصاویر انتزاعی می‌گیرید احتمال خیلی زیادی وجود دارد که بخش مهمی از عکس را از بین ببرید که در بسیاری از اوقات ممکن است این قسمت خیلی مهم باشد.

از این رو هیچ توجیهی ندارد که در هنگام امضا شدن یک قرارداد مهم، برای عکاسی از یک سوژه خاص اقدام به گرفتن عکس‌های انتزاعی کنید. البته در انواع دیگر عکاسی، حذف کردن سوژه کل عکس را خراب نمی‌کند و حتی ممکن است با حذف سوژه بتوانید عکس بهتری بگیرید. برای گرفتن عکس‌های انتزاعی، ابزارهای زیادی در اختیار شما قرار دارد.

-نور: روشن در برابر تیره، خشن در برابر آرام

-رنگ: گرم در برابر سرد، قوی در مقابل ضعیف

-بافت: صاف، خشن، زبر، نرم و…

-ترکیب: متعادل، نامتعادل، داینامیک، استاتیک، باز، بسته، شلوغ، ساده

-احساسات: هر احساسی که بتوانید به آن فکر کنید.

نیازی به گفتن نیست که تصاویر انتزاعی می‌توانند اشاره‌ای به سوژه نیز داشته باشند(برای مثال طبیعت در مقابل یک محیط صنعتی) که می‎‌تواند به خوبی مود عکس را تغییر دهد. به طور خلاصه باید بگویم که عکاس‌های انتزاعی راه‌های زیادی برای انتقال پیام خودشان دارند.

عکاسی نیمه انتزاعی

قبل از اینکه جلوتر برویم بهتر است به یک جمع‌بندی در‌مورد عکاسی انتزاعی برسیم. عکاسی انتزاعی برای شما چه معنایی دارد؟ آیا فقط اینکه نتوانید سوژه را پیدا کنید تصویر شما انتزاعی است؟ اگر بتوانید مفهوم عکس را بفهمید ولی بخش مهم‌تر عکس خط‌ها، شکل‌ها و ساختار آن باشد چطور؟ همین تفاوت بین عکاسی انتزاعی و نیمه انتزاعی است.

اکثر عکس‌های این مقاله نیمه انتزاعی هستند و با نگاه کردن به آنها می‌توانید یک ایده از سوژه عکس داشته باشید. این عکس‌ها برخلاف برخی نقاشی‌ها که هیچ سوژه مشخصی ندارند و فقط خط و رنگ بر روی بوم هستند کاملا انتزاعی نیستند. به‌خاطر اینکه عکاسی واقعی‌تر است بیشتر عکس‌ها نیمه انتزاعی هستند تا انتزاعی کامل، این موضوع بیشتر هنگامی به چشم می‌آید که تصاویر تارشده و تحریف شده را نادیده بگیرید؛ فقط تعداد کمی از تصاویر خیلی واضح آنقدر غیر‌منتظره هستند که تشخیص سوژه در آن‌ها غیرممکن باشد.

البته این چیز خیلی بدی نیست. مطمئنا ممکن است شما بتوانید بگوئید که یک تصویر خاص، نشان‌دهنده یک ساختمان است ولی این بدین معنی نیست که این عکس اصلا انتزاعی نیست. عکاسی نیمه انتزاعی می‌تواند خصوصیت‌های تاثیرگذار زیادی داشته باشد.

در حقیقت ممکن است عکاسی روزمره(غیر انتزاعی) بتواند از اقتباس کردن از این سبک، چیزهای زیادی به دست بیاورد. برای این کار باید صحنه خودتان را به گونه‌ای بسازید که مانند یک کلکسیون انتزاعی از خطوط، شکل‌ها، رنگ‌ها، بافت‌ها و هارمونی‎‌ها به نظر برسد که برای انتقال پیام احساسی مدنظر شما شکل گرفته است. در این حالت ماهیت واقعی صحنه به عنوان یک پیام ثانویه به بیننده منتقل می‌شود. این حالت چیزی است که در عکس‌های مورد علاقه من از عکاس‌های دیگر خیلی به چشم می‌آید.

برای مثال ممکن است عکس یک تکه ابر را بر روی یک کوه نشان دهد، ولی عکس یا ترکیب‌بندی آن مستقل از سوژه اصلی به نظر بیاید. ممکن است این‌گونه به نظر برسد که عکس در مورد کوه و ابر بالای آن نیست و عکاس بیشتر تلاش داشته است شکل‌ها و حالت آن را به نمایش بگذارد.

البته باید گفت که این نوع عکاسی همیشه ایده‌آل نیست. برای مثال این روش برای عکس‌های مستند و یا عکس‌هایی که سوژه خیلی تاثیرگذار است که کل عکس را تحت تاثیر می‌گذارد مناسب نیست.

ولی در برخی موارد (حتی مواردی که هیچ‌چیز مبهمی در سوژه نمی‌بینید)، داشتن ذهنیت انتزاعی کمک زیادی به شما می‌کند.

نکته‌هایی برای عکاسی انتزاعی

-به دنبال شکل‌ها بگردید، نه سوژه
عکاسی انتزاعی بیشتر برای گفتن داستان از طریق مباحث زیبایی‌شناسی و ترکیب عناصر است تا استفاده از سوژه؛ برای همین کمی ذهنتان را باز کنید.

دنیا را به عنوان چیزهای تکی نبینید و سعی کنید آن‌را به عنوان شکل‌ها، خطوط، رنگ‌ها، بافت‌ها، سایه‎‌ها و روشنایی‌ها ببینید.

به آسمان نگاه کنید و به جای ابر، حباب‌های روشن را ببینید. به ساختمان‌ها نگاه کنید و تکرار اشکال هندسی را به جای پنجره و تراس ببینید. به زمین نگاه کنید و به جای دیدن گیاه، یک نوار سبز ببینید که می‌توانید از آن برای ساخت ترکیب خودتان استفاده کنید. از این شکل‌ها و رنگ‌ها برای کامل‌کردن یکدیگر استفاده کنید. در این‌جا می‌توانید از ابزارهایی که پیشتر گفته شد (نور، رنگ، بافت، ترکیب و احساسات)استفاده کنید. هنگامی که قادر باشید فراتر از سوژه فکر کنید، تصاویر انتزاعی شما بهتر و بهتر می‌شوند.

مقاله مهم در رابطه با عکاسی انتزاعی

-از Post-Processing استفاده کنید

در عکاسی انتزاعی از آن‌جایی که شما تنها فردی هستید که می‌دانید سوژه اصلی چگونه ظاهر شده است، هنگام ویرایش عکس نسبت به عکاسی عادی، امکانات بیشتری در اختیار دارید.

توصیه نمی‌کنم که تمام عکس‌های انتزاعی که می‌گیرید را به صورت غیرعادی ویرایش کنید. این چیزی است که بستگی به استایل و محدودیت‌های شخصی شما دارد.

با این وجود در صورتی که رنگ‌های غیرطبیعی یا انعطاف‌پذیری بیشتری در نحوه نمایش تصاویرتان می‌خواهید، الان بهترین موقعیت برای این کار است.

به شخصه، دوست دارم از عکاسی انتزاعی به عنوان یک بهانه برای گرفتن تصاویر سیاه و سفید با کنتراست بالا که عادی به نظر می‌رسند و یا حداقل خیلی غیرعادی نیستند استفاده کنم. هنگامی که بیننده نتواند در نگاه اول سوژه را تشخیص دهد، به راحتی واقعیت عکس را نادیده می‌گیرد.

-یک تکه از زندگی را ایزوله کنید

می‌توانید با استفاده از متدهای زیادی اقدام به عکاسی انتزاعی کنید، ولی در اکثر اوقات این عکس‌ها نتیجه ساده‌سازی شدید صحنه است. شما به صحنه نگاه می‌کنید و هرچیزی که به انتقال پیام شما کمک نکند (از جمله سوژه اصلی) را حذف می‌کنید.

حال سوال این است که چگونه باید محتوای یک عکس را به اندازه‌ای حذف کنید که انتزاعی به نظر برسد؟

معمولا این کار با زوم‌کردن به اندازه‌ای که فقط یک مشخصه خاص ایزوله شود انجام می‌شود ولی یکی دیگر از راه‌های انجام این کار، این است که آن‌قدر به سوژه نزدیک شوید که جزئیات فرعی به صورت خود به خود حذف شوند.

به همین دلیل است که عکاسی ماکرو به اندازه زیادی شبیه به عکاسی انتزاعی است. در صورتی می‌خواهید یک عکس انتزاعی بگیرید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، سعی کنید توجه خودتان را بر روی یکی از جزئیات کوچک عکس متمرکز کنید.

-از رمزآلود بودن استفاده کنید

تصاویر انتزاعی به صورت عمدی چیزی را از بیننده مخفی می‌کنند؛ در صورتی که نتوانید سوژه را تشخیص دهید، سوژه می‌تواند هرچیزی باشد. این حس رمزآلود بودن می‌تواند یک ابزار خیلی مهم باشد.

بیننده ممکن است زمان بیشتری بر روی کار شما صرف کند و جزئیاتی را ببیند که در دیگر مواقع ممکن بود آن‌ها را نادیده بگیرد. در برخی مواقع، این بدین معنی است که احتمال اینکه بین بیننده و عکس یک ارتباط احساسی به وجود بیاید بیشتر است.

با اینکه همیشه لازم نیست از راز پشت عکس‌های انتزاعی استفاده کنید، در برخی موارد یک ابزار مفید است. می‌توانید دنبال راه‌هایی بگردید که محتوا را به اندازه‌ای حذف می‌کند که توجه بیننده را به خود جلب می‌کند و افراد بیشتری تلاش می‌کنند تمامی جزئیات تصویر را مطالعه کنند تا بتوانند رازهای آن را پیدا کنند. برای برخی عکس‌های خاص، این به عنوان راهی برای درگیرکننده‌تر کردن عکس شما به کار می‌رود.

-از تجربه کردن نترسید

در عکاسی انتزاعی نسبت به دیگر سبک‌های عکاسی برای آزمون و خطا دست شما بازتر است و می‌توانید همه چیز از ترکیب‌بندی تا تنظیمات دوربین را مورد آزمایش قرار دهید. به صورت طبیعی در عکاسی معمولی یک فرمول برای گرفتن عکس‌های خوب داشته باشید. برای مثال باید حالت ایستادن، ترکیب‌بندی، مدل نوردهی، فاصله کانونی و…. مشخصی داشته باشید ولی در عکاسی انتزاعی این مفهوم هیچ معنی‌ای ندارد.

در این نوع عکاسی مانند شروع عکاسی به عنوان یک تازه کار است؛ هیچ قانونی در کار نیست.

نیازی نیست قبل از گرفتن عکس یک سری روتین را دنبال کنید. شما برای انتقال پیام خودتان در انتخاب متغیرهای فنی و خلاقانه آزادی عمل بیشتری دارید.

بنابراین در صورتی که به عکاسی انتزاعی علاقه دارید، بیرون بروید و چیزهای جدید را تجربه کنید. در این سبک عکاسی دست شما برای امتحان چیزهای جدید کاملا باز است و حتی ممکن است نتایجی که به دست می‌آورید نیز شما را سورپرایز کنند.

ایده‌ها و الهام‌ها

در صورتی که می‌خواهید بیرون بروید و چند عکس انتزاعی بگیرید ولی نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، این لیست ممکن است به شما کمک کند. در این‌جا حدود 30 ایده مختلف را جمع‌آوری کرده‌ایم که ممکن است ایده‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی انتزاعی باشند و بسیاری از آن‌ها را می‌توانید حتی در خانه نیز امتحان کنید. البته بهتر است با استفاده از طوفان ذهنی خودتان چند ایده به این لیست اضافه کنید ولی برای شروع می‌تواند کمک خوبی باشد.

