نکته های مهم و آموزنده عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو به شیوه خاصی از عکسبرداری گفته می شود که اشیای ریز را سوژه ی خود قرار داده و تصویری بزرگ از آن ها را ثبت می کند. سوژه های معمول آن، حشرات و گیاهان ریزی هستند که معمولا به آن ها بی توجه ایم یا با چشم غیر مسلح نمی توانیم به خوبی آنها را مشاهده کنیم و زیبایی و رنگ های آن ها را درک کنیم.

همچنین از این نوع عکاسی برای به نمایش گذاشتن زیبایی های جواهرات از نزدیک نیز می توان بهره برد. عکاسی ماکرو از فرم هایی است که تقریبا در تمام لحظات عکاسی، فارغ از شرایط می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

نکته های مهم و آموزنده عکاسی ماکرو

 

1_نکات آموزشی عکاسی ماکرو

البته با خرید گران ترین و بروزترین لنزها هم نمی توان تضمین کرد که می توانید به عکس های ماکرو واقعی دست پیدا کنید! پس بهتر است قبل از هر چیز، نکاتی را در مورد تنظیم شرایط محیطی و دوربین بدانید. شاید تا اینجا کمی ناامید شده باشید و تصور کنید عکاسی ماکرو بسیار دشوار است؛ اما این طور نیست، مخصوصا بعد از دنبال کردن نکات آموزشی که ما در اختیار شما می گذاریم.

2_یک لنز ماکرو خوب تهیه کنید

در حالی که دوربین های امروزی اکثرا قابلیت عکاسی ماکرو را در اختیار شما می گذارند، عموما بیشتر از بزرگنمایی یک به یک را نمی توانند ارائه کنند. اگر عکس های با کیفیت و مناسب برای گالری ها و مجلات می خواهید، باید جهت خرید یک لنز مناسب برای عکاسی ماکرو دست به کار شوید. شرکت کانن Canon لنزهای متنوعی با توانایی های بسیار متفاوت در اختیار شما می گذارد که البته بعضا قیمت های بالایی نیز دارند. در هر صورت اگر می خواهید عکس های ماکرو با کیفیت بگیرید باید این سرمایه گذاری را انجام دهید.

3_شئ مناسبی برای عکاسی انتخاب کنید

برخلاف تصور عمومی، هر چیزی برای عکاسی ماکرو مناسب نیست. اجسامی وجود دارند که وقتی از نزدیک و بدون زمینه مورد عکاسی قرار می گیرند به خوبی قابل تشخیص نیستند و اگر بیننده نتواند آن را تشخیص دهد چگونه می تواند از عکس شما لذت ببرد؟ البته در نهایت، این ترجیحات زیبایی شناختی و سلایق شماست که تعیین کننده است.

اگر سوژه مورد نظر شما به طور واضح در عکس ماکرو به تصویر کشیده نشده است، اما همچنان از لحاظ زیبایی شناختی دلپذیر است، می تواند سوژه مناسبی باشد.

اشیاء معمول عکاسی ماکرو، حشرات کوچک، پروانه ها، قطرات باران، اجسام کوچک مانند عروسک های مینیاتوری، جواهرات و لوازم خانه هستند. اشیاء ثابت برای عکاسی ماکرو راحت ترند، در صورتی که عکاسی از حشراتی که حرکت می کنند، می تواند چالش برانگیز باشد. از مهم ترین نکات در عکاسی از آنها این است که فاصله ی خود را در حدی حفظ کنید که باعث ترساندن آن ها نشوید.

4_نقطه کانونی طولانی تری را برای اشیا زنده در نظر بگیرید

در هنگام خرید لنز، باید این نکته را رعایت کنید و به دنبال لنزهایی باشید که فاصله کانونی بیشتری در اختیار شما می گذارند. این مسئله باعث می شود که بدون این که خودتان به سوژه عکاسی نزدیک شوید، به صورت دیجیتال این کار را انجام دهید تا محیط طبیعی زندگی جانور را دستخوش تغییر نکنید. بهترین فاصله کانونی برای چنین شرایطی، حداقل ۹۰ میلی متر است.

