نحوه عکاسی از هواپیما

در این مقاله سعی دارم شما را با نکاتی در مورد عکاسی از هواپیما ها آشنا کرده و در مورد تجهیزات و امکانات آن صحبت کنم. this is a test

عکاسی هوایی قطعا چالش برانگیزتر و خلاقانه‌تر از آن چیزی است که در نگاه اول می‌بینید. اما این، یکی از بهترین و ساده‌ترین ژانرهای عکاسیست که من انجام می‌دهم. اساسا عکاسی از هواپیما به عهده دو دسته از عکاسان است. یکی افرادی که دسترسی به فرودگاه‌ها و خطوط هوایی دارند و یکی آن‌هایی که بدون این دسترسی‌ها هستند. این برای همه ما اینگونه است که از پشت یک حصار یا تکه‌ای شیشه فرودگاه کثیف که پشت آن ماشین‌های پرواز هستند، سرک می‌کشیم و سعی داریم از آن‌ها عکس بگیریم.

در حالی که می‌توانستم در مورد مباحث فنی بنویسم، اما این مقاله بیشتر بر احتمالات و امکانات عکاسی از هواپیما ها تمرکز دارد. اما راحت باشید و سوالات و یا نظرات خود را بنویسید و من نهایت تلاشم را خواهم کرد تا به آن‌ها جواب دهم!

1_چرا عکاسی از هواپیما؟

من عاشق هواپیماها هستم! قطعا، مانند هر تخصص دیگری در عکاسی، بهترین تصاویر از موضوعاتی حاصل می‌شوند که واقعا عاشقش باشید. هواپیما نماد حرکت، قدرت، استقامت، آزادی، مهندسی، و البته ماجراجویی است!

2_کجا می توانم هواپیما را پیدا کنم؟

در فرودگاه! اکثر ما حداقل سالی یکبار برای کار یا سفر پرواز می‌کنیم. برای همین به راحتی در طول سفرهای طولانی می‌توانید به عکاسی از هواپیما بپردازید. اگر توقف کوتاهی داشتید، سعی کنید با دوربین عکاسی خود عکس‌های اکشن جالبی از تمام وسایل نقلیه خدماتی اطراف هواپیما بگیرید. همچنین می‌توانید در برخی فرودگاه‌ها، مانند سیدنی و سان‌فرانسیسکو، در هنگام بلند شدن یا فرود عکس‌های خوبی بگیرید.

اما الزاما نیازی نیست که در نزدیکی یک فرودگاه بزرگ زندگی کنید و یا اینکه حتما از یک خط هوایی بزرگ عکس بگیرید. در واقع، هرچه فرودگاه کوچک‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید با خلبانان محلی و کارکنان فرودگاه تماس بگیرید.

نمایش‌ها و رزمایش‌های هوایی یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی از هواپیما هستند. این نمایش‌ها در طول روز هستند و نور روز به بهتر شدن عکس‌های شما کمک می‌کند. همچنین حرکات عجیب و غریب هواپیماها دست شما را در به کار بردن خلاقیت و ایده‌های جدید باز می‌گذارد. هر ساله در سراسر جهان صدها نمایش هوایی نمایش داده می‌شود. انگلستان و آمریکا بسیاری از آنها را میزبانی می‌کنند.

3_ چه چیزی یک عکس خوب از هواپیما را می‌سازد؟

در یک کلمه، احساسات!

هواپیماها مثل مردم، در همه شکل، اندازه و رنگ وجود دارند و می‌توانید به روش‌های مختلفی از آن‌ها عکس بگیرید. همچنین می‌توانید از پرواز و فرود هواپیماها، تاکسی‌ها، ابرها و هر چیز دیگری که در فرودگاه قابل مشاهده است عکاسی کنید. کارمندان داخل و اطراف هواپیماها را فراموش نکنید! داستان‌ها و تصاویر آن‌ها به همان اندازه‌ی هواپیماها جذاب است.با این حال، برای یک بیننده معمولی، هواپیماها ظاهری بسیار شبیه به هم دارند. بنابراین چالش اصلی در ایجاد تصاویریست که واقعا شما را به سمت هواپیما جذب می‌کند و مقصود هنری شما را نشان می‌دهد.

منظورم این است که تصویرتان می‌تواند بر روی بازتاب هواپیماهای آمریکایی بدون سرنشین قدیمی، مسیرهای فشرده هوایی در هوای مه‌آلود، دود یک موتور توربو جت و یا ماجرایی عاشقانه به صورت یک تصویر سیلوئت یا همان ضد نور از هواپیما در حال ترک فرودگاه از مقابل غروب آفتاب تمرکز کند.

حتی می‌توانید با مدیریت عناصر مختلف در تصویر، عکسی نسبتا انتزاعی را ثبت کنید. همانند هر عکس خوب دیگری، همه چیز به نحوه استفاده شما از اشیا، شکل‌ها، بافت‌ها، خطوط، الگوها، فضای منفی و ترکیب‌بندی کلی بستگی دارد.در نهایت بسیاری از عکس‌هایی که ثبت کردید از لحظه‌ی پرواز یا فرود هواپیماها خواهد بود. زیرا این اتفاق بسیار زیاد در اینجا تکرار می‌شود!

آموزش نکته های عکاسی مینیمالیستی در یک محیط شهری

4_ چه تجهیزاتی نیاز است؟

در حالت ایده‌آل، شما به یک دوربین نیاز خواهید داشت به همراه یک لنز معمولی، ترجیها پرایم، و یک لنز تله فوتو برای عکاسی از هواپیما در فواصل دور. من معمولا از یک لنز ۵۰۰-۲۰۰ برای عکاسی از پشت حصار فرودگاه استفاده می‌کنم. اما همیشه یک لنز ۸۰-۱۶ و یک لنز ۲۰۰-۵۵ نیز با خود دارم. لنز واید برای عکاسی از محیط فرودگاه یا از یک منظره گسترده مفید خواهد بود.

داشتن یک بدنه دوربین حرفه‌ای با سرعت بالا با لنزهای گران قیمت و با کیفیت بسیار عالیست. اما می‌توانید تنها با یک بدنه مبتدی و لنزهای کیت نیز، تصاویر عالی به دست آورید. این به خلاقیت و هوش شما بستگی دارد.

 5_چگونه می‌توانم از لحظه تیک‌آف و فرود هواپیما عکس بگیرم؟

یکی از بهترین زمان‌ها برای عکاسی از هواپیما زمانیست که هواپیما در حال چرخیدن است و دود عظیمی دور آن را فرا گرفته. در حالت ایده‌آل، بهتر است جلوتر از هواپیما باشید تا با نمای جلوی آن روبرو شوید. این یعنی می‌توانید به انتهای باند رفته و یا در هر جایی از مسیر باند فرود قرار بگیرید. بهتر است نیمی از باند را برای هواپیماهای کوچک و سه چهارم باند را برای هواپیماهای بزرگ طی کنید. طول باندهای فرود بسیار زیاد است و برای طی کردن آن باید مسیر طولانی را طی کنید. اما قطعا ارزشش را دارد.

آماده باشید! عکس‌های آزمایشی گرفته و بررسی و دوباره بررسی کنید. تنظیم نوردهی را به صورت حرفه‌ای یاد گرفته و انجام دهید و تا جایی که می‌توانید فریم‌های زیادی عکس بگیرید. داشتن دوربینی که به صورت پیاپی حداقل با سرعت ۷ فریم بر ثانیه عکاسی می‌کند، ایده‌آل است. حالا مرحله‌ی ویرایش تصاویر فرا می‌رسد. آن‌ها را به صورت حرفه‌ای و با در نظر گرفتن ایده‌آل‌هایی برای نور و پس زمینه و میزان شارپنس، ویرایش کنید.

حتی اگر سوژه به صورت کامل در قاب ثبت نشد هم می‌توانید قسمتی از آن را برش بزنید و ویرایش کنید. برای مثال موتورها یا قسمتی از بال هواپیما را جدا کرده و به عنوان یک عکس مستقل استفاده کنید. این کار به نهایت خلاقیت شما وابسته است.

6 چگونه پس‌زمینه‌ای تر و تمیز داشته باشیم؟

سعی کنید برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کنید! از ساختمان‌ها، سیم‌ها و هر چیزی که باعث می‌شود تصویر شما خراب شود اجتناب کنید. حرکت هواپیماها را بررسی کنید و ببینید که در چه زمانی از موانع می‌گذرد و بک‌گراند خوبی بدست می‌آورد. درست در همان زمان دکمه شاتر را فشار دهید. دوباره نتایج خود را بررسی کنید. حتی قبل از گرفتن عکس‌های بعدی. سعی کنید اشکالات عکس را شناخته و آن‌ها را اصلاح کنید.

موانع بزرگ، مانند ساختمان‌های زشت، تنها می‌تواند با حرکت دادن موقعیت شما از بین برود. اگر برنامه پرواز دارید، مطابق برنامه‌ریزی خود پیش رفته و چند عکس در اطراف آن محل بگیرید. سپس آن‌ها را به صورت دلخواه ویرایش کنید.

7_ چگونه در آب و هوای بد عکاسی کنیم؟

توی هوای بد برو بیرون! یکی از دوستان من با عکاسی در فرودگاه بوستون لوگان، در شرایط بسیار بد آب و هوایی، زمانی که هیچ‌کس دیگری نبود، وارد عکاسی حرفه‌ای شد. او یک آلبوم قوی و عالی ساخت که آژانس هوایی مایل به پذیرش آن بود. این یک کار جانبی برای او بود. اما به سرعت استخدام شد تا از یک ناوگان هوایی در آمریکا عکاسی کند.

ثبت آسمان تاریک و ابرهای وحشتناک در عکاسی از هواپیما ، می‌تواند عکس شما را به شدت جذاب کند. فقط مراقب باشید. لازم نیست در جایی ایستاده باشید که طوفان شما را تهدید کند تا به صورت مستقیم آن را ثبت کنید. فقط باید در پس‌زمینه باشد. مطمئن شوید که همیشه ایمن بمانید و بعد به دنبال تنظیم نوردهی و سایر عناصر باشید!

عکاسی مد و انواع آن

8_چگونه بهترین تصاویر را انتخاب کرده و نمایش دهیم؟

پس پردازش و ادیت یک مقوله کاملا مجزاست. من در آن یک متخصص هستم، اما تنها از چند اصل اساسی استفاده می‌کنم. من در ویرایش بی‌رحمانه رفتار می‌کنم. سعی می‌کنم تنها بهترین تصاویر را با حداکثر سرعت، وضوح بالا، اثرات جوی عالی و پس‌زمینه‌های تر و تمیز ویرایش کنم. بعضی از عکس‌ها ارزش ذخیره شدن را داشته و بعضی دیگر ندارند. در بحث رنگ، معمولاً خیلی از واقعیت دوری نمی‌کنم. اما قطعا می‌توانید با دما و اشباع رنگ بازی کنید تا عکسی جالب‌تر ایجاد کنید. عکاسی سیاه و سفید نیز در عکاسی از هواپیما، گاهی اوقات می‌تواند عالی باشد.

من هیچوقت چندین عکس را به یک ترتیب منتشر نمی‌کنم. مثلا در مورد فرود آمدن هواپیما. مگر این که اتفاقی هیجان‌انگیز و جدید در حال رخ دادن باشد. وقتی تصاویر مشابهی را منتشر کنید، در واقع قدرت همه آن‌ها را تضعیف می‌کنید. یکی را انتخاب کنید و روی آن بایستد. این یکی از دشوارترین درس‌هایی است که می‌توان در هر نوع عکاسی یاد گرفت.

من از یک تن آهن عکاسی می‌کنم! با یک دوربین با توان ۷ یا ۹ فریم بر ثانیه. ممکن است بعد از چند ساعت، به سرعت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تصویر را از بین ببرم. در پایان اگر با نور و تمرکز و خوش‌شانسی همراه باشم، ممکن است یک یا دو عکس قابل قبول ثبت کنم که فکر می‌کنم ارزش نشان دادن به دیگران را داشته باشد. دلسرد نشوید و همیشه سعی کنید پیشرفت کنید. هر وقت که میل داشته باشید!

 9_چگونه به هواپیما نزدیک‌تر شویم؟

فرودگاه‌های کوچک‌تر را پیدا کرده و عکاسی از هواپیما را در آنجا انجام دهید. گرچه امنیت در آنجا کم‌تر است، اما افراد وقتی نسبت به آنچه انجام می‌دهند علاقه نشان دهید، دوستانه‌تر هستند. خلبانان خصوصی ممکن است دوست داشته باشند که یک عکس بزرگ از آن‌ها ثبت کنید. همچنین نمایش‌ها و مانورهای هوایی را فراموش نکنید. این یک فرصت عالی برای نزدیک شدن به هواپیماهای کمیاب و جالب است که اغلب در فرودگاه‌های بزرگ دیده نمی‌شوند.

همچنین می‌توانید به یک موزه یا انجمن مرمت بپیوندید . در عوض عضو شدن به شما دسترسی‌های بسیار ارزشمندی خواهند داد. احتمالا دستگاه‌های فوق‌العاده و گاهی اوقات حتی پروازهای آزاد! در نهایت می‌توانید یک پرواز جهت آشنایی را در فرودگاه محلی خود بگیرید. این پروازها معمولا ً در محدوده ۱۵۰ تا ۵۰۰ دلار قرار دارند و مسیر کوتاهی را طی کرده و خیلی ارتفاع نمی‌گیرند. اما برای عکاسی خوب هستند.

عکاسی خوبی را از هواپیماها برایتان آرزو می‌کنم!

۵ نکته بیشتر برای عکاسی از پشت پنجره هواپیما اشاره می کنیم:

۱- دوربین را روی فوکوس دستی قرار دهید

در بیشتر موارد، دوربین هنگام عکاسی از پشت شیشه گیج خواهد شد (و در بیشتر هواپیما‌ها شیشه‌ها چند لایه ساخته می‌شوند). تغییر حالت دوربین به فوکوس دستی (Manual focus) و قفل کردن فوکوس روی نقطه مورد نظر کمک خیلی زیادی خواهد کرد.

۲- در اول پرواز عکاسی کنید

هر چقدر بیشتر از زمان پرواز بگذرد، شیشه‌ها شروع به سرد شدن می‌کنند. سریع‌تر تا وقتی که شیشه تمیز‌تر است و عکس‌ها بهتر می‌شوند، عکاسی کنید.

۳- برای دور زدن هواپیما آماده باشید

هنگام پرواز عکاسی از زمین کار دشواری است (به دلیل اندازه پنجره و محدودیت زاویه‌های ممکن برای عکاسی)، اما وقتی هواپیما قبل از فرود و بعد از برخواستن دور می‌زند، فرصت‌های خوبی به وجود می‌آیند. نکته اینجاست که آماده باشید و سریع عکس بگیرید که این فرصت‌ها طولانی نیستند.

۴- فلاش خود را خاموش کنید

فلاش زدن قدرت کافی برای روشن کردن بیشتر از چند متر را ندارد و تنها موجب ایجاد بازتاب در شیشه‌ها می‌شود.

 

برگرفته از دیدنگار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *