چند اشتباه رایج در عکاسی از طبیعت

به عنوان یک عکاس، ما میدانیم که در عکاسی از هر صحنه صدها نکته ریز وجود دارد که یک عکاس باید تمامی آن جزئیات را در نظر بگیرد تا تاثیرش به صورت باشکوه در شات نهایی افزوده شود. بعضی وقتها وقتی پشت دوربین قرار میگیریم و نور شگفت انگیز میشه دراین حالت خیلی آسان چندتا نکته رو فراموش میکنیم و این باعث میشه که نتیجه نهایی اونطور که انتظارش را داشتیم خوب نباشه.

دراین حالت جزئیات زیادی وجود داره که میتونه فراموش بشه ولی اغلب موارد مشخصی هستند که فراموش میشن. این ها اشتباهات رایجی هستند که من در اکثر عکس های گرفته شده از طبیعت مشاهده میکنم که اگر این اشتباهات موقع عکاسی اصلاح شوند عکسهای گرفته شده بسیار دراماتیک و پرقدرت خواهند بود.

چند اشتباه رایج در عکاسی از طبیعت

1 – عدم ثبات: استفاده از سه پایه

در تصاویر خلاقانه، تارکردن میتواند بسیار جذاب باشد ولی در عکاسی از طبیعت شما میخواهید عکستان از هر راهی که شده بسیار شارپ باشد. بهترین راه برای اینکه شما مطمعن شوید تصویرتان شارپ میشود استفاده از سه پایه است. اگر شما در حال عکاسی در میزان نور کم هستید (که مطمعنا در عکاسی از طبیعت با این مورد روبرو میشوید) کاملا به این نیاز دارید که از سه پایه استفاده کنید.

خب الان که سه پایه رو دارین، برای عکاسی از طبیعت شما ممکنه رو یک سه پایه سنگین سرمایه گذاری کنید. سه پایه سبک ممکنه برای مدتی به دردتون بخوره ولی زمانی که در حال عکاسی از طبیعت هستین و باد به شدت در حال وزیدن است سه پایه سبک شما، یا کلا از بین میره یا ممکنه بخاطر وزش باد حرکت کنه. یک سه پایه خوب مدت زمان زیادی دووم میاره. پس بهترین سه پایه ای رو بخرین که در توان دارین، و اطمینان حاصل کنین که تاجایی که ممکن است میتوانید دوربین را موقع عکاسی روی سه پایه نگه دارید.

یکی دیگه از ابزاری که بهتره بخرین کابل عکاسیه. لازم نیست که یک کابل گران دارای فاصله سنج رو بخرید. یک کابل ساده با قیمت مناسب کافیه. زمانی که دوربین را تنظیم کردید و آماده ی عکاسی هستین از دوربین فاصله بگیرین و با زدن دکمه کابل تصویرتونو ثبت کنین. این کار باعث میشه که موقع عکاسی، لرزشی که از طریق زدن شاتر به دوربین وارد میشه رو نداشته باشین و تصاویر با کیفیتی رو بگیرین. اگر کابل نداشته باشین میتونید از تایمر دوربین استفاده کنین که نیازی به زدن شاتر نداشته باشین.

2 – نگرفتن افق به صورت مستقیم

این اتفاق معمولا در مواقع استفاده از سه پایه ایجاد میشود. بسیاری از تصاویر زیبا که از طبیعت گرفته میشوند معمولا به وسیله افق کج خراب میشوند. خوشبختانه این مورد به آسانی در فتوشاپ یا لایتروم قابل رفع است ولی شما مجبورید که بعضی از قسمتهای عکستون رو کراپ کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. ولی با این حال ایده اصلی اینه که ابتدا عکس رو به طور صحیح بگیرین بعد ویرایش کنید.

شما میتوانید از چندین ابزار مختلف استفاده کنید تا افق شما درست باشد. اولا، در منظره یاب دوربینتان از گریدبندی استفاده کنید، افق را با خط افقی دوربینتان تنظیم کنید. بعضی از سه پایه ها دارای یک تراز مخفی در داخلشان هستند. بعد از اینکه از این تراز مطمعن شدید افق شما خوب خواهد شد. درنهایت، میتوانید از عملکرد نمایش زنده در دوربین خود استفاده کنید، و با آوردن افق نامناسب روی صفحه نمایش خود آنرا کدگذاری کنید و دوربین خود را تراز بندی کنید.

من ترازبندی افق رو در دوربین ترجیح میدم چون باعث میشه وقتم برای ویرایش عکس هدر نره. اگر مجبور باشین که بعد از عکاسی افق رو تنظیم کنین باید قسمتی از عکس رو کراپ کنید.ا ین بدان معنی است که ترکیب شما ممکن است کمی تغییر کند. من ترجیح میدم تا جایی که ممکنه از کراپ استفاده نکنم، پس ترازبندی دوربین هدف خوبی خواهدبود.

3 – عکاسی فقط در فرمت عکاسی از طبیعت

بسیاری از عکاسان تصور میکنند که یک منظره ی طبیعی را فقط باید با فرمت طبیعت (افقی) عکاسی کنند. در واقع این ایده ی بدی نیست، ولی در بعضی موارد گرایش پرتریت (عمودی) واقعا بهتر میتونه عمل کنه. مثلا یک صحنه از جنگل یا کوه. اگر شکل سوژه خیلی عمودی باشد آن را در فرمت پرتره امتحان کنید. با اینکار میتوانید یک احساس پویا به تصویرتون اضافه کنید.

4 – فکر نکردن در مورد دیافراگم

من واقعا فکر میکنم که دیافراگم یک ابزار ترکیبی است. هنگامی که یک صحنه را تنظیم میکنید، شما باید درمورد عمق میدان خود فکر کنید. 4آیا میخواهید که همه چیز در فوکوس کردن، از پیش زمینه تو پس زمینه باشند؟ به طورکلی در عکاسی از طبیعت این مورد خواهد بود. اگر این چیزی هست که میخواهید، باید دیافراگم شما F/8 ، F/11 یا بالاتر باشد. به این ترتیب شما اطمینان حاصل میکنید که همه چیز در فوکوس شارپ هست.

اگر شما روی F/2.8 باشید و روی پیش زمینه فوکوس کنید، پس زمینه از فوکوس خارج خواهد شد و وسط عکستون نرم خواهد شد. این باید یکی از بررسی های کلیدی شما باشد. اگر شما از یک دیافراگم بزرگ استفاده میکنید که کوه های دور خارج از فوکوس هستند، این مشکل توی فتوشاپ هم درست نخواهد شد.

5 – عکسبرداری با استفاده از حالت طبیعت(افقی) دوربین

شما ممکن است در مدهای تنظیمی، یک حالت طبیعت روی دوربینتون داشته باشین. تاحد امکان سعی کنید ازش استفاده نکنید. چرا؟ خب این کار برای اینکه تصویر شما به خوبی دیده شود مناسب نیست. چه اتفاقی می افتد اگر دیافراگم خود را روی F/8 یا حتی F/11 تنظیم کرده باشید؟ خب این صحنه ی شما رو به شکلی که در حالت تنظیمات دستی موثر خواهد بود، رندر نخواهد کرد. تنظیمات صحنه برای کار در پارامترهای خاص یا در شرایط کم نور طراحی شده است، که این همیشه انتخاب خوبی نخواهد بود. تا جایی که ممکن است عکسبرداری از طبیعت را درحالت تنظیمات دستی انجام دهید. این به این معنی است که شما ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم خود را خودتان کنترل کنید.

6 – ایستادن در کنار عکاسان دیگر

اگر شما گروهی از عکاسان را دیدید که بالای یک تپه در حال عکاسی هستند، شاید این موقعیت یک ایده ی خوب برای دیگران باشد، ولی نباید اینگونه فکر کنید که عکاسان دیگر که از آن موقعیت عکسبرداری نمیکنند اشتباه میکنند. منظورم این است که شما باید با عکسهای متفاوتی به خانه برگردید که برای دیگران متفاوت باشند. بعضی اوقات بهترین ترکیب یا نقطه قوت در یک نقطه خاصی است که این عالیه، از این صحنه عکس بگیرید ولی به دنبال صحنه های دیگر هم باشین تا یه عکس فوق العاده ثبت کنید.

این ایده ی خوبیه که صحنه ای رو که میخواین عکاسی کنین دیده بانی کنید. یک روز بروید و قدم بزنید، جایی که خورشید قرار میگیره رو تحت نظر داشته باشید، و موقعیت خودتون رو انتخاب کنید. به آسانی دنبال بقیه نروید، چون عکسایی که بگیرین شبیه بقیه عکاسها خواهد شد.

7 – فضای منفیه بی علاقه

فضای منفی فضاییه که موضوع شمارو احاطه کرده. این فضا واقعا میتونه تصویر شما رو بسازه یا نابود کنه. در بیشتر موارد آسمان، فضای منفی در یک صحنه ی طبیعی است. آسمان آبیه صاف عالی به نظر میرسه. ولی واقعا بعضی ابرهای صاف میتونه صحنه رو بسیار دراماتیک کنه. اگر آسمان صاف و بدون ابر باشد، این میتونه صحنه رو ناخوشایند بکنه. اگر این را درصحنه خود بیابید، آسمان را یک بخش کوچکی در تصویر خود قرار دهید.

اگر بعضی از ابرهای عالی در آسمان باشند، فضای بیشتری در صحنه خود به آنها اختصاص دهید. بعضی مواقع شما انتخابی ندارید و مجبورید که در یک روز خاص عکاسی کنید. در این موارد شما باید آنچه را که میتوانید دریافت کنید. ولی اگر این محدودیت برای شما وجود نداشته باشد سعی کنید برگردید و زمانی که مقداری ابر در آسمان باشد به عکاسی بروید. ابرها میتوانند جزئیات آسمان را نشان دهند، نورخورشید را منعکس کنند، و درمقابل آسمان آبی میتوانند به رنگ نارنجی متمایل به زرد دیده شوند. این باعث میشود یک صحنه بسیار جالب باشد.

8 – واضح نبودن موضوع

به نظر ناعاقلانه میرسد، ولی به آسانی میشود که یک موضوع نامشخص در یک صحنه داشته باشید. عکسهای طبیعت اغلب یک صحنه از طبیعت هستند، کوه ها، جنگل، رودخانه، دریا، بیابان ها و… هرکدام از اینها که باشد اطمینان حاصل کنید که برای بیننده واضح باشد.

اگر درحال عکاسی از کوه ها هستید، اطمینان حاصل کنید که از لنز مناسب برای همان صحنه استفاده میکنید. عکاسان طبیعت وسوسه میشوند به این خاطر که فکر میکنند همه ی عکس ها به یک لنز با زاویه دید وسیع نیاز دارند. بعضی اوقات این باعث میشود که دامنه کوه ها در پس زمینه، کوچک و ناچیز به نظر برسند. این میتواند در عکسهای دیگر هم که از طبیعت گرفته میشوند نیز دیده شود. مطمعن باشید که بیننده شما میداند قرار است به چه چیزی نگاه کند و آن را نشان دهد و همچنین زیبایی که موضوع را احاطه کرده است. تا حد امکان به موضوع خود نزدیک شوید، و اگر به اندازه کافی به موضوع خود نزدیک نشدید از لنز متفاوت استفاده کنید.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.