5_از تجهیزات مختلف کمک بگیرید

حتی بدون داشتن یک لنز مخصوص عکاسی ماکرو نیز می توان عکس های خوبی گرفت، در صورتی که از تجهیزات کمکی مناسب بهره ببرید. برای مثال، فیلتر کلوز آپ یا شیشه با قابلیت بزرگنمایی که به “ماکرو لنز بی پول ها” نیز مشهور است و اصطلاحا به آن دیوپتر گفته می شود. این وسیله به لنز معمولی دوربین شما پیچ می شود و به شما در عکاسی ماکرو کمک قابل توجهی می کند.

بلو یا لوله های شبیه آکاردئون نیز از تجهیزاتی هستند که با باز شدن به شما کمک می کنند تا کلوزآپ های بسیار نزدیک به سوژه مورد نظرتان را بگیرید. همچنین می توانید از آداپتورهای مخصوص لنز خود استفاده کنید که به شما اجازه می دهد به صورت دستی دیافراگم(اپرچر) را دستکاری کنید.

بجای استفاده از سه پایه، بهتر است از وسایل مختلف برای ساخت دست سوم بهره ببرید که به شما کمک می کنند جسم مورد نظر را در حالتی ثابت نسبت به لنز خود قرار داده و محدودیت های کار با سه پایه را نیز ندارند.

6_پس زمینه عکس تان را تنظیم کنید

عکاسی ماکرو از اجسام غیر متحرک می تواند بسیار ساده باشد، زیرا شما کنترل کاملی بر روی موقعیت جسم، نورپردازی و حتی پس زمینه ی عکس دارید. عموما عکاسان ترجیح می دهند، شی را با فاصله ای دور نسبت به پس زمینه ای ساده قرار دهند تا بتوانند تصویری با پس زمینه ی مبهم و مناسب بگیرند. همچنین آن ها مایلند که از طریق دستکاری پس زمینه، تناسب و همنشینی مناسبی در رنگ ها ایجاد کنند.

اگر در فضای آزاد به عکاسی ماکرو می پردازید، دستتان بسته تر خواهد بود؛ اما در هر صورت می توانید با تغییر زاویه عکس یا با استفاده از دست سوم، تغییراتی هر چند اندک در پس زمینه ایجاد کنید.

7_به عمق زمینه عکس توجه کنید

بیشتر عکاسان به شما توصیه می کنند که از دریچه دیافراگم کوچکتر استفاده کنید. زیرا باعث می شود عمق بیشتری در عکس وجود داشته باشد و در نتیجه جزییات بیشتری از سوژه شما به تصویر کشیده شود. اما مشکل این کار در این است که نورپردازی به نحوی تحت تاثیر قرار می گیرد که باعث کاهش شارپ شدن عکس شما می شود و البته اگر دیافراگم بازتری انتخاب کنید، عمق تصویر کاهش یافته و ممکن است بخش هایی از سوژه مورد نظرتان محو یا تار شود.

یکی از سخت ترین بخش های عکاسی ماکرو، تنظیم کردن نسبت مناسب میان شارپ بودن تصویر و عمق زمینه است. در اینجا، مهم ترین نکته این است که بتوانید با انتخاب زاویه ای مناسب برای عکاسی، آن قسمت هایی از جسم را که دارای اهمیت بیشتری برای عکس شما هستند، در مقابل لنز قرار دهید. از این طریق، نیاز خود به عمق زمینه بیشتر را کاهش داده و با افزایش دادن اندازه دیافراگم، میزان مناسب شارپ بودن تصویر را بدست آورید.

8_نورپردازی را بهتر کنید

یکی از مهم ترین اجزای هر عکس، نور است. عکاسان ماکرو می توانند بیشترین بهره را از وجود نورپردازی خوب ببرند. جدا از استفاده ای که برای تقویت جلوه هنری عکس هایتان می توانید از نور بکنید، می توانید از نور برای تغییر در تنظیمات مورد نظرتان در شرایط خاص بهره ببرید.

عکاسان ماکرو، عموما پیشنهاد می دهند که تازه واردان به این عرصه از رینگ فلاش استفاده کنند تا بتوانند با دیافراگم های کوچکتر و شاتر سریع تر، در شرایطی که دوربین را در دستان خود دارند یا سوژه متحرک است، عکس های بهتری ثبت کنند.

 

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *