نکته ها و ترفند ها برای عکاسی در شب یلدا

به عنوان یک عکاس ، اطرافیان شما حتما ازتون انتظار دارن که در شب یلدا ، عکس های خوبی از اونها بگیرید . در عکاسی شب یلدا سناریو های مختلفی ممکنه برای شمای عکاس به وجود بیاد : از عکاسی از سفره شب یلدا و عکاسی از عروس در شب یلدا بگیرید تا عکس شب یلدا کودکانه و حتی درست کردن عکس پروفایل شب یلدا برای نزدیکانتون . بنابراین با خواندن این مقاله خودتون رو همه جوره برای عکاسی در شب یلدا آماده کنید.

نکته ها و ترفند ها برای عکاسی در شب یلدا

 

1 چک لیست عکاسی در شب یلدا

این نکته بارها برای خودم پیش اومده . منظور من از چک لیست لزوما لیستی برای همراه داشتن وسایل نیست . بلکه حتی این چک لیست میتونه آماده کردن تنظیمات دوربین برای عکاسی در مهمانی شب یلدا هم باشه . فرض کنید قبل از شب میهمانی در حال عکس گرفتن با سبک دیگه ای بودید و فراموش کردید که برای مهمانی شب یلدا تنظیمات دوربین رو تغییر بدید . همین کار باعث میشه برای عکاسی در مهمانی، چند ثانیه ای رو مشغول ور رفتن با دوربین خودتون باشید و دیگران فکر کنند که شما عکاسی بلد نیستید ! حس خوبی نیست

خبر خوبی که براتون دارم اینه: من چک لیست عکاسی خودم رو به رایگان در سایت منتشر کردم . شما میتونید از چک لیست من استفاده کنید و همیشه قبل از عکاسی ( نه فقط شب یلدا ) نگاهی به این چک لیست بندازید تا از این مطمئن بشید که چیزی رو قبل/حین/بعد از عکاسی فراموش نکردید.

2 وایت بالانس و رنگ های مخصوص عکاسی شب یلدا

بنابراین سعی کنید در عکس هاتون ، همیشه رنگ قرمز و کلا رنگ های گرم وجود داشته باشه . برای اینکه تُن رنگ ها به سمت رنگ های گرم بره میتونید وایت بالانس دوربین خودتون رو به سمت رنگ های گرم ببرید (عدد وایت بالانس رو بیشتر کنید) . به نظرم حدود 7000 کلوین میتونه عدد مناسبی باشه . البته بستگی به نور محیط و منابع نوری هم داره.

در مورد وایت بالانس در کتاب پرتره از صفر هم صحبت کردم . خبر خوش اینه که این کتاب به صورت رایگان منتشر شده و شما میتونید اون رو همین الان دانلود کنید و از مطالب عالی اون لذت ببرید.

البته در مورد وایت بالانس باید یک نکته رو حتما یادآوری کنم؛ و اون اینه که اگر با فرمت RAW (خام) عکاسی میکنید نیازی نیست خیلی خودتون رو درگیر وایت بالانس کنید . در ادامه مقاله بیشتر در مورد دلیل این حرفم توضیح میدم.

3 عکس های پشت صحنه گاهی بهتر از عکس های اصلی !

وقتی داریم در مورد شب یلدا صحبت میکنیم دقیقا از چه چیزی حرف میزنیم ؟ از مهمانی و دورهمی با خانواده و فامیل . از بهترین لحظه هایی که میتونیم تجربه کنیم . خاطرات عکس ها به مراتب از خود عکس ها برای ما مهم تر هست .

بنابراین برای عکاسی در شب یلدا عکس گرفتن از لحظات عادی رو فراموش نکنید . به نظر من این عکس ها بعدا برای شما و عزیزانتون بسیار ارزشمند تر خواهد بود . میتونید از آماده کردن منزل برای مهمانی عکاسی کنید ، از چیدن سفره شب یلدا ، از شستن انار و هندوانه و از تمام چیزهایی که بعدا برای شما خاطره میشه. یک عکاس حرفه ای باید گاهی هم عکس های آماتور و خیلی معمولی بگیره . چرا که گاهی زیبایی در سادگی هست.

4 عکاسی با فرمت RAW حتی در شب یلدا

همیشه توصیه کردم که اگر دوربین شما توانایی عکاسی با فرمت RAW رو داره ، این کار رو بکنید . چرا که در عکاسی با فرمت خام ، تمام اطلاعات سنسور دوربین ، عینا بر روی فایل عکس ذخیره میشه. دقیقا بر خلاف فرمت jpg که با فشرده کردن عکس باعث میشه اطلاعات اون از دست بره.

تنها ایراد عکاسی با فرمت RAW اینکه حجم هر عکس حدود 2 تا 3 برابر یک عکس jpg خواهد بود و اینکه در هر دستگاهی هم نمیشه عکس های خام رو نشون داد. اگر با این دو مورد مشکلی ندارید حتما از فرمت خام استفاده کنید. الان بعضی از گوشی های موبایل هم قابلیت عکاسی با فرمت RAW رو دارن که این موضوع واقعا عالیه.

کمی بالاتر در مورد وایت بالانس این رو گفتم که اگر با فرمت RAW عکاسی میکنید نیازی نیست خودتون رو درگیر تنظیم عدد وایت بالانس کنید . چرا که در فرمت خام دست شما برای ادیت وایت بالانس کاملا باز هست و در حین ادیت میتونید دمای عکس خودتون رو تعیین کنید . بنابراین توصیه میکنم اگر با فرمت خام عکاسی میکنید ، وایت بالانس رو روی اتوماتیک تنظیم کنید و شروع به عکاسی کنید . بعدا هر طور دوست داشتید میتونید اون رو تغییر بدید. اما اگر با فرمت jpg عکس میگیرید حواستون به مقدار وایت بالانس باشه ؛ چرا که بعدا دست شما خیلی برای تغییر اون باز نیست.

5 عکاسی تایم لپس در شب یلدا

چه ایده ای از این قشنگ تر که دوربین رو یک گوشه قرار بدید و شروع به عکاسی تایم لپس کنید و کل زمان مهمانی که مثلا 4 ساعت میشه رو در 1 دقیقا مشاهده کنید ؟ عکاسی تایم لپس واقعا پدیده‌ی زیبا و محشری هست . درسته کمی دردسر داره اما به نتیجه‌ی عالی اون میارزه .

برای گوشی ها نرم افزار های زیادی وجود داره که میتونید با کمترین دانش ، یک عکاسی تایم لپس عالی انجام بدید. مثلا نرم افزار lapse It میتونه کار شما رو خیلی راه بندازه. اگر هم با DSLR یا دوربین بدون آینه عکاسی میکنید ، مود interval در دوربین شما ، برای همین منظور وجود داره. میتونید اون رو در منوی دوربین ، قسمت عکاسی پیدا کنید.

6 نکات عکاسی دسته جمعی

عکاسی شب یلدا یعنی عکاسی از مهمان هایی که در نهایت دوست دارن چند تا عکس دسته جمعی هم داشته باشن . بنابراین به عنوان یک عکاس باید خودتون رو برای گرفتن عکس گروهی هم آماده کنید . اما سوالی که پیش میاد اینه که مگه گرفتن عکس دسته جمعی هم نیازمند دانستن نکته ای هست ؟ جواب : بله

دیافراگم دوربین باید بسته باشه

اگر با دوربین حرفه ای عکاسی میکنید باید این رو در نظر بگیرید که هر چی دیافراگم دوربین بسته تر باشه ، عمق میدان عکس بیشتر میشه . خیلی ساده تر بگم : هر چی دیافراگم دوربین بسته تر باشه ، همه توی عکس واضح میوفتن و صورت کسی تار نمیشه .

لنز واید فراموش نشه

اگر از دوربین حرفه ای استفاده میکنید باید فاصله کانونی لنز خودتون رو در نظر بگیرید . با لنز تله کمی سخته که بشه عکس دسته جمعی گرفت . مگر اینکه بتونید به اندازه کافی به عقب برید که همه توی کادر ، جا بشن . بنابراین حتما در مورد اینکه -با توجه با لنزتون-  آیا قابلیت عکاسی دسته جمعی رو دارید یا نه اطمینان حاصل کنید . گاها شده وقتی از من خواستند که عکس دسته جمعی بگیرم و من در اون لحظه لنز واید همراه نداشتم ، با دوربین موبایل خودم عکس رو گرفتم.

فلش رو فراموش کنید

این نکته همین الان یادم اومد ! خواهشا و لطفا اگر فلش حرفه ای ندارید کلا از فلش در عکس ها استفاده نکنید . چون عکس ها رو غیر حرفه ای میکنه. استفاده نکردن از فلش هیچ اشکالی نداره و به هیچ عنوان شما رو آماتور نشون نمیده . جالبه بدونید در بین عکاس های حرفه هم هستند کسانی که اصلا از فلش استفاده نمیکنن و بهشون میگن natural light photographer .

7 در عکاسی شب یلدا کمی سنتی تر عکس بگیرید

شب یلدا یک مراسم سنتی در فرهنگ ایرانی هست . بنابراین سعی کنید در عکاسی در شب یلدا ، سنتی بودن سبک عکس ها به چشم بیاد . استفاده از المان های سنتی و تاریخی ایرانی مثل ترمه به عنوان رو میزی میتونه به عکس های شما حال و حوای سنتی تری بده.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *