وسایل و تجهیزات مهم عکاسی در زیر آب

یک دوربین زیر آب قابل ملاحظه است که توانایی های خوبی دارد ، اما محدودیت های جدی خود را نیز داراست، بنابراین پس از مدتی باید به فکر تجهیزات جدید تری باشید.

خرید کاور دوربین مناسب یک آیتم بسیار مهم است. تجهیزات عکاسی زیر آب اغلب بسیار گران قیمت هستند. برای استفاده از کاور دوربین، باید یک درگاه لنز نیز خریداری شود. درگاه لنز در اندازه های مختلف و برای قرار دادن لنزهای مختلف و در دو نوع مختلف موجود است: درگاه مسطح (برای ماکرو) و درگاه محدب (گنبدی) (برای زاویه دید گسترده – واید). آب زاویه دید لنزها را تقریباً 25 تا 30٪ کاهش می دهد، به عنوان مثال؛ لنزهای 24 میلی متری تقریباً برابر 30-35 میلی متر می شوند. از درگاه های گنبدی برای کاهش یا حذف این اثر به طور کامل استفاده می شود.

استفاده از لنز fisheye توصیه میشود، زیرا به دلیل اینکه پورت گنبدی عملکرد خوبی دارد، برای عکاسی در زاویه ی دید عریض به کار میرود.

وسایل و تجهیزات مهم عکاسی در زیر آب

 

برنامه ریزی برای عکاسی در زیر آب

عکاسی از افراد در زیر آب به کمی برنامه ریزی نیاز دارد، بنابراین ما لیستی از مواردی را که باید هنگام برنامه ریزی شاتینگ در نظر بگیرید در اختیارتان قرار داده ایم. در صورتی که می خواهید از زندگی دریایی با استفاده از نور طبیعی عکس بگیرید، این موارد کاربرد دارند.

وضوح آب:

آب شور در حالت آرام بیشترین وضوح را دارد، در حالی که آب شیرین وضوح کمتری دارد. استخرهای شنا در نگاه اول واضح هستند، اما اغلب حاوی مواد شیمیایی نامرئی بوده که بر عکس تاثیر منفی می گذارد.

امواج:

در حالت ایده آل آب تا سر حد امکان آرام باشد ولی باید به خاطر داشته باشید که سطح آب از ساحل می تواند کاملاً آرام به نظر برسد، اما زمانیکه وارد آب شوید متوجه میشوید که چنین نیست.

جریان های شدد:

بهترین راه حل جلوگیری از برخورد با آنهاست. پیش از شروع کار مطمئن شوید که کی و در کجا می تواند جریانی را انتظار داشت. جریان های ریزشی بسیار می توانند خطرناک باشند زیرا ممکن است در نزدیکی ساحل رخ داده و بسیار قوی و کشنده باشند.

زندگی دریایی خطرناک:

دریابید که آیا در محدوده عکاسی زندگی دریایی خطرناک وجود دارد یا خیر؛ به ویژه باید از مواردی از جمله وجود چتر دریایی یا عقرب ماهی آگاه باشید. توتیای‌دریایی با این که خطرناک نیست اما اگر پا بر روی آن گذاشته شود حسی بسیار ناخوشایند خواهد داشت.به زندگی دریایی آسیب نرسانید و همچنین دچار استرس نشوید: اگر زندگی دریایی در کم عمق وجود دارد، مطمئن شوید که مزاحمتی برای آن ایجاد نمیکنید اگر شک دارید، به مکان های مختلف بروید.

زمان روز:

اگر فقط از منبع نور طبیعی استفاده می کنید، باید سعی کنید حوالی ظهر شات کنید.

موقعیت مکان نسبت به خورشید:

باید در نظر داشت که خورشید در هنگام شات شما کجا خواهد بود. آب آزاد.

تجهیزات خود را مطالعه کنید:

اگرچه یک کاور دوربین مناسب به شما این امکان را  می دهد تا از تمام عملکردهای دوربین خود استفاده نمایید، اما باید بررسی کنید که آیا تنظیماتی وجود دارد که قادر به تغییر آن نیستید؟. همچنین، باید بخوبی از محل قرار گیری کنترلر ها بر روی کاور دوربین بخوبی مطلع باشید.

آماده کردن تجهیزات برای عکاسی زیر آب

عکاسی در زیر آب ذاتاً بر تجهیزات متمرکز است و چالش هایی دارد که هنگام عکسبرداری از کنار جاده، لازم نیست در مورد آنها فکر کنید.

کاور، پورت لنز و دوربین را بدون عجله و در مکانی روشن آماده نمایید. به یاد داشته باشید هر اشتباهی ممکن است در نهایت برایتان بسیار گران تمام شود. اطمینان حاصل کنید که دوربین دارای کارت حافظه، باتری شارژ شده و درپوش لنز است.

وسایل و تجهیزات مهم عکاسی در زیر آب

1_داشتن ذهنی باز و خلاق

همه چیز در زیر آب متفاوت است. مثلا الگو های و اصول نورپردازی متفاوت است. نور در زیر آب میبایست تا ۶ برابر قوی تر از نورپردازی در روی زمین باشد (بسته به عمق و فاصله شما تا سوژه)

مهم نیست شما چند سال سابقه عکاسی دارید، مهم این است که حال در مرحله ی ورود به زمینه ای هستید که دوباره احساسی مانند یک تازه کار را خواهید داشت که بصورتی کاملا متفاوت و بسیار العاده ای هیجان بر انگیز است.

2_تهیه کاور مناسب

همان گونه که در با لا ذکر شد تهیه یک کاور مناسب اولین گام و مهم ترین قسمت پیش از آغاز فرایند عکاسی در زیر آب است.

3.تمام نواحی آبی یکسان ندارند

با کسب تجربه، متوجه خواهید شد که واقعا هیچ آبی بهتر از آب یک دریاچه آب شیرین نیست و پس از آن آب شور و در آخر یک استخر آب شور.عکاسی در یک استخر با آب کلر دار به هیچ وجه توصیه نمیشود.

عوامل دیگری نیز در این خصوص به ایفای نقش میپردازند. اقیانوس ها دارای جریان های آب و حیواناتی خطرناک همانند ستاره دریایی هستند. دریاچه های آب شیرین غالبا به شدت شفاف و واضح هستند، اما به شدت سرد هستند. همیشه المان های مثبت و منفی بسیاری وجود دارد.

4_لنز واید یک انتخاب ایده آل و رویایی

برای نجات از مسائلی مانند بروز اعوجاج و راحتی بیشتر در تنظیم فاصله کانونی استفاده از لنز واید انتخابی جذاب است.

5_.چگونه زیر آب بمانیم؟

باید آموخت!!!

تنها راهکار ماندن در زیر آب حبس نفس نیست، بلکه باید اجازه دهید تمام هوای درون ریه تان خارج شود!!! هرچه میزان هوای درون ریه تان کمتر باشد، میزان شناور شدنتان کمتر است و قدرت مانور در زیر آب بیشتر میشود. البته صادقانه باید گفت که در ابتدای امر موضوعی بی نهایت وحشتناک است؛ اما پس از تمرین خواهید آموخت که با هوای باقی مانده در ریه چگونه کار کنید، با تمرین بیشتر مدت زمان بیشتر زیر آب خواهید ماند.

وسایل و تجهیزات مهم عکاسی در زیر آب

6_مهربانی و صبوری با مدل ها

مدلینگ زیر آب حرفه ای دور از تصور سخت است. مدل ها در شرایطی جدید و نا آشنا، مدل می شوند. ایشان زیر آب به سختی می توانند دوربین را ببینند و دوربین در اکثر مواقع برایشان به شکل یک لکه سیاه و مبهم به نظر میرسد. به علاوه باید به یاد داشت، از آنجا که زیر آب نمیتوان صحبت کرد، بنابراین مدل ها درک چندانی از چیزی که شما بعنوان یک عکاس از مدل خود انتظار دارید ندارند. بنابراین زمان تقریبا زیادی برای تفهیم  این موارد صرف میشود، صبور باشید!!!

7_باید بیاموزید سریع عکاسی کنید

فارغ از سردی آب، یک روز طولانی در کار عکاسی هم عکاس و هم مدل را شدیدا خسته میکند. به یا دداشته باشید عکاس در زیر آب از تلاش برای مانور بهیهنه آب خسته خواهد شد. از منظر عکاسی، سرعت عکس گرفتن بسیار مهم است زیرا در زیر آب همه چیز به سرعت تغییر می کند، از آرایش گرفته تا بافت پوست.

8_اهمیت دستیار

در این گرایش از عکاسی همانند دیگر شتخه های این حرفه داشتن دستیار اهمری کلیدی و حیاتیست.

9_اهمیت ویرایش عکس ها

عکاسی زیر آب به شدت از وضوح و شارپ بودن تصاویر میکاهد، چیزهای ناخواسته و زیادی به پس زمینه اضافه می شود ک همیبایست ادیت شوند.

10_عکاسی زیر آب بسیار زمان بر است

حقیقتا عکاسی زیر آب کار دشواریست. عکاسی زیر آب از نظر بدنی بسیار خسته کننده است، همچنین کاری وقت گیر بوده و در کنار پر هزینه بودن باید به احتمال برخی بیماری ها نیز فکر کنید. اما این فیلد از عکاسی به قدری اعتیاد آور است که پس از امتحانش محال است از آن منصرف شوید

 

نویسنده: فوتو موتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.