چند ترفند جذاب برای عکاسی در طبیعت وحشی

عکاسی همواره به معنای ثبت لحظات به عالی‌ترین شکل ممکن به جهت فهمیدن و یا مطلع شدن از چیزی در گوشه‌ای از دنیاست. یکی از کلیدی‌ترین محیط‌های عکاسی جهان، طبیعت وحشی است اما شاید در هنگام عکاسی در این محیط نا مانوس مشکلاتی بر سر راه شما به وجود آید که بر عکاسی شما تأثیر بگذارد.

همه چیز در این سبک عکاسی به لحظه بند است و در لحظه می‌تواند یک ژست ایده آل، یک نور در نازل‌ترین شکل ممکن و وزیدن یک نسیم زیبا به عکاسی شما جلوه‌ی فوق‌العاده‌ای ببخشد که تا به حال با آن رو به رو نشده‌اید. در این مقاله قصد داریم به 6 ترفند و نکته مهم برای تجربه یک عکاسی ایده آل در طبیعت وحشی بپردازیم.چند ترفند جذاب برای عکاسی در طبیعت وحشی

1 – سوژه خود را بشناسید

شما ممکن است که هیچ تصویری از سوژه مورد نظر در ذهنتان نداشته باشید. اگر شما به حیات وحش آگاه باشید، این می‌تواند راه را برای پیدا کردن حیوانات (یا همان سوژه‌های عکاسی ما) در محیط اطراف آسانتر کند؛ بنابراین شما می‌توانید آمده شده و نقشه خود را نیز از کیف درآورید تا به سفری پر رمز و راز در دل طبیعت را تجربه کنید.

البته در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید خودتان را برای همه چیز آماده کنید؛ به خصوص آن که اگر با پای پیاده به سفر می‌روید. با این حال دانش خوب کار شما در حیات وحش را راحت‌تر می‌کند. حتی چه بهتر که شما با گونه‌های مختلف حیوانات نیز آشنا شوید. بدون شک دانستن الگوی رفتاری حیوانات می‌تواند به چگونگی واکنش در برابر حضور آن‌ها و واکنشی که از خود نشان می‌دهید متفاوت باشد.

بدون شک کمی طول خواهد کشید تا به درستی رفتار حیوانات را مطالعه کنید اما واقعاً این کار از ارزش بالایی برخوردار خواهد بود. به خصوص اگر شما برای عکاسی در حیات وحش سرمایه گذاری کرده باشید. این بدان معنی است که شما آماده‌ی مقابله با هر اتفاقی که برایتان می‌افتد خواهید بود. به عنوان مثال باید به یک عادت جذاب فیل‌ها اشاره کرد. این حیوانات بزرگ جثه برای عضو مرده خانواده خود یک قبر حرف می‌کنند و او را دفن می‌کنند. پس از این کار سایر اعضای خانواده از کنار قبر او به آرامی عبور کرده و برای چندین دقیقه بدون صحبت راهپیمایی می‌کنند. از این حیث می‌توان فیل‌ها را شبیه به انسان‌ها دانست.

در حال حاضر اینترنت به عنوان یک منبع تحقیقاتی بزرگ مملو از کتابخانه‌هایی است که می‌تواند آن را به عنوان بهترین راه برای شناخت یک حیوان معرفی کرد.

2 – آماده‌ی شگفت زده شدن باشید

شما ممکن است که تصور کنید همیشه آماده‌اید؛ اما طبیعت وحشی همیشه شما را شگفت زده خواهد کرد.

یک بخش بزرگ در تحقیقات سوژه مورد نظر شما، شناسایی فتار ناشناخته آن‌ها است. مواظب باشید ممکن است این معنی خوبی نداشته باشد اما این به همان اندازه می‌تواند موجب جلوگیری از تغییر ناگهانی رفتارهای یک حیوان خاص باشد.

کتاب‌ها واقعا نمیتوانند شما را در این زمینه آماده کنند. حتی اگر شما رفتار حیوانات را به طور ضمنی می‌دانید، آن یک تجربه کاملا متفاوت از آن چیزی است که با چشم واقعی خود آن را مشاهده خواهید کرد. همه ما می‌دانیم که مورچه‌ها قدرت باورنکردنی دارند؛ اما با دیدن صحنه‌ای که آن‌ها در آن یک برگ گل با وزن چند برابر خود را حمل می‌کنند بدون شک مبهوت خواهیم ماند.

حقیقت این است که ما همیشه در حال یادگیری و شناخت جهان و همچنین تحقیقات در مورد رفتارهای شگفت انگیز حیوانات هستیم. این‌ها چیزهایی هستند که برای چندین قرن بین مردم دست به دست می‌چرخند اما بدون شک زمانی که خود شما با آن‌ها به طور مستقیم رو به رو نشوید نمی‌توانید درک کاملی از آن را به دست آورید.

چند ترفند جذاب برای عکاسی در طبیعت وحشی

3 – عکاسی با پیش زمینه را نیز تجربه کنید

عکس‌های عریض یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها برای عکاسی در طبیعت هستند و اغلب آن‌ها مکان را قالب بر سوژه اصلی می‌دانند. این به شما کمک می‌کند که با محل زندگی آن حیوان نیز آشنا شوید و محیط اطراف آن را نیز بشناسید.

یکی از نخستین چیزی که ما در مورد حیوانات می‌دانیم، اندازه و ابعاد آن‌ها است که با یکدیگر متفاوت است و بر همین اساس باید تصمیماتی درست بگیریم. عکاسی در دو حالت عریض و بسته را با این حیوانات تجربه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. برای حیوانات بزرگ از محیط پس زمینه عریض و برای حیوانات کوچک از محیط پس زمینه بسته برای عکاسی استفاده کنید.

یک تصویر بسته می‌تواند فضای نوری جدیدی را بر روی سوژه مورد نظر ایجاد کند و ما می‌توانیم از خلاقیت خودمان نیز برای خلق اثری زیبا از طبیعت خداوند استفاده کنیم.

4 – بر روی چشمانشان فوکوس کنید

صحبت از چشم شد، شما باید بدانید که بسیاری از عکس‌های درجه یک حیوانات عملا از فوکوس بر روی چشمانشان به دست آمده است. وقتی که ما با شخصی به گفتگو می‌پردازیم، بلافاصله در چشم‌های آن فرد خیره می‌شویم. به گفته‌ی روانشناسان و محققان این قضیه می‌تواند درک کاملی را از ما ببخشد.چشم‌ها همیشه به عنوان یک نقطه کانونی عمل می‌کنند؛ حال چه سوژه مورد نظر شما یک انسان باشد و یا قصد عکاسی از یک حیوان را داشته باشید.

بنابراین مطمئن شوید که در کنار تمامی تصاویری که از سوژه مورد نظر در طبیعت می‌گیرید، فوکوس بر روی چشم‌هایش و گرفتن اثری زیبا از نگاه آن را نیز از دست نمی‌دهید.

چند ترفند جذاب برای عکاسی در طبیعت وحشی

5 – لنزهای خود را بشناسید

همه چیز عکاسی انتخاب سوژه آن نیست. بلکه مهم است شما بدانید با چه تجهیزاتی به استقبال عکاسی می‌روید. به خصوص آن که از چه لنزی در چه شرایطی نیاز پیدا خواهید کرد.

برای عکاسی در طبیعت وحشی، لنزهای ماکرو یا تله بهترین انتخاب‌ها هستند چرا که شما را به سوژه‌تان نزدیک نگه می‌دارند. یک لنز ماکرو را می‌توان زمانی به کار برد که شما به سوژه نزدیک شده و در حال فیلم گرفتن از آن هستید بنابراین بهتر است شما از آن برای تصویربرداری از حشرات، حیوانات خانگی و یا حیوانات اهلی استفاده کنید. اغلب آن‌ها رزولوشن 1:1 را ارائه می‌دهند که جزئیات باورنکردنی را به تصویر می‌کشد و حتی ممکن است پس از بازنگری آن تصویر بار دیگر شما از گرفتن آن‌ها شگفت زده شوید. آن‌ها همچنین می‌توانند بر روی سوژه (پیش زمینه) فوکوس کنند تا تصویر پس زمینه محو شده و سوژه شما به خوبی نمایان باشد.

در عین حال لنزهای تله به شما اجازه می‌دهند تا به همراه خود سوژه، پس زمینه را نیز به صورت عادی داشته باشید و طبیعت بکر پشت سر آن را نیز از دست ندهید. این لنزها برای زمانی مناسبند که شما می‌خواهید از فاصله دورتری از حیوانات عکس بگیرید. به عنوان مثال باید به گاو‌های وحشی اشاره کرد که بدون شک نزدیک شدن به آن‌ها برای هر انسانی می‌تواند حادثه آفرین و خطرناک باشد و یا اینکه با نزدیک شدن به یک شیر گرسنه عملا سفر شما به آخرین سفر دراماتیک زندگیتان تبدیل خواهد شد!

6 – صبور باشید

این یکی از اصول اولیه عکاسی در طبیعت است که شما سریعا از سوژه مورد نظر تصویر بگیرید اما فراموش نکنید که این کار بایستی با صبوری شما همراه باشد. بدون شک داشتن صبر و شکیبایی زیاد در عکاسی با این سبک موجب می‌شود تا شما عکس‌هایی بعضا بهتر از تصاویر گرفته شده بگیرید.

نویسنده: روابط عمومی

من یک عکاس حرفه ای هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سریع

در سریعترین زمان در واتساپ پاسخگو هستیم!

  • پس از پرداخت وجه، بلافاصله به صفحه دانلود هدایت می شوید. در صورت بروز هر مشکلی با ما در تماس باشید!
  • کافی است لینک صفحه عکس یا اسکرین شات و حتی کد عکس را برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت برایتان ارسال کنیم.
  • سال ها با افتخار در این زمینه فعالیت می کنیم و دارای نماد الکترونیکی هستیم.