عکاسی ماکرو

از آنجایی که این دنیای بزرگ هنوز برای ما ناشناخته است، عکاسی ماکرو انتزاعی می‌تواند یک سبک خیلی طبیعی برای آغاز باشد. هر موقع که بر روی یک گیاه، حیوان یا شی نزدیک فوکوس می‌کنید، آن‌را متفاوت تر از چیزی که به صورت روزمره می‌بینیم به نمایش می‌گذارید.

-قطرات آب
از آن‌جایی که شکل‌های مختلفی به خودشان می‌گیرند، یکی از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی انتزاعی قطرات آب می باشند. آب بهترین دوست یک عکاس انتزاعی است.

-گل‌ها
از نزدیک می‌توانیم بافت‌ها و جزئیات پیچیده‌ای را در گل‌ها و دیگر گیاهان ببینیم که تحت شرایط نرمال قابل دیدن نیستند.

-بافت سنگ‌ها
برخی از عکس‌های انتزاعی مورد علاقه من از الگوهای موجود بر روی سنگ‌ها گرفته شده اند. این الگوها، از نرم و صاف تا زاویه دار و خشن متفاوت هستند. در برخی اوقات نمی‌توان تشخیص داد که سوژه چقدر بزرگ یا کوچک است.

-پر
با فراوانی و رنگ‌های زیادی که دارند، اصلا عجیب نیست که پَر یکی از سوژه‌های پرکاربرد عکاسی انتزاعی باشد.

-حباب
این یکی دیگر از مواردی است که بافت‌ها و الگو‌ها در کنار رنگ‌های جالبی که در حباب ها پیدا می شود، می‌توانند تبدیل به سوژه عکاسی انتزاعی شوند.

 

عکاسی کلوزآپ

این سبک عکاسی شباهت زیادی به عکاسی ماکرو دارد ولی یک دید عریض‌تر از صحنه به بیننده می‌دهد. نتیجه تفاوت چندانی نمی‌کند ولی برای تهیه این عکس‌ها نیازی به لنز ماکرو یا تجهیزات حرفه‌ای دیگر ندارید. برای ثبت عکس‌های کلوزآپ فقط باید آنقدر به سوژه نزدیک شوید که جزئیات غیرضروری از کادر خارج شوند.

-انسان‌ها
معمولا عکس‌های کلوزآپی که از انسان‌ها می‌بینید بخش کوچکی از جزئیات را مانند دست‌ها، یک شانه، بازوها، لب و … را نشان می‌دهند. این نوع عکاسی فاصله زیادی با عکاسی ماکرو دارد ولی به دلیل اینکه کل سوژه را نمایش نمی‌دهد به عنوان عکاسی انتزاعی ( یا نیمه انتزاعی) شناخته می‌شود.

-استودیو
هر چیزی را می‌توانید در استودیو انتزاعی کنید. این اشیاء از ملزوملت اداری تا لوازم آشپزخانه می‌توانند متفاوت باشند. برای این کار با آینه‌ها، پس‌زمینه‌ها، نوردهی و پردازش نهایی در کنار ترکیب‌بندی استفاده کنید تا بتوانید از عناصر معمولی یک کاراکتر غیرمعمولی را بیرون بکشید.

-طبیعت
صحنه‌های طبیعی که در دسته بندی ماکرو قرار نمی‌گیرند می‌توانند به عنوان یک صحنه کلوزآپ به حساب بیایند. این دسته بندی همه‌چیز را از الگوهای موجود در یخ تا بافت قابل مشاهده در یک تکه پوست درخت را شامل می‌شود. لیست عناصر طبیعی که از آن‌ها می‌توان برای عکاسی کلوزآپ استفاده کرد تقریبا بی‌نهایت است.

نوردهی طولانی

در یک عکس، هر چیزی که حرکت می‌کند، می‌تواند تار شود. حتی در صورتی که حرکت نکند نیز می‌توانید با تکان دادن دوربین، این افکت را ایجاد کنید. از آنجایی که ما همه چیز را به صورت تار نمی‌بینیم، این یکی از مزایایی است که در عکاسی انتزاعی می‌توانیم از آن استفاده کنیم. با استفاده از نوردهی طولانی، شما حرکتی را نمایان می‌کنید که تحت شرایط عادی قابل دیدن نیست.

مطالب مرتبط:

–پیشگیری از اتلاف وقت هنگام عکاسی با نوردهی طولانی

–۵ روش فوق‌العاده برای عکاسی با نوردهی طولانی

-آب
از آن‌جایی که می‌توانید به راحتی به آب دسترسی داشته باشید و در اغلب اوقات درحال حرکت است، یکی از ساده‌ترین سوژه‌هایی است که می‌توانید آن‌را تار کنید. از نوردهی طولانی برای عکاسی از رودخانه، آبشار، دریا و… استفاده کنید. نتایج می‌توانند نفس‌گیر و رمزآلود باشند.

-ابرها
ابرها هم آب هستند، ولی از آنجایی که حرکت آن‌ها خیلی خاص است، ارزش بررسی را دارند. در یک روز که باد می‌وزد با استفاده از سرعت شاتر طولانی، الگوی چرخشی ابرها باعث ایجاد تصاویر انتزاعی فوق‌العاده‌ای می‌شود.

-دنباله‌های نوری
در صورتی که از ماشین، قطار، قایق، آتش‌بازی و یا هر عنصر متحرک دیگری که نور دارد عکاسی می‌کنید، می‌توانید سرعت شاتر را طولانی‌تر کنید تا بتوانید به سادگی یک عکس انتزاعی بگیرید.

-تاری دوربین
در صورتی که از سوژه‌ای عکس می‌گیرید که حرکت نمی‌کند، می‌توانید این افکت را با استفاده از حرکت دوربین (یا پردازش نهایی) اعمال کنید تا به یک عکس انتزاعی دست یابید.

عکس‌های هوایی

بیشتر زندگی روزمره، زندگی را از سطح چشم می‌بینیم و در بهترین حالت نیز بتوانیم از پنجره یک ساختمان بلند، بیرون را نگاه کنیم ولی چقدر پیش آمده که به صورت مستقیم از بالا به یک کوه، اقیانوس و یا رودخانه نگاه کنیم؟ به این دلیل است که عکاسی هوایی یک ابزار قدرتمند برای کارهای انتزاعی به حساب می‌آید؛ این عکس‌ها دنیا را به گونه‌ای به دیگران نشان می‌دهد که کمتر می‌بینند.

-موج‌های اقیانوس
اقیانوس، با اثرات متقابلی که نور و آب بر روی یکدیگر می‌گذارند، یکی از زیباترین سوژه‌های هوایی است که می‌توانید ببینید. طریق پهباد، هلی‌کوپتر و یا حتی هواپیما، تصاویر فوق‌العاده ای از خطوط ساحلی و دیگر قسمت‌های اقیانوس بگیرید که یک حس انتزاعی ایجاد می‌کند که در هیچ جای دیگر نمی‌توان دید.

-دره‌های رودخانه‌ای
طبیعت مارپیچ و شاخه‌ای رودخانه‌ها از بالا ما را به یاد شاخه درختان، رگ‌های خونی و یا باریکه‌های پارچه‌ای می‌اندازد. به شخصه، به عنوان کسی که عاشق تصاویر انتزاعی هوایی است، رودخانه‌ها تنها سوژه مورد علاقه من می‌باشند.

-صحنه‌های خیابانی
ساخته‌های دست بشر از آسمان‌خراش ها گرفته تا جاده‌ها ممکن است از بالا خیلی جالب و فضایی به نظر برسند. از دیدگاه قانونی گرفتن چنین عکس‌هایی ممکن است سخت‌تر باشد ولی ممکن است تورهای هوایی را در بعضی شهرهای خاص پیدا کنید که امکان عکاسی از این صحنه‌ها را برای شما فراهم کنند.

عکاسی از منظره

برخی از الگوهای موجود در طبیعت به اندازه‌ای غیرمنتظره و عجیب هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان سوژه استفاده کرد.

-تپه‌های شنی
نیازی به گفتن نیست که تپه‌های شنی برای عکاسی انتزاعی فوق‌العاده هستند. در این تپه‌ها می‌توان خطوط، اشکال و بافت‌هایی را با پترن‌های متغیر دید که به شدت تحت تاثیر نور قرار دارند.

-نحوه قرارگیری سنگ‌ها
برخی اوقات ممکن است آرایش سنگ‌ها مانند دره‌های عمیق و یا لایه‌های ماسه سنگ برای شما خیلی عجیب به نظر برسد. در صورتی که از Antelope Canyon عکسی دیده باشید، به راحتی منظور من را می‌فهمید.

-مناظر طبیعی شبانه
هنگامی که دنیا با ماه و ستاره‌ها روشن شده است، همه چیز کمی سورئال به نظر می‌رسد. صرف نظر از سوژه، به شخصه عاشق تاثیر شب بر روی مناظر هستم. پس از تاریکی لزوما نباید با یک لنز واید از راه‌شیری عکاسی کنید و به جای این کار می‌توانید به دنبال مناظر انتزاعی بگردید.

-تله‌فوتو
بدون در نظر گرفتن منظره‌ای که از آن عکس می‌گیرید، یک لنز تله‌فوتو می‌تواند جزئیات بیشتری را ثبت کند و کاری کند که آن‌ها خیلی خاص به نظر برسند. در صورتی که می‌خواهید بخشی از صحنه را خاص جلوه دهید، از یک لنز بلند استفاده کنید. در غیر این صورت، این بخش از صحنه به دلیل ویو عریض‌تر نادیده گرفته می‌شود.

سایه‌ها

یکی از سوژه‌های مهم عکاسی انتزاعی سایه‎‌هایی هستند که شکل کلی یک عنصر را نشان می‌دهند ولی بقیه جزئیات آن‌را به صورت مبهم نگه می‌دارند. می‌توانید تقریبا از سایه هرچیزی عکس انتزاعی بگیرید، به همین دلیل من همه آن‌ها را در اینجا لیست نمی‌کنم. با این وجود دو موقعیت ویژه هست که بهتر است آن‌ها را در ذهن داشته باشید.

-سیاه‌نگاره‌ها
یکی از بهترین راه‌ها برای ساده‌کردن یک صحنه سیاه‌نگاره‌ها می‌باشند. در این تصاویر هیچ رنگ و جزئیاتی وجود ندارد و فقط شکل سوژه شما در مقابل پس‌زمینه آن وجود دارد.

-تصاویر سیاه‌و‌سفید
سایه‌ها به خوبی ساختار سوژه را ساده می‌کنند و عکاسی سیاه‌وسفید می‌تواند نیز بر روی بقیه قسمت‌های تصویر همین نتیجه را می‌دهد. تصاویر انتزاعی سیاه‌وسفید با سایه‌های عمیق و کنتراست بالا یکی از پرکاربردترین تصاویر انتزاعی می‌باشد.

شهرها

شهرها با صحنه‌های بزرگ از اشکال هندسی پرتکرار که با بافت‌های جذاب مخلوط شده‌اند، یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسان انتزاعی می‌باشد.

-معماری
چه در داخل ساختمان‌ها چه در بیرون، می‌توانید تعداد زیادی صحنه‌ معماری ببینید که در آن‌ها یک حس رمزآلود بودن نهفته است. ساختمان‌ها یکی از بزرگترین سوژه‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای عکاسی انتزاعی استفاده کنید. تلاش کنید زاویه دوربین را تغییر دهید؛ با بالا و پائین کردن زاویه دید سعی کنید یک تصویر متفاوت از چیزی که هر روز می‌بینید ثبت کنید.

-اشکال هندسی
حتی در صورتی که نمی‌خواهید از صحنه‌های معماری بزرگ عکاسی کنید، به جزئیات هندسی کوچک‌تری نگاه کنید که می‌توانید در هر شهری پیدا کنید. این جزئیات می‌توانند هرچیزی باشند، از صحنه‌هایی که درفضای باز با نورهای جذاب می‌بینید تا الگوهایی که بر روی زمین قرار دارند.

-تله‌فوتو
با اینکه بیشتر عکاس‌ها علاقه دارند از لنزهای واید برای عکس‌گرفتن از معماری‌ها استفاده کنند، با استفاده از لنز تله‌فوتو می‌توانید چند ساختمان را کنارهم قرار دهید و یک الگوی جذاب در این صحنه گسترده پیدا کنید که برای عکاسی انتزاعی فوق‌العاده است.

مقاله مهم در رابطه با عکاسی انتزاعی

نقاشی نوری

یکی از راه‌های تهیه عکس‌های کاملا انتزاعی، که سوژه اصلا وجود ندارد و غیرقابل تشخیص نیست، عکاسی از نقاشی‌های نوری است. با نوردهی طولانی در یک محیط تاریک می‌توانید یک چراغ‌قوه یا هر شی نورانی دیگری را رو به دوربین بچرخانید تا یک الگوی جذاب تهیه کنید.

عکاسی آنالوگ

برخی اوقات با عکاسی آنالوگ(اتاق تاریک) می‌توانید افکت‌هایی را ببینید که با عکاسی دیجیتالی قابل دیدن نیستند. برای مثال، در اتاق تاریک می‌توانید با دستگاه بزرگ‌کننده برروی یک کاغذ حساس به نور که اشیاء مختلفی بر روی آن قرار نور بتابانید تا تصاویر انتزاعی جالبی تولید کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از انواع ابزارها از دستمال کاغذی گرفته تا قطره‌های آب که بر روی یک شیشه قرار گرفته‌اند انجام دهید و با حرکت دادن و یا تغییر زاویه آن نتایج مختلفی به دست بیاورید. سپس با توسعه دادن این پروسه به عکس‌های انتزاعی خیلی جالبی دست یابید.

تصاویر علمی

آخرین مجموعه ایده برای عکاسی انتزاعی در محدوده گسترده علم قرار دارند که می‌توانید تصاویری خیلی جالبی بگیرید که نسبت به چیزی که هر روزه می‌بینیم خیلی متفاوت‌تر هستند.

-تصاویر میکروسکوپی
دنیای خیلی کوچکی که فقط با میکروسکوپ قابل دیدن است یکی از جذاب‌ترین سوژه‌ها برای عکاسی انتزاعی است. البته همه عکاس‌های انتزاعی علاقه‌ای به این نوع عکاسی ندارند ولی در صورتی که می‌خواهید عکس‌های میکروسکوپی بگیرید، سعی کنید بیشترین استفاده را از آن ببرید.

-تصاویر تلسکوپی
احتمالا تصاویر انتزاعی زیادی از آسمان شب دیده‌اید. از ستاره‌های دنباله‌دار گرفته تا سحابی‌های رنگارنگ. البته این نوع عکاسی نیاز به تجهیزات اختصاصی دارد، ولی می‌توانید از برخی رویدادها مانند خورشیدگرفتگی، با همین تجهیزاتی که دارید هم عکاسی کنید

-طول موج نور
هنگام عکاسی فقط محدود به نور مرئی نیستید. مطمئنا عکاسی از طول موج نور ارزان نیست ولی در صورتی که به تجهیزات موردنیاز دسترسی داشته باشید، نتایج می‌توانند فوق‌العاده باشند. حتی دوربین‌های مادون قرمز که در دسترس اکثر عکاس‌ها هست، می‌توانند از دنیایی پرده بردارند که تفاوت زیادی با انتظارات ما دارد.

جمع‌بندی

خوشبختانه نکته‌هایی که در این مقاله ارائه شدند به عنوان یک پایه برای شروع عکاسی انتزاعی که به عنوان یک سبک بدون محدودیت به حساب می‌آید کمک زیادی به شما بکند. در صورتی که به دنبال الهام می‌گردید، از ایده‌های بالا استفاده کنید و ببینید کدام یک از آنها با روحیه شما سازگارتر است. هنگامی که اولویت با چیزی به غیر از سوژه اصلی است ممکن است نتیجه خوبی نگیرید ولی برای برخی عکس‌ها ممکن است به نتایج جالبی دست یابید.

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.