نکته های مهم در عکاسی از محصول برای تبلیغات
از آنجاکه که یک عکس میتواند به اندازه هزار کلمه، حرف برای گفتن داشته باشد، عکاسی حرفهای از محصول میتواند ارزشی به اندازه هزار بازدید از وبسایت داشته باشد. اگر چه اطلاعات دقیق و آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اما مطمئننا عکاسی از محصول میتواند برای موفقیت استراتژی تجارت الکترونیکی شما تاثیرگذار باشد.
۱- از دوربین موبایل خود برای عکاسی از محصول استفاده کنید
در این بخش ما قصد نداریم شما را متقاعد کنیم که یک گوشی با کیفیت دوربین ۵۰ مگا پیکسل و لنز گردان ۱۰۰ میلیمتری بخرید. اما اگر در حال حاضر یکی از این نوع گوشی ها دارید، از آن استفاده کنید. در بسیاری از مواقع، عکاسی از محصول با دوربین تلفن همراه هم قابل قبول است اما بعضی از گوشی های هوشمند قدیمی دارای کیفیت دوربین کمتر از ۴ مگا پیکسل هستند که باعث می شوند برخی از جزییات ظاهری مهم محصول توسط دوربین قابل ضبط نباشد.
گوشیهای هوشمند جدیدتر دارای کیفیت دوربین ۱۲ و ۱۳ مگا پیکسل هستند. این تلفن های همراه لنزهای متغیر با دما دارند که در شدت نور های مختلف تصویر را در بهترین حالت ممکن ضبط می کنند. در ادامه در مورد شدت نورهای مختلف بیشتر صحبت خواهیم کرد.
شاید باور نکنید که این تصویر محصولی است که با گوشی iPhone 4S گرفتهشده و از لامپهای کوچک زیر میز هم برای بهتر شدن آن استفاده شده است.
۲- برای ثبات عکس از یک سهپایه استفاده کنید
قبل از توضیح در مورد سهپایه، باید صحبت را با یک قانون اساسی شروع کنیم: برای اینکه هنگام عکاسی از محصول با تلفن همراه لنز را ثابت نگه دارید، تلفن خود را به وسیله محکمی تکیه ندهید. احتمال زیادی وجود دارد که آن وسیله در طول عکاسی جا به جا شود و در ظاهر تصاویر شما تناقض ایجاد کند. اگر تلفن همراه خود را به وسیله محکمی مانند کتاب تکیه میدهید، فقط مطمئن شوید که در طول عکاسی این تنظیمات تغییر نخواهند کرد.
اگر خواهان تعداد کمی عکس از محصول برای وبسایت خود هستید، مشکلی در نگه داشتن دوربین با دست وجود ندارد. اما همانطور که کسب و کارتان رشد میکند و نیاز شما به عکاسی حرفهای از محصول افزایش مییابد، جهتگیری استاندارد محصول در هر عکس با نگه داشتن دوربین با دست سختتر خواهد شد.
برای اطمینان از تطابق در عکسهای محصولات، به یک سهپایه احتیاج دارید. در این قسمت دو نوع از این سهپایهها را به شما معرفی خواهیم کرد. داشتن یکی از آنها هنگام عکاسی از محصول با تلفن همراه نیز میتواند مفید باشد.
سهپایهی سمت چپ نوع سنتی است که اندازهی آن قابل تنظیم می باشد. سهپایهی سمت راست نیز نوع انعطافپذیر اما کوتاهتر است. پایههای آن قابلیت خم شدن دارند تا شما را به زاویهی دوربینی که مد نظرتان است برسانند. شاید در تصاویر خیلی مشخص نباشد اما ارتفاع نوع انعطافپذیر به زحمت به سی سانتیمتر میرسد و به مراتب از نوع سنتی آن کوتاهتر است. نوع سنتی میتواند به ارتفاعی بیشتر از ۱۵۰ سانتیمتر نیز برسد.
۳- انتخاب نور طبیعی یا نور مصنوعی
هرگز تأثیر نورپردازی را در عکاسی از محصول دستکم نگیرید. به یاد داشته باشید که خریداران ترجیح میدهند که قبل از خرید، کالا را از نزدیک ببینند و آن را از زاویه های مختلف بررسی کنند. اما با نورپردازی مناسب، میتوانید تصمیم شان را عوض کنید و جزییات مهمی از محصول را نشان شان دهید که آن ها را به خرید ترغیب می کند.
ممکن است که تنظیم یک نورپردازی برای همهی محصولات کار ساز نباشد. مثلاً تنظیم نورپردازی ای که برای بعضی از محصولات مفید بوده ممکن است ظاهر بعضی دیگر از محصولات را خراب کند.
دو نوع منبع نور وجود دارد که میتوانید بهعنوان منابع نور اصلی خود انتخاب کنید:
نور طبیعی
نور طبیعی به نور خورشید اشاره دارد. این نور بهعنوان نور نرم هم شناخته میشود زیرا طیف نور خورشید بسیار بزرگتر و نرمتر از طیف نور مثلاً یک لامپ است که مستقیماً به سمت محصول گرفته شده است. نور طبیعی برای عکاسی از محصول مفید است اگر:
- محصول در فضای باز عکسبرداری شود و یا محصول ، مخصوص استفاده در فضای باز باشد.
- یک فرد حقیقی همراه با محصول در تصویر وجود داشته باشد که آن را پوشیده ، نگه داشته است و یا از آن استفاده میکند. (افراد حقیقی در نور طبیعی بهتر دیده میشوند.)
- بیشتر هدفتان این است که محیط اطراف محصول در تصویر باشد و به دنبال نشان دادن ویژگی خاصی از محصول نیستید.
نور مصنوعی
نور مصنوعی مثل نور شمع، آتش و لامپ است. این مدل نور بهعنوان “نور سخت” نیز شناخته میشود زیرا سطح نوردهی کوچکتر اما متمرکزتری را تولید میکند. نور مصنوعی برای عکاسی از جزییات فیزیکی محصول مناسب تر است. این محصولات بیشتر احتیاج دارند که برجسته دیده شوند تا بتوانند مشتریان آنلاین را جذب کنند.
۴- کم و زیاد کردن نور برای تنظیم سایهها
چه از نور طبیعی استفاده می کنید و یا چه از نور مصنوعی، باید سعی کنید سایههایی از محصول را که در جهت مخالف نور ایجاد میشوند کمتر کنید. سه راه برای این کار وجود دارد:
زیاد کردن نور
یک منبع نور کم نورتر در جهت مخالف منبع نور اصلی قرار دهید. این منبع “نور اضافه” نامیده میشود و بهعنوان یک خنثیکننده برای از بین بردن سایههای ایجاد شده توسط نور اصلی در پشت محصول بکار میرود. برای این کار، نور اضافه را در جهت مخالف نور اصلی قرار دهید تا محصول بین این دو منبع نور قرار گیرد.
صفحه انعکاس نور فلش دوربین عکاسی
صفحه انعکاس دهنده نور یا صفحه پخش کننده نور ، صفحه کوچکی است که نور اصلی را روی محصول شما پخش و یا یکنواخت میکند تا از ایجاد سایه جلوگیری کند. این صفحه ها به لامپ فلش دوربینهای حرفهای متصل میشوند تا نور را از همانجا یکنواخت کنند. این صفحه باعث میشود نور بهجای مستقیم تابیدن، به طور نرمتری روی محصول پخش شود. بنابراین در هنگام عکاسی از محصول ، سایههای بلند ایجاد شده در پشت آن را مشاهده نمیکنید. دو نوع از این صفحه ها را در شکلهای زیر مشاهده میکنید. یکی از آنها سفید است (سمت چپ) و دیگری روغنی (سمت راست) می باشد. هر دو صفحه میتوانند نور فلش را بهخوبی پخش کنند.
صفحه انعکاس نور جداگانه
اگر با استفاده از یک گوشی هوشمند عکاسی میکنید، نمیتوانید از صفحه انعکاس نور فلش استفاده کنید، چراکه هیچ فلشر فیزیکی ای نیست که صفحه به آن متصل شود. بهجای آن باید از یک صفحه انعکاس نور جداگانه در جهت مخالف تابش نور اصلی استفاده کنید. برای مبتدیان عکاسی از محصول ، این صفحه ها میتوانند جایگزین خوبی برای نور اضافه باشند. این صفحه میتواند نوری را که از فلش دوربین و یا لامپ به محصول میتابد، یکنواختتر کند.
۵- برای تأکید بیشتر روی محصول از حالت پرتره استفاده کنید
تنها یک وضعیت مناسب برای قرار دادن محصول، نور یا صفحه های انعکاس نور وجود ندارد. این موقعیتها میتواند بر اساس پسزمینه مورد نظر شما تغییر کنند. اما آسان ترین پسزمینه را برای خود انتخاب نکنید. پسزمینه نشان میدهد که شما دوست دارید که مشتریانتان چگونه محصولات شما را ببینند.
اول از همه در نظر بگیرید که دوست دارید در عکاسی از محصول پسزمینه سفید باشد و یا پویاتر و واقعیتر باشد. راه آسانی برای استفاده از هرکدام از این پسزمینهها وجود دارد.
پسزمینه سفید: سوییپ (sweep)
استفاده از دیوار سفید به عنوان پس زمینه اصلاً آسان نیست. حتی هوشمندترین گوشیها میتوانند روی دیوار سفید لکههایی نشان دهند که با چشم غیرمسلح متوجه آنها نشوید. برای عکاسی از محصول با یک پسزمینهی سفید بدون هیچ گوشه و لکهای، از سوییپ استفاده کنید.
۶- زیاد عکس بگیرید
آخرین توصیهی ما در زمینهی عکاسی از محصول ، این است که به یک عکس برای هر محصول قانع نشوید. درست همانطور که مشتریان دوست دارند کالا را بهصورت فیزیکی و از زوایای مختلف ببینند، نگه دارند و حتی امتحان کنند، وبسایت شما نیز باید عکسهای مختلفی از محصول داشته باشد تا این شرایط را شبیهسازی کند.
برای مثال، اگر از یک لباس عکس میگیرید، ابتدا باید فقط از پارچه آن عکس بگیرید، بعد از آن از لباس بر روی یک زمینهی سفید عکس بگیرید، سپس از آن در تن مانکنی عکس بگیرید که رنگ آن متناسب با رنگ لباس باشد. در نهایت برای عکسهای بیشتر میتوانید از افراد حقیقی استفاده کنید و لباس را به تن آنها بپوشانید. در این صورت میتوانید از حالتها و زوایای مختلفی که یک انسان میتواند متصور باشد، از محصول عکاسی کنید.
قرار نیست که حتما همهی این روشها را به صورت یکجا استفاده کنید. این راهنماییها را بهتدریج به کار ببرید تا فروشگاهتان بیشتر به چشم بیاید. همچنین رویکردهای دیگر خود را نیز بهبود دهید.