مهمترین نکات که هر عکاس خیابانی باید بداند

در شروع هر سبک عکاسی، مسیر پیش رو سخت و نا آشنا به نظر میرسه. عکاسی خیابانی هم همین طوره. به نظرم عکاسی خیابانی یکی از بهترین سبک های عکاسی برای نشان دادن احساسات و اندیشه، و تجربه عملی ماجراجویانه و هیجان انگیزه.
عکاسی خیابانی برای هر کسی تجربه منحصربه فردی محسوب میشه. هر عکاس با توجه به خصوصیات شخصیتی خودش، و ایده ها و ذهنیاتش پروژه عکاسی رو واسه خودش جلو میبره. البته تبادل نظر و یادگیری از بقیه عکاسا هم خیلی مهمه. منظورم اینه که میشه از تجربیات هر عکاسی یاد گرفت. اما در نهایت این تو هستی که تعیین میکنی کدام مسیر رو بری.
مقاله ای که در ادامه خواهی خواند، ترجمه ای از یکی از مقالات اریک کیم، عکاسی خیابانی شناخته شده ست.

مهمترین نکات که هر عکاس خیابانی باید بداند

۱- فقط یک “لحظه سرنوشت ساز” وجود نداره!

شاید درباره لحظه سرنوشت ساز یا نهایی چیزی شنیده باشی. منظور اینه که برای گرفتن یه عکس، باید شاتر رو در یه لحظه نهایی و سرنوشت ساز فشار داد و پیدا کردن اون لحظه کار اصلی عکاسه. اما به نظر من این تئوری درست نیست. منظورم اینه که تعداد زیادی لحظه سرنوشت ساز در هر صحنه وجود داره.
لحظه سرنوشت ساز ممکنه اون لحظه باشه که سوژه به دوربین زل میزنه، یا سرشو به طرفت میچرخونه و یا هزاران لحظه دیگه. اگه بشینی و سوژه ای رو تحت نظر داشته باشی چندین لحظه خواهی یافت.

۲- مهارت اجتماعی مهم تر از مهارت عکاسیه!

توی عکاسی خیابانی مهارت ارتباط با دیگران و غریبه های توی خیابون از مهارت عکاسی هم مهم تره. واسه عکاسی خیابانی باید این اعتماد به نفس رو داشته باشی که بتونی بری سراغ غریبه ها. باهاشون حرف بزنی و ازشون عکس بگیری. اگه ازت پرسیدن چرا عکس میگیری بتونی با خونسردی و لبخند بهشون توضیح بدی و یا حتی اگه عصبانی شدن بتونی ارومشون کنی.اگه این مهارت رو نداری بهت توصیه میکنم روش کار کنی و وقت بذاری چون خیلی روی کارت تاثیر داره.

۳- عکاسی خیابانی بیشتر درباره تو هست تا سوژه!

به عنوان یه عکاس، ما واقعیت رو از فیلتر درک و اندیشه خودمون رد میکنیم و نمایش میدیم. مائیم که تصمیم میگیریم از چی عکس بگیریم و از چی نگیریم. اعتقاد دارم که تجربیات زندگی و تفکرات ما به عکس رنگ و زندگی میده. مثلا اگه بخوام ساده بگم، اگه تو شخص خوش بین و مثبت اندیشی باشی بیشتر دنبال سوژه های مثبت میری. اگه یه روز غمگین و تنها باشی بیشتر این مدل عکس ها رو میگیری.
در کنار عکاسی سعی کن در زمینه های مختلف مطالعه و تحقیق داشته باشی. هر چی پُر تر باشی عکس های جذاب تری میگیری.

 

۴- عکس خیابانی نگیر، عکس خیابانی بساز!

عکاسی خیابانی فقط توی خیابان راه رفتن و عکس گرفتن نیست. این توئی که تصمیم میگیری عکست چطور باشه و چه حرفی داشته باشه. با حذف و اضافه کردن عناصر مختلف سعی کن حرف خودتو بزنی و شخصیت خودتو نشون بدی. نه اینکه فقط توی خیابان از هر چی دیدی عکس بگیری. هر عنصری که در عکست وجود داره باید با آگاهی و دلیل در عکس باشه.

۵- جسمت هم مهمه!

بهت گفتم که واسه مطالعه و تحقیق وقت بذار تا از نظر روحی و فکری رشد کنی. اما در کنارش باید واسه جسمت هم وقت بذاری.
به عنوان یه عکاس خیابانی تو باید بتونی ساعت ها قدم بزنی، با دقت نگاه کنی، با غریبه ها صحبت کنی و کلی عکس بگیری. اگه انرژی و توانایی جسمی خوبی نداشته باشی سریع خسته و آزرده میشی. بهت توصیه میکنم از همین امروز برنامه غذایی مناسب و تمرینات روزانه رو به زندگیت اضافه کنی.

۶- ذهن قوی داشته باش.

تو از نفر اول میپرسی “میتونم ازت عکس بگیرم؟” میگه نه! دومی هم میگه نه! سومی و چهارمی و … . حتی ممکنه یکی از عکسی که گرفتی ناراحت بشه و بهت پرخاش کنه! آیا توانایی اینو داری که در مقابل این جواب های منفی با ذهن قوی بایستی و باز هم با لبخند و پشتکار، کار رو ادامه بدی؟ یا بعد از چند تا واکنش بد ذهنت فرو میپاشه و با کلی اعتماد به نفست رو از دست میدی؟

۷- لبه پیاده رو حرکت کن.

اگه وسط پیاده رو باشی و بخوای از مغازه ها عکس بگیری آدمای مزاحم زیادی توی عکست دیده میشن. اگه بخوای از خیابون بگیری هم علاوه بر اینا، باجه های تلفن و سطل های زباله کادرت رو خراب میکنن. اما وقتی لبه پیاده رو راه بری دید بهتری هم نسبت به خیابان هم نسبت به پیاده رو داری.

 

۸- دنبال شکل های V شکل بگرد

شکل های V شکل و مثلثی خیلی به عکس انرژی میدن و اصطلاحا عکس رو پویا و دینامیک میکنن. توی خیابان به دنبال این شکل ها بگرد. مثلا پاهای یه نفر که Vشکل باز شده و یا هر عنصر دیگه ای. این کار به قوی تر شدن ترکیب بندی ات خیلی کمک میکنه.

۹- گیلاس روی کیک یادت نره!

اگه یه عکس خوب رو کیک در نظر بگیریم، اون جزئیات کوچکی که زیبایی عکس رو دو چندان میکنن گیلاس روی کیک هستن! (البته این نظر منه!)مثلا ممکنه تو یه عکس خیابانی خوب بگیری، اما بدون اون نکته کوچک و متفاوت مثل خیلی عکس های دیگه میشه. گیلاس روی کیک میتونه خیلی چیزها باشه. مثلا سایه ای در پس زمینه، تصویری منعکس شده در آینه و … البته خیلی وقت ها بعد از بازبینی عکس مشخص میشه که این گیلاس توی عکس هست یا نه! و خیلی وقت ها اتفاقی و بدون آگاهی عکاس در عکس پنهان شده!

 

۱۰- انتشار عکس کاملا در کنترل تو هست.

توی عکاسی خیابانی تو نمیتونی نور و وضعیت آب و هوا، لباسی که سوژه پوشیده و یا آدمایی که میبینی و خیلی چیزای دیگه رو انتخاب و کنترل کنی. اما میتونی هر عکسی رو که گرفتی منتشر نکنی. شاید عکسی که گرفتی به نظرت خوب باشه، اما همیشه سعی کن بهترین ها رو منتشر کنی. این روزا اینترنت و شبکه های اجتماعی پر از عکس های تکراری و معمولی شده. سعی کن فقط بهترین ها رو منتشر کنی و واسه اینکار به صبر و پشتکار نیاز داری.